Katholikus Nevelés, 1919 (12. évfolyam, 1-2. szám)

1919-02-01 / 1-2. szám

2 Egyesült erővel ezeket a teológián és minél inkább beszél itt a gyakorlat és pad­ig hosszú, hosszú gyakorlat, melyet szintén nem lehet csak könyvek­ből megszerezni. Nem kellett tehát a kódexszel a kezünkben meg­jelennünk, hogy egyesületünk létjogát bizonyítgassuk, mert nem is ez, hanem a szükség sugalta azt nekünk és a főpásztoroknak, kik siettek nemcsak elismerni, hanem pénzbeli és erkölcsi támogatásuk­kal iparkodtak fölvirágoztatni azt. Már most a jelen időkben, midőn csak szervezett erők érvénye­sülhetnek és vehetik föl a harcot ugyancsak szervezett erőkkel és midőn ma sem szűntek meg azok az okok, melyek az egyesületet létbe hívták, nem lehet aziránt kétségünk, hogy az egyesületnek a jövőben is gyarapod­na kell mindaddig, míg csak papok lesznek. Annál is inkább, mivel a kath. autonómia megalkotásával világiak is szóhoz jutnak immár az egyházat illető fontos kérdésekben, sőt bizonyos fokig tisztán egyházkormányzati ügyekben is. A mi egyesüle­tünk sohasem vindikált magának egyházkormányzati jogokat, például hittanárok kinevezését vagy áthelyezését illetőleg és a hitoktatási kérdésekben is inkább a tanácsadó szerepét akarta játszani. Most azonban aktuális a kérdés, váljon a kath. autonómia keretén belül vagy akár azon kívül nem illeti e meg egyesületünket több illetékes­ség ? Legalább annyi, amennyit az autonómiai szervezet az összes iskolákra nézve követel, megilleti bizonyára a hitoktatásra nézve. Tehát: „Szabályrendeletbe foglalja a hitoktatásra nézve a tanítási módszert, a rendtartást, a tantervet, a tankönyveket és a tanszereket.“ És úgy képviselheti az anyagi igényeket, az állások rendezését stb. A régi programmot új elhelyezkedéssel, új keretben megvaló­­sítani, vagy legalább megvalósítását szorgalmazni lesz ezentúl is az egyesület feladata és folytonos létalapja. Az új idők ránk kényszerítik az egyház régi zsinatainak vissza­állítását, azt, melynek körvonalait már az Apostolok cselekedeteiben olvassuk. Vitás kérdések már akkor is voltak. De ezeket nem büro­kratikusan intézték el, hanem gyülekezeteken, ahol szent Péter vitte ugyan a szót, de csak az egész gyülekezet hozzájárulásával mond­ták ki a véghatározatokat. „Akkor tetszik az apostoloknak és vének­nek az egész anyaszentegyházzal együtt, eziránt küldvén az ő kezeik által__“ (15, 5 s köv.). Az egyház érdekeinek, szerető alkotmányának, különösen a mai időkben, sehogysem felelne meg a szakvéleménynélküli rendelke­zés a szakunkat és munkánkat, főleg a hitoktatást illető kérdé­sekben. Ez annyi volna, mint egy országot a mai időkben hivatalnok­minisztériummal kormányozni, melynek a közvéleményben semmi gyökere nincs és éz azért a legnagyobb mértékben népszerűtlen. A politika is csak a legvégső esetben nyúlt ehhez a modus vivendi­­hez, ha t. i. az alkotmányos szervek útját állották az ő intenciói­nak. A mi egyesületünk nem adott soha arra okot, hogy szakügyekben mellőzzék, tehát ha nem kapnánk is autonómiát, hitoktatási kérdé­

Next