Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1976 (83. évfolyam, 1-50. szám)

1976-12-12 / 47. szám

8. oldal Ú­titár­s — Levelek dr. Szépe László dr. Ádventi várakozás Életünk nagy része csupa várakozásban telik el. K­lönösen gyermek- és ifjúkorunkban voltunk telve álla­dóan várakozásokkal. S addig szép és élvezetes az és amíg várakozás van bennünk. A beteljesedett reményi már nem olyan szépek, mint a megelőző várakozása S így van ez helyesen, mert a várakozás, a reményked adja az embernek az ösztönzést a további munkához,­­ ú­j­rakezdésekhez. Ma, több évvel a vállunkon, talán már kevesebb várakozás bennünk. Ha van is, az már nem mind öröm teli s nem mindig a szép álmok ígérete. Mostani várak­zásainkba már belevegyülnek a rossz elősejtések, a baja betegségek várása is. Különösen érzik ezt azok, akik reg­gélenként már csak különös fortéllyal hozzák mozgási rozsdásodó tagjaikat. S ez a fajta várakozás már nem biztató, nem felemelő és nem egyezhetik meg a Teremti­nek azzal a tervével, mellyel minket a boldogságra h­vott s ezért ezekre megoldást kell találnunk. Az életünkben mindig kell várakozásnak, reményke­désnek lennie. E nélkül csak keservesen vonszoljuk ma­gunkat egyik napról a másikra. De mi legyen az örömre várakozásunk, ha már nem sokra telik a testi energiául­ből? — A Green Bay-i magyar nagyasszony, V. Mária ne ii ad erre bölcs tanácsot. Ha a lábaimmal már nem tu­dok úgy ugrándozni, mint a gyermek, lelkileg még mindi elevenen tartom magamban a szépet, kedveset és min­den reggel valami szépet várok az Istentől és az emberei­től, fia ma nem is kapom meg, reménykedem abban, hog majd a holnap hoz valami örömet... Nyugodt idegeket, lelki rugalmasságot, frissesége csak úgy élvezhetünk, ha megtartjuk magunkban a vei­rakozás, reménykedés örömét. Reményt valami jóbat szépben. Ha testi, földi örömekben már nem telik, akko­r lelkiekben, s ezekből mindig többet kaphatunk, amin az évek múlnak felettünk. Az ilyen lelki várakozás nagy segítség, óriási gyógyító erő a testi bajokra is... Ég, édesanyának meghalt 21 éves fia. Nagy csapás ez, külö­nösen akkor, ha azt a fiút nagyon szerette és ha a fia jövendő öregségének támasza lehetett volna. A szomszé­dok úgy gondolták, hogy össze fog roppanni a bánat súlya alatt. De ő a temetés után úgy folytatta a munkáját azon­nal, mintha semmi sem történt volna. Amikor megkér­dezték, miért nem pihen meg, azt felelte: A munkába te­metem bele a bánatomat. — Ezért helyesen írja Perlak­ is: A munka az élet legszilárdabb gránitoszlopa, amibe akkor is bele lehet kapaszkodni, ha a föld is megrendü alattunk és az egész világ összeomlik körülöttünk. — Jó tesszük, ha a bajban annyira tevékenykedünk, hogy nem érünk rá gondolkozni, töprengeni... Amikor valamire várakozunk, valamiben reményke­dünk, nem elég arra várni, hanem azt meg kell dolgoz­nunk, azért meg kell küzdenünk. Aki azt várja, hogy­­ sült galamb a szájába repüljön, az nem várakozik, hanem üres ábránddal becsapja saját magát. Az élet igazolja hogy a várakozás, reménykedés önmagában mit sem ér Csak akkor kezdődhet jogosan a reménykedésünk, ami­kor ahhoz minden tőlünk telhetőt megtettünk már. Így van ez a tanulásban, a munkahelyünkön, családi boldog­ságunkban és a politikában, hazánk felszabadításában is Munka és áldozatos tettek nélkül még egyetlen politikai változás sem történt soha. A helyes várakozás művészetének egy másik alap­­étele az, hogy a holnap várása miatt ne mulasszuk el a mai napot. Nem tudom, kinek a mondása ez, de végtele­­nül bölcs mondás. — Vannak emberek, akik állandóan csak a holnappal, a jövő tervekkel, az épülő házzal, a kő­­endő üzletekkel vannak elfoglalva, s közben elmulaszt­ók