Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1961 (68. évfolyam, 1-74. szám)

1961-03-05 / 17. szám

2 -ik oldal CATHOLIC HUNGARIANS’ SUNDAY The Oldest Hungarian Catholic Newspaper in the United States and Canada Published Every Wednesday and Sunday by the Catholic Publishing Co. Inc. Youngstown Office« 517 So. Belle Vista Ave., Youngstown 9, Ohio. Telefon: SWeetbriar 9-1888. Established October 24, 1894 by Rev. Msgr. Charles Böhm, , Papal Prelate — Pástor EDITOR-IN-CHIEF: „ FATHER GABRIEL TAKÁCS O.F.M. THIS NEWSPAPER IS WHOLLY FOR THE PURPOSE OF PROMOTING CATHOLIC WELFARE AND IS A NON-PROFIT ORGANIZATION SUBSCRIPTION RATES« ELŐFIZETÉSI ARAK« For. two years in the U. S. $16.00 Két évre a U. S.-ben ......... $16.00 For one year in the U. S. $ 9.00 Egy évre a U. S.-ben...... $ 9.00 Fön: six months in the U. S. $ 5.00 Fél évre a U. S.-ben ...... $ 5.GO For two years in Canada $18.00 Két évre Kanadában ...... $18.00 For one year in Canada.... $10.00 Egy évre Kanadában ...... $10.00 For six months in Canada $ 5.00 Fél évre Kanadában ......... $ 5.00 Foreign Countries are same as Canada Egyéb külföld egy ár Kanadával A legrégibb katolikus magyar lap az Egyesült Államokban és Kanadában A Alapította 1894 október 24-én Msgr. Böhm Károly pápai prelátus-plébános A Szent István Ferences Komísszáriátus megbízásából FELELŐS SZERKESZTŐ: u FATHER TAKÁCS GÁBOR O.F.M. Szerkesztő: ESZTERHAS ISTVÁN, a.. Könyvosztály: GODA FERENC Second class postage paid at Youngstown, Ohio Katolikus Magyarok Vasárnapja Üzen a Bíboros Február 19-én a Szent István templom Fehér-termé­ben bensőséges ünnepség keretében emlékeztek meg egy­leteink rendezésében, magyarjaink Mindszenty bíboros 12 esztendeje tartó fogságáról, nemzetünk, életét, küzdelmeit szimbolizáló alakjáról, börtönt, vasfüggönyt áttörő, közöt­tünk élő szelleméről. Az emelvény jobboldalán a magyar trikolorszente ke­retben a hercegprímás életnagyságú fotó­portréja áll, mö­götte gazdagon díszített magyar zászló, előtte virágcsokor. Szokatlan ünnepség ez. Szokatlan, hiszen élő ember szellemét szólítgatja, hívja közénk, egy le nem zárult történelmi korszak közepén idézi egyik főszereplőjét, emigrált társadalmunk egy cso­portja fordul felé tanácsáért, megoldatlan problémáink zajlásában, még mindig Tőle várva útmutatást, önmagunkra találás, útkeresés állt a rendezőség céljai között, mikor New York magyarságát e szűk karámban, e megható ünnepségen összegyűjtötte. A fogoly bíboros elnémított alakja jelent meg a magyar sorokban, végigkopogtatta a várakozó magyar szíveket és ha a­­rendezőség valóban ezt akarta, valóban találkoztunk a budapesti Amerikai Követségen menedéket talált rab Mind­szenty bíboros szellemével. Pier Pius bevezető imája után Ibos Béla az Amerikai Magyar Szövetség keleti kerületének elnöke nyitotta meg tömören összefoglalt kitűnő beszédében az ünnepséget, majd Szeredás Jenő alelnök az est műsorvezetője a HIT SZAVA énekkart kérte az emelvényre. A Vállay Gyula karnagy vezette énekkarnak előző este a Carnegie Hallban volt hangversenye és így a tagok nem tudtak teljes számban megjelenni, mégis megrázó erővel emelkedett énekszámuk az adott hangulatban az est fény­pontjává. Beethoven “Isten Dicsősége“ c. művét adták elő. Hajdók Jani — nyugodtan mondhatjuk rá az amerikai magyarság elsőszámú gyermek-szavalóművésze — kedvence megrázó erővel adta elő egy ismeretlen szerző, ma már igen széles körben ismert