Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1976 (83. évfolyam, 1-50. szám)

1976-10-24 / 40. szám

8. oldal Ú­titár­s — Levelek fr. Szépe László dr. Bölcs tanács Idős asszony ül az orvosi rendelőben. Választékosat öltözött, bár lehet, hogy a szolid színű, finom anyagú ru­hát a Goodwill-üzletben vette, ahová a milliomosoktól ju­tott. Nemes arcélű fej, értelmes tekintet, de szeme alatt mély árnyék. Valamikor egészséges, szép asszony lehe­tett, most megtört, árnyékszerű. Amikor az orvoshoz kerül, így mondja el a baját: Nem tudok a múlttól és a gondoktól szabadulni. Állandó­an volt férjem, távoli gyermekeim, a volt otthon van az eszemben, s hogy mi lesz velem? Csak töprengek, zúg a fejem, minden fáj bennem. Tudom, rosszak az idegeim is. Adjon tanácsot, mit tegyek? A rendelőben az asszony mellett egy fiatalember is van. Erős testalkatú, kisportolt, egészséges férfi. Az em­ber azt hinné, hogy eltévesztette az ajtót, amikor az or­vosi rendelőbe nyitott. De jobban megfigyelve, szemében észrevehető az idegesen, néha riadtan vibráló tekintet. Amikor az orvoshoz kerül, így mondja el baját: Nem fáj semmim. Jól étkezem, sportolok, erősen dolgozom, szó­rakozom, de éjjel gyakran felriadok, néha értelmetlen­nek találom ezt a robotot, pénzgyűjtést, rohanást, az egész életet. Ilyenkor az idegcsillapítóhoz kell nyúlnom, pedig tudom, hogy ezzel mindig csak rosszabb lesz. Adjon ta­nácsot, mit tegyek? Két különböző ember. Két nagyon másképpen hangzó probléma. Az orvos mégis ugyanazt a tanácsot adja mind­kettőnek. Az asszonynak így: Ne a múltnak és ne a múlt-­­ban éljen, hanem a jelenben. Élje a mostani állapotot tö­kéletesen. Élje a mostani életét jól, boldogan, már ameny­­nyire ez lehetséges. S hogy saját magától, töprengéseitől megszabaduljon, nézzen szét maga körül. Mennyi segít­ségre, jó szóra, biztatásra váró embertársat fog találni, akiken csak maga segíthet. Amikor a m­ások baján kezd segíteni, megszűnik a töprengése saját baján, és ez már a gyógyulás kezdete. Ez az egyetlen tanács és gyógyszer, amit adhatok. A fiatalembernek így: Ne csak a jövőnek, a jövőt ter­vezve, építve, a jövőre gyűjtögetve éljen, hanem a jelen-­ nek. Ki biztosít minket arról, hogy egyáltalán lesz jövő?­ A jelent kell élnünk tökéletesen. Élje a mostani jól és nemes boldogsággal, amennyire ez lehetséges. Túlságo­­ san saját magának, saját terveinek, vágyainak él és ez­­ éjjeli felriadásokat, rémképeket okoz. Mert az ember be­lül érzi, hogy nem lehet teljesen csak magunknak élni. Ez nem tökéletes életcél az ember részére. Hogy meg-­­szabaduljon az egyéni önzéstől, nézzen szét maga körül. Mennyi embertársa várja, könyörgi a jó szót, baráti biz­tatást, segítséget. Ha ezeket észreveszi és feléjük fordul, akkor majd elmaradnak az éjjeli felriadások és nem lesz­­ szüksége idegcsillapítóra... Az orvos amerikai, másfajta világban nőve fel, talán­­ nem látta teljesen a képet. Bizonyára nem gondolt rá,­ és nem érezte át, hogy ez a letört asszony min ment ke­resztül az életén. Mennyi gyötrelmes napja és éjszakája­­ volt a háború alatt, a menekültség és lágerélet éveiben. Hogy az otthoniaktól nemcsak távolságban, hanem vi­­­lágnézetben is elszakadt