Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1966 (73. évfolyam, 1-50. szám)
1966-12-18 / 49. szám
4. oldal ADVENT 4. VASÁRNAPJA Szentlecke. 1. Kor. 4, 1-5. Testvérek: Úgy tekintsenek minket, mint Krisztus szolgáit és Isten titkainak megbízottjait. A megbízottól pedig nem kívánnak többet, mint hogy hűséges legyen. Egyáltalán nem törődöm azzal, hogy ti mondtok felőlem ítéletet, vagy más emberi bíróság. Hiszen önmagam fölött sem ítélkezem. Semmiben sem érzem magam bűnösnek, de ez még nem ment föl. Az Ur mond fölöttem Ítéletet. Ne ítéljetek tehát idő előtt, mig el nem jön az Ur, aki bevilágít a sötétség titkaiba s a szivek szándékait is földeríti. Akkor majd mindenki elismerésben részesül Istentől. Evangélium, Lk. 3, 1-6. Tibériusz császár uralkodásának tizenötödik évében történt. Poncius Pilátus volt Judea helytartója, Heródes Galileának, testvére, Fülöp, Itureának és Trakonitisz tartománynak, Litániász pedig Abilinának volt negyedes fejedelme. Annás és Kaifás voltak a főpapok. Akkor elhangzott az Urszava Jánoshoz, Zakariás fiához a pusztában. Bejárta a Jordán egész vidékét és bűnbánati keresztsénget hirdetett a bűnök bocsánatára, amint Izaiás beszédeinek könyvében olvassuk: “A pusztában kiáltónak ez a szava: Készítsétek elő az Úr útját! Egyengessétek ösvényeit! Töltsenek föl minden völgyet, minden hegyet és halmot hordjanak le, ami egyenetlen, legyen egyenessé, ami göröngyös, legyen sima úttá, s meglátja majd minden ember az Isten üdvösségét.” Heti naptár ADVENT, vagy URJÖVET NEGYEDIK VASÁRNAPJA. Róm. kat. evangélium: Keresztelő Szent János föllépése. Szent Lukácsnál 3, 1-6. — Gör. kat.: Szentatyák Vasárnap, evang.: Jézus Krisztus nemzetségtáblája. Szent Máténál 1: 1-25. dec. 18. — Urváró Boldogasszony, népi ünnep. (Várod ősm. férfi szn. vdsz.) — Szent Teotim vt. (Töhötöm ősm. szn. vdsz.) — Boldog János magyar dömés pk. Szakadár alattvalói elevenen megnyuztak. — Szent Grácián pk. 337. — G.k.: Szent Sebő vt. katona és társai 292. — Prot.: Agosta. Híj ..: I J iü i h ‘ i 'i . HÉTFŐ: dec. 19. — Szent Pelágyia szűz, 311. — Boldog Pál budaszentlőrinci pálos testvér. Teste ép maradt, 1500. (Bolya ősm. szn. vdsz.) — Szent Neméz út. 250. (Nemény ősm. szn. vdsz.) — Szentéletü Csiky Mária vizitációs nővér. Született Marosvásárhelyen, 1902-1941. — G.K.: Szent Bonifác vt. 290. — Protestáns névnap: Viola. KEDD: .i.iti vitiis Ari dec. 20. — Szent Timót vt. -7 Boldog Újhelyi Dénes pálos 15. sz. (Dés és Désike ősm. szn. vdsz.) — Szent Domonkos, vagy Döme benedekrendi apát, 1073. A domonkosrend alapitója tőle kapta hálából a nevét. — Szent Bajulus vt. (Baján ősm. személynév vdsz.) — G.k.: Antiókiai Szent Ignác vt. pk. 107. — Prot.: Teofil. SZERDA: dec. 21. — Szent Tamás apostol, meghalt Indiában 67 után. — Szent Temistoklés vt. 253. (Tömös és Tömöske ősm. szn. vdsz.) — G.k.: Szent Juliána vt. szűz Nikomédiában, 306 (Jávorka ősm. szn. vdsz.) — Prot.: Tamás. CSÜTÖRTÖK: dec. 22. — Szent Zénó út. 303. (Zigánd ősm. szn. vdsz.) —Szent Demeter, vagy Dönkös út. — Boldog Máté pálos testvér Budaszentlőrincen. Teste ép maradt. — G.k.: Szent Anastázia nagy út. római nő, 304. (Szeremből Rómába.) — Prot.: Anikó, Zénó. PÉNTEK: dec. 23. — Szent Viktória vt. szűz, 250. — Boldog Umbert dömös