Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1976 (83. évfolyam, 1-50. szám)

1976-12-26 / 49-50. szám

12. oldal KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA 1976 december 26. Szűz Mária istenanyaságának ünnepe Olvasmány Mózes negyedik könyvéből (6, 22-27) 4 *Az Úr szózatot intézett Mózeshez: ..Mondd meg Áron főpapnak és fiai­nak, a papoknak, így áldjátok meg válasz­tott népemet, és ezt mondjátok nekik: Áldjon és őrizzen meg téged az Úr! Tekintsen rád kegyesen az Úr, és kö­nyörüljön rajtad! Fordítsa feléd arcát az Úr, és adjon ne­ked békességet! Így hívjátok le áldásomat a népre, akkor én is megáldom őket!” Ez az Isten igéje. Zsoltár (66, 2-3, 5, 6 és 8) Könyörüljön rajtunk az Isten, és áldjon meg minket! Könyörüljön rajtunk az Úr, és áldjon meg minket, ragyogtassa fel arcát, és legyen irgalmas! Hogy megismerjék a földön utadat, és meglássák szabadulásukat az összes nemze­tek. Könyörüljön rajtunk az Isten, és áldjon meg minket! Örüljetek, vigadjanak a nemzetek, mert igazságosan ítéled őket, te kormányzol min­den népet! Könyörüljön rajtunk az Isten, és áldjon meg minket! Áldjanak, Isten, téged a népek, magasz­taljanak a nemzetek mindnyájan! Áldjon meg minket az Isten! A föld min­den határa féljen tőle! Könyörüljön rajtunk az Isten, és áldjon meg minket! Szentlecke Szent Pál apostolnak a galaták­­hoz írt leveléből (4, 4-7) Testvéreim! Amikor elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Fiát, aki édesanyá­tól született. Alávetette magát a mózesi tör­vénynek, hogy kiváltson minket a mózesi törvény szolgaságából, és Isten fiaivá lehes­sünk. Mivel pedig Isten fiai vagyunk, Isten elküldte Fiának Lelkét szívünkbe, hogy ezentúl így szólítsuk Istent: ,,Atyánk!” Nem vagyunk tehát többé szolgák, hanem Isten gyermekei és kegyelméből örökösei. Ez az Isten igéje. Alleluja! Alleluja! Alleluja! Sokízben szólt az ősatyákhoz egykor az Isten, végül a beteljesedés napjaiban Fia ál­tal szólt hozzánk. Alleluja! Alleluja! Alleluja! Evangélium Szent Lukács könyvéből (2, 16-21) Az angyali szózat elhangzása után a pásztorok sietve elmentek Betlehembe, és megtalálták Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő Kisdedet. Miután látták, elmondták, amit már előbb megtudtak a Gyermekről. Aki csak hallotta, csodálkozott a pásztorok elbeszélésén. Mária pedig szívébe véste szavaikat, és el-elgondolkodott rajtuk. A pásztorok ez­után hazatértek. Dicsérték és magasztalták Istent mindazért, amit láttak és hallottak, úgy ahogy az angyal előre hírül adta nekik. Nyolc nap telt el Jézus születése után. Ekkor kellett a mózesi törvényben előírt szertartás szerint nevet adni a Gyermeknek. A Jézus nevet adták neki, így nevezte őt az angyal, amikor megtestesülését hírül adta. Ezek az evangélium igéi. A Csehszlovákiai Magyarok Nemzeti Bizottmánya a testvéri szeretet és együttérzés szellemében kíván KEGYELEMTELJES KARÁCSONYI ÜNNEPEKET ÉS BOLDOGABB MAGYAR ÚJESZTENDŐT! TUZEX IKKA GYÓGYSZER Tel: 226-8868 és 521-5526 Erdélyi csomagot NÁDAS GYULA lemez, könyv, kerámia, stb. Magyar, angol betűs írógépek.­ Herendi porcellán, tape recorder, 1425 Grace Avenue, LAKEWOOD (Cleveland) Ohio 44107 1 --------------­JUHÁSZ GYULA: Betlehem, A kocsma ajtaját kitárják, S hozzák subában a telet, Az istállóban ott a jászol, A jászolban a Szeretet. A gyémánt csillag áll fölöttünk Füstös lármában szelíden, Nyájas barmok közt az almon Az Ácsnak Gyermeke pihen. Kántálnak a három királyok, S velük a jámbor pásztorok, A söntés mélyén egy elázott, Elbúsult zsellér tántorog. Könnyes szeme bámulja báván A betlehemi csillagot, A jó reményt, mit körülállnak Szegények, árvák, magyarok! A Szent