végleg. — Ugyancsak nem érez­hette tökéletesen, ha tudta is, hogy a fiatalember életé­­ ben mit jelentett a szocialista „paradicsom” után sza­badon válogatva keresni a jobb munkát, gyűjteni a dél-­ lárt és habzsolni az életet, az italtól a fényűzési cikkekig. Az orvos mindezt népi érezhette át, de a tanácsa mégis tökéletes, bölcs tanács volt. Vegye észre a másik embertárs baját, próbáljon segíteni, ahol lehet, s így meg­könnyíti a terhet az idegein, amelyek nyögnek, roskadoz­nak a saját gondjain való állandó töprengés, vagy az anyagiak hajszája miatt. Bölcs tanács, az egyetlen gyógy­szer. .. Régi kínai mondás: Amikor látod és irigyled azt, aki a riksában (a gyaloghintóban) ül, akkor nézz annak a roskadozó lábaira, aki a riksát viszi , és meg leszel elé­gedve a saját sorsoddal. Valamelyik pesti főorvosról mondták, hogy a kórház­ban azoknak a betegeinek, akik állandóan siránkoztak, panaszkodtak, azt rendelte, hogy a kórteremben fekvő sú­lyosabb betegre vigyázzanak és az ápolásban a nővérnek segítsenek. Ez a kiszabott feladat mindjárt csökkentette panaszkodásukat. Ismert tény, hogy az anya elfelejti sa­ját betegségét is, amikor gyermekét kell ápolnia. Annak a beteges asszonynak és ideges fiatalember­nek a rendelőben, mi az orvos bölcs tanácsát még ki­egészíthetnénk. Az emigránsok azért élnek idegenben,­­ mert egy eltaposott eszmét jöttek képviselni, hirdetni. Ha ezt nem teszik, akkor rémképek fogják kísérni éjszakái­kat. Az emigráns élete kell, hogy több legyen, mint egyé­ni érvényesülés, jó élet. A szomszéd embertárs segítésén kívül, az emigráns részére, itt van feladat a magyar templomban, iskolában, komoly nemzeti és vallási egyesületekben. — Saját ma­gunk bajának nagysága annyival csökken, amennyivel többet gondolunk a nemzet, a vallás mai keresztútjára, és ezen segíteni igyekszünk. OCEAN TRAVEL 1071 Bathurst St., Toronto, Canada M5R 3G8 Tel.: 534-2874 & 534-1347 OLCSÓ UTAZÁSOK UTLEVÉL — VIZUM - AUTÓBÉRLET - BIZTOSÍTÁS PORDITAS - ROKONOK KIHOZATALA IKKA — TUZEX — COMTURIST — IBUSZ GYÓGYSZER — VIRÁG KÜLDÉSE KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA CORMAC BURKE, a vtumusi b­anivaiulus lapja, az Osservator Romano közölte Fr. Cormac Burke cikkét a há­zasság válságáról. Fr. Burke eredetileg ügyvéd volt, később lett pappá. Amerikában a Katoliku Egyetem tanára volt. Jelenleg teljes idejét a ifjúság irányításának szenteli és lelkigyakorla­tokat tart. Cikkét Magyary Csilla fordításában közöljük. A válás: kudarc * A modern ember érthetetlenül áll szemben a házassággal. Kiábrándult a házasság intézmé­nyéből és maga sem érti, hogy hol tévedt hely BUKSI Az orosz tank fülsüketítő dörrenéssel felrob­bant. Buksi, mikor eldobta az üveget, lehunyta a szemét egy pillanatra. És mikor újra kinyitot­ta, már nem a felszaggatott kövezetű szürke pesti utcát látta, hanem egy gyöngyházfényű, széles folyosót, amelyben láthatatlan források­ból áradt szét a fény és melynek végén egy ha­­almas díszes kapu várta, hogy belépjenek raj­­ta. Buksi úgy érezte, mikor a folyosón a kapu­­elé közeledett, nem is jár, hanem szinte repül,­­s bár alig érinti lába a ragyogó kövű padlóza­­ot, minden lépésnél megcsendül valami eddig nem