tartományfő. (Ampod ősm. szn. vdsz.) Budán választják meg 1276-ban a domonkos rend általános főnökévé, generálisává, 1280. — G.k.: Tíz krétai szent vt., 250 k. — Szent Viktória vt. szűz, 250. — Prot.: Viktória. SZOMBAT: dec. 24. — Karácsony előnapja. Böjt ezen a napon többé nincs. — Ádám, Éva összeüleink napja, ősed, női névként őse ősm. szn. védszentjei.) — Szent Irmina szűz, 708. (Iringó ősm. leány név volsz.) — G.k.: Szentatyák ünnepe. — Szent Eugyénia (Jenke) vt. úrnő és 2 szolgája: Prótus és Jácint Rómában 257. — Prot.: Ádám Éva. Egyházközségi hírek NEW YORK, N.Y. Szent István Egyházközség Plébánost Father Szlezák Imre 414 East 82nd Street Tel.: Area Code 212, M 1-8500 December 18. Reggel 6:15-kor szentmise a plébánia híveiért. 9-kor elhunyt Milisits Vince és Erzsébetért, szolgáltatja Sufoits Stella. 10 órakor magyar szentmise meghalt Herold Antalért és Margitért, szolgáltatja leányuk, Erzsébet. Mise alatt a Harmadik Rend szentáldozáshoz járul. Délután 3 órakor konferencia részükre a templomban s utána gyűlés a teremben. Este 5:15-kor szentmise elhunyt Pekár Miklósért, szolgáltatja Pekár Teréz. Dec. 19. 6:20-kor szentmise a Horváth család szándékára, 1 7-kor meghalt Megyes Istvánéiért, szolgáltatják a Zettlotte- X rém munkásai. 9-kor Bernáth Béla és neje szándékára, házas-ságuk 25 éves évfordulóján. Dec. 20. 6:20-kor szentmise elhunyt Waskó Józsefért, szolgáltatják Németh Allen és Júlia. 7-kor meghalt Geosits Marcelláért, szolgáltatja férje. 6:30- kor (konventben) meghalt König Ferencért, szolgáltatja egy barátja. Este 7:15-kor Szent Antal ájtatosság szentségi áldással, a kilenced harmadik keddjére. Dec. 22. 9 órakor szentmise elhunyt Farkas Annáért, szolgáltatják György és Jessie. 6:30-kor (konvent) meghalt König Máriáért, szolgáltatja egy barátja. Dec. 23. 6:30-ikor szentmise (konvent) elhunyt König Teréziáért, szolgáltatja egy barátja. 7-kor meghalt Krulich Júliáért, szolgáltatja a család. Este 7-kor elhunyt Szűcs Ferencért, szolgáltatja özvegye. Mise után Jézus Szive ájtatosság és szentségi áldás. Dec. 24. 6:30-kor szentmise (konvent) meghalt Radish Istvánért és Bányász Máriáért, szolgáltatja Radish Róza. Éjjel 12 órakor karácsonyi éjféli szentmise ünnepélyes papi segédlettel. ... KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA Közel van az Ur: Föl, dörzsöljétek ki szemetekből az álmot! “Tiberius császár uralkodásának tizenötödik esztendejében ... Jön az Ur igéje Jánoshoz, Zakariás fiához, a pusztában.” S a próféta fölemeli mécsét s belevilágít álmos, fáradt lelkünkbe lelkes, eszményi, rendületlen hitének tüzével s szinte megvakit. Szétrebben a világias gondolkozás, a földhöz tapadt lelkűlét árnyvilága, melyet annyira szerettünk. Föl!dörzsöljétek ki szemetekből az álmot — kiáltja —ocsúdjatok föl tespedéstekből, hisz árnyékot öleltek, délibábot kergettek s felketeket veszítitek el. Lelketeket bűnök kötelékei tartják fogva; szakítsatok rajtuk olyat, hogy szakadjanak; szakítsatok, még ha fáj is. ó, föl, ki a fölburjánzott gazból, ki a posványból az élet dicsőséges útjaira. — Igen, látni, akarom lelkem nyomorát, látni bűnös voltomat s azután szakítani vele. Minden erényes önmeggyőzés egy-egy szakítás a bűn kötelékeivel! * * * “Tartsatok bűnbánatot, mert