Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1966 (73. évfolyam, 1-50. szám)

1966-12-18 / 49. szám

4. oldal ADVENT 4. VASÁRNAPJA Szentlecke. 1. Kor. 4, 1-5. Testvérek: Úgy tekintsenek minket, mint Krisztus szolgáit és Isten titkainak megbízottjait. A megbízottól pe­dig nem kívánnak többet, mint hogy hűséges legyen. Egyáltalán nem törődöm azzal, hogy ti mondtok felőlem ítéletet, vagy más emberi bíró­ság. Hiszen önmagam fölött sem ítélkezem. Semmiben sem érzem magam bűnösnek, de ez még nem ment föl. Az Ur mond fölöttem Ítéle­tet. Ne ítéljetek tehát idő előtt, mig el nem jön az Ur, aki bevilágít a sötétség titkaiba s a szivek szándékait is földeríti. Akkor majd mindenki elismerésben részesül Istentől. Evangélium, Lk. 3, 1-6. Tibériusz császár uralkodásának tizenötödik évében történt. Pon­­cius Pilátus volt Judea helytartója, Heródes Galileának, testvére, Fülöp, Itureának és Tra­­konitisz tartománynak, Litániász pedig Abiliná­­nak volt negyedes fejedelme. Annás és Kaifás voltak a főpapok. Akkor elhangzott az Ur­szava Jánoshoz, Zakariás fiához a pusztában. Bejárta a Jordán egész vidékét és bűnbánati keresztsén­get hirdetett a bűnök bocsánatára, amint Izaiás beszédeinek könyvében olvassuk: “A pusztában kiáltónak ez a szava: Készítsétek elő az Úr útját! Egyengessétek ösvényeit! Töltsenek föl minden völgyet, minden hegyet és halmot hordjanak le, ami egyenetlen, legyen egyenessé, ami görön­gyös, legyen sima úttá, s meglátja majd minden ember az Isten üdvösségét.” Heti naptár ADVENT, vagy URJÖVET NEGYEDIK VASÁRNAPJA. Róm. kat. evangélium: Keresztelő Szent János föllépése. Szent Lukácsnál 3, 1-6. — Gör. kat.: Szentatyák Vasárnap, evang.: Jézus Krisztus nemzetségtáblája. Szent Máténál 1: 1-25. dec. 18. — Urváró Boldogasszony, népi ünnep. (Várod ősm. férfi szn. vdsz.) — Szent Teotim vt. (Töhötöm ősm. szn. vdsz.) — Boldog János magyar dömés pk. Szakadár alattvalói elevenen megnyuztak. — Szent Grácián pk. 337. — G.k.: Szent Sebő vt. katona és társai 292. — Prot.: Agosta. Híj ..: I J iü i h ‘ i 'i . HÉTFŐ: dec. 19. — Szent Pelágyia szűz, 311. — Boldog Pál budaszentlőrinci pálos testvér. Teste ép maradt, 1500. (Bolya ősm. szn. vdsz.) — Szent Neméz út. 250. (Nemény ősm. szn. vdsz.) — Szentéletü Csiky Mária vizitációs nővér. Született Marosvásárhelyen, 1902-1941. — G.K.: Szent Bonifác vt. 290. — Protestáns névnap: Viola. KEDD: .i.iti vitiis A­ri dec. 20. — Szent Timót vt. -7­ Boldog Újhelyi Dénes pálos 15. sz. (Dés és Désike ősm. szn. vdsz.) — Szent Do­monkos, vagy Döme benedekrendi apát, 1073. A domonkos­rend alapitója tőle kapta hálából a nevét. — Szent Bajulus vt. (Baján ősm. személynév vdsz.) — G.k.: Antiókiai Szent Ignác vt. pk. 107. — Prot.: Teofil. SZERDA: dec. 21. — Szent Tamás apostol, meghalt Indiában 67 után. — Szent Temistoklés vt. 253. (Tömös és Tömöske ősm. szn. vdsz.) — G.k.: Szent Juliána vt. szűz Nikomé­­diában, 306 (Jávorka ősm. szn. vdsz.) — Prot.: Tamás. CSÜTÖRTÖK: dec. 22. — Szent Zénó út. 303. (Zigánd ősm. szn. vdsz.) —Szent Demeter, vagy Dönkös út. — Boldog Máté pálos testvér Budaszentlőrincen. Teste ép maradt. — G.k.: Szent Anastázia nagy út. római nő, 304. (Szeremből Ró­mába.) — Prot.: Anikó, Zénó. PÉNTEK: dec. 23. — Szent Viktória vt. szűz, 250. — Boldog Um­bert dömös tartományfő. (Ampod