Katholikus Néplap, 1864. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1864-10-20 / 42. szám

— 330 — kö­zrendű emberei vetekedve utánozták császáraik ke­gyetlenségét , és ezt annál szabadabban, minthogy az egész birodalomban kihirdetett nyilt parancs által kinek­­kinek hatalom adatott minden keresztényt, a mi módon tetszeni fog, kitörülni az életből. A miért is szerte oly nagy volt a vérengzés, hogy a pogányok a két­ reli­­giót vértengerbe merültnek hánytorgatván s diadalt a győzelem előtt ünnepelvén , többhelyt diadalemlékeket emeltek, e felirást vésve a márványba : „Krisztus tév­hite mindenütt való kiirtásának emlékéül!“ S valljon e roppant kegyetlenség mit eredményezett ? Valóban semmit, mert ámbár az egész világ összeesküdött a ke­resztények vesztére, úgy, hogy senki sem vallhatta ma­gát nyíltan kereszténynek a nélkül, hogy az egész em­beri­ nem ellenségének vallja magát , mindazáltal nem azok, kik hadat indítottak, hanem a­kik azzal megtá­madtalak, győztek. Ki hitte volna, hogy a legyilkol­tak sokasága és a kin­ek nagysága által nem töretik meg a keresztények lelkülete? Perzig elannyira nem töretett meg, hogy inkább a győzelmi babér utáni vágy­ból önként megjelentek az Ítélő törvényszékek előtt; magokat nyíltan keresztényeknek vallván betömlöczöz­­tették, a halálos kereszt alatt örvendtek s a vadállatok­nak vettetvén áldozatul, midőn azok mérsékeltebben dühöngnének, a vértanúi halál utáni vágyakozásból önmagok bőszitették azokat. „Kinoztatván kinzóiknál erősebbek voltak“ — írja szent Czyprian, ki nem csak szemtanú, hanem az akkor viselt dolgokban nem utolsó részvevő is volt. Tehát nem a zsarnokok a vér­tanukat, hanem a vértanuk a zsarnokokat fárasztották ki, és ez okból közölök nem egy, a többinél ugyan ke­gyetlenebb, a győzelem felől mindazáltal kétségbeeset­ten dobta el fegyvereit, s szűnt meg ostromolni azokat, kiket annyi bátorsággal s erővel támadott meg. Hátrá­­lót furatott ekkor a hadnak s békét engedett az egy­háznak, látván, hogy annak kiirtására hasztalanul tört, és igy mindenki előtt világos lett, miként az egyház ellenei oly sok rohamaikkal annak egyéb kárt nem okoztak, mint a mennyit tesz a füstölőnek az, ki azt foly­tonos ingálással nyugtalanítja, mert azok is a szünet­nélküli zaklatással csak élesztették belülről a szeretet tüzét, kívülről pedig a jó példa kellemes illatát. A­mi azonban e dologban a legnagyobb fontos­sággal bír, kétségkívül az, hogy a szent vértanuk, kik­ről beszélünk, nem voltak a nép alsó osztályából való tanulatlan , mindennapi, vagy katonai szigor által bár­mily nehézségek elviselésére is elfásított emberek. Nem­ nagytekintélyű lovagok , tanácsfőnökök , őspolgárok, hadvezérek, fejedelmi herczegek, főpapok, királyok, fejedelmi házból származott nők, bölcsek, tanácsban­­é­lők, tudósok, szóval a világ legkitűnőbb emberei vol­tak ők. Nagy része ezeknek, mielőtt a hit miatt a kís­­padra hurczoltatott volna, a legfeddhetetlenebb életet élte, úgy, hogy már maga ez minden századok előtt tisz­teletre méltókká tehetendette vala őket. Bizonyos is, miszerint nem találtatott bennök más büntetésre méltó, mint az, hogy keresztények voltak, és így nem is bün­­tettetett bennök más, mint ártatlanságuk. De azonfölül még a pogányok szeme látta­­s bámulatára csodajeleket is műveltek. Tudjuk ugyanis, hogy