ismert és mégis ismerősen hangzó dallam. Buksi kicsit csodálkozott, hogyan is került ő­de. Délután még otthon volt, és amikor édes­­anyja befejezte a mosogatást és pár perces pi­­henőt engedélyezett magának, ő kisurrant a ka­­pun, hogy két bátyja után menjen és segítsen nekik harcukban a szabadságért. A két nagyfiú nem akarta, hogy ő is menjen. Azt mondták, nég gyerek és anyja mellett a helye, mikor a­elnőttek harcolnak. És édesanyjuk is féltette őt, a legkisebbet. Születése után nem sokkal, apja­­ háborúba indult, sokáig nem is kaptak hírt­óla. Buksi, nem is ismerte apját. Ötéves volt, mikor kerülő úton megtudták, hogy Szibériában járt meg, hadifogolyként. — Azt mondja gyerek vagyok — morgott ma­jában. — Hiszen­ a házban lakó Pali csak 14 éves, egy évvel fiatalabb nála, és mégis napon­­a megy ki és benzines üvegeket dobál az orosz ankokra. Őt meg nem akarják engedni. De most mégis sikerült észrevétlenül kisur­­annia az ajtón. Megy és keres valakit, akinek­egíthet. Vagy bátyjait, vagy Palit, aki egy ki­­csit le is nézte őt, mert nem ment harcolni. Nem kellet sokáig keresnie, hamarosan rá­­akadt Palira, aki egy kapumé­lyedésben másik két fiúval „molotovkoktéloket” gyártott. Buksi hozzájuk csatlakozott. Szótlanul hagyták, hogy­egítsen. Mikor a tankok megkezdték felvonulásukat a Cilián-laktanya felé, Pali és a másik két fiú is megkezdték a tüzelést. És akkor Buksi is felka­­pott egy üveget. Eldobta. Nyomában hangzott fel­­ robbanás. De aztán hirtelen sötét lett és szinte­urcsa, hogy itt olyan világos van. Az iskolában már tilos volt a hittantanítás, de az öreg bencés atya, aki édesapjukat is tant­­otta meg, el-ellátogatott hozzájuk, és rendesen ákérdezte Buksit az előző látogatásakor elma­­garázott hittanleckéből. Buksi mindig sajnálta­zokat az iskolatársait, akik nem tanultak hit­­ant, akik nem hittek Istenben, mert nem is is­­merték- talán. És Buksi még önmagának sem merte beval­­lni, mert kicsit szégyellte fia létére, hogy leg­­jbban azt szerette, amikor a pap bácsi a menny­­rszágról beszélt és azt mondta, hogy ott minden Ivánságunk, amit a földön nem tudtunk elérni, éljesül majd. S most, amint ment a fénylő folyosón, amint íptei nyomán fel-felcsendült a csodálatos dal­im, hirtelen tudta: a mennyország felé közele­ik. Eszébe jutott engedetlensége, mert édes­­nyja tudta nélkül szökött ki harcolni, de a­zíve valahogyan olyan könnyű volt, és nem ké­mkedett benne, hogy akárki őrzi is a nagy ka­nt, ő beléphet rajta. Már csak pár lépés választ­otta el. A kapu lassan kitárult előtte és ott állt­alaki, akivel soha nem találkozott, akit csak inyképről ismert: ott állt az édesapja. Átölelte Juksit, vállára tette a karját és vezette szebb­­el-szebb, kertekkel, virágokkal összekötött tér­­eken át egyenesen az Úristen trónusáig. Olyan­­mondhatatlanul fényes volt minden, hogy Juksi nem látott jól, behunyta a szemét, és mi­­nt újra kinyitotta, már nem volt fényesség, el­int mellőle édesapja, eltűntek a mosolygó an­yagok, az illatozó virágokkal teli kertek, eltűnt minden álomszerű szépség. Buksi ott feküdt az áyában és édesanyja könnyes szemmel hajolt eléje. S Buksi boldog volt, hogy mégis él. ★ Mindezt Buksi mesélte el