ősm. szn. vdsz.) Bu­dán választják meg 1276-ban a domonkos rend általános főnökévé, generálisává, 1280. — G.k.: Tíz krétai szent vt., 250 k. — Szent Viktória vt. szűz, 250. — Prot.: Viktória. SZOMBAT: dec. 24. — Karácsony előnapja. Böjt ezen a napon többé nincs. — Ádám, Éva összeüleink napja, ősed, női név­ként őse ősm. szn. védszentjei.) — Szent Irmina szűz, 708. (Iringó ősm. leány név volsz.) — G.k.: Szentatyák ünnepe. — Szent Eugyénia (Jenke) vt. úrnő és 2 szolgája: Pró­tus és Jácint Rómában 257. — Prot.: Ádám Éva. Egyházközségi hírek NEW YORK, N.Y. Szent István Egyházközség Plébánost Father Szlezák Imre 414 East 82nd Street Tel.: Area Code 212, M­ 1-8500 December 18. Reggel 6:15-kor szentmise a plébánia híveiért. 9-­kor elhunyt Milisits Vince és Erzsébetért, szolgáltatja Sufoits Stella. 10 órakor magyar szent­mise meghalt Herold Antalért és Margitért, szolgáltatja leá­nyuk, Erzsébet. Mise alatt a Harmadik Rend szentáldozáshoz járul. Délután 3 órakor konfe­rencia részükre a templomban s utána gyűlés a teremben.­­ Este 5:15-kor szentmise elhunyt Pekár Miklósért, szolgáltatja­­ Pekár Teréz. Dec. 19. 6:20-kor szentmise a Horváth család szándékára, 1 7-kor meghalt Megyes István­éi­ért, szolgáltatják a Zettl­otte- X rém munkásai. 9-kor Bernáth Béla és neje szándékára, házas-­­­ságuk 25 éves évfordulóján.­­ Dec. 20. 6:20-kor szentmise elhunyt Waskó Józsefért, szol­gáltatják Németh Allen és Jú­lia. 7-kor meghalt Geosits Mar­celláért, szolgáltatja férje. 6:30- kor (konventben) meghalt Kö­nig Ferencért, szolgáltatja egy barátja. Este 7:15-kor Szent Antal ájtatosság szentségi ál­dással, a kilenced harmadik keddjére. Dec. 22. 9 órakor szentmise elhunyt Farkas Annáért, szol­gáltatják György és Jessie. 6:30-kor (konvent) meghalt König Máriáért, szolgáltatja egy barátja. Dec. 23. 6:30-ikor szentmise (konvent) elhunyt König Teré­ziáért, szolgáltatja egy barátja. 7-kor meghalt Krulich Júliáért, szolgáltatja a család. Este 7-kor elhunyt Szűcs Ferencért, szol­gáltatja özvegye. Mise után Jé­zus Szive ájtatosság és szent­ségi áldás. Dec. 24. 6:30-kor szentmise (konvent) meghalt Radish Ist­vánért és Bányász Máriáért, szolgáltatja Radish Róza. Éj­jel 12 órakor karácsonyi éjféli szentmise ünnepélyes papi­­ se­gédlettel. ... KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA Közel van az Ur: Föl, dörzsöljétek ki szemetekből az álmot! “Tiberius császár uralkodásának tizen­ötödik esztendejében ... Jön az Ur igéje Jánoshoz, Zakariás fiához, a pusztában.” S a próféta fölemeli mécsét s belevi­lágít álmos, fáradt lelkünkbe lelkes, esz­ményi, rendületlen hitének tüzével s szinte megvakit. Szétrebben a világias gondolko­zás, a földhöz tapadt lelkűlét árnyvilága, melyet annyira szerettünk. Föl!­dörzsöljé­tek ki szemetekből az álmot — kiáltja —­­ocsúdjatok föl tespedéstekből, hisz árnyé­kot öleltek, délibábot kergettek s felketeket veszítitek el. Lelketeket bűnök kötelékei tartják fogva; szakítsatok rajtuk olyat, hogy szakadjanak; szakítsatok, még ha fáj is. ó, föl, ki a fölburjánzott gazból, ki a posványból az élet dicsőséges útjaira. — Igen, látni, akarom lelkem nyomorát, látni bűnös voltomat s azután szakítani vele. Minden erényes önmeggyőzés egy-egy sza­kítás a bűn kötelékeivel! * * * “Tartsatok bűnbánatot, mert