Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1972 (79. évfolyam, 1-50. szám)
1972-11-05 / 43. szám
4. oldal id.. Évközi 31-ik vasárnap Olvasmány Malakiás próféta könyvéből (1, 14b-2, 2b. 8-10) Prófétája által feddően szól az Úr: A nagy király vagyok, akinek nevétől rettegnek a nemzetek. Parancsom ez tehát hozzátok most, papok. Ha nem akartok hallani, és szívetek nem tudja már megérteni, hogy meg kell dicsőítenetek nevemet, — így szól az ég Ura — én ínséget bocsátok rátok, és áldástokat átokká teszem! Az én utamról ti letértetek, tanítástokkal sokak előtt botrányokká lettetek. Megszegtétek papi szövetségemet! — így szól az ég Ura. A nép előtt ezért én titeket megvetésre méltókká, alávalókká tettelek. Mert elhagytátok uraimat, és a törvény előtt személyválogatók voltatok. Vájjon nem egy atyának vagyunk-e gyermekei? S nem egy Istennek vagyunk teremtményei? Tehát miért veti meg egyikünk a másikat, és ősatyáink szövetségét miért hágjuk át? Ez az Isten igéje. Zsoltár (130, 1. 2. 3) Őrizd lelkemet békében, — magadnál Istenem! Lírám, nincs már büszkeség szívemben, — elbizakodva nem nézek fölfelé. Nem töprengek vakmerő dolgokon, — erőmön felüli csodás terveken. Őrizd lelkemet békében, — magadnál Istenem! Bizony, alázatos a szívem, — kevélység nem lakik benne. Mint csendes kisded anyjának keblén, — elcsitult lelkem Istenben. Őrizd lelkemet békében, — magadnál Istenem! Isten népe, remélj az Úrban — és most és mindörökkön örökké! Őrizd lelkemet békében, — magadnál Istenem! Szentlecke Szent Pál apostolnak a tesszaloniki hívekhez írt első leveléből (2, 75-9, 13) Testvéreim! Olyan gyengédek voltunk hozzátok, mint a gyermekét gondozó anya. Annyira közel álltatok szívünkhöz, hogy nemcsak Isten evangéliumát, hanem életünket is nektek akartuk adni. Ennyire megszerettünk titeket. Emlékezhettek, testvérek, munkánkra és fáradozásunkra: éjjel-nappal dolgoztunk, hogy ne legyünk senkinek se terhére közületek, és így hirdettüknektek Isten evangéliumát. Szüntelenül hálát adunk Istennek, hogy amikor az ő igéjét hallottátok tőlünk, nem emberi tanításként fogadtátok, hanem úgy, mint Isten szavát, ahogy valóban az is. Bennetek is hatékonynak bizonyult, akik hittetek. Ez az Isten igéje. Alleluja, Alleluja, Alleluja! ..Légy hű mindhalálig!” mondja Krisztus Urunk. . ..az élet koronáját adom néked.’ Alleluja, Alleluja, Alleluja! Evangélium Szent Máté könyvéből (23, 1-12) Egy alkalommal Jézus e szavakkal fordult a néphez és tanítványaihoz: ,,Az írástudók és farizeusok Mózes tanítószékében ülnek. Tartsátok és tegyétek meg tehát mindazt, amit mondanak, de tetteiket ne kövessétek, mert mondják ugyan, de nem teszik. Elviselhetetlen terhet raknak az emberek vállára, de maguk egy ujjal sem hajlandók mozdítani rajta. Minden tettükkel arra törekszenek, hogy feltűnjenek az emberek előtt. Szélesre szabják imaszijjukat, és hosszabbra eresztik köntösük bojtjait. Szívesen foglalják el a főhelyet a lakomákon és az első széket a zsinagógákban. Szeretik, ha nyilvános tereken köszöntik és rabbinak szólítják őket az emberek. Ti ne hívassátok magatokat rabbinak, mert egy a ti mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok! Atyának se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei! Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti tanítótok, a Krisztus! Aki legnagyobb köztetek, legyen a szolgátok! Mert aki fölmagasztalja magát, azt megalázzák, aki pedig megalázza magát, azt fölmagasztalják.” Ezek az evangélium igéi. Egy vén darázs dong... Egy vén darázs dong kék virágom szirmán, Ájult hőségben kinn hever a nyár. (Buta darázs, hisz plasztik a virág) ... Egy dzset elzugott fönn előbb. Miránk most fülledt csönd jött. Lásd, kicsiny bogár, csak ketten zöngicsélünk. Feszült csöndben áll a sok fenyő kinn és a nagy világ. Plasztik világ és plasztik ideák, mérges darázshad plasztik-dühvel lázit, gyűlölve, mégis rágva-marva-nyozva újságpapírból gyártott ideáit... Itt tü se rezdül fenyvek sudarán. Te nem tudsz róluk, kicsike darázs. Elég neked egy kék virág muszlima, jaj művirágé, mely papír vagy plasztik... Nem izgat harc, Vietnám, atombomba, és mégis eljutsz nyári hű malasztig. Elég tán nékem is e jámbus, tintán írva, csak döngicsélve s oktalan szorongva; valamit várván s már semmit se várván, hadd rójak igy te rólad rímet: árván duruzsoló darázs, utszéli koldus tamburás, mürimeim egy hulladékpapirra ... ____Bujdosó Bálint KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA LÁTÓKÖR: Olasz folyóirat korunkról az erőszak koráról Európában A L’ESPRESSO című olasz folyóiratban Maria Adele Teodori így indítja az olaszországi bűnözésről szóló értekezését: „Nagy kár, hogy a nemrég lezajlott népszámlálások során a többi mesterségbeliekhez hasonlóan némelyek nem vezethették rá a kérdőívre nevük mellé: foglalkozása: bűnöző.” A látszólagosan gúnyos szöveg keserű gondolatok bevezetője. Az Olasz Nemzeti Biztosító Társaság 1969-ben 28,5 milliárd líra kártérítést fizetett azoknak az ügyfeleinek, akik rablás áldozatául estek, 1970-ben pedig 45 milliárd lírát. Noha Olaszországban évente 167 ezer autót lopnak, Ugo Guarnero főügyész jelentésében azzal nyugtatja meg honfitársait, hogy Nyugat-Németországban még ennél is rosszabb állapotok uralkodnak. Igaz, az olasz rendőrség 1970-ben csak 993 ezer bűntényről értesült, a nyugat-németországi rendőrség nyilvántartásában ugyanabban az esztendőben 2.413.000 bűntény szerepel s a nyugat-németországi lakosság csak kevéssel haladja meg Olaszországét. A bűnözés előretörésének legmegfelelőbb és szociológiai szempontból legsokatmondóbb színhelye azonban Svédország. Köztudomású, hogy a szabad államok között Svédországban készítették a „legunalmasabb” bűnügyi statisztikákat. Az utóbbi évtizedben azonban különösen a kábítószerfogyasztással kapcsolatos bűntettek száma jelentősen megnövekedett, akárcsak Angliában. A jelenség vizsgálatához szolgáló felmérésekben fő helyet foglal el az erőszak szerepének a fokozódása a bűntények elkövetésében. Igaz, a rablótámadások során a gyilkosság ritkán előre megfontolt szándékú, rendszerint baleset eredménye: olyan esemény jön közbe, amelyre a rabló nem számított, megijed és lő. A rendőrség tanfolyamot szervezett a banktisztviselők részére. "Kioktatták őket, hogyan kell viselkedni fegyveres rablótámadás esetén. Alaposan a lelkükre kötötték, ne tegyenek semmi olyat, ami a támadót meglephetné. Ne akarjanak hősiesen viselkedni és ne kapkodjanak, amikor átadják a pénzt a rablónak. A pszichológusok pedig hozzáfűzték: ne viselkedjenek se kihívóan, se gúnyosan, de ne tűnjenek megrettenteknek sem. Akinek áldozat-ábrázata van, áldozattá válik. A túszfogás a köznapi bűnözésben az erőszak újabb formája. A „klasszikus” gengszter, a bank kirablása után a levegőbe lövöldözve sietett eltűnni a tett színhelyéről, mielőtt a rendőrség megérkezne. A vészjelzés technikai eszközei az évek során mind tökéletesebbé váltak s igy a rendőrök megérkezhetnek mielőtt a tettes kereket oldana. Ezért a „korszerű" bandita túszokat hurcol magával, hogy menekülését fedezze. A saarbrückeni nyugat-németországi bankrablás egyaránt tragikusan példázta a módszert és a következményeit is. Egy rendőrtiszt önként jelentkezett a civil túsz helyettesítésére, majd elkeseredett és dühös