Katholikus Nevelés, 1926 (18. évfolyam, 2-10. szám)
1926-02-01 / 2. szám
XVIII. évf. Budapest, 1926. február. 2. szám. Katholikus Nevelés A magyarországi r. k. Hittanárok és Hitoktatók Egyesületének közlönye Megjelenik július és augusztus kivételével havonkint. Előfizetési díj 5 aranykorona, ami egyszersmind tagsági illeték. A szerkesztőség címe: Budapest, I. ker., Villányi-út 35. Kiadóhivatal: L. Horthy M.-út 15. Csekk : 20.742 az, R. k. Hittanárok és Hitoktatók Egyesülete. Nevelő hitoktatás. Ha a legújabb kor katechetikai módszereinek fejlődését szemügyre vesszük, nem kerülheti el figyelmünket, hogy az összes felmerült reformok oda törekszenek, miszerint a hitoktatásba minél több szemléletességet, gyakorlatiasságot, öntevékenységet, szóval minél több nevelő elemet vigyenek. Ugyanis bár elméletileg mindig kettős feladatot tűztek a hitoktató elé, úgymint a) a keresztény katholikus vallás tanaiban való kioktatást; b) a keresztény erényekre való nevelést, a gyakorlat mindig erős hajlandóságot mutatott, hogy átsiklik egyszerű tanításba. Ez sokkal inkább szisztematizálható, sémákba foglalható, ellenőrizhetőbb, mutatósabb, szóval könnyebb. De jobban-jobban átlátjuk azt is, hogy sokkal értéktelenebb. Átlátjuk, hogy az értelem közvetlen mozgató ereje aránylag csekély és jelentősége az élet háztartásában korántsem oly abszolút, mint bizonyos korokban gondolták. Az intellektuális képzés még távolról sem jelenti a nevelés feladatainak megoldását, a tanítás még nem jelent nevelést. Amit csak úgy tudunk, az nagyon ritkán tud kellő energiával megmozgatni bennünket. Vannak sokkal erősebb mozgató tényezők az életben, milyenek: az átöröklés, a megszokás, az ösztönök, a képzelet, az érzelemvilág erősebb hullámzásai s főleg a gyakorlat által szerzett akarati készség. A nevelőnek, aki az életet akarja irányítani, ezeket kell hatalmába kerítenie. Fokozottan áll ez a katecétáról, mint a gyermek vallási életének nevelőjéről. A vallási igazságok és parancsok puszta ismerete még nemi vallásosság és nem is mutat arra tendenciát, hogy önként vallásos életté váljék. A tanítás mindenesetre egyike a legfontosabb nevelőeszközöknek s természetesen a vallásos nevelés sem /31CT 11 70 1 L. Joseph Göttler : System der Pädagogik im Umriss 3. Auflage Kempten 1924. különösen VIII. f. Der erziehliche Unterricht im besonderen. — J. Göttler • Religiöse Erziehung und katechetische Methode. Dritter Münchener. Katech. Kurs 1910. 125. 1. — Dr. Seydl: Das Erziehungswerk in seinen Zusammenhängen mit d. Ganzen des Lebens 1. Der päd. kat. Kurs in Wien. 1905. 15. 1. 2 Szókratész még nem így gondolta. Ö az erényt taníthatónak tekintette s nem tudta elképzelni, hogy valaki, aki tudja és ismeri a jót, másképen cselekedhessék. Grunwald Phil. Päd. Paderborn, 1917. 256. 1.