elközel­­getett a mennyeknek országa.” KELL, KELL BÁNNUNK A BŰNT, kell penitenciát tartanunk. Ez az evangélium prológja. A bánat állandó, kiséri az embert, mint az árnyék; pedig el akarták oszlatni; ki akarták a vallást vetkőztetni hagyományos bánatosságából, föl akarták deríteni a szent homályt s a bánat helyébe örök derűt te­remteni az­­úriembernek, de hiába; a szem, mely az égre nézett, mely a Végtelen erején, szépségén fölragyogott, könnybe lábadt, mihelyt önmagára tekintett, érezte bűnösségét, de érezte a szabad, nemes aka­rat psychologiájának sugallatát, hogy bű­nét megbánhatja s hogy azt bánni is kell, a mily édes, hogy ezt tehetem! Fájdalmam édes könnyei! Ha a bánatot földeríteni akarjátok, némitsátok el előbb az ész szavát, mely a jót a rossztól megkülönbözteti, — csititsá­­tok el harcait az erénynek a bűnnel, emancipáljátok a felelősség érzetétől, fejez­zétek ki az erkölcsi törvényt s az eszmé­nyeket kilogrammokban s akkor a bárto­­­k forrása elapad; elfelejtünk sírni! De addig nem. Nem, nem, mig bűn lesz, mig vereség és szabadságvágy lesz, mig mámor és éb­redés lesz, addig folynak a bánat könnyei. Szabadságom, küzdelmem könnyei! Az antagonizmus, az ellentét, a tilos gyönyörérzetnek kielégítése s a kötelessé­gérzet közt elementáris tény s: a köteles­ségérzetnek veresége bűnnek hivatik. Az akarat tehet, ami tetszik, de ha vétkezik, a fullánkot a lelkiismeret kárhoztató íté­lete vágja bele; a lélek érzi “vétkeztem”; érzi vereségét, szégyenkezik; érzi, hogy az igazság törhetetlen, hogy ő maga kizök­kenhet az örök szükségesség vágányából, de csak saját rovására, hogy összezuzassék. Érzi, hogy az erényben, az örök szentség­nek emberi lelken rezgő sugarában kell látnunk igazi dicsőségünket s aki attól el­fordul, maga­ magát kárhoztatja rongyba! Csoda-e azután, ha kitör belőle a vágy, ha szomorúságának borújából elővillan a vé­tek beismerésének villáma s magával ra­gadja a jó és szép felé? Szent bosszút áll önmagán, elégtételt ad a megsértett rend­nek s a rend Urának, alázatban, szomor­­kodásban, utálatban, elfordulásban, vágyó­dásban; fölmagasztalja az erényt, s ha nem koszorúzhatja meg magát az első szeretet rózsáival s az ártatlanságnak elvesztett liliomával, őszi krizantémokból fon magá­nak koszorút; a rózsák elhervadtak, de a szenvedő erény s a magábaszállás őszies hangulatának is vannak virágai. Nem vá­lasztotta-e meg helyesen a modern világ is az őszi krizantémot bánatos hangulatának szimbólumául? Ó igen, hagyjátok bán­kódni és sírni az embereket. A lelkiismeret bánni akarja bűneit. ❖ # $ “Elközelgetett a mennyeknek országa.” A MENNYORSZÁG AZ ISTENNEL VALÓ, BÍZÓ, SZERETŐ EGYESÜLÉSBEN ÁLL. Lelkem hozzá ragaszkodik s meg­nyugszik benne. E tudatot érvényesítenem kell mindenen át s mindennek dacára, ami letör, aggaszt, nyomorgat engem. Akkor úgy érzem, hogy alakitok lélekkel életet, mint ahogy a szobrász alakit szirtből szép alakot. Habozom néha, kislelkü vagyok, a világ rám zúdítja hullámait; meglep a két­ség, hogy talán mégis csak semmiség az élet. Oly kicsinyek, gyöngék vagyunk, el­sodor a hullám, de meg kell győződve lennünk, hogy a lélek győzi. Jézus mon­dotta: Igen... van mennyország, van Atyánk... El van ugyan rejtve arca, de tudjuk, hogy nem Meduza-arc. Érezzük. A világ nagy, de Jézus