Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1974 (81. évfolyam, 1-50. szám)

1974-04-28 / 17. szám

4. oldal HIT­ES ÉLET A, KERESZTÉNYSÉG AZ EGYHÁZTÖRTÉNETBEN IV. 1. Krisztus népe a Római Birodalomban Egyházközségből Világegyház b) A nemzetek apostola. (Folytatás) Pál apostol­ második missziós útján elő­ször a már megszervezett egyházközségeket látogatta meg s aztán indult el új, ismeretlen városok és országrészek felé. A derbei látogatás nagy örömében bá­natos momentumok is keveredtek. A hívek­nek, akik ismerték Barnabást, szerették volna hallani megtérítőjük kedves, szívhez szóló ta­nításait. De Barnabás már nem volt együtt Pál apostollal. Ezt fájdalmasan tudomásul kellett venniök. Az evangéliumokat akkor még nem írták meg! Pál apostol megvigasztalta őket s figyel­meztette, hogy a szomszédos és távollevő test­vérekkel is tartsák fenn a szívbeli kapcsolatot. Azzal az érzéssel búcsúzott el tőlük, mi­ként szülővárosától, Tarzusztól, hogy többé már nem látja őket. Lusztrában nagy vigasztalásául szolgált, hogy legkedvesebb lelki gyermekei erények­ben gazdagodva fogadták őt. Közöttük kiemel­kedett a kedves, udvarias, megférfiasodott Ti­­móteus. Ő, akiben Pál megköveztetése ide­jén megfordult az egész világ, Krisztus ka­tonájává esküdött fel. Hivatásától soha nem tántorodott el. Szeméből sugárzott a termé­szetes jóság és az Isten különös kegyelme, amiről később aztán a modern korig a nagy teológusok állandóan hirdették, nélküle az em­ber nem állhat meg az isteni kegyeltség álla­potában. (Ezt a tridenti zsinat is megerősí­tette egyik dogmájában.) Nagy hatással volt rá természetesen jámbor és okos édesanyja, és nagyanyja. (Rembrandt, híres festő egy festményében megörökítette emléküket: Timó­­teus és nagyanyja. (1684.) Eun­iké és Loisz volt a nevük. Timóteus nagy nyeresége lett az ifjú Egyháznak. Kitűnően és irodalmilag beszélt görögül. Fiatalon, mint íródeák kísérte Pál apostolt­­útjain. A nemzetek nagy misszioná­riusa nemsokára Szilvánusszal együtt pappá szentelte. Tudatosan használjuk e kifejezést: pappá. Püspöki megbízatása csak később kö­­■ vetkezett, jóval a kézrátétellel való kiválasztás után az Úr szolgálatára. Pál apostol Tim­ó­­teushoz írt későbbi levelében (I. 18. 6) két­ségtelenül két különböző „szentelésre" és ün­nepségre utal. Timóteus gyermeki szeretettel ragasz­kodott Pál apostolhoz és mindenhová elkí­sérte őt missziós útjain s végül Rómába. A zsinagógákba is elment Pál apostollal. Ott azonban Pál apostol éppen Timóteussal kap­csolatban kénytelen volt engedni a zsidó-ke­resztények követeléseinek, különben a ke­resztre feszített Krisztust nem hirdethette vol­na azokon a helyeken. Míg Tituszon nem en­gedte végrehajtani a mózesi, rituális törvényt, addig Timóteus esetében kénytelen volt en­gedni és abba maga Timóteus is­ a cél érde­kében beleegyezett. Ekkor Pál került Péter korábbi helyzetébe. Sokan most Pált vádol­ták kétszínűséggel. Mindkét esetben azonban különböző körülmények között és miatt, maga az Evangélium ügye volt veszélyben. Mind­két esetben a felmerülő probléma a fő cél ér­dekében oldódott meg. Pál apostol, miután a délgaláciai egyház­­községeket megerősítette, új célokkal és vá­gyakkal telítve, Nyugat felé tekintett. De mintha olykor-olykor a Gondviselés irányító szavát nem hallotta volna, és ilyenkor kétsé­­gek gyötörték: Merre, hová menjen? Vágyva­­vágyott Efezus, a nagy metropolisz után. Az utazást kényelmesen biztosító római út sok ígérettel kecsegtette. Likosz völgye az ioni partokhoz szinte üdülést jelentett­­volna. S úgy aztán bevonulni Efezusba! Holzner eredeti forrásokra hivatkozva és figyelembe véve a keleti gondolkodás lélek­tani