a mai napot élni. Nem veszik észre, hogy a holnap építése közben férjük vagy feleségük kínlódik mellettük, gyermekeik csak az utcától kapnak nevelést s ők maguk s annyira a jövő terveknek dolgoznak, hogy közben egészségüeg talán már a holnapot sem érik meg. Elve­­títik a mát, a mostani és elszalasztják azt az embert, aki éppen most van mellettük. Milyen téves várakozások­nok!... így vagyunk gyakran az ádventi, karácsonyi vára­­ozásainkkal is. Sokszor vártunk valamire, de ritkán tud­­ok, hogy mire is. S elmúlnak majd az utolsó ádventek,­arácsonyok is, és nem kaptuk meg azt, amire várakoz­unk. Pedig a legszebb várakozások a karácsonyi vára­­ozások. De mi az, amit várnunk kell? Semmi más, mint az, miért a betlehemi Gyermek jött le a földre, amire Jézus anított: Találd meg és szeresd az Istent és szeresd em­­ertársaidat. Ha ezt még nem tudod, tanuld meg. Akkor eteljesedik az ádvent várakozása: Béke, nyugodtság és bldogság a lelkedben. Ez a várakozások legszebbje. IKKA Pénzküldés ft szabadválasztású árucikkek, öröklakás, autó, háztartási felszerelések, életjáradékbiztosítás. V­I R A G és koszorú küldés, sírápolás, sírkövek. TUZEX Pénz és csomagküldés Csehszlovákiába ROMANIÁBA Pénz és csomagküldés, Kelet Németország­ba és Lengyelországba úgyszintén GYÓGYSZERKÜLDES a leggyorsabban KÖZJEGYZŐSÉGI hitelesítések, fordítások,­­ garancia- és megbízólevelek FORDULJON BIZALOMMAL HOZZÁNK T R A N S E X 424 Bloor Street West TORONTO, ONT., CANADA­­ Telefon: (416) 923-1193 | M5S 1X5 | __ \ KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA ESZMÉLKEDÉS OLVASÁS KÖZBEN: Csonka Emil: A száműzött bíboros (Az ÚJ EURÓPA kiadása, SAN FRANCISCO-MÜNCHEN, 1976 326 oldal.) A mű újságírói munka lenne, azonban majd­nem minden részében, nemcsak ábrázolásában, és gondolati tartalmában is, bensőségesebb, ha­­nem irodalmi áramlásában is megragadóbb, m­­ mint akár a leggondosabb újságírói riport. Ta­­­­nulmánynak is lehet mondani, azonban olyan­­ lüktető erővel adja vissza az események ritmu­­­­sát, amelyet csak a jelenlevő kortárstól és úti­­ társtól, újságírótól lehet elvárni. Éppen ezért, nemcsak irodalmi veretű beszámoló, nemcsak riporteri lélegzetű jelentés, nemcsak lelkiisme­­­­retes gondú tanulmány, hanem fotóközelséget kínáló forrásmunka is lehet egykor. És talán ez­­s a műfaji változatosság teszi Csonka Emil köny­­vét, munkáját már ma is izgalmassá. Érdemessé - nemcsak megvételre, hanem megőrzésre is. Ami a végeredményben fő törekvése minden hivatását is szolgáló írónak. Legyen író, újságíró, tanulmány­­-­ közlő vagy forráskutató.­­ „A száműzött bíboros” gyűjtötte össze eddig­­a legtöbb eseményt, színi környezet- és ember­­-­ ábrázolást, sajtóvéleményt és következtetést, — -­ amit a mi zord korunk legnagyobb magyarjának i­s vértanúságot vállaló élete mutatott. Ebből két ■ltot kell itt kivennünk a műből. I Az egyikről csak távoli tudomásunk volt. A­z I kivett idézet arról számol be, hogyan akarták ’ I alattomos, a névtelen levelek visszataszító mód- I szerével operálva, az amerikai katolikus vezető ,­ tényezőkhöz fordulva lehetetlenné tenni ameri- Ikai útját. Erről Csonka Emil (135. oldal) közli I a lefolyt dialógust: I I I I Valamennyi amerikai bíboros és püspök név-I jelen levelet és egy memorandumféle beadványt kapott „AGGÓDÓ AMERIKAI—MAGYAR KA­­­TOLIKUSOK BIZOTTSÁGA” aláírással. A be-k­iadvány lényegében a következőket tartalmazza: „ Mindszenty a mai idők legnagyobb magyar­­ mártírja. Nemcsak a magyarok, hanem az egész­­ világ tiszteli és szereti. De megbízható források- s bár értesültünk bizonyos tényekről s ezeket az I amerikai főpapok elé tárjuk. Már huszonöt éve, s amikor Mindszenty New Yorkban