mondotta: Nagyobb a lélek, öntudatra ébredek a nagy világgal szemben, önmagamat állítom, azután átér­­zem s átélem a lelki erőt, mely az én vilá­gomat kialakítani képes. EZ ÖNTUDATRA ÉBREDT, DERÜLT LÉLEK az evangéliumból két megnyugtató ismeretet merít; meggyőződik saját érté­kéről s az Isten szeretetéről. E meggyőző­désből fakad ki benne a jóindulat s a kedv az élethez. Fényes és boldog; a karácsonyi éj glóriája veszi körül, ki van váltva már rajta a “pax hominibus bonae voluntatis — béke a jóakarata embereknek.” Kifejti rajta az Úr, hogy mi a “bona voluntas — a jóakarat.” Az a bizó, szerető jóindulat! Ez nem háborodik meg; nem veszti el egyensúlyát s önmagát. Fölötte áll a baj­nak. Felső erő hordozza; leng, mint a sirály a hullámok fölött; ül, mint a madár a re­csegő ágon (múlandóság); nem fél, hiszen szárnya van. Ez a tudat erőssé tesz meg­próbáltatásokban s mosolygóvá teszi a lel­ket nehézségek közt. Belőle valók azok a hősies típusok, melyek a lélek tisztaságát s méltóságát az élet minden körülményei közt megóvják.­­ AZ ISTEN IRÁNTUNK VALÓ SZERE­­TETÉNEK TUDATÁVAL párhuzamos a lé­lek méltóságának tudata. Az Isten szeretete méltósággal övez. Aki azt mondja, hogy “Atyám”, az a végtelennel rokonnak érzi magát, fiának. Az Istenfiúság pedig mél­tóság. Az erkölcsi élet tartalma és ereje első­sorban a cselekvőnek önmagáról való tu­datától függ; másodsorban motívumainak energiájától; ez szárnyainak feszülése! Aki királyi, sőt isteni öntudatot nevel magá­ban, az győz. Ezen öntudat óriási méretei alatt ösz­­szetöpörödik az élet. Kicsiny lesz. Minden intézménynek alárendelt szerepe van. Tu­dománynál, királyságnál, államnál, egy­háznál több, értékesebb az emberi lélek, mely végtelen értékű s értéket ad művei­nek. Az evangélium eleven tudatban akarja ezt az arányt tartani s azt minden emberi életben, akár a kormány rudja mellett, akár az eke szarva mögött érvényesíteni. Éljünk e tudatban s vigyük ezt ma­gunkkal a közönséges életbe; az evangé­lium ki nem emel minket a gazdasági munkából, a társadalmi viszonyokból; tisz­tel hatóságot; szentségnek hirdeti a házas­ságot, megszenteli a szerelmet, kötelez a munkára, nem sürget a pusztákba; embe­reknek ismer, embereknek hagy meg min­ket, de bízik az “erjesztőben”, az új világalakulásban e fölséges öntudat révén. Tegyem föl magamban reggelenként, hogy öntudatos, erkölcsi motívumokat viszek bele az életbe. Nemcsak veszem, amint jön, hanem teszek is. (Prohászka Ottokár: Elmélkedések az Evangéliumról.) Star of the Sea Church Hungarian Catholic Mission Father Jaszovszky József 4420 Geary Blvd. San Francisco, Calif. 94118 Phone SK 1-0450 SAN FRANCISCÓBAN a magyarok szentmiséje mindig a hónap utolsó vasárnapján van d.u. 4 órakor a fent meg­nevezett templomban szentbe­széddel és gyónási lehetőség­gel, egy órával előtte. OLVASSA ÉS TERJESSZE A KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJÁT! Észak-Magyarországot eső öntötte el Nyugati lapok jelentései köz­ül, hogy Észak-Magyarorszá­­gon olyan nagy méretű eső­zések voltak, hogy több várost elöntött a víz. A magyaror­­szágról kijutó jelentések sze­rint december 7-ig emberélet­ben nem történt kár. A híra­dások nem nevezik meg az elárasztott városokat. INDIA PÜSPÖKEI BEVEZETIK A LAIKUS DIAKÓNUS INTÉZMÉNYT New Delhiből