bálványokat egy szavakkal leterítettek, éhséget szenvedvén az angyal által jól tartattak, a kapott sebekből csodamódon kigyó­­gyittattak; a kinzónyergeket titkos erővel összetörték, a megszállt testekből — még hóhéraikéból is — a rosz lelket kiűzték. Hogyha csodajeleket nem műveltek, legalább a lelki erősségnek csodaszerű jeleit adák; mik közé méltán számíthatni, hogy a bilincseket arany­­lánczaiknak , az égőparazsat rózsáknak, a forróvizet harmatnak, a vértanuság napját szüle­tésük napjának nevezték, a halál eszközeit a vi­gasztalás s öröm csodálatos érzelmeivel csókolván, vagy hóhéraikat bőkezűleg megjutalmazván, így sz. Czypri­­anról emlittetik, hogy javainak örökösévé nem mást tett, hanem egyenesen azt, kinek kezei által lefejezte­­tett. Azonkívül hallatlan béketűréssel szenvedtek el minden kínokat, nem csak nem panaszkodva kínzóik ellen, sőt inkább áldva őket s imádkozva éreztük. Béke törte el keblüket, csoda-édes derültség csillogott arczai­­kon s nyelvük szent öröménekeket zengedezett. Kin­­jaik közepett folyvást Istent magasztalák s kimúlásuk csak akkor vétetett észre, midőn már ezen szent név örökre kihalt ajkaikon. Ilyen példákkal fényeskedtek a hit legerősebb bajnokai azon utolsó időszakban, mi­dőn mint a szeretet áldozatai Istenért meghaltak, ha­sonlók az izzóvashoz, mely, minél erősebben üttetik az üllőn, annál több szikrát lövel ki. Megállapodhatnánk itt, miután déli napnál világo­sabb, hogy a lelki erősségnek eme bámulatos csodái nem emberi erő, hanem fönsőbb mennyei megerősítés által jöttek létre. Nem lehet azonban elhallgatnunk azon eredményeket, miket a vértanuk boldog halála mind a hívőkben, kiknek buzgalmát mindinkább élénkité, mind pedig magában a hitvallásban, melynek gyarapodását, kiterjedését eszközlé, szült vala. Elannyira távol volt ugyanis, hogy a vérpadok s kínok borzadással töltsék el a keresztényeket, kik annak szemléletére siettek, sőt in­kább új lelkierőt merítettek az ilyeneknek szemléletéből. Egy oroszlán, közel Karthago falaihoz, keresztre feszít­­tetvén, oly nagy rettegést keltett a többi oroszlánok­ban, hogy — mint a monda tartja — egy sem bátorko­dott többé ama bástyához közeledni, melyet azonban az előtt folytonos ragadozásokkal nyugtalanítottak, így a zsarnokok s tanácsfőnökök is elhitették magukkal, mi­szerint megrettenthetni a keresztényeket, ha szemeik elé állíttatik kegyetlen kínzása azoknak, kik egyedül a Krisztusban való hit miatt konczoltattak föl irtóztatóan. És mégis nem csak, hogy keveseknek halála nem, de tíz­ezer egyszerre legyilkoltnak vérontása sem eredményezhetett egyebet, mint hogy a nézőkbe uj bá­torságot öntött s a félénk báránykákat oroszlánokká, a gyöngekorúakat a legerősebb bajnokokká változ­tatta. Sőt, mi több, maguk a keresztény hit ellenei is rögtön megváltoztak, ésannyira, hogy azután sokkal buzgóbban védelmezték a hitet, mint az előtt azt ostro­molták. Gyakran megtörtént, hogy a nézők, csodálván a vértanuk állhatatos türelmét, hirtelen fölkiáltanak : „Mi is keresztények vagyunk!É s önként át­­adák magukat a bíráknak, hogy ők is ily dicső halállal múlhassanak ki. Sőt voltak hóhérok is, kik, miután egy keresztényt kivégeztek, oda nyújták nyakukat, hogy más kezek által megölettessenek. Valljon kivánhatni-e ennél szembetűnőbb csodajelt? A szerfölötti esők sok­

Next