üldözés után a rendőrségnek sikerült letartóztatnia a rablókat. De a hadakozásnak több halálos áldozata volt, köztük egy teljesen ártatlan járókelő, akit véletlenül egy rendőr lőtt le. Noha a halottak száma, a betörések ismétlődésének az ütemét tekintve aránylag alacsony, a brutális erőszak egyre gyakoribb olyankor is, amikor teljesen szükségtelen. A rendőrök visszasírják a „régi stílust”, amelyet egyébként egy bizonyos irodalom rendszeresen idealizált. A bűnözés művészei eltűnőben vannak: a gyakornoki évek során magas képesítést nyert, ügyes kezű és ravasz zsebmetsző, a „szakmai etikát” hűségesen követő magányos kasszafúró, aki a magánéletben feddhetetlen polgár és nyájas szomszéd. Minden szaknak megvolt a maga, néha iskolát alapító tekintélye, akihez alkalomadtán a nyomozó rendőrfőnök is szakvéleményért fordult... Kik az újak? A kriminológusok szerint javarészt 18—25 év közötti fiatalok, akik nem tanultak semmiféle mesterséget, rendszerint munkanélküliek. A „fogyasztói társadalom” tipikus termékei, mondja Enzo Caraciolo milánói rendőrfőnök. „Mindent akarnak, azonnal és egyszerre, s nem számolnak a kockázattal. A szakmai hozzáértés hiányát kegyetlenséggel pótolják." Ma már igen gyakori, hogy erőszakos fiatalok csoportokba verődve garázdálkodnak Európában is. ★ Az olasz lap fejtegetéséből láthatjuk, az erőszak betegségének a járványa elérte Olaszországot és Nyugat-Európát is. Igaz, még csak a kezdetén vannak a betegségnek ... Kéziratok megőrzésére vagy visszaküldésére a szerkesztőség nem vállalkozik. HIT ÉS ÉLET EGYHÁZTÖRTÉNET ÉS EGYHÁZ VIII. Jelen előadás-sorozatunk célja, mint már többször említettük az, hogy kimutassuk: az Egyház élő történeti tény. Története: az időben történt természetfeletti kinyilatkoztatás evilági kifejlődése. Minthogy az emberi társadalom organikus szervezete, van valóságos történeti kezdete s minthogy célja átnyúlik a transcendens világba, élete nem szűnik meg szellemi irányzatok bukásával, kultúrák pusztulásával. Az Egyház nem azonosítható semmiféle kultúrával, így az ősi emberi kultúrákkal sem. S mégis történetének megírása nem nélkülözheti a tudomány egyetemes követelményeit, eszközeit, módszereit. Az Egyháztörténet történet-teológiai tudomány. S e tudatban igazán mint történettudomány a XIX. és XX. században fejlődött ki. Johann Adam Möhler volt az, aki a történet- és teológiai tudomány szintjén kezdte újraírni az egyháztörténetet (1838). Voltak előfutárjai: Neander Berlinből, Johann Sebastian Drey (1853) a tübingi egyetemről, aki e tekintetben Hegel és Baur, vagyis a német idealizmus követője volt. Utódai: J. Hefele, Franz Xaver Funk (1907). Funk a tudományos kutatások által felfedezett források nagy szakértője és éles kritikusa volt. Möhler munkáját Joseph Ignác Döllinger folytatta és hozta tulajdonképpen nyilvánosságra. (1799—1890.) Ókorának leghivatottabb egyháztörténetírója. Csak Henry Newman múlta felül gondolkodásban. De hatása óriási volt egész Európában. Egyéni katasztrófája azonban egy időre megállította az egyháztörténet újkori kiművelését. Döllinger ugyanis szembetalálta magát az új Aquinoi Szent Tamás-féle teológiával és a római kúria állásfoglalásával a pápa tévedhetetlensége kérdésében. Minthogy az I. Vatikáni Zsinatnak nem engedelmeskedett, kizárták az Egyház tudósaiaz egyháztörténetnek: „Reformation", Az egynak a köréből. Munkái mégis új utat nyitottak háztörténet kézikönyve, Pogányság, zsidóság, kereszténység. Az egyháztörténet korszerű feldolgozásában a legtudományosabban az ősforrás anyagok, dokumentumok, az egyházatyák műveinek sorozatos kiadói dolgoztak. A legeredményesebb munkát végezte: Abbé J. P. Migne, (1875). Utána egymásután kerülnek napvilágra és az írók rendelkezésére a nagy forrásanyagok. A Bullarium Romanum Turinban, a Latin Egyházatyák írásai a bécsi Akadémia könyvtárában, a görögforrások Berlinben. Már 1819-ben megalapítják azt a társaságot, amelyik kiadja a Monumenta Germaniae Historica sorozatait. 