érkezett hír szerint India püspöki kara 62-11 szavazattal szemben a­ laikus diakonus intézmény be­vezetése mellett foglalt állást.. Erre leginkább a missziók fejlődése szempontjából van szükség. Eric Benjamin, Darjeer­­ling püspöke említette, hogy először a szerzetesrendek laikus­testvéreiből nevelnek és szentelnek fel diákonusokat, akik a misézés és gyóntatáson kívül minden egyéb papi munkát vé­gezhetnek: hitoktatnak, áldoztatnak, keresztelnek, stb. A­­mennyiben később szükség lesz, úgy házas laikus férfiakat képeznek ki a diakonátusságra. Itt említjük meg, hogy egyik nyugati kanadai egyházme­gyében a püspök megengedte, hogy amikor a papok távol vannak, az apácafőnöknő áldoztathatja meg a nővéreket. 1­966. december 18. EGYÜTT AZ EGYHÁZZÁ! A SZENTATYA NAPJAINK VESZEDELMES KORSZELLEMÉRŐL Régről írunk arról, hogy a kommunistamentes országokban az anyagelvűség ütötte fel fejét. Ez a szellem az államok kommunistaellenessége miatt nem állhat nyíltan a kommuniz­mus mellé, azért általános támadást indít a kereszténység és a keresztény erkölcs ellen. A Szentatya november 30.-án Szent Péterben tartott beszédet az összejött zarándokokhoz, amelyben nyíltan szólt a kereszténység s az egyház elleni tá­madásokról. “Ez a korszellem immár odáig ment, hogy leg­szentebb tanításainkat támadja, így Krisztus jelenlétét az Oltáriszentségben, a Szent Szüzet, sőt Krisztus feltámadásának legszentebb tanát. A legszomorúbb az ügyben az “teszi hozzá a Szentatya”, hogy nemcsak az egyház alapvető tantéleteit támadja, hanem ezt tiszteletlenül és erőszakosan teszi. Ilyen módon zavarják a zsinat tanítását és gátolják a keresztények közeledését” AZ EGYSÉGES SZENTÍRÁSRÓL Szóltunk arról, hogy a Szentírásnak ellentétes fordítása mennyi bajt okozott a múltban, s arról, hogy az enyhült lég­körben katolikusok és protestánsok egységes szövegben ké­szülnek a Szentírást kiadni. Az ügyet katolikus részről VI. Pál pápa az Egységügyi Titkárság ügykörébe utalta. A Titkárság máris felvette a kapcsolatokat a nagy katolikus szentírástudó­­sokkal. Az Egyesült Államokban Fr. Walter Abbott neves jezsuita szentírástudós nyilatkozott legutóbb a kérdésben. A szentírásfordítás alapjául szolgál az ősi zsidó és görög szöveg. A legújabb szentírás kiadásokra vonatkozóan már megtörtént, hogy az anglikán egyház engedélyt adott híveinek a katolikus Szentírás olvasására, s a katolikus egyház is megengedte az anglikán James King javított bibliafordítása olvasását. Abbot azonban hozzátette, hogy a tudósoknak az egységes fordítás előtt sok nehézséget kell leküzdeniük. A nehézségek elseje és legnagyobbika, hogy számos protestáns egyház — a szektákról ne is szóljunk — a Szentírásnak, főleg az ószövetségi szentírásból, számos részét nem fogadta el a múltban. Másik nehézség, hogy a katolikus egyház törvénykönyvében szigo­rúan írja elő, hogy a Szentírás egyes félreérthető szövegeit magyarázatokkal kell ellátni, amit a protestáns szentíráskiadók eddig elkerültek. Mind a katolikus, mind a protestáns hívek imádkozzanak azért, hogy a katolikus és protestáns tudósok hidalják át a nehézségeket és adják ki a Szentírásnak egységes, hű, tárgyi­lagos fordítását. A KOMMUNIZMUS VALLÁSELLENESSÉGE. EVANGÉLIKUS LELKÉSZ VALLOMÁSA. Wurnbrand nevű evangélikus lelkész szabadult ki a