nekem, itt, Ameri-­i­kában. — Szerencséjére idejében felgyógyult a tankrobbanásnál kapott sebéből, és november 120-án édesanyjával meg két bátyjával együtt, elindult Ausztria felé. Ma már Buksi komoly ügyvéd. Itt született magyar lányt vett feleségül és két kisfiú büszke édesapja. De nekem, aki va­­­­­aha a keresztvíz alá tartottam, ma is csak Buk­si, az én kék szemű szabadságharcos, mennyor­­r­szágot megjárt keresztfiam, Magyary Csilla s­zélen újra. A válások növekvő száma azokban a­z országokban, ahol a válás megengedett, mim erre utal. Ahol pedig még ma is tilos a válás egyre erősebben követelik a válás törvényesíté­sét. Ebből úgy látni, a világ már csak a válás­ban hisz a házasság rovására. Igen sokan kardoskodnak a válás szükséges­sége mellett. Nem állítják éppen, hogy a válás jó, legfeljebb azt, hogy kisebb rossz, mint egy áldatlan házasság. Mégis, egy igaz: a válás nem más, mint a si­kertelenség beismerése. Nincsen szomorúbb do­log, mint két ember, akik valaha úgy érezték, hogy egymásnak vannak teremtve, mindketten a másikban látták a legnagyszerűbbet, az egyet­lent, akivel boldogok lehetnek — most úgy ér­zik, hogy többé nem tudják elviselni egymást. A válás azt jelenti, hogy két ember teljesen el­vetette azokat az ideálokat és álmokat a boldog­ságról, amelyeket együtt álmodtak öt, tíz vagy éppen húsz, huszonöt évvel azelőtt. És azok az álmok a boldog házasság álmai voltak. A válás: kudarc. Tönkrement ember pénzügyi tanácsa Ajánlom azoknak a pároknak, akik most kö­töttek házasságot, vagy akik éppen házasságkö­tés előtt állnak: ha azt akarják, hogy házassá­guk boldog legyen, soha ne keressék olyan em­berek társaságát és főleg ne fogadjanak el ta­nácsot olyanoktól, akik hisznek a válásban. Az ok világos: aki hisz a válásban, nem hisz a házasságban é s mivel a házasság és a válás szöges ellentétben állnak egymással, nem adhat házassági tanácsot, aki a válást propagálja, és ezzel egyúttal ellenzi a házasságot. Olyan ez, mintha tönkrement emberhez mennénk pénzügyi tanácsért. És mégis, azért kell írni róla, mert nagyon sok esetben történik ez a mai világban. Nem említünk itt most mást, csak Bertrand Russel könyvét, mely valami tíz év előtt jelent meg ,,Love and Marriage” (Szerelem, és házas­ság) címmel. Egy szomorú és elrontott élet vé­gén írta a könyvet Russel. Akkor kérdezte a londoni Times, hogy vajon milyen alapon akar­ja jó tanáccsal ellátni a házasulandókat a nemes lord, hogyan gondolja a sikeres házasságot meg­magyarázni, amikor ő háromszor vált el? Olyan ez, mintha a csődbe jutott üzletember írna köny­vet arról, hogy hogyan érhetünk el sikert az üz­leti életben. A tény önmagáért beszél. A válás propagálója úgy mutatja be magát, mint házassági tanács­adó, és csak aki rá hallgat, találhatja meg a boldog házasságot. Itt valami nincs rendjén! Természetes-e a házasság hanyatlása? A házasság és a házasság intézményének elfo­gadása a legtermészetesebb érzés az emberi tár­sadalomban. De ha ez így van, akkor nem ter­mészetes az, ha a házasságban valami rosszul sikerül. Nem lehetséges az, hogy a baj nem a házasságban, a házasság intézményében van,­­ hanem a modern emberben, a modern ember gondolkozásában és