Ünnepekre sok kegyelmet, a hetvenöt éves VASÁRNAP-nak további, sikerekben gazdag munkát kíván a South Bend-i (Indiana) Magyarok Nagyasszonya Egyházközség nevében [ 1 Msgr. SZABÓ L JÁNOS, pápai prelátus, püspöki helynök . PEDRO ARRUPE S. J.: Az éhező világ vágya a kenyérre és az evangéliumra (Azoknak, akik nem lehettek ott Philadelphiában az Eucharisztikus Kongresszuson, közöljük folytatásokban Fr. PEDRO ARRUPE, a Jézus Társaság generálisának a kongresszuson elhangzott beszédét Magyary Csilla for­dításában.) II. Az apostoli közösség Az Apostolok Cselekedetei második fejezetének 42 verse tartalmazza azt a négy pontot, amit az őskeresz­­tények lényegbevágóan fontosnak tartottak közösségi éle­tükhöz: „Állhatatosan kitartottak az apostolok tanításá­ban és közösségében, a kenyértörésben és az imádság­ban.” Ezt a verset éppen hétszer idézi a II. Vatikáni Zsi­nat szabályainak könyve. Az első kettő: az apostoli ta­nítás és a testvériség: ez a két jellemzője a közösségnek. A másik kettő a külső liturgikus megnyilatkozás, vagyis a kenyértörés és az imádság. Szent Lukács tovább ma­gyarázza ezt. Kitűnik, hogy az imádságra nem mint ma­gánimára utal, hanem amit közösen végeztek, mint az evangélista írja: „Egy szívvel-lélekkel minden nap áll­hatatosan megjelentek a templomban.”. (Csel. 2, 46.) De ha imádkozni a templomba jártak is, volt a liturgiának egy tipikusan keresztény eleme, mégpedig a kenyértörés és azt akkor még magánházaknál végezték. Számos he­lyen utalnak erre mind az Apostolok Cselekedetei, mind Szent Pál levelei. A két külső liturgikus nyilatkozás, mint az imádság és kenyértörés, az őskeresztények belső éle­téből fakadt és annak volt természetes következménye. Abból a belső életből, amit kifejez az, hogy kitartottak az apostolok tanításában és a testvéri közösségben. Az apostolok tanításában való kitartás magától érte­tődő, hiszen nem lehetett volna keresztény közösség Krisztusban való hit nélkül. És nincs hit Krisztusban, ha nincs aki hirdesse és nincs aki elfogadja. Szent Pál ezt igen egyszerűen így mondja: „Hogyan hívhatják se­gítségül ezt, akiben nem hisznek? S hogyan higgyenek abban, akiről nem hallottak? S hogyan halljanak hírnök nélkül? (Róm. 10, 14.) Ezt az is megokolja, hogy a keresz­tények számára az írások ismerete feltétlenül szükséges. Ezért is kapott az Ige liturgiája ma méltóbb helyet a szentmisében. Az Eucharisztia ugyanis a hit szentsége és a hit az igéből fakad. Mit mond Isten igéje a mai világnak? Ennek a vi­lágnak, mely olyan gazdag anyagi javakban, olyan fej­lett a technikája, olyan nagy a hatalma,­­ de olyan sze­gény a szeretetben és emberi megértésben, olyan bizony­talan abban, hogy mi az ember rendeltetése és végső célja. Isten igéje mindennek tud jelentőséget adni! A megtestesült Ige mindenkinek szól, mindenkihez jött és mindenkit hív az örök életre. Egyedül benne találja az emberiség a szilárd és állandó alapot, melyre az új tár­sadalmi rend épülhet: Isten gyermekei vagyunk és test­vérek Istenben. A világ olyan sokszor hangoztatja a szabadságot, olyan kívánatosnak állítja mindenki elé. És az is. De ahol nincs szabadság, ahol megtagadják az emberektől, csak Isten igéje, Krisztus, aki meghalt értünk és feltámadt halottai­ból, hozhat igazságot és szabadságot. És ez a szabadság megkezdődik már itt a földön, felöleli az egész ember testét és lelkét a maga szilárd történelmi és társadalmi helyzetében. Isten szabadságá­nak nincsenek anyagi határai. Ahol az anyagi világ meg­tagadja az embertől a szabadságot, a hívő lélek tudja, hogy az örökkévalóságban találhat csak igazán teljes szabadságra. És ebben a világban, mely úgy teli van