folyamatait, hűen érzékelteti Pál apostol vívódását, majd hirtelen elhatározását, ami­kor Apameában válaszút elé érkezett. A kele­tiek döntéseikben ráhagyatkoztak álmaikban kapott látomásokra, intuitív meglátásaikra,­­ amikor elmélkedtek és latolgatták a lehetősé­geket, az esélyeket és veszélyeket. A keleti ember ilyenkor aztán a babonák polipkarjai­ba került. De Pál apostol Urával beszélte meg mindig problémáit. Ő mindig beszélt az Is­tennel, a keresztre feszített Krisztus Mennyei Atyjával! így aztán Pál apostol nem is az el­képzelt isteni parancsra cselekedett, hanem mérlegelte a reális adottságokat, nehézsége­ket, az úton szerzett híreket s azok birtoká­ban értékelte ki az intuitiv elgondolásokat. Pál apostol a gyors cselekvés embere volt. A válaszúton, miután megértette, hogy Efezus később is mindig nagy lehetőségeket nyújt az Evangélium számára, hirtelen Kelet felé for­dult. Sok kis város terült el Észak-Galácia te­rületén. Pál apostol először Akmonába, Szina­­dába, Akroenoszba, Kotinumba, Szokilaumba, majd Pruzába, Niceába, Nikomédiába s Kalce­­donba ment. Amikor Kalcedonba érkezett, nem várt akadály gördült eléje. A hatalmas Olymp egyik hegycsúcsa, mint figyelmeztető kéz, " ..megálljt" parancsolt neki. . Nem mehetett to­vább. Negyvenkilenc ősze lehetett, amikor a ga­­láciai négy ..vármegye határkövénél meg kellett (társával együtt) állnia, majd kelet fe­lé vennie útirányát. Pesszimuszban, Ankürában érdekes tapasztalatokat szerzett. Itt éltek azok a törzsek, amelyeket előfutárjaival már Dél- Galáciában találkozott. A treekmerek, a tek­­tozagenek, a tolistobogierek, és amelyek igen barátságosan fogadták. (Német életrajzírók ki­térnek e néptörzsek ismertetésére, mert azok vére még ma is a német népben csörgedezik. •A kelta és gall népek Kis-Ázsiába szakadt törzei voltak. A Galáta, Galácia név nyilván a Gall szóból származik. A mai franciaországi Toulose város vidékéről vonultak el a dunai és rajnai egységekkel keveredve le a Balká­non keresztül s Kis-Ázsiában megalapították Pesszimusz, Anküra, Tavium városát. Sokáig a görögök rémei voltak. De Attalos győzelmet aratott felettük Kr. e. 240-ben és elűzte őket a görög földekről. Ennek emlékére Athénben szobrot állítottak fel és Rómában ma is őriz­nek két művészi alkotást. ..A haldokló Gall -t és a „Gall-csoport”-ot. Juliusz Cézár megem­lékezik róluk és Szent Jeromos egyik írásában azt írja róluk, hogy a görög nyelven kívül még Kr. u. a negyedik században is beszélték a kelta-gall nyelvet. Hevülékeny, gyors elha­tározást harcias de nem kitartó népfaj volt. (A mai ír nép ugyanazon népcsaládból szár­mazik.) Pál apostol nagy s szeretetreméltó embertípust talált bennük. Meg is szerette őket. Ez kicsendül a Galatákhoz írt leveléből. Mielőtt Krisztus Evangéliumát megismerték volna, gyakran felcserélték ősi druida-kultu­szukat a kisázsiai mítoszok vallási gyakorla­taival, különösen a Kybele kultusz táncos „is­­tentisztelete”-in szerettek részt venni,­­ ami könnyűvérűségükre utal. Sokan közülük, mi­után zsidó kereskedők is megfordultak kö­zöttük, látogatták a zsidó zsinagógákat is. (Vö. az amerikai múzeum ,.Augusztus végren­delete” című emlékfeliratával.) Pál apostolnak nem volt könnyű dolga velük. Ugyanis Pesszimuszban ott állt az ő idején Kybele hatalmas temploma és papsága a frigiaiakból és a galatabeliekből tevődött ösz­­sze. A Kybele-kultusz, vagyis a termékenység istennőjének a tisztelete, teljesen hozzásimult a galatabeliek vérmérsékletéhez és vágyaik ki­elégítéséhez, ami valami mámoros „transz”­­ban elfeledtette velük a mindennapi élet gond­jait. Szakrális táncokkal kezdték ünnepi kultu­szukat, majd az ital részegítő hatására orgiák­ban