járt, Spellman I bíboros határozottan arra kérte, ne beszéljen a­­ zsidókérdésről s a nácik ,,jó és rossz” cseleke- I deteiről. Azóta negyedszázad telt el, Mindszenty I ma 82 éves, látszólag egészséges, de „előrehala-­­­dott korának korlátai nem kímélték meg szellemi­­ képességeit”. Bécsben töltött ideje nem volt elég­­arra, hogy tisztán lássa a szabad világ helyze­­­tét­, a magyar helyzetet pedig vágyai s nem a valódi körülmények alapján ítéli meg. Politikai vezérnek tekinti magát és fel van háborodva az Egyesült Államok Magyarországgal kapcsolatos politikája miatt. Az Egyesült Államok bűnének rója fel, hogy Magyarország az első háború után elvesztette területe kétharmadát, s hogy 1956- ban nem segített felszabadítani Magyarországot. Mindszent nem habozik hangoztatni: Eisenho­wer elnöknek fontosabb volt Izrael és a Szuezi­­csatorna, mint Magyarország szabadsága. Fati­mában olyan politikai nézetet hirdetett, hogy szentbeszéde alatt több pap otthagyta a templo­mot. Idei, újévi üzenetében azt mondotta, hogy a zsidók tették tönkre Magyarországot. Brüsszeli látogatása nem annyira vallási, mint politikai jellegű volt; a belga bíboros, különös „véletlen­ként”, Mindszenty érkezése előtt hagyta el a vá­rost s csak Mindszenty távozása után tért vissza. Mindszenty most azon van felindulva, hogy az amerikai egyházi hierarchia egyetlen tagja sem hívja meg. Az iránt is érdeklődik, hogy az ame­rikai püspökök mekkora összegeket adnának út­jára. Az amerikai magyar templomokban gyűj­­téseket rendelt el. Mindezek alapján — így a memorandum — „alázatos véleményünk” sze­rint Mindszenty amerikai útja nem „a pásztor meglátogatja nyáját” jegyében történnék, ellen­kezőleg! Erősen politikai jellegű lenne azzal a céllal, hogy népszerűsége érdekében­ kiaknázza Wyszynski lengyel bíboros küszöbönálló útját. S tekintve az amerikai sajtó, rádió és televízió nagy szabadságát, félő, hogy Mindszenty meg­gondolatlan és egyéni nézeteit félreértik és fél­remagyarázzák, így végső soron a katolikus egy­ház ügyének tesznek rossz szolgálatot. Mi Ma­gyarországon születtünk, de az Egyesült Államo­kat is szolgáljuk, ezért nem akarjuk, hogy Ame­rika kormánya ki legyen téve egy buzgó, de el­aggott ember méltatlan bírálatának. Ez az ame­rikai egyházi hierarchiának is ártana. A memorandum a címzettek megértését kéri, amiért névtelenül mondták el, ami a „szívüket nyomja”. ★ Jaszovszky (József) késedelem nélkül egy jól átgondolt, tárgyilagos levelet írt az amerikai bí­borosoknak, érsekeknek, püspököknek. A levél sorra cáfolja a névtelen memorandum alattomos állításait: Spellman soha nem kérte Mindszen­­t­yt, hogy erről vagy arról ne beszéljen. A ma­gyar bíboros nem is gondolhatott „a nácik jó cselekedeteire, hisz maga is a hitleristák fogsá­gában volt. Az „antiszemita” Mindszentyről, itt Amerikában, Fábián Béla, a magyar zsidóság ki­­emelkedő tagja írta a legszebb méltató könyvet. A bíboros soha nem tett politikai vezérséget génylő nyilatkozatot, bár magyarok milliói tö-­t öntettek fel rá. Sohasem az Egyesült Államokat t­ette felelőssé Magyarország feldarabolásáért, és tudva, hogy az amerikai törvényhozás nem­­ ratifikálta a Magyarországot megcsonkító bé­keszerződést. Jaszovszky beszámolt a prímás ed­digi európai útjainak egyetemes sikeréről, jelen­őségéről, arról, mily demonstratív szeretettel fogadták mindenütt az európai főpásztorok. Le­velét azzal a megállapítással zárta, hogy Ameri­kában százezrek óhajtják a magyar főpap láto­gatását. Bécsből Mindszenty higgadtan reagált. — Ja­szovszky Józsefnek a többi közt ezt írta: „Ked­ves Fiam, értékes közlését köszönöm. A bead­vány, amellyel névtelenek engem befeketíteni akarnak, íróik ellen