Katolikus Nevelés, 1938 (30. évfolyam, 1-10. szám)

1938-01-01 / 1. szám

1938. január. Az ifjúság idealizmusa és az Eucharisztia. Schnattner Szigfrid, O. S. B., Csácsbozsok. Szentséges szent esztendőnk hajnalán, folyóiratunk XXX. évfo­lyamának legelső lapjára, szent örömmel és nevelő tisztünkből követ­kező felelősségérzettel írjuk először is a két nagyon is összetartozó valóságot: Ifjúságunk és az Eucharisztia. Erős a hitünk, hogy a mai if­júság felnőve, deresedő fejjel is emlegetni fogja az Úr 1938. esztende­jét, amikor nagy dolgokat cselekedett velünk az Isten, akinek Szent a neve! Sokszor megállapított igazság, e lap hasábjain és másutt is, hogy nemzetünk féltett reménye, az ifjúság, vihar gyermeke. Nélkülözi a ki­egyensúlyozott, mindent egyetlen cél felé sodró biztos célkitűzést, szellemi kósza áramlatok forgatagában nőtt fel és a nevelők is szomo­rúan tapasztalhatták, hogy a vihar nem múlt el fölötte nyomtalanul. Igenis sok iszapot, lerakódást hagyott maga után. Ez az ifjúság író­asztala mellett, szinte stádium közben győződött meg arról, hogy a szédületes rohanás miatt mennyire ingadozó lett a tudományos meg­állapításoknak évtizedeken át biztosnak hitt megannyi tantétele, atyáik által vallott politikai elvekben iszonyú földrengés dúlt. Ha nem sza­valtunk volna előtte sohase nagy változásokról és új szellemi áramla­tokról, akkor is látnia kellett, hogy mily átértékelés történt az iskola falain kívül az erkölcsi és szellemi világban, intra muros pedig minő változás az irodalmi és történelmi szemléletben. Egészen nyíltan be­váltottuk előtte, hogy nincsen korunknak nagy pedagógiai rendszere és fájdalmasan látjuk hiányát az egységes nevelői ideálnak is. Látta és a katedráról kellett hallania, hogy mily hibái vannak a Tanterv in­tézkedéseinek, hol hiányos és kimondottan rossz a tankönyv, elvégez­­hetetlen a felhalmozott anyag és reformra szorul a módszer. Mindeb­ből egyenes úton következett, hogy felelősség terhe nélkül nem adhat­tuk neki azt a műveltség-nevelést, amelyet joggal elvárhatott volna, hanem magával vitt legtöbbször mértéktelenül felhalmozott, lélektelen enciklopédizmust. A sok oldalról érdekelt egyesületi élet, a sport fellendülése és a zilált családi viszonyok is nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy komoly alapvetés és önképzéssel kimélyült műveltségi eszmék nélkül kerüljön ki az életbe. Korunk szellemi torzképéhez tartozik, hogy ennek sok­sok keserű gyümölcse érik, talán éppen most is, felnőtt ifjúságunk körében. Különben érthetetlen volna, hogy miért tudja oly könnyen és gondtalanul odadobni fiatal életét kimondottan szélsőséges irány-

Next