1874-ben a német kormány veszi át. Kiadják mások Nagy Gergely pápa, Szent Bonifác, VII. Gergely pápa statisztikáját és Otto Freising Krónikáját. Mindezek mellé kerülnek a még értékesebb okiratgyűjtemények, a francia egyházi és egyéb történelmi okmányok. Ismertté válnak az Egyházi Állam, Írország, a szláv népek, a magyarok dokumentumai. Korszakot alkot XIII. Leó pápa cselekedete 1884-ben, amikor megnyitja a vatikáni levéltárat a kutatók számára. Megnyitják kapuikat az egyes államok újonnan felállított tudományos akadémiái és történeti társulatai. Kiadják a XVI. és XVII. század követi tudósításokat. (Nuntiaturberichten). Megjelenik a Görres-Gesellschaft “Concilium Tridentinum"-a és Denislé Analectái. (1905.) A forrásanyagok lehetővé teszik a jezsuita Franz Ehrle (1934) munkáinak és Ludwig Pastor, a nagy történész több kötetes munkájának a kiadását. Pastor „Papstgeschichte” könyvsorozata szinte egyedülálló a pápák tudományosan megírt egyik nagy korszakának és koruk minden megnyilvánulásainak történetírásában. A német kultúrharc szinte meg is követelte, hogy komoly egyháztörténeti munkák jelenjenek meg a világirodalomban. És meg is jelentek. De a roppant nagy forrásanyag, a monográfiák, az új rendszerek alkalmazása, (a segédtudományok) szintézise azonban sokáig késett. Az egyetemek és iskolák tanrendszere nem kedvezett annak. Különféle kísérletek történtek a következő munkákkal: R. F. Rohrbacher: A katolikus egyház egyetemes története (Histoire universelle de L’Église catholique), 29 kötetben, Gisseler, Baur, Hagenbach, Möller, Kawerau, Ritter munkái és Alzog J. Universalgeschichte der Christlichen Kirche című egyetemes egyháztörténete,, amelyet aztán kiszorított Kardinal J. Hergenröther “Handbuch der Allgemeinen Kirchengeschichte” négy kötetes története. J. P. Kirsch kiegészítette 1911 —17-ben. Tudományosan használható tankönyvek a művészettörténeti és régészeti kutatásokkal és feldolgozásokkal Kraus, Knöpfler történetkönyvei. A mainzi iskolából való H. Brück és Trierből J. Marx tankönyve. (Erősen egyházias jelleggel.) Bihlmeyer Egyháztörténete Funk adatain épül fel újszerű irodalmi utalásokkal, amelyet H. Tückle dolgozott át (1951—56). Megjelent olasz kiadásban is. A legtöbb tankönyv a világtörténelem hármas felosztását követi. De A. Ehrhard négy kötetes munkája (Az Egyház az idők és a népek forgatagában) és Lortz szellemtörténeti egyháztörténete a szélesebb körök számára íródott s ezért is eltér a világtörténeti korszak felosztástól. Egyetemes jellegű F. X. Seppelt: A pápák története. (Die Geschichte der Päpste, 6 Bde.) A XIX. és XX századfordulón új lendületet vesz az egyháztörténetírás. Úttörő kutatások és megjelenési formák segítik elő a fejlődést. L. Duchesne és Pierre Batiffol páratlan értékű munkát végez a keresztény „Ókor” megírásával. Mások, mint L. Marion-F. Mourreet, Ch. Poulet szintén kitűnő tankönyveket írnak. A. Fliede és Martin 1936-tól írják az Egyház történetét s azzal párhuzamosan fordítják olaszra. (24 köteten felül van már.) Aztán minden országban írják az egyháztörténet kitűnő köteteit. (Todesco hat kötetet Olaszországban, Saba ugyanott és Paschini. Ph. Hughes három kötetet Angliában. Magyarországon részletmunkák jelennek meg. Fraknói, Karácsonyi, Ijjas, majd referenciák céljára: Bangha Béla szerkesztésében a Katolikus Lexikon, és külön fejezetekben a Hóma-Szekfüféle Magyar Történet.) Tudomásunk van arról, hogy Mindszenty József, a Bécsben élő bíboros magyar hercegprímás, Esztergom érseke, egyháztörténeti nagy munkán dolgozik. A rengeteg nagy számú irodalmat nem lehet felsorolni. De áttanulmányozásuk meggyőz arról, hogy az Egyház nemcsak teológiai alapon megszervezett életmegnyilvánulás, hanem történeti nagyság. Egyháztörténete mint teológiai és történettudomány bevonult a tudomány csarnokába.