feleségével együtt az oláh kommunisták börtöneiből, és jutot­tak el az Egyesült Államokba. A Mindszenty Fundation veze­tősége kereste fel a lelkészt, aki kérdéseikre rendkívül nyílt, meggyőző feleleteket adott. A következő részeket emeljük ki a nyilatkozatukból. Romániát kb. 10,000 kommunista vitte a kommunizmusba. Azt hirdették, hogy Moszkvával szemben az egyházaknak teljes vallásszabadságuk lesz. De hamarosan átvették Moszkva vo­nalvezetését. A katolikus egyház sokkal erélyesebben küzdött a kommunizmus ellen, mint a görögkeleti egyház és a protes­tantizmus. Én protestáns vagyok — mondotta a lelkész — de ezt a tényt nyíltan vallom. így történt az is, hogy míg a kom­munista konferencián egy katolikus püspök sem vett részt, a protestáns egyházi vezetők megjelentek azon. Tény az is, hogy egy katolikus püspök sem kerülte el a bebörtönzést. A kérdésre, hogy mit szól ahhoz, hogy a francia kom­munista vezető, Garaudy a St. Louis-i katolikus egyetemen fog előadást tartani, a lelkész fölötte csodálkozott és azt mon­dotta, hogy Moszkvában kellene a francia kommunistának elő­adást tartani. Különben az összes országok kommunistái egy­formák abban, hogy minden vallást, elsősorban a keresztény­séget akarják kiirtani, a katolikus egyházzal az élen. Ebben a román, lengyel, orosz, kínai kommunisták egyformák. A múlt hónapban, tette hozzá, égettek el a kínai kommunisták öt katolikus papot. A kérdésre, hogy együtt lehet-e dolgozni a kommunisták­kal, a lelkész nyíltan mondotta: ilyen lehetőségre csak hülyék, idióták gondolnak. Mivel segíthetünk a vasfüggöny mögött szenvedő népe­ken? — Azáltal — felelte a lelkész — ha Amerika nem támo­gatja a kommunista államokat. Mert ti, mondotta, adtok segítséget ezeknek az államoknak, küldtek autókat nekik, azok pedig katonákat küldenek azokban Délvietnamba, hogy meg­öljék fiaitokat. Világosítsátok fel országtok vezetőit azt ille­tően, hogy mi a kommunizmus és mikép kell vele a harcot fölvenni. A keresztények pedig imádkozzanak a vasfüggöny mögött szenvedő egyházért, szenvedő kereszténységért. A lelkész azt is említette, hogy felesége katolikus apácákkal volt bebörtönözve, aki azt mondotta róluk, hogy a katolikus apácák angyalok. A DÉLVIETNAMI KATOLIKUSOK Északvietnamból közel egymillió katolikus menekült Dél­vietnamba és erősítette fel Délvietnam katolikusságát. Miután a kommunizmus alatt szenvedtek, érthető, hogy a Diem test­vérek jobbkeze voltak. A katolikus elnök és testvére meggyil­kolása után nem ijedtek meg, hanem erélyesebben álltak a kommunista törekvések ellen. Most utólag közöljük, hogy az ősszel tartott országos vá­lasztáson a katolikusok előretörtek. A 108 képviselőből számuk 23-ról 30-ra emelkedett. Az egyetlen női képviselő is katolikus: Mrs. Tran­thi­ta, nyolc gyermek anyja, volt tanítónő. A buddhista képviselők száma 34, s a Hoa-Hao -uj buddhista 10, confuciánus 7 stb. Ma Amerika is már tisztán látja a délvietnami helyzetet és idejében fojtotta el a kommunista törekvéseket. DÁLNOKI VERESS LAJOS FELHÍVÁSA LONDON, ANGLIA. Dálnoki Veress Lajos vezér­­ezredes, a Szabadságharcos Világszövetség elnöke felhí­vással fordult az egyes orszá­gok tagegyesületeihez, hogy tegyék meg javaslataikat a jövő évi szabadságharcos vi­lágtalálkozó időpontjára és he­lyére vonatkozóan.

Next