viselkedésében? Nekem ez a meggyőződésem, a következő három okból ki­folyólag:­­ A modern ember „isteníti” az emberi sze­relmet. Az emberi szerelemtől várja azt, amit kizárólag Isten adhat. ) A modern ember azt gondolja, a házasság kizárólag azért van, hogy ő kielégíthesse testi szerelmi éhségét — anélkül, hogy gyermekáldás­ra még csak gondolna is. (Egyáltalán: ki nevezi még a mai világban a gyermeket „áldásnak” A régi szép magyar kifejezés a várandós édes­anyáról is azt mondta: áldott állapotban van. A Ford­ megjegyzése:) 3 A modern ember a szerelemben és a csa­ládban két egymással ellentétes fogalmat lát, ahelyett, hogy a kettőnek egységét keresné. Amit csak Isten adhat! Isten az ember boldogságra teremtette, az em­ber keresi a boldogságot és szükséges is keres­nie. De csak vágyai megsemmisülését találja, ha ott keresi a boldogságot, ahol nem találhat­ja, ha végtelen boldogságot keres, ahol csak meghatárolt boldogságot találhat, ha ott keresi ugyan a boldogságot, ahol megtalálhatja, de az út, amelyen el akarja érni, nem a boldogsághoz vivő út. A házasságban megtalálható a boldogság, de nem a határtalan boldogság. Aki a házasságban tökéletes boldogságot keres, az túl sokat akar. Tény, hogy az ember szomjazik a végtelen bol­dogságra. De minden hívő ember jól tudja, hogy végtelen boldogság csak Istenben található. Ez­zel pedig együttjár az is: tudja, hogy a tökéletes boldogság ezen a földön nincs, csak a halál után Istennél. Tehát mikor a házasságban két ember tökéletes boldogságot ígér egymásnak, azt ígé­rik, amit csak Isten adhat meg. Ám, mikor az ember kezd elfeledkezni Isten­ről, mikor elveszti hitét az örök életben, mikor szívét csak földi dolgok érdeklik, akkor a föl­dön keresi azt, amit nem találhat meg, csak az örök életben: a tökéletes boldogságot. A házas­ság lehet boldog, igen, de csak emberi boldog­ságot adhat. S mivel az ember véges lény, a há­zasság boldogsága is csak meghatárolt, véges boldogság lehet.­­ Aki ezt tudja, az amikor boldogságot keres a házasságban (nem a tökéletes boldogságot, csak emberi boldogságot), meg is találja azt. De aki „isteníti” az emberi szerelmet, az azt akar adni és azt akar kapni a házasságban, amit sem meg nem adhat, sem meg nem kaphat. Aki túl sokat vár, ha nem kapja meg, elkedvetlenedik. Ha va­laki egy buborékot túl nagyra fúj, az elpattan. Aki túl sokat vár a házasságtól, annak házassá­ga nem sikerül. A gyermek, mint „esetleges tartozék” Sok ember ma úgy tekinti a gyermeket, mint az autóknak azokat az esetleges alkatrészeit, amelyek nélkül megy ugyan a kocsi, amelyeket nem kötelező megvenni, de hiányuknak az autó látja kárát: nem gördül olyan simán és élettar­tama rövidebb lesz. A házasság is, gyermek nélkül nem gördül simán és rövid életű lesz. Akik úgy gondolják, hogy, mint az autónál, ha akarják és ha van rá pénzük, megveszik az esetleges külön alkatré­szeket, így a házasságnál is, ha akarják és ked­vük tartja és van rá pénzük, elfogadják a gyer­meket is — ezeknek az Egyház egyenesen azt mondja: Nem! A gyermekek szándékos kihagyá­sa a házasságból, bizonyosan elrontja a házas­ságot. Ez egyszerűen az élet törvénye. Más az eset azoknál, akiknek Isten nem ad