Katholikus Néplap, 1868. július-december (21. évfolyam, 27-53. szám)

1868-09-17 / 38. szám

299 dákról, mint közösekről érthető, nem pedig a hitfeleke­­zetek költségén fölállítandókról, vagy már létezőkről. Ámbár a községi közös kisdedóvodákra nézve is bizony viszás valami az, hogy az óvoda-tanító­ minden gyer­mekkel ennek saját vallása szerint imádkozzék. Mert míg a vallások közötti különbség tettleg létezik, addig meg fog maradni azon, nem is bizodalmatlanság, hanem inkább természetes föltevés, miszerint a protestáns óvoda-tanító­ nem fog úgy imádkozni és imádkozhatni a katholikus gyermekkel, mikép a katholikus tanító, és viszont. A tantárgyak közé tartozik még „a gyermek ko­rához mért testgyakorlat és ének, (a közös óvodákban ugyan minő vallásbeli ének ?) a 4-ik élet­évet betöltött gyermekek részére pedig: olvasás, vonalrajz, szám­vetés. Továbbá: kisdedóvoda tanítója lehet minden oly férfi és 24 életévét betöltő nő, ki okleveles népiskolai tanító , és valamely kisded óvodában legalább fél évig működött gyakorlatilag. Végre: a községi (annak nem létében a járásbeli) orvos köteles hetenkint (ez teljes lehetetlen faluhelye­ken) meglátogatni az óvodát, ott minden gyermeket megvizsgálni, és az egész intézetben szükséges egész­ségi rendszabályok iránt az iskolai szék elé írásban je­lentést, és ha szükséges, javaslatot nyújtani be. Ha (pe­dig) az iskolai szék, az orvos jelentése és javaslatai következtében azonnal és kellően nem intézkednék, (ez ugyancsak gyakran megtörténnék, miután az isko­lai szék faluhelyeken közönségesen egyszerű­ szűrös em­berek­ből állíttathatnék csak össze) az esetben, az orvos köteles az ügyről rögtön jelentést tenni a (vár) megyei tanfölügy­előnek. 7. §: „Mindegyik egyház állíthat föl tanító-képez­­déket is, (de) azon föltétel alatt, hogy azok berendezésé­nél a 84. és 89. §-nak elég legyen téve. Az az: „a ké­­pezdének egy mintaiskolával kell összekötve lennie, melyben a növendék-tanitók gyakorlatilag képeztethes­­senek , és kell, hogy a képezdei tanfolyam 3 évi legyen. Azután legalább három tanár működjék minden (tehát az egyházéban is) képezdében, hogy csak oly neven­­dékek vétessenek föl, kik gymnasium! 4, vagy reális­kolai 3 osztályokat végeztek, és legalább is a 90. §-ban irt tárgyak taníttassanak, úgymint : vallás-, erkölcs-, nevelés- és oktatás-módszertan, földrajz, általános és hazai történet, magyar és német nyelv, természettudo­mányok, gazdaságtan, hazai alkotmánytan, mennyiség­és mértan, ének- és orgona, szépírás és rajz, testgya­korlat tanítása, a mintaiskolában a fiú-tanítás gyakor­lása. (Miért nem a leány­tanítás gyakorlása is? Hisz egy varázsütésre a falusi iskolákban legalább, a kétnemű gyermekek másonás terembe el nem különíttethetnek.) Nem különben ha mindegyik egyháztanító képezdésben is, évenkint nyilvános vizsgálatok tartassanak s arról a közoktatási miniszter elé jelentést nyújtsanak be, és végül a végzett növendékek számára oly vizsgálatok tartassanak, minek a 105. és 106. §-ban vannak meg­határozva.“ Ezek pedig következőleg szólnak: „A (képezdei) tanfolyam bevégzése után fél évre, vagy később, min­den nevendék az összes képezdei tantárgyakból és írás­beli dolgozatokból is szigorú vizsgálatot tartozik kiál­­lani, s csak úgy nyerhet oklevelet.“ És: „Kik fölső népiskolai tanítói állomásra akar­ják magukat képesíteni, azoknak a megállapított vizs­gálaton kívül még egy szigorlatot kell kiállaniok a fölső népiskola tanulmányai köréből, és a miniszter által kitűzött tárgyakból.“ 8. §. „Minden hitfelekezetbeli népnevelési tanin­tézet az állam felügyelete alatt állván (egyedül az ál­lamé alatt-e ?), a kormánynak joga és tiszte e czélból a felekezeti iskolákat is közegei által időnként megláto­­gattatni, s szigorúan őrködni, hogy a 4, 5, 6, és 7, §. foglalt (és általam fönnebb közlött) föltételek pontosan teljesittessenek, és hogy az iskola vagyona biztosan elhelyezve, czéljára rendesen fordíttassék; úgy­szintén joga a kormánynak a tanügyhöz szükséges statistikai adatokat a hitfelekezeti­, s általában bármely iskolák­ból is az általa legalkalmasabbnak talált módon besze­detni. “ 9. §. Ha a 4, 5, 6, és 7. §-ban foglalt rendeletek a kormányközegek által való megintés útján sem tel­­jesíttetnének, ott a kormány a (vár)megyei iskola­­tanács ajánlatára az illető népiskolát bezárathatja. „­E szerint számtalan helységben be kellene záratni a hitfelekezeti iskolákat, ha a törvényjavaslatnak szigo­rúan s rögtön az egész országban foganatot akarnának szerezni. Az ekként bezárt iskolákat, s a még minden iskolát nélkülöző községeket összevéve, oly tekintélyes szám és oly magas fedezési szükséglet, azaz: roppant költség álland elő, melynek aligha fognak egyszerre, akár a községek, akár a vármegyék, akár végre maga az állami pénztár is megfelelni tudni, és ha megfelelni bírnának , azonnal kiesnének a hitfelekezetek kezéből az általuk eredetileg alapított iskolák, és vagy a közsé­gek , vagy az állam tulajdonává, és így annál fogva, mindenféle vallású tanulók számára szolgáló közös ta­nodákká válnának.­ Megjegyzem itt, mikép egy t. czikkíró, ki, noha „nagy megelégedéssel olvasta“ a népiskolai közoktatási törvényjavaslatot, és jóllehet e­l­vben an­nak intézkedését helyesnek nyilvánítja, mégis kijelenti, hogy amaz elv alkalmazásában óvakodni kell, nehogy a törvényjavaslat törvényerőre emeltetve, és végre is hajtva, „zsarnokivá váljék.“ *) Úgy de ha valamely elv helyes, való­ igaz, mikép fajulhat az alkalmazásában zsarnokivá? Ne keressük másutt tehát az élet által kinevezett elmélet és gyakorlat közötti ellentét okait, mint magá­ban az elmélet hibás voltában, s a fölállított elv hamis­ságában. Ugyan azért elvről kell másról gondoskodni. Ha a kormány valamely hitfelekezetbeli népisko­lát bezárat, „ez esetben a bezárt népiskolát illetett mindennemű községi vagy magán alapítványok és ja­vak a­mennyiben azok felekezeti czélokra alapittat­­tak, az illető felekezetnek adatnak át; a mennyiben pedig nem kijelentetten felekezeti czélra alapittattak, az azon helységben fönnállott (nem állhatott fönn, mert tisztán felekezeti iskola volt), vagy (az) azon alkalom­ * *) „Pesti Napló“ 1868. 161. és 167. szám.

Next