Katholikus Néplap, 1863. július-október (16. évfolyam, 27-53. szám)

1863-09-17 / 38. szám

— 302 — vagy csak képzelt sérelmek miatti neheztelőket? mit akart egyebet, mint a kölcsönös testvéri szeretet által egyesíteni Ádám apánknak nyomor sújtotta ivadékát, a sokat szenvedett gyarló emberiséget? A szeretet az egye­düli talpkő, ez központja, gócza és forrása az egyház­nak ; e kimerithetlen forrásból szakad mindazon erecs­­ke, mely az egyes úgy, mint az összes emberek földi és mennyei boldogságát termékenyíti, e góczból pat­tannak föl mindazon csillámok, melyek még bölcsőnk­ben keblünkbe hullva, meggyujtják lábaink előtt a szövét­eket, mely bennünket életpályánk síkjain és léptein híven vezérel; erre fekteté Jézus egyházát, mely a valódi, a legfenségesebb eszmékbeni megegye­zésre alapított egység, erről mondá maga az isteni mester: „Még a pokol kapui sem diadalmaskodhatnak rajta.“ Már az első századokban iszonyú fergeteg ke­letkezett ezen egyház ellen, mely sötét rétegei alá bo­rítandó vala az egész katholika egyházat, ha a felette őrködő ég határt nem tűz ki rohanó árjának, melyet a rabságra fűzött keresztények bilincsei, az iszonyú pusz­títás és dúlás romjai, a vak düh ontotta vérfoltok borzasztó alakban tüntetnek elő. Mintha egyszerre nyíltak volna fel a pokol kapui, oly bőségesen tá­madtak fel a katholika egyház ellen; a próba nehéz napjai, az Üdvözítő által előre megjövendölt üldözé­sek az evangélium ter­jedésének hajnalán bekövetkez­tek ; látta ő életreggelének borús egén átvonulni a Né­rókat és Diocletianokat, kik alatt a pusztulás átka a félvilág láthatára felett lebegett, s magában keb­lében is támadtak ellenségek sűrűn, szaporán és hatal­masan. Az egyház lángolt, a félvilág veszélyben ál­lott nyugaton és keleten, s e nagyszerű zűrzavarban csak a megtámadott és gyalázott egyház nyert több fényt és nagyobb tekintélyt, mig ellenségei, föllázadt hálátlan gyermekei önvétkek s tudatlanságuk bün­­özönében enyésztek el; elvesztek lételöket s a gyászos sötétség martalékaivá lőnek, elszakadva az egyedül boldogító egyház kebelétől, a babona vagy istentelen­­ség iszapos fertőjévé váltak, kegyetlenül lakolva e vá­lasztásukért. „Rá sulyosult a zsarnokok hatalma, Bűneinek szolgaság lévén jutalma.“ Maradandóságukat nem biztosíthatta azon alap, melyre építették hitelveiket, tudnillik az ész; hiába, hol szeretet nincsen, ott bukás, pusztulás és végenyészet jön létre előbb-utóbb. A pogány bölcsészet megfélén­­külve a kereszténység nagyszerű terjedésén, jósszékei­hez fordult s hirdeté mindenfelé ama regét, hogy a ke­reszt csak 365-ik évig fog diszleni, azután összeroskad­t vele az egyház is, és romjaiba temetendi emlékét és tudományát. És ezt Péter apostol jövendölése gyanánt terjesztették. És mi történt? A katholika egyház, melyet az alapító Jézus világ győző szelleme nem földi javak­­s hatalomra, hanem az egész emberiséget boldogító szeretetre, az örökké maradandóra alapított, mennyei fensége­ és méltóságában, a tudomány, ész és hit kin­cseinek gazdag birtokával virágzó korszakát élte, mely mindig egy és változatlan, s ez: a világ- és testiséggeli küzdés korszaka. Hiába lépett közbe az időnek romboló hatalma, mely vészsarlójával letarolni igyekezett az emberi boldogság arany kalászait, a földnek és időnek mindezen mozgalmai által gördített nehézségek és aka­dályok közepett három század folytában, melyekben harminczhárom pápának a katakombákon és az ártatla­nok vérétől piroslott vérpadon kiind más trónja nem volt, ég és föld között lebegve, minden emberi támasz nélkül, e világon mihez sem ragaszkodva, szilárdul és tekintélyesen állt és gyarapodott, szeretete a kegyes­ség- és jóltevésnek terme­lő gyümölcsét. Az egyház az idők emésztő erején fölül áll, s csak külső viszo­nyaira nézve van alávetve az események hatalmának­ hivatása, a szeretet és béke szellemének a népek kö­zötti megerősítése, az igazság és jogosság országának terjesztése, az evangélium által hirdetett testvériség magas eszméjének életbeléptetése, ez erőszak- és zsar­nokságnak béketűrés általi lefegyverzése és a világ át­alakulásának egyedül a meggyőződést szerző tanítás és jócselekedetek ereje általi végrehajtása, megmentése a világnak a reá árasztott jótéteményekkel, visszaélés­től, és megszabadítása a gazdagság okozta romlottság­ból származó sülyedéstől, az élet utáni haláltól. (Folyt. köv.) Horváth János: A gyűrű és olvasó. (Elbeszélés.) A nap utolsó sugarai régen eltűntek már; a falu kisded, egyszerű templomának harangja is régen elcsengő az esti imára szóló jelt; a munkában kifáradt nép, a nap terheit kipihenendő, nyugalomra tért­ em­berek s a természet egyaránt álomba merültek. Dombfalva egyike volt azon kedélyes s megnyerő külsejű falvaknak, hol rend s tisztaság s az ebből eredő földi jólét minden házon, minden lakon olvasható vala. A külső csin belső lelki tisztasággal, romlatlan ősi er­kölcsösei összekapcsolva jellemzék a kis magyar falu lakóit. Éj volt. A falu érdemes őre fontos hivatalának megfelelendő nagy buzgósággal kurjongatá el köz­­ben-közben az időnek mivoltát, összejárva nagy figye­lemmel az egész falut, csak a kastély elé nem mert tévedni ő kegyelme, még a régi jó időkből meg lévén hagyva, hogy az úri nép csendes álmait a csaholó ebe­ken kivül semmiféle más jámbor halandó ne meré­szelje zavarni. Pedig bizony, ha oda tévedett volna is, nem nagy kárt teendett az úri nép éji nyugalmában, lévén ez este az egész kastély teljes fényben, csillogásban, kimondhatlan volt a mulatság, s ha a folyton szóló zene egyegy elmosódott hangja kitévedt a szendergő nép viskói elé, az ágyában nyujtózkodó gazdaember szomorúan ásított : — Nem jó az Istent kisérteni! Hej mert szomorú időket éltünk mi akkor. Alig múlt másfél tizede azon keserves napoknak, midőn a haza s a honfiak szive lángolt, de, mig a kebleket nem bánták e lángok, az édes hont emésztették föl azok. Már több hetek óta egyes futamodó családok ro­hantak lelkendezve, lihegve, por- és verejtéktől fedve, elúszott, éhező gyermekekkel a hátukon, utánuk a gaz-

Next