Éppen ezért rá is vonatkoznak azok a tendenciák, amelyek általában észrevehetők a történettudományokban. Ezek a tendenciák a következő dolgokban nyilvánulnak meg: Minthogy a történettudomány számára a kutatások jelentik a legfőbb gondot és problémát, ezért megalapították a kutatóintézeteket és iskolát nyitottak az egyetemeken és szemináriumokban a kutatásokat végző előadók nevelésére. Ugyanakkor megindították a folyóiratokat és megszervezték az időszaki publikációkat. Minthogy a modern korban minden specializálódik, a történettudományok is ágakra oszlanak s így az általános egyháztörténettel is részleteiben foglalkoznak és imák. Minthogy a részletstudiumok kiváltották a XIX. század pozitívizmusával szemben a reakciót, a második világháború után előtérbe került a történetteológia és az Egyház történetét szoros kapcsolatban kezdték tárgyalni az üdvösség történetével. Mindezek részletesebb ismertetésére a következő számban térünk rá. Jaszovszky József Egyházközségi hírek Szent István rom. kár Egyházközség Father SZLEZAK IMRE plébános 414 East 82nd Street Telelom (212) 861-8500 Nov. 5. Reggel1 órakor szentmise a plébánia híveiért. 8-kor a purgatóriumban szenvedő lelkekért. 9-kor elhunyt Juhász Józsefért, szolgáltatják özvegye és leánya. 10 órakor magyar szentmise az Oltáregyet meghalt tagjaiért. Mise alatt a tagok szent áldozáshoz járulnak, 112-kor meghalt Krulisch Júliáért, kéri a család. Délután 16-kor Teklits Erzsébetért, kéri Teklits József. Este 7 órakor elhunyt Konti Máriáért, kéri tesvére, Anna. Ma délben ebédet szolgál fel az Oltáregylet a Fehér Teremben, jegy ára 3 dollár. Ebéd után Szlezák Imre atya mozifilmeket mutat be a Szentatya amerikai útjáról, az amerikai elnökről és egyéb eseményekről, díjmentesen. Nov. 6. 8 órakor szentmise a Soltész család meghaltjaiért, szolgáltatja Soltész Margit. 9- kor a purgatóriumban szenvedő lelkekért. Nov. 7. 8 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lelkekért. 9-kor elhunyt Holetchek Emmáért, kéri férje, Rudi. Este 7-kor meghalt Konti Máriáért, szolgáltatja testvére, Takács Anna. 18-kor Szent Antal ájtatosság a kilenced 6. keddjére. Nov. 8. 8 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lelkekért. Délután 16-kor meghalt Konti Máriáért, kéri Takács Anna. Este 7-kor Takács Józsefért, kéri Takács Anna. Nov. 9. 8 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lelkekért. 9-kor elhunyt ifj. Andrews Györgyért, kéri Andrews Ilona. Este 7-kor meghalt Május Ellen Máriáért, szolgáltatja férje. Nov. 10. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lelkekért. 8-kor meghalt Miller Istvánért, kéri leánya, Mariska. 9-kor elhunyt Id. Mitro Ferencért, szolgáltatja fia, Ferenc. Délután ?6-kor meghalt Konti Mátéért, kéri Takács Anna. Este 7-kor elhunyt Takács Józsefért, kéri Takács Anna. Nov. 11. 7 órakor szentmise a purgatóriumban szenvedő lelkekért. Este 7-kor meghalt Miller Istvánért, kéri leánya, Mariska. 1972. november 5. VASFÜGGÖNY SÓHAJ A párt beismeri, hogy a szocializmus útja hepe-hupás. És habár a hepéket már elsimították — magyarázzák — a hupák még megmaradtak ...