versét a "Fogoly bíboros”-t. Talán véletlenül, talán ösztönösen az est lényegének megfelelően “ÜZEN A BÍBOROS" találó címmel díszítette a költeményt,, melyet-mint Szeredás Jenő emlitette-rabok másoltak, adtak kézről-kézre odahaza és mikor e titkos másolgatások kide­rültek, 7 magyart juttattak börtönbe. A 35 év börtönbün­tetést, a hét magyar talán most is ült . . . A költemény hatása alól az est szónoka Sulyok Dezső se tudta kivonni magát és mondanivalója egyedülálló hangsúllyal mutatott rá a Bíboros tanításainak aktuali­tására. Kissé borúlátóan érzékeltette megbontott soraink tévelygéseit, de egyben ismertette azokat a tennivalókat is, melyek Mindszenty szellemében összefoghatnak újra, hogy mindannyiunk célja — szülőföldünk felszabadulása­ meg­­valósulhasson. Hangsúlyozta, hogy a magyarság vezető­iként csak a kommunizmus szelétől is érintetlen személyek szerepelhetnek. Negyedi Szabó Margit olvasta föl meleghangú üzenetét asszonyainknak, családjaink őrtállóinak nevében, majd a Washingtonban tartózkodó Tollas Tibor akadályoztatása miatt Gyenis István szabadságharcos adott elő saját költe­ményeiből keresetlen természetességgel. Ladányi Zsigmond, a nemrégen fölépült 82-ik utcai re­formátus templom társlelkészének megható imája zárta az ünnepséget. Első ízben hangzott el utalásai között a “Temp­­lomgyr” kifejezés, arra mutatva, hogy New York magyar negyedében három templomunk szolgálja különféle feleke­zetek­ hajlékában azt a hitet, mely célkitűzéseink záloga: Legyünk hivek fogadott hazánkhoz tartsuk ébren az igaz­ságot, mely erőforrása szülőhazánk lankadatlan hitének a felszabadulásban. Gyimesy Kásás Ernő. k JCk.|\#U| A­RI' 6304 Lorain Avenue MENYHÁRT “,55?,bip P­LUMBING, HEATING & SUPPLY CO. ingyen árajánlat mellett, mindennemű vízvezetékszereléi és csatorná­zási­ munkák, garanciával. Fürdőkádak, konyha szinkek és egyéb fürdőszoba és konyha felsze­relések, továbbá mindennemű vízvezetéki és csatornázási munkákhoz szükséges kellékek nagy választékban és jutányos áron állandóan raktáron vannak. AZ IPARI MUNKÁST A PARASZT MÖGÉ. A kolhozgazdálkodás bukásának a je­lenségei a vasfüggöny birodalom minden tájékán mutatkoznak. A Vasárnapban fi­gyelemmel kísértük ezeket a jelenségeket, amelyek természetesen leginkább Magyar­­országon érdekelnek bennünket. Lapunk másik helyén közöljük egy magyarországi ipari munkás nyilatkozatát, amelyből ki­tűnik, hogy az ipari munkásság világosan látja, a kolhozgazdálkodás csak nyomorú­ságot hoz és ennek a nyomorúságnak a ha­tásait neki is el kell viselnie. Részben úgy, hogy a közellátás hiányokat fog szenvedni, de részben úgy is, hogy majd az ipari mun­kást használják fel a kolhozosított falu hajszolására, sőt, ha ez népi lesz elég hatá­sos, az elmaradt mezőgazdasági munkák elvégzésére is . . . A szovjetunióbeli kolhozgazdás­­ás ugyanúgy nem vált be, mint a többi állam­ban. Beszámoltunk arról, hogy Kruscsev maga is kénytelen volt bírálni a szovjet mezőgazdaságot. Most pedig arról érkezik tudósítás, hogy új mezőgazdasági főnökö­ket nevezett ki. A mezőgazdasági közigaz­gatásban, végig egész Szovjetunióban, sze­mélycseréket hajtottak végre. A legfonto­sabb kinevezés azonban Kucsumov Komrád előléptetése volt, aki a kolhozok gép, mű­trágya és más technikai ellátásának lett a főnöke. Miként Magyarországon, úgy lát­szik a Szovjetunióban is, a mezőgazdaság terén mutatkozó réseket ipari szakemberek­kel akarják