Katholikus Nevelés, 1919 (12. évfolyam, 1-2. szám)

1919-02-01 / 1-2. szám

Vallás és iskola , mielőtt önmaguk az alanyiság változékony állapotaiból szilárd talajra jutottak volna. Nevelni annyit tesz, mint időt és örökkévalóságot, mulandót és elmúlhatatlant egymással összekapcsolni. Aki azonban önmagát nem összpontosítja valamely legfőbb jóban, hogy onnan szervező erővel a belső káoszba hatoljon, aki múló hipotéziseit teszi az emberképzés kiinduló pontjává, annak sejtelme sincs a nevelés alapjáról és céljáról. Kétségtelen, hogy a morálpedagógiai tapasztalat bámulatos dol­gokra fogja megtanítani a radikális pedagógust is, ha egyáltalában még tanulásra fogható. A gyermekek ugyanis és pedig különösen a nép gyermekei, kiknek nagyobb az érzékük az élet tragikuma iránt, mélyebb etikai benyomások hatása alatt öntudatlanul is a vallás után áhítoznak. Egész arckifejezésük ünnepélyesebb, meg­foghatatlanul fogékony lesz, ha ilyen megbeszélések után a Meg­váltó kerül szóba, aki „a világot legyőzte“. És végül: a jellem egység. Az erények puszta egymás mellé helyezése csak mozaikmunka lehet s csak toldott-foldott jellemeket hozhat létre. Minél sokfélébbek tehát a mi etikai behatásaink, annál inkább van szükségünk a vallásos ideál gyűjtő erejére. Puszta morál­pedagógia vallás nélkül mindig csak egyes hibákkal foglalkoztat és csak egyes erényeket ébreszthet s így az embert szétszedi ahelyett, hogy egybe­foglalná és egységbe öntené. A franciaországi laikus iskola újabb fejlődése egyébként tanulsá­gos példa arra, hogy a kizárólag államtól szentesített és semmiféle vallásos inspirációhoz nem kötött erkölcsoktatás végtére is az er­kölcs feloszlásához kell hogy vezessen. Az etikai tan ott mindinkább függő viszonyba jut a pártindulat és pártvéleményekkel szemben és állandóan napi jelszavak befolyásolják. Az egyes pedagógusnál ter­mészetszerűleg hiányzik a szükséges áttekintés és a belső önállóság arra, hogy az ilyen társadalmi hangulatok és gondolkozásmódok szuggesztív erejével szembe helyezkedjék s ha meg is tenné, a min­denkori uralkodó politikai hatalom eltávolítaná. A dolgoknak ilye­tén való huzamos állapota azonban az államra magára is tarthatat­lan. Ennek anarchia az elmaradhatatlan következménye. Ha az er­kölcs relatív lesz és a váltakozó társadalmi szükségletekhez alkal­mazkodik, akkor végül is a jellemnélküli alkalmazkodás győz és a szilárd elvekhez való hűség gúny tárgya lesz; mindenki azt teszi akkor, amit akar és a társadalom is pillanatnyi szeszélyei után fog menni. A tisztán világi társadalom tehát szociológiai álláspontból is lehetetlenség. A vallásnak a világi társadalom számára való elvi nélkülözhetetlensége annál szembetűnőbben kell hogy napvilágra jöjjön, minél komplikáltabbá fejlik a társas szervezet, minél inkább megzavarja az egyedet a számos szűkebb pártérdek s benne a maga­sabb közjó iránti értéket eltompítja és mennél jobban veszélyezte­tik jellemét a társadalmi egoizmus nyílt és leplezett kisértései. Hogy mily kevéssé lehetnek az állami rend alapjai az önmagára maradt

Next