tesz tanúságot szinte minden cáfolat nélkül, megmutatja, hogy milyen szellem hajtja őket. Válaszával egyetértek... Az ameri­kai ordináriusoknak sem lehetetlen átlátni ennek az alattomos érvelésnek a vékony hálóján...” Aki a könyvnek ezt a dialógusát olvassa és visszaemlékezik lelki fejedelmünk érkezése előt­ti időkre itt, Amerikában, joggal döbben meg. Milyen ismerős kijelentések ezek jól emlékszünk rájuk. Csonka Emil könyvének érdeme, hogy ezt a dialógust megörökítette. Nem szabad a „névteleneket” elfeledni, mert idővel többet tu­dunk majd róluk, mint akkor és még többet, mint ma. A másik idézet a könyv 61. oldaláról való, ahol a szerző Mindszenty és Wyszynski találko­zásáról ír. Ez a rész is különösen időszerű nap­jainkban, amikor Wyszynski bíboros azzal, hogy a kremli diktatúra egyházunk elleni támadásá­nak rohamait bátran visszautasította és lelep­lezte püspöki körlevelében, — fenntartotta a Mindszenty bíboros által minden vasfüggöny mögötti katolikusért indított harcot. A két kö­zép-európai népet képviselő bíboros, Mindszenty József és Stephan Wyszynski találkozásáról, me­lyet történelminek mond (a mai események is ezt igazolják), ezt írja: Történelmi találkozónak kell jellemeznünk azt az órát, amelyben Mindszenty a lengyel egyház­fővel, Wyszynski kardinálissal beszélgetett. Mit mondtak egymásnak, mit kérdezett a varsói ér­sek, mit tanácsolt, miről vallott a magyar prí­más, ezt ma még titok fedi. Mert Wyszynski még nap mint nap vívja lengyel földön azt a harcot, amelyet Mindszenty vívott Magyarországon. — Jobb körülmények között, nem annyira magára hagyatva, egységesebb táborral a háta mögött, de Wyszynski is szüntelenül szembenéz az ateista uralommal és mint Mindszenty tette életében, mindig felemeli főpásztori szavát, ha az állam­hatalom egy-egy intézkedése a hívek lelkét, a lengyel nép hívő erkölcsét veszélyezteti. — Wy­­szynskiről mondják — s talán erről is szó volt a két főpap találkozóján —, hogy a bíborosi testületben mindvégig ellenezte, hogy Mindszen­ti kiparancsolják Budapestről. Mert ő tudta, miről van szó! S talán a lengyel főpapnak most újabb erőt adott, további évekre, az a pár óra, az a tény, hogy együtt lehetett a hitvalló bíbo­rossal, Mindszenty Józseffel. A szabadság harcosai vagyunk ! (Folytatás az első oldalról) I makacs, megcsontosodott antiszovjetizmust hir- I­detnek, izgatnak a Szovjet ellen és háborúra I uszítanak. Tehát nem a népünknek járó emberi, s szellemi és nemzeti szabadságjogokért küzdenek,­­ hanem csak az antiszovjetizmus enyhületlen s gyűlöletét hirdetik. És ily módon hidegháborús, s de lehet, hogy ennél is vadabb háborús uszítók I lennének. Azt hiszem, nem kell tovább magya- I rázni, hogy mit jelent, ha az emberi, szellemi és nemzeti szabadság harcosait, a száműzötteket az antiszovjetizmus jelszavával be tudják festeni és a béke ellenségeinek tudják beállítani. Elfe­ledtetve azt, hogy tulajdonképpen mi a szabad­ság jogait követeljük népünknek és nem a há­borút. A fogás igen hasznos úgy a politika belső piacain, mint a politikai külkereskedelemben. ★ NE ENGEDJÜK MAGUNKAT ebbe a csap­dába behúzni. Maradjunk meg szabadságharcos­nak, mert ez több, ez jelenti az egészet. Mi a sza­badságjogokat követeljük ezért áll mögöttünk a Nyugat. És mutassunk rá: mi nem antiszovje­tizmust hirdetünk, hanem szabadságot követe­lünk. És éppen azért­ állunk szemben a Szovjet-­­unióval, mert a Szovjetunió az anti, a Kreml nö­veli a háborús veszélyt, mert a Kreml van a sza­badságjogok ellen. És magunk között, a száműzöttek körében is , szabadságharcosként törődjünk egymással. Mind­­­két a szabadságjogok követelésében elsősorban­­ a mi népünk iránti fogyhatatlan és