betömni. Újabb, Nyugat-Németországban olvas­ható híradások egyébként azt jelentik, hogy 1960-ban­ Magyarország gabonatermelése 3,9 millió mázsa búzával csökkent. A SZOCIÁLDEMOKRATÁK SALZBURGI TITKOS INFORMÁCIÓ CSERÉJE,­­ ÉS MIÉRT MÉRGES MOSZKVA? A nyugateurópai szociáldemokraták mind dühösebb döfködéseket kapnak Moszkvából. Most különösen nagy a méreg, mert Ausztriában Salzburgban bizalmas értekezletet tartottak az európai szociálde­mokraták, amelyről sem a sajtó nem kapott tájékoztatást, sem Moszkva nem tudott meg ezideig semmit. A történet úgy szól, hogy a salzburgi Hotel Európában összeült az európai szociáldemokrata vezérek szigorú titokban megtartott, bizalmas értekezlete, amelyen megjelent az angol, a francia, az olasz, a svéd, a dán, a finn, a norvég, a hol­land és a svájci szociáldem­okrata pártnak egy-egy képviselője. A vendéglátó osztrák szocialista pártot Pitterman osztr­ák a­­ kan­cellár és Propst osztrák miniszter képvisel­te. Az osztrák szociáldemokraták azzal a feltétellel szállásolták el vendégeiket a salzburgi Hotel Európában, ha a szálloda személyzete biztosítja a bizalmas értekezlet által elfoglalt két emelet légmentes elszige­telését a külvilágtól. A feltételnek eleget is tettek, mert a zárt ajtók mögött folytatott megbeszélés napirendjéről, eredményeiről­, a Salzburgba utazott 50 külföldi újságíró minden erőfeszítése ellenére sem sikerült semmit sem megtudni. Pedig érdekes lett volna minden hír­adás, hiszen az európai szociáldemokrata párt vezetői, Gaitskell az angol labour-párt, Ollenhauer a nyugatnémet, Guy Mollet a francia és Saragat az olasz szociáldemokra­ta párt vezetője is jelen volt az értekezle­ten. Moszkva hivatalos középeurópai nyi­latkozata szerint azért tartották titokban az “információ-cserét”, mert az európai szocialisták vezetői “véglegesen feladták mindazokat a követeléseket, amelyek még mutatóba megmaradtak a régi marxista programokból. És a munkásosztály igazi po­litikája nem egyeztethető össze semmiféle módon a marxizmus megtagadásával, el­árulásával”, mérgelődik a Kremlin közép­európai szócsöve. A magyar szabadságharc óta megszűnt még a szociáldemokraták elbolondítása is, Moszkva tudja jól, miért mérges. • Jk*. ' 5 • • KATOLIKUS­­MAGYAROK VASÁRNAPJA Az Amerikai Magyar Katolikus Liga közli: SO East 80th Street, New York 16, N. Y. — Telefon: MUrray Hill 4-3623. A LIGA 1961. ÉVI TAGSÁGI JEGYEI ÁTVEHETŐK A MAGYAR EGYHÁZKÖZ­SÉGEKNÉL, VAGY AZ EZEKTŐL TÁVOL­LÉVŐKNEK ÍRÁSBELI KÉRÉSRE KÖZ­VETLENÜL A LIGA KÖZPONTI IRODÁJA KÜLDI MEG AZOKAT. KROL ÉRSEKET BEIKTATÁSA AL­KALMÁVAL MSGR. SZABÓ JÁNOS, a­ Liga elnöke és a Liga philadelphiai csoportjá­nak nevében Noska Károly üdvözölte. Az üdvözlésben úgy Msgr. Szabó, mint Noska Károly kifejezték reményüket, hogy az Ér­sek a magyarság iránti eddigi jóindulatát nem fogja megvonni és kérték, mint az egyik legnagyobb amerikai egyházmegye érsekének jövőbeni erkölcsi támogatását. Krol érsek beiktatásának időpontja egyen­lőre bizonytalan, a beavatottak szerint áprilisra várható. Krol érsekben a magyar­ság egy nagy barátjára talált, aki egyik leg­méltóbb főpap a fontos érseki szék betöl­tésére. A LIGA PHILADELPHIAI CSOPORT­JA MÁRCIUS 10.