elközelgetett a mennyeknek országa.” KELL, KELL BÁNNUNK A BŰNT, kell penitenciát tartanunk. Ez az evangélium prológja. A bánat állandó, kiséri az embert, mint az árnyék; pedig el akarták oszlatni; ki akarták a vallást vetkőztetni hagyományos bánatosságából, föl akarták deríteni a szent homályt s a bánat helyébe örök derűt teremteni azúriembernek, de hiába; a szem, mely az égre nézett, mely a Végtelen erején, szépségén fölragyogott, könnybe lábadt, mihelyt önmagára tekintett, érezte bűnösségét, de érezte a szabad, nemes akarat psychologiájának sugallatát, hogy bűnét megbánhatja s hogy azt bánni is kell, a mily édes, hogy ezt tehetem! Fájdalmam édes könnyei! Ha a bánatot földeríteni akarjátok, némitsátok el előbb az ész szavát, mely a jót a rossztól megkülönbözteti, — csititsátok el harcait az erénynek a bűnnel, emancipáljátok a felelősség érzetétől, fejezzétek ki az erkölcsi törvényt s az eszményeket kilogrammokban s akkor a bártok forrása elapad; elfelejtünk sírni! De addig nem. Nem, nem, mig bűn lesz, mig vereség és szabadságvágy lesz, mig mámor és ébredés lesz, addig folynak a bánat könnyei. Szabadságom, küzdelmem könnyei! Az antagonizmus, az ellentét, a tilos gyönyörérzetnek kielégítése s a kötelességérzet közt elementáris tény s: a kötelességérzetnek veresége bűnnek hivatik. Az akarat tehet, ami tetszik, de ha vétkezik, a fullánkot a lelkiismeret kárhoztató ítélete vágja bele; a lélek érzi “vétkeztem”; érzi vereségét, szégyenkezik; érzi, hogy az igazság törhetetlen, hogy ő maga kizökkenhet az örök szükségesség vágányából, de csak saját rovására, hogy összezuzassék. Érzi, hogy az erényben, az örök szentségnek emberi lelken rezgő sugarában kell látnunk igazi dicsőségünket s aki attól elfordul, maga magát kárhoztatja rongyba! Csoda-e azután, ha kitör belőle a vágy, ha szomorúságának borújából elővillan a vétek beismerésének villáma s magával ragadja a jó és szép felé? Szent bosszút áll önmagán, elégtételt ad a megsértett rendnek s a rend Urának, alázatban, szomorkodásban, utálatban, elfordulásban, vágyódásban; fölmagasztalja az erényt, s ha nem koszorúzhatja meg magát az első szeretet rózsáival s az ártatlanságnak elvesztett liliomával, őszi krizantémokból fon magának koszorút; a rózsák elhervadtak, de a szenvedő erény s a magábaszállás őszies hangulatának is vannak virágai. Nem választotta-e meg helyesen a modern világ is az őszi krizantémot bánatos hangulatának szimbólumául? Ó igen, hagyjátok bánkódni és sírni az embereket. A lelkiismeret bánni akarja bűneit. ❖ # $ “Elközelgetett a mennyeknek országa.” A MENNYORSZÁG AZ ISTENNEL VALÓ, BÍZÓ, SZERETŐ EGYESÜLÉSBEN ÁLL. Lelkem hozzá ragaszkodik s megnyugszik benne. E tudatot érvényesítenem kell mindenen át s mindennek dacára, ami letör, aggaszt, nyomorgat engem. Akkor úgy érzem, hogy alakitok lélekkel életet, mint ahogy a szobrász alakit szirtből szép alakot. Habozom néha, kislelkü vagyok, a világ rám zúdítja hullámait; meglep a kétség, hogy talán mégis csak semmiség az élet. Oly kicsinyek, gyöngék vagyunk, elsodor a hullám, de meg kell győződve lennünk, hogy a lélek győzi. Jézus mondotta: Igen... van mennyország, van Atyánk... El van ugyan rejtve arca, de tudjuk, hogy nem Meduza-arc. Érezzük. A világ nagy, de Jézus