rendületlen­­ szeretet vezet. Az a felfogásunk, hogy a magyar­­ nép egy népnél sem alávalóbb, mert hitéért,­­ szellemi emelkedettségéért és szabadságáért,­­ függetlenségéért több áldozatot hozott, mint bár­melyik nép. Tehát ugyanannyi szabadság és biz­tonság jár a magyar népnek, mint bármelyik népnek. És ezzel a szeretettel, amelyet népünk iránt érzünk, viseltessünk mi, száműzöttek, egy­más iránt is. A száműzöttek vigyázzanak egy­másra, az egyházaikra, iskoláikra, lapjaikra, szö­vetségeseikre, egyleteikre, és tiszteljék a köztük levő tudást, ha az a magára hagyott magyar nép szeretetében munkálkodik. És akkor az antiszov­jetizmus elleni kampány, amit most elindítottak ellenünk, egyszerűen nem ér el bennünket,­­ mert mi az antiszovjetizmusnál többek, a ma­gyar szabadság harcosai vagyunk a száműzetés­ben. (1976. XII. 1.) Csak Reagan következhet a republikánus pártban (mondja William F. Buckley Jr.) (NEW YORK, N. Y.­) Az önálló, nagy tekin­t­élyű és konzervatív véleményű New York-i köz­ró, William F. Buckley Jr., a republikánus párt j­övőjéről („Merre, republikánus párt?”) érde­k­es cikket írt, amelynek egyes részleteit érde­­e­­es ismertetni. Thomas Deweyt idézve elmond­t­a, hogy a republikánus párt tulajdonképpen 1­0 republikánus pártból áll, amelyek néha szöv­­­etkeznek egy jelölt érdekében, néha nem, így mikor Barry Goldwater nyerte el a pártkonven­ien a jelölést — nem szövetkeztek. És Rocke­­­ller kormányzó, valamint Javits szenátor nem v­oltak hajlandók a republikánus liberálisokkal konzervatív jelöltet támogatni. Akkor megjó­­lták már, hogy a párton belüli liberális párt­­tól, amely nem fogadta el a konvenció határo­­tát sem, ugyanígy ki fogja váltani előbb-utóbb konzervatív oldal ellenkezését egy olyan je­­llttel szemben, akit a liberális republikánusok karnak majd megválasztani. . A New York-i konzervatív tekintély úgy látja,­ogy bármilyen kezdeményezés is történjék R­epublikánus Pártban, annak a Délről kell ki­­­dulni, a déli államokkal fennálló problémáit pártnak rendbe kell hozni. Ehhez jó lenne annall a kormányzó, azonban ezt a szerepét gá­­tja a Nixon-adminisztrációval való közeli kap­­solata, továbbá az, amit Ford elnök előválaszt­á­si kampányának legkeserűbb napjaiban a konz­­­ervatív oldal ellen tett. A cikkíró erre a követk­­­eztetésre jut: „Minden valószínűség szerint egyedül Reagan 1976 december 12. A könyvet nagy gonddal összeállított névmu­­ató zárja be, amely alkalmassá teszi ezt a ta­nulmányt arra, hogy bárki, aki lelki fejedelmünk letével és jelentőségével foglalkozni kíván, kézi­­könyvként használja. Az olvasó, mikor a könyv letétele után össze­­uglalja eszmélkedését, úgy látja, Csonka Emil nem azt alkotta pontosan, amit a könyv címe mond: nem csak a száműzött bíborosról adott éles és hatásos portrét. A műből több lett, portré helyett — a hasonlat szakmájánál maradva — az olvasó gondolatvilágában freskót bont ki, — ■ széles horizontú, történelmi freskót, amely a köz­ponti méretű Mindszenty József körül, jobbról és balról felrajzolja küzdelmének és munkájá­nak egész menetét. Szerkezeti és szerkesztői ér­zékét dicséri, hogy ez nem vonta el figyelmét a munka központi alakjáról, sőt azt ez által még akább kiemelte. (Eszterhás István) ÚJDONSÁG! Örömmel közöljük, hogy CSONKA EMIL, történész és közíró tollából részletes leírás jelent meg Mindszenty József bíboros, Magyarország hercegprímása életének utolsó háromévi működéséről „A száműzött bíboros" címen, igen szép kiállításban. A bizonyára nagy érdeklődésre számot tartó könyv kapható a Katolikus Magyarok Vasár­napja könyvosztályán: 1739 Mahoning Ave., Youngstown, Ohio 44509. Ára 12 dollár,­­ plusz 50 cent porteköltség!

Next