-ÉN rendez hangversenyt a St. Joseph College Flanagan oratóriumá­ban. A hang­verseny kiemelkedő pontja lesz Pogonyi Éva zongoraművésznő fellépése. A hangverseny pontosan 8 órakor kezdődik. Belépődíj nincs, adományokat jótékony célra köszönettel vesz a Liga helyi csoport­ja. Az előkészítésben a Liga csoportjának minden tagja részt vesz professzor Czikan Zichy Móriccal, a helyi csoport elnökével és Mrs. Devinevel az élen, akinek kezdeménye­zésére sikerült megrendezni a hangversenyt. A St. Joseph College Philadelphiában az 54th Street és a City Line Ave. sarkán van. BUDAPESTI VILLAMOSJEGYET TA­LÁLTAK AZ AMERIKÁBÓL KÜLDÖTT RUHÁSCSOMAGBAN. A Ligának egyik tag­ja írja, hogy magyarországi rokonának kül­dött csomaggal a legnagyobb meglepetésére az illető nem volt megelégedve. A ruháscso­mag tartalmát a küldő maga állította össze a legnagyobb gondossággal és arról részletes leltárt készített, amelynek egy példányát a csomagba helyezte. A ruháscsomagot a ma­gyarországi vámtisztviselő az átvevő előtt bontotta fel és az látszólag sértetlen volt. A vámtisztviselő a csomag kibontása alkal­mával még megjegyezte, hogy ilyen “szeme­tet” küldenek külföldről. A magyarországi rokon a csomagot átvette és kifizette az érte járó vámot, csupán azért, hogy az U.S.A.-ban élő hozzátartozójának részlete­sen beszámolhasson. A csomag tartalmát nézegetve, érthetetlen volt előtte, hogy Amerikában ilyen kopott ruhákat használ­nak. Az egyik ruha zsebében véletlenül egy budapesti újkeletű villamosjegyet talált, majd kopott ruhát vizsgálgatva, a kabát belső zsebében megtalálta a budapesti sza­bó címét, aki 1942­-ben készítette a ruhát. Ezek után nyilvánvaló volt előtte, hogy a csomagot óvatosan felbontották, annak tartalmát kivétel nélkül, lehetőleg hasonló, de használhatatlan darabokkal cserélték ki. A tartalomjegyzék nem volt a csomagban és az Amerikából küldött tartalomjegyzék­kel összehasonlítva állapíthatta meg, hogy a darabok körülbelül ugyanazok, azaz fér­firuha helyett férfiruha került a csomagba, csak használhatatlan állapotban. A ma­gyarországi hatóságok, miután az illető a tartalomjegyzéket bemutatta és a nyomo­zást kérte, kérésével elutasították, mond­ván, hogy ilyen eset a Magyar Népköztár­saságban nem fordulhat elő. FONTOS KERESÉS: Újvári Károlyt keresi fontos családi ügyben Csögör Sándorné Brüsszelből. Címét kérjük mielőbb a Liga központi irodájában bejelenteni. FEJBÓLINTÓ CZINEGE KÁRTÉKONYSÁGA. A Vasárnap jelentette néhány szám­mal ezelőtt, hogy a moszkvai ügynökkor­mány úgynevezett honvédelmi miniszterét, Czinege elvtársat Moszkvába rendelték, ahol katonai ügyekben tárgyalásokat folytattak vele. Moszkvából érkezett tudósítás, most beszámol arról, hogy a szovjet haderő teljes átalakítása történik ezekben a napokban és hatásában a szovjet hadsereg új fegy­verzete nemcsak pótolta azokat, akiknek a leszerelésével csökkentették a szovjet haderő létszámát, hanem fokozta is a szov­jet haderő ütőerejét. A Kruscsev által nagy­hangon bejelentett “béke”-leszerelés tehát újabb becsapásnak bizonyult, mert Szoko­­lovszky, szovjet marsal kijelentése bevallja, az új fegyverek bevezetése tette szükséges­sé a leszerelést. Tulajdonképpen nem tör­tént más, mint a szovjet haderő átszerve­zése és új fegyverekkel való felszerelése. Aggodalommal olvassuk ezeket a híre­ket. A párt-balek Czinege elvtárs véleménye a moszkvai tárgyalások során bizonyosan csak szolgai fejbólogatásban jutott kifeje­zésre. Pedig a magyar ifjúságról volt szó. Ho­gyan szolgáltatatják velük majd az új szov­jet fegyvereket . .. NYUGATNÉMET KÜLKERESKEDELEM AZ ÜGYNÖK­KORMÁNNYAL. A nyugatnémet gazdasági minisztérium közli, hogy az 1959-ben kötött német-ma­gyar