hódoltak Kybele istenasszonynak, aki „szentté avatta nászágyukat". Ezekből a Ky­bele orgiás kultuszokból eredt és terjedt el a dervisek tánca, és fejlődtek ki a montanisták úgynevezett keresztény szektái. Pál apostol­nak tehát nem volt könnyű dolga velük az evangéliumi örömhír elfogadtatásában. Az em­beri természetnél fogva belátták, hogy azért valami nem volt rendben a Kybele-orgiákkal, s sokan mégis, ha nehezen is, de felhagytak erkölcstelen kilengéseikkel. Pál apostol szarkasztikusan éppen ezért oda is vágta a Galata-levélben a zsidózó ke­resztényeknek, akik a mózesi cirkumciziót kö­vetelték: „Bárcsak egészen megcsonkítanák magukat azok, akik zavart támasztanak köz­tetek. Testvérek, ti szabadságra vagytok hi­vatva. Csak ne éljetek vissza a szabadsággal a test javára, hanem szeretettel szolgáljatok egymásnak. Az egész törvény ugyanis ebben az egy mondatban teljesedik be: Szeresd fele­barátodat, mint önmagadat. Ám ha egymást marjátok és rágjátok, vigyázzatok, hogy egy­mást fel ne faljátok. (Gál. 5. 12—15.) Azt mondom tehát: Lélek szerint éljetek. Akkor nem fogjátok teljesíteni a test kívánságait! (5. 13.) Pál apostol, amerre ment Szilvánusszal, majd új hívőjével, Lukács orvossal, ott látta a sziklatemplomok falain Kybele papjainak a feliratait, a ligetekben a termékenység szim­bólumait és hallotta elvonulni a táncosokat és a kolduló „papokat" cimbalmok, fuvolák, tim­panonok és dobok hangjai kíséretével. S ami­kor mindezeket saját maga a megváltás élmé­nyével megtapasztalta, rádöbbent az emberi lélek igaz és ösztönös vágyódásaira az Isten után, s megdöbbent a démoni propaganda lát­tán, ami a lélek ürességét a természettel való visszaélésben arra ösztönözte, hogy a bűn rab­szolgájává váljék. Mert a Kybele, majd az ezzel párhuzamos Asztarté, Tammuz, Attisz és Istarkultusz, az Adonisz-imádat lélektani mo­mentumai ezek voltak: A primitív emberi lé­lek ösztönszerű vágyai kielégítésére mindig kereste a külső formákat. Kezdetben letérdelt a felkelő nap előtt. Majd a kultúra és a civi­lizáció fejlődésével művészi formákban meg­személyesítette a­ természet erőit s magát a külső és belső természetet. Az eszményibb for­ma a görög művészetben érte el csúcspontját. Viszont a keleti álomvilágban a képzelet: a KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA Húsvét 3. vasárnapja Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből (5, 27b-32, 40b-41) Az apostolokat a jeruzsálemi főtanács elé állították. A főpap felelősségre vonta őket. ..Szi­gorúan megparancsoltuk nektek, hogy ne tanít­satok Jézusról, és mégis egész Jeruzsálemet el­árasztottátok tanítástokkal, és ránk akarjátok hárítani annak az embernek a vérét. De Péter és a többi apostol így válaszolt: „Inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek! Atyáink Istene föltámasztotta Jé­zust, akit ti keresztfára feszítve megöltetek. Is­ten Fejedelemmé és Üdvözítővé tette, hogy bűn­­bánatra vezesse népét, és megbocsássa bűneit. Mindezeknek tanúi vagyunk mi és a Szentlélek, akit Isten megadott azoknak, akik engedelmes­kednek neki. A főtanács végül is megbotoztatta az apos­tolokat, és meghagyta­­nekik, hogy ne beszél­jenek Jézusról. Azután szabadon bocsátotta őket. Az apostolok pedig örvendezve távoztak a fő­tanács elől, mivel méltónak bizonyultak, hogy Jézusért gyalázatot szenvedjenek. Ez az Isten igéje. Zsoltár (29, 2 és 4, 5-6, 11 és 12a és 13b) Magasztallak téged, Istenem, — mert job­bod fölemelt engem. Áldalak Uram, mert szabaddá tettél en­gem, — nem adtál az ellenség kezére. Uram, kiragadtál engem a halálból, — élet­re keltettél, míg mások sírjukba szálltak. Magasztallak téged. Istenem, — mert job­bod fölemelt