mondotta: Nagyobb a lélek, öntudatra ébredek a nagy világgal szemben, önmagamat állítom, azután átérzem s átélem a lelki erőt, mely az én világomat kialakítani képes. EZ ÖNTUDATRA ÉBREDT, DERÜLT LÉLEK az evangéliumból két megnyugtató ismeretet merít; meggyőződik saját értékéről s az Isten szeretetéről. E meggyőződésből fakad ki benne a jóindulat s a kedv az élethez. Fényes és boldog; a karácsonyi éj glóriája veszi körül, ki van váltva már rajta a “pax hominibus bonae voluntatis — béke a jóakarata embereknek.” Kifejti rajta az Úr, hogy mi a “bona voluntas — a jóakarat.” Az a bizó, szerető jóindulat! Ez nem háborodik meg; nem veszti el egyensúlyát s önmagát. Fölötte áll a bajnak. Felső erő hordozza; leng, mint a sirály a hullámok fölött; ül, mint a madár a recsegő ágon (múlandóság); nem fél, hiszen szárnya van. Ez a tudat erőssé tesz megpróbáltatásokban s mosolygóvá teszi a lelket nehézségek közt. Belőle valók azok a hősies típusok, melyek a lélek tisztaságát s méltóságát az élet minden körülményei közt megóvják. AZ ISTEN IRÁNTUNK VALÓ SZERETETÉNEK TUDATÁVAL párhuzamos a lélek méltóságának tudata. Az Isten szeretete méltósággal övez. Aki azt mondja, hogy “Atyám”, az a végtelennel rokonnak érzi magát, fiának. Az Istenfiúság pedig méltóság. Az erkölcsi élet tartalma és ereje elsősorban a cselekvőnek önmagáról való tudatától függ; másodsorban motívumainak energiájától; ez szárnyainak feszülése! Aki királyi, sőt isteni öntudatot nevel magában, az győz. Ezen öntudat óriási méretei alatt öszszetöpörödik az élet. Kicsiny lesz. Minden intézménynek alárendelt szerepe van. Tudománynál, királyságnál, államnál, egyháznál több, értékesebb az emberi lélek, mely végtelen értékű s értéket ad műveinek. Az evangélium eleven tudatban akarja ezt az arányt tartani s azt minden emberi életben, akár a kormány rudja mellett, akár az eke szarva mögött érvényesíteni. Éljünk e tudatban s vigyük ezt magunkkal a közönséges életbe; az evangélium ki nem emel minket a gazdasági munkából, a társadalmi viszonyokból; tisztel hatóságot; szentségnek hirdeti a házasságot, megszenteli a szerelmet, kötelez a munkára, nem sürget a pusztákba; embereknek ismer, embereknek hagy meg minket, de bízik az “erjesztőben”, az új világalakulásban e fölséges öntudat révén. Tegyem föl magamban reggelenként, hogy öntudatos, erkölcsi motívumokat viszek bele az életbe. Nemcsak veszem, amint jön, hanem teszek is. (Prohászka Ottokár: Elmélkedések az Evangéliumról.) Star of the Sea Church Hungarian Catholic Mission Father Jaszovszky József 4420 Geary Blvd. San Francisco, Calif. 94118 Phone SK 1-0450 SAN FRANCISCÓBAN a magyarok szentmiséje mindig a hónap utolsó vasárnapján van d.u. 4 órakor a fent megnevezett templomban szentbeszéddel és gyónási lehetőséggel, egy órával előtte. OLVASSA ÉS TERJESSZE A KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJÁT! Észak-Magyarországot eső öntötte el Nyugati lapok jelentései közül, hogy Észak-Magyarországon olyan nagy méretű esőzések voltak, hogy több várost elöntött a víz. A magyarországról kijutó jelentések szerint december 7-ig emberéletben nem történt kár. A híradások nem nevezik meg az elárasztott városokat. INDIA PÜSPÖKEI BEVEZETIK A LAIKUS DIAKÓNUS INTÉZMÉNYT New Delhiből érkezett