gazdasági egyezményt, amely a külke­reskedelmet szabályozta, 1961 december 31-ig meghosszabbították. A külkereskedel­mi kontingenseket automatikusan megújí­tották. A német-magyar külkereskedelem 1960-ra 367 millió német márkát kitevő forgalmat irányzott elő, amelyből 320,7 millió német márka külkereskedelmet be- SZABAD SZEMMEL "Megverem a pásztort,, írta: TÖRÖK DEZSŐ Bizonyára megrendülve vette kezébe a szabad világ tár­sadalma a szomorú híradásokat arról az irtó, pusztító had­járatról, mely a legjobbak után nyújtotta ki véres hóhér­kezeit a vasfüggöny mögött, Magyarországon. Katolikus papok, a szenvedő magyar néppel lelkileg összeforrott lelki­­pásztorok ülnek újra a vádlottak padján, a világ csúfjára, az egész ország megfélemlítésére és a sátán földi martalócai kényük kedvük szerint bántalmazhatják őket. A világ pedig ezalatt hallgat, mereven elfordítja fejét az eseményektől, hogy meg ne lássák arcán a részvétlenség merev vonásait. A rádiók is némák most az egyszer, pedig hogy tudnak néha kiabálni és üzeneteket beolvasni, ünnepi alkalmak­ra ... A lapok közül is nem egy teljesen süket. “Megverem a pásztort és elszéled a nyáj ez a végzetes örökség nehezedik most rá az igehirdetőkre. Ez a prófécia teljesedik be, szivettépő következetességgel, amikor az arcátlan ha­zugsággal meggyártott vád elhangzik, a “büntetett elő­életű” lelkipásztorok ellen. A magyar Dávid ennek ellenére sem vesztett csatát. A magával eltelt, felületes társadalmaknak el kell egyszer mondanunk, hogy a terror azért dolgozik tovább, mert a szabad világ süket, sőt mi magyarok is megadással vesszük tudomásul a rossz híreket, amiket lassan-lassan már meg­szoktunk. Éppen úgy, mint a kényelmes, a gazdagabb és szabad életet, minden áldásaival együtt. Az egyház maga is ezer sebből vérezve, küzdve-szenved­­ve állja a vihart. Mint eltikkadt és agyongyötört irgalmas szamaritánus lehajol az utak mentén az árokba dobált nyöszörgő sebesültekhez. Akiket összevertek, elnémítottak, megfélemlítettek, megvakítottak és kiüldöztek régi ott­honaikból. A kommunista paradicsom koldusai pedig v­ágrendítő példaadással fordulnak felénk, a szabad ember felé. A szen­vedés napjaiban a nemzetet szolgáló, világító lelkek hívják a kiválasztott nemzedéket. . . Amikor a vad szenvedélyek tombolva rohannak rá az eszme értéket, lelkiséget és hit­vallást sugárzó büszke alkotásaira, akkor, tehát napjaink­ban “nincsen itt az ideje az ige hangzatos hirdetésének” üzeni Zadravetz István püspök a börtön­országból “de itt van az ideje az evangélium némán, szenvedve való leölé­sének”. Az elnémított nemzet ragyogó csillagai, a bíboros Főpásztor és hűséges fiai, az egyre sűrűsödő viharfellegeken át küldik biztató sugaraikat és árasztják szelíd, megerősítő fényességüket a sápadt, törődött börtönlakók felé. És azon túl, sokkal messzebb, tengereken és óceánokon is túl. A szabad világ emigrációba kényszerült, ott sokszor már el­­puhult magyarságához. Reményik verse komor hátteret fest ehhez a megrendi­­tően felemelő képhez: Magas díványon nyitott Biblia — Mögötte szikár gyertyaláng lobog . . . Ketten vannak csak: A Könyv és a Fény, Akit talán mindenki elhagyott. A poklok poklain megy keresztül a pásztor és a nyáj. Már régen betiltották a Szent István körmenetet, mert élesen megütköztek az elvtársak mindazon, amit a buda­pesti háborús romok között tapasztaltak, amerre elhaladt utoljára a környező népet vigasztaló Szent