engem. Szentek, énekeljetek az Úrnak, — dicső nevének hála dalt zengjetek! Haragja csak egy pillanat,­­ jósága eltart egy hosszú életig; — könnyes estek után boldog hajnalra ébredünk. Magasztallak téged, Istenem, — mert job­bod fölemelt engem. Hallgass meg Uram, és légy irgalmas hoz­zám: — Istenem, te légy a támaszom! Sírásomat örömre váltottad. — Uram, Is­tenem, örökké áldalak. Magasztallak téged, Istenem, — mert job­bod fölemelt engem. Szentlecke a Jelenések Könyvéből (5, 11-14) János apostol így írja le látomásában a Meg­váltó megdicsőülését: Sok-sok angyal szavát hallottam a trón, az élőlények és a vének közül. Számuk megha­ladta az ezerszer ezret és a tízezerszer tízezret. Hangos szóval kiáltották: „A Bárány, akit meg­öltek, méltó, hogy övé legyen a hatalom, a gaz­dagság, a bölcsesség, az erő, a tisztelet, a dicső­ség és az áldás.’ Erre hallottam, hogy minden teremtmény, mely a mennyben, a földön és a föld alatt, a ten­geren és a tenger mélyén van, így kiáltott: ,A trónon ülőknek és a Báránynak áldás, tisztelet, dicsőség és hatalom örökkön-örökké! ’ A négy élőlény ráfelelte: „Ámen". A vének pe­dig arcra borultak, és imádták az örökkön-örök­­ké élőt. Ez az Isten igéje. Alieluja, Alleluja, Alleluja! Krisztusnak szenvednie kellett és föltámad­nia a szörnyű halálból,­­ hogy bemehessen di­cső országába. Alleluja, Alieluja, Alleluja! Evangélium Szent János könyvéből (21, 1-19) Feltámadása után Jézus egy alkalommal így jelent meg tanítványainak a L­ibériás-tó part­ján. Együtt voltak Simon, Péter és Tamás, akit Didimusznak neveztek, Bertalan a galileai Káná­­ból, továbbá Zebedeus fia Jakab és János, vala­mint két másik tanítvány. Simon Péter azt mondta a többieknek:­­.El­megyek halászni. — „Mi is veled tartunk — válaszolták. Elindultak és beszálltak a bárká­ba, de azon az éjszakán semmit sem fogtak. Vir­radatkor Jézus ott állt a parton, a tanítványok azonban nem ismerték fel. Jézus megszólította őket: „Fiaim, van-e már halatok? — „Nincs — felelték. Erre ezt mondta: „Vessétek ki a hálót a bárka jobb oldalán és majd találtok! Kivetették tehát, és már ki sem bírták húzni, annyi volt benne a hal. „Az Úr az! — szólt oda Péterhez János, az a tanítvány, akit Jézus szeretett. Amint Simon Péter meghallotta, hogy az Úr az, ruhát öltött — neki volt ugyanis vet­kőzve —, és hamar vízbe ereszkedett. A bárká­ban követte őt a többi tanítvány, és húzta maga után a halakkal teli hálót. A part közel volt, — mintegy száz méterre. Amikor partra szálltak, parázsló tüzet pil­lantottak meg, rajta halat, mellette kenyeret. „Hozzatok ide a halakból, amelyeket most fog­tatok!’ — mondta Jézus. Simon Péter vissza­ment a bárkába és partra vonszolta a teli hálót. Százötvenhárom nagy hal volt benne, és bár ennyi volt, mégsem szakadozott a háló. „Jöjje­tek — hívta őket Jézus — reggelizzetek!’ Egyik tanítvány sem merte megkérdezni: „Ki vagy te? — tudták ugyanis, hogy az Úr az. Jézus erre odament, fogta a kenyeret, odanyújtotta nekik, és ugyanúgy adott nekik a halakból is. Ekkor már harmadszor jelent meg Jézus a tanítványok­nak, miután feltámadt a halálból. Étkezés után Jézus megkérdezte Simon Pé­tert: Simon, János fia, jobban szeretsz-e, mint ezek? — „Igen, Uram — válaszolta Péter —, te tudod, hogy szeretlek. ’ Erre így szólt hozzá: „Legeltesd bárányaimat!’ Azután ismét meg­kérdezte: "Simon, János fia, szeretsz engem?” — „Igen, Uram — felelte —, tudod, hogy szeret­lek téged.’’ Erre azt mondta neki Jézus: „Legel­tesd juhaimat!” Majd harmadszor is megkérdezte Simon Pétert: „Simon, János fia, szeretsz engem?" Pé­ter elszomorodott, hogy Jézus harmadszor is kérdezte, szeretsz engem, és csak ennyit mon­dott: „Uram, te mindent tudsz, azt is tudod, hogy szeretlek.’’ Jézus ismét azt mondta: „Legel­tesd juhaimat!" Bizony, bizony mondom neked mikor fia­talabb voltál, magad övezted fel magadat és odamentél, ahová akartál. De ha majd megöreg­szel, kiterjeszted kezedet és más övez fel téged, és odavisz, ahová te nem akarod. E szavakkal jelezte Jézus, hogy milyen halállal fogja megdi­csőíteni az Isten. — Majd hozzáfűzte: „Kövess engem!" Ezek az evangélium igéi. születés és halál, majd a tavaszi ébredés láttán megteremtette a levegőből, az alvilágból, az ősanyagból a párhuzamos termé­szetfeletti megnyilatkozásokat és felfedezte az „istennőt", aki­nek kedvese van, hírnöke a fia, a Napisten, a Hold stb. Az ember ősi ösztöne a természetfeletti után démoni vallási aktu­sokká torzult. Ezek a vallási aktusok kezdetben csupán em­beri megnyilatkozások voltak minden vallási utalás nélkül. Ké­sőbb azonban a nemiség, a bikák vére, az azzal való meghin­­tés, vallási kultuszcselekménnyé vált. A kozmikus misztériu­mok pedig az ember vallási megnyilatkozásainak a kifejezői­vé. A tavaszi ébredés így lett a lélek ébredése is a halhatat­lanság felé. De közben , az istenek harcai ebbe az ébredésbe belesodorták a démonok hatalmát is, amiből csak véres áldo­zatok árán lehetett némi remény a szabadulásra. A természet­ben való szántás, vetés, aratás drámája lejátszódott az emberi lélekben is. Elképzelhetjük, hogy mi ment végbe Pál apostol lelkében ezeknek a dolgoknak a megtapasztalásában és a krisztusi ki­nyilatkoztatásnak a tudatában. „Nincs senki másban és semmi másban megváltás, csak az Isten Igéjének Krisztus által való kinyilatkoztatásában és az ő keresztjében. A kegyelem a nagy megváltó hatalom!" — kiált fel sokszor leveleiben. S ha levelei­ben ennek bizonyságot ad, akkor ott a galaták közt szóval is hirdette. Őszintén hirdette: Krisztus szerelme hajt engem. — Krisztus él énbennem és én Őbenne . . . Egy az Isten és ti az ő fogadott gyermekei vagytok! Nincs senki másban örök üd­vösségünk, hanem csak a mi Urunk Jézus Krisztusban! A keleti kultuszok démoni forgatagában az evangéliumi mag az életcsira, amelyből az élő Isten fiai születnek! JASZOVSZKY JÓZSEF Egyházközségi hírek NEW YORK, N.Y. 414 East 82nd Street, Telefon! (212) 861-8500 Szent István tóm. hát Egyházközség Father SZLEZAK IMRE plébános imiti' iiimitii mintte Április 28. Reggel 7 órakor szentmise a plébánia híveiért. 9-kor elhúnyt Stubits Mária és Józsefért, szolgáltatják Stubits Mátyás és neje. 10-kor magyar szentmise meghalt Nagy Györ­gyért, kéri Nagy Mihály. Ápr. 30. Este 7:30-kor Szent Antal ájtatosság a kilenced 2. keddjére. Május 2. Délután 3 órakor szentmise Skultéty József és Emmáért, szolgáltatja Ignath Margit. Este 7-kor a Mitro­­család meghaltjaiért, kéri Mit­­ro Ferenc. 7:30-kor magyar májusi ájtatosság szentségi ál­dással. Május hóban minden este tartunk ájtatosságot a 7 órai szentmise befejezése után Szűzanyánk tiszteletére. Május 3. Délután 5:30-kor szentmise a meghalt Köteles Margitért és Szedresi György­­néért­ szolgáltatja a család. 1974 április 28. Tudod-e, hogy az első keresztények szemé­ben a vértanúság volt a leg­nagyobb fokú szentség, mert ebben Jézus legfőbb tanúságté­telét követték. A vértanúknak ez az elsősége mindvégig meg­maradt az egyházban. Jézus, a Jelenések könyve szerint, „a hűséges Tanú”. A vértanúk ennek a tanúságtételnek mint­egy visszhangjai voltak. Mi több, bennük maga Jézus foly­tatja tanúságtételét, mert a ke­­resztségben eggyé vált mind­azokkal, akik hitük miatt szen­vednek. Antiochiai Szent Ig­nác gyönyörű kifejezése sze­rint a vértanú maga az Isten Igéje”. És Isten Igéje a mai vérta­núk vállalt szenvedéseiben folytatódik.

Next