hír szerint India püspöki kara 62-11 szavazattal szemben a laikus diakonus intézmény bevezetése mellett foglalt állást.. Erre leginkább a missziók fejlődése szempontjából van szükség. Eric Benjamin, Darjeerling püspöke említette, hogy először a szerzetesrendek laikustestvéreiből nevelnek és szentelnek fel diákonusokat, akik a misézés és gyóntatáson kívül minden egyéb papi munkát végezhetnek: hitoktatnak, áldoztatnak, keresztelnek, stb. Amennyiben később szükség lesz, úgy házas laikus férfiakat képeznek ki a diakonátusságra. Itt említjük meg, hogy egyik nyugati kanadai egyházmegyében a püspök megengedte, hogy amikor a papok távol vannak, az apácafőnöknő áldoztathatja meg a nővéreket. 1966. december 18. EGYÜTT AZ EGYHÁZZÁ! A SZENTATYA NAPJAINK VESZEDELMES KORSZELLEMÉRŐL Régről írunk arról, hogy a kommunistamentes országokban az anyagelvűség ütötte fel fejét. Ez a szellem az államok kommunistaellenessége miatt nem állhat nyíltan a kommunizmus mellé, azért általános támadást indít a kereszténység és a keresztény erkölcs ellen. A Szentatya november 30.-án Szent Péterben tartott beszédet az összejött zarándokokhoz, amelyben nyíltan szólt a kereszténység s az egyház elleni támadásokról. “Ez a korszellem immár odáig ment, hogy legszentebb tanításainkat támadja, így Krisztus jelenlétét az Oltáriszentségben, a Szent Szüzet, sőt Krisztus feltámadásának legszentebb tanát. A legszomorúbb az ügyben az “teszi hozzá a Szentatya”, hogy nemcsak az egyház alapvető tantéleteit támadja, hanem ezt tiszteletlenül és erőszakosan teszi. Ilyen módon zavarják a zsinat tanítását és gátolják a keresztények közeledését” AZ EGYSÉGES SZENTÍRÁSRÓL Szóltunk arról, hogy a Szentírásnak ellentétes fordítása mennyi bajt okozott a múltban, s arról, hogy az enyhült légkörben katolikusok és protestánsok egységes szövegben készülnek a Szentírást kiadni. Az ügyet katolikus részről VI. Pál pápa az Egységügyi Titkárság ügykörébe utalta. A Titkárság máris felvette a kapcsolatokat a nagy katolikus szentírástudósokkal. Az Egyesült Államokban Fr. Walter Abbott neves jezsuita szentírástudós nyilatkozott legutóbb a kérdésben. A szentírásfordítás alapjául szolgál az ősi zsidó és görög szöveg. A legújabb szentírás kiadásokra vonatkozóan már megtörtént, hogy az anglikán egyház engedélyt adott híveinek a katolikus Szentírás olvasására, s a katolikus egyház is megengedte az anglikán James King javított bibliafordítása olvasását. Abbot azonban hozzátette, hogy a tudósoknak az egységes fordítás előtt sok nehézséget kell leküzdeniük. A nehézségek elseje és legnagyobbika, hogy számos protestáns egyház — a szektákról ne is szóljunk — a Szentírásnak, főleg az ószövetségi szentírásból, számos részét nem fogadta el a múltban. Másik nehézség, hogy a katolikus egyház törvénykönyvében szigorúan írja elő, hogy a Szentírás egyes félreérthető szövegeit magyarázatokkal kell ellátni, amit a protestáns szentíráskiadók eddig elkerültek. Mind a katolikus, mind a protestáns hívek imádkozzanak azért, hogy a katolikus és protestáns tudósok hidalják át a nehézségeket és adják ki a Szentírásnak egységes, hű, tárgyilagos fordítását. A KOMMUNIZMUS VALLÁSELLENESSÉGE. EVANGÉLIKUS LELKÉSZ VALLOMÁSA. Wurnbrand nevű evangélikus lelkész szabadult ki a