Jobb. A moszk­vai hit a kötelező tan, katolikus vallásoktatás helyett az idegen erő fojtogatja a gyermek lelkeket. A mindenható párté az iskola, és a kolostort pártszékházzá alakították át. Az istentelenség zúzómalmaiban háborítatlanul, láza­san őrölnek a nemzetgyilkosok és a segély­kiáltásra nem érkezik sehonnan sem megfelelő válasz, kézzelfogható se­gítség, vagy megnyugtató vigasztalás. íme, jól bevált hát a moszkvai recept. A merész számításokat egyedül a pász­tor és a nyáj húzta keresztül, nyugodt, rendíthetetlen, sok részt kiállott kétezer éves öntudattal. Kemény lecke ez ne­künk. És talán utolsó figyelmeztetés is egyben. Megrázó, ha rágondolunk, hogy mit is értek meg az új idők mindenkitől elszakított, megkínzott szabadsághősei az újra éledő szörnyűséges AVO borzalmas kínzókamráiban. Hosszú megaláztatásoktól a legkülönbözőbb kínzásokig ki­itták a vértanuk keserű poharát. Ártatlanul állnak ott, de mégis szörnyű bűnnel. Bűn a hit, mely Istent hirdet, a két kőtábla törvényeit követeli, az emberi jogokat kéri számon és szemfényvesztő ígéretek után kérdez érthetően, bátran. Amíg beszélni tudnak, amíg mozog lázas, cserepes ajkuk, amíg világos halálra kiűzett testükben a krisztusi lélek, addig csodálatra méltóan rendíthetetlenek! A hivő tömegek odahaza értékelik ezt a példás bátor­ságot. A hivek fellelkesedtek az Úr szöllőjében munkálkodók jeles cselekedetein. A katolikus tavasz meleg gyümölcsöt termelő nyárrá érett. Az Isten házáért versengve dolgoznak. Templomot restaurálnak, építenek önkéntes munkával, festenek és javítanak. Nagylelkűen áldoznak a maguk meg­­kuporgatott kéréséből. Apostolkodnak és imádkoznak. Meg­látogatják a betegeket, vigasztalják a szegényeket, a sze­rencsétlen üldözötteket. Szentmisére járnak és igére éhes remegő lelkük, é­s mindez önmaguk rovására megy. Nem felemelő érdem ez, hanem elmarasztaló, égbekiáltó bűn. Új veszélyek leselkednek rájuk, míg a gyanúsak és meg­bízhatatlan reakciósok szomorú listájára kerülnek. És mégis, mégis vállalják a kockázatot, a velük szenvedő egy­házért. A nyáj hűséges maradt, nem lehet őket a vörös Góliát csillogó, erőszakos fegyvereivel megfélemlíteni. Íme a tün­döklő példaadás, mely magában hordja az ítéletet és a büntetést. Az üldözöttek és az üldözők táborai nem kerül­hetik ki ezt a végső nagy találkozást és a sáfároknak kijárt kérdőre vonást. Az idő meghozza. SZABAD SZEMMEL NÉZVE, szomorúan kell megállapítanunk, hogy az emigrációs magyarság a példák szoros követésében, szülőföldünk hű­séges képviseletében, ezen a síkon és ebben a viszonylatban bizony messze-messze lemarad! A börtönbe zárt, véresre vert, halálra kínzott Krisztus-követők, keresztény vérta­núink üzenetét elnyeli a világvárosok nyüzsgő forgalma, lármája. A gépek zakatolása, a sima parkettek tánczenéje, a félhomályú kocsmák alkohol gőze, a tova suhanó fényes autók, a jobb fizetés, a szebb ruhák, a nagyobb házak és a modernebb bútorok mindennapi gondja. Ellene ágál a politika, a munkaviszonyok, és a rohanó új élet kábító, csalogató ígéretei. Szabad szemmel tehát önmagunkat nézzük meg őszin­tén, nyíltan és bátran. Mit áldozunk mi ezzel szemben, sőt ezek szem előtt tartásával, magyar templomainkért? A tég­lákért, amelyekből iskola épül? Egyletekre, ahol a szellem magyar és keresztény marad és követi a rabhaza népét? Hogyan vesszük ki részünket a világi apostolkodásból? (Folytatást a harmadik oldalon.) 1961 március 5.

Next