gyermeket. Ezeknek Isten megadja a kegyelmet, hogy gyermekek nélkül is boldogságot találjanak a házasságban, és az energiát, amit a gyermek nevelésére használtak volna, más irányban tud­ják értékesíteni, apostoli munkát tudnak végez­ni. Az ok nincs mindig harmóniában a céllal Mivel a modern embernek semmi bizonyítéka nincs arra, hogy a mai filozófusok elméletei a házasságról megállják a helyüket, jobban teszi, ha az Egyház tanítását tanulmányozza át újra. Az Egyház tanítása pedig az, hogy a házasság­ban a gyermekek nemzése a házasság elsődleges céljai közé tartozik. Az Egyház nem beszél arról, hogy mi az oka két ember házasságának. Az ok megegyezhet a céllal: a gyermekek nemzésével, de nem mindig szükségszerűen az. — A házasság oka normális esetben a szerelem, a szeretet egymás iránt. Ehhez hozzájárulhat — de nem szükségszerű­en — a gyermekek utáni vágy is. Mivel a házasság oka a legtöbb normális eset­ben két ember szeretete egymás iránt, sokan azt gondolják, hogy a házasság boldogsága kizáró­lag ezen nyugszik: két ember mennyire szereti egymást. Itt kell aztán közbelépnie az Egyház tanításának, vagyis: itt kell tanulmányoznia a házasulandó pároknak, mit is tanít az Egyház a házasságról. Jézus vendég lehet minden házasságnál Jézus első csodáját egy esküvőn cselekedte, ahol meghívott és szívesen látott vendég volt. Ma is szívesen ott van minden esküvőnél, ahová hívják, és ha állandó vendégnek tartják, abba a házasságba megadja a boldogság csodáját. Mikor a házasság szertartásánál Jézus a Szentírás szavaival szól a fiatal párhoz, megta­nítja őket, hogy ezentúl ők egy test lesznek és elválaszthatatlanok. Inti őket, hogy szaporod­niuk és sokasodniuk kell. Vagyis — a II. Vati­káni Zsinat szavaival —: „a házasság és a há­zastársi szeretet természetes következménye, hogy gyermekek szülessenek és azokat a keresz­tény hitben neveljék fel”. És ezzel az Egyház megadja a boldogságra vezető úthoz az indítást. Az Egyház híveinek boldogságát akarja a házas­ságban. A házasságban a szerelem több, mint merőben fizikai kielégülés. A házastársi szere­lemben a felek lelki kielégülést is találnak.­­ A házastársi szerelem pedig akkor mélyül el a legjobban, ha kibővül, vagyis nem marad meg csak két ember egymás iránti szerelmének, ha­nem kiárad, kiszélesedik és elmélyül a gyerme­kek iránti szeretetben. A házastársi szeretet csa­ládi szeretetté válik, a házastársak szeretete egy­más iránt kiteljesedik a gyermekek iránt érzett közös szeretetben. „A házassági szeretet túl­emelkedik a férj és feleség kölcsönös szeretetén és átárad szerelmük természetes gyümölcseire, a gyermekekre” — mondják erről a zsinat sza­vai. (FOLYTATJUK) MÉG KAPHATÓ!!! VÉGH ANTAL sportregénye, ameri­kai kiadásban: MIÉRT BETEG A MAGYAR FUTBALL? Szenzációs olvasmány sportkedve­lőknek. A könyv a labdarúgáson ke­­re­sztül feltárja a magyar sport terén mutatkozó rendellenességeket, rámu­tat olyan szabálytalanságokra, meg­vesztegetésekre, amely miatt a ma­gyar labdarúgás és más sportágak is, a mélypontra kerültek. A könyv ára 4 dollár, plusz 50 cent portódíj. Kapható könyvosztályunkon: 1739 Mahoning Ave., Youngstown, Ohio 44509. A házasság válsága 1976 október 24.

Next