feleségével együtt az oláh kommunisták börtöneiből, és jutottak el az Egyesült Államokba. A Mindszenty Fundation vezetősége kereste fel a lelkészt, aki kérdéseikre rendkívül nyílt, meggyőző feleleteket adott. A következő részeket emeljük ki a nyilatkozatukból. Romániát kb. 10,000 kommunista vitte a kommunizmusba. Azt hirdették, hogy Moszkvával szemben az egyházaknak teljes vallásszabadságuk lesz. De hamarosan átvették Moszkva vonalvezetését. A katolikus egyház sokkal erélyesebben küzdött a kommunizmus ellen, mint a görögkeleti egyház és a protestantizmus. Én protestáns vagyok — mondotta a lelkész — de ezt a tényt nyíltan vallom. így történt az is, hogy míg a kommunista konferencián egy katolikus püspök sem vett részt, a protestáns egyházi vezetők megjelentek azon. Tény az is, hogy egy katolikus püspök sem kerülte el a bebörtönzést. A kérdésre, hogy mit szól ahhoz, hogy a francia kommunista vezető, Garaudy a St. Louis-i katolikus egyetemen fog előadást tartani, a lelkész fölötte csodálkozott és azt mondotta, hogy Moszkvában kellene a francia kommunistának előadást tartani. Különben az összes országok kommunistái egyformák abban, hogy minden vallást, elsősorban a kereszténységet akarják kiirtani, a katolikus egyházzal az élen. Ebben a román, lengyel, orosz, kínai kommunisták egyformák. A múlt hónapban, tette hozzá, égettek el a kínai kommunisták öt katolikus papot. A kérdésre, hogy együtt lehet-e dolgozni a kommunistákkal, a lelkész nyíltan mondotta: ilyen lehetőségre csak hülyék, idióták gondolnak. Mivel segíthetünk a vasfüggöny mögött szenvedő népeken? — Azáltal — felelte a lelkész — ha Amerika nem támogatja a kommunista államokat. Mert ti, mondotta, adtok segítséget ezeknek az államoknak, küldtek autókat nekik, azok pedig katonákat küldenek azokban Délvietnamba, hogy megöljék fiaitokat. Világosítsátok fel országtok vezetőit azt illetően, hogy mi a kommunizmus és mikép kell vele a harcot fölvenni. A keresztények pedig imádkozzanak a vasfüggöny mögött szenvedő egyházért, szenvedő kereszténységért. A lelkész azt is említette, hogy felesége katolikus apácákkal volt bebörtönözve, aki azt mondotta róluk, hogy a katolikus apácák angyalok. A DÉLVIETNAMI KATOLIKUSOK Északvietnamból közel egymillió katolikus menekült Délvietnamba és erősítette fel Délvietnam katolikusságát. Miután a kommunizmus alatt szenvedtek, érthető, hogy a Diem testvérek jobbkeze voltak. A katolikus elnök és testvére meggyilkolása után nem ijedtek meg, hanem erélyesebben álltak a kommunista törekvések ellen. Most utólag közöljük, hogy az ősszel tartott országos választáson a katolikusok előretörtek. A 108 képviselőből számuk 23-ról 30-ra emelkedett. Az egyetlen női képviselő is katolikus: Mrs. Tranthita, nyolc gyermek anyja, volt tanítónő. A buddhista képviselők száma 34, s a Hoa-Hao -uj buddhista 10, confuciánus 7 stb. Ma Amerika is már tisztán látja a délvietnami helyzetet és idejében fojtotta el a kommunista törekvéseket. DÁLNOKI VERESS LAJOS FELHÍVÁSA LONDON, ANGLIA. Dálnoki Veress Lajos vezérezredes, a Szabadságharcos Világszövetség elnöke felhívással fordult az egyes országok tagegyesületeihez, hogy tegyék meg javaslataikat a jövő évi szabadságharcos világtalálkozó időpontjára és helyére vonatkozóan.