gyű­lölettel, kegyetlenséggel, erőszakkal és reménytelenség­gel, Isten igéje elviszi a szeretet, az igazság, a béke és a reménység üzenetét. Ezért az ige hirdetése, vagyis az evangélizáció, az egy­ház egyik leglényegesebb küldetése. Hirdetni Isten igé­jét a már megtérteknek és hirdetni azoknak, akik még nem hallották: ez a küldetése az egyháznak, tehát min­den kereszténynek, hiszen az egyház tagjaiból, a keresz­tényekből tevődik össze. Az Isten igéjének kinyilatkozta­tása nemcsak része az eucharisztikus áldozatnak, az Eu­charisztia maga megerősíti bennünk a szeretet üzenetét. Az Eucharisztia forrása és egyben csúcspontja az evan­géliumi jó hír hirdetésének. Testvéri közösség „A hívek mind összetartottak és mindenük közös volt. Birtokaikat eladták és árát szétosztották kinek-kinek szükségéhez mérten.” (Csel. 2, 44—45.) — írja Szent Lukács. Ez az összetartás szellemi összetartást jelentett és a másik kifejezés: „mindenük közös volt”, arra utal, hogy nem volt bennük a birtokolni akarás, az egyéni gazdagodás vágya, hanem — mint Szent Lukács más he­lyen írja —, „egyikük sem mondott birtokából semmit a saját tulajdonának, hanem mindenük közös volt. (Csel. 4, 32.) Ennek a közös birtoklásnak igen hasznos következ­ményei voltak. Mivel „birtokaikat eladták és árát szét­osztották kinek-kinek szükségéhez mérten”, ezért aztán „nem is akadt köztük szűkölködő”. (Csel. 4, 34.) A közös vagyonból „mindenkinek adtak kinek-kinek szükségéhez mérten”. (Csel. 4, 36.) Íme, ilyen egyszerű és szép az igazi keresztény kö­zösség mintaképe! Ez az, amit az őskeresztényeknek je­lentett az Eucharisztia. És ezt a jelentést kell nekünk visszahozni a mai életbe.­­ Majdnem mindnyájunknak szükségünk van rá, hogy megváltoztassuk és gyökeresen átformáljuk életünket és valóban krisztusivá tegyük azt. Az Eucharisztia társadalmi jelentősége Mi az egyházban nagyon sokáig elhanyagoltuk az Eucharisztiát. Egész sereg történelmi, politikai, filozó­fiai és kulturális okot sorolhatunk fel és sorakoztatunk fel mentségünkre, amiért elvesztettük az őskeresztény hitet és az­ Eucharisztiában való életüket. Túlságosan előtérbe helyezték Isten és az egyén függőségi viszonyát és ez befolyásolta viszonyukat az Eucharisztiához, a szent­miséhez, befolyásolta magának az egyháznak életét, sőt még vallásos hitünk alapvető dogmáit is. Ez vezetett az egyház teológiai és társadalmi taní­tásának megoszlásához, és ez okozta a hit és az igazság szolgálata közti megoszlást. Ennek gyakorlati következ­ménye túlságosan is nyilvánvaló. Csak egy pillantást kell vetni a magukat keresztényeknek nevező országok igaz­ságtalan társadalmi berendezkedésére! A mi nemzedékünk, különösen pedig a II. Vatikáni Zsinat nemzedéke az, mely vissza próbál térni az ős­kereszténység igazi keresztény életéhez. Mi újra kezdjük látni, hogy a katolicizmus lényegében társadalmi. Tár­sadalmi a szónak legmélyebb értelmében. Nem annyira intézményeiben, mint elsősorban misztériumaiban, dog­máinak lényegében. Ebből a látószögből irányítva a dol­gokat, az az egyház egész életére kihat. Magától értetődő, hogy a világ igazságos megváltoztatására irányuló min­den cselekedet és az evangéliumok hirdetésének építő ereje az az alap, amelyre a kenyértörés nemzedékének új világa épülhet. Ez valóban forradalmi üzenet! A világtörténelem leg­nagyobb és legnagyszerűbb forradalma pedig a keresz­ténység volt. (FOLYTATJUK) Szent az élet és jóság az Isten! Help wanted An you b#mg cat tod to tarva GOD m% a CONTEMPLATIVE nun in (ha CLOISTER? J I \Y writ« Dominican Nuns 802 Court St., Syracuaa, N. Y. 13208 TOOL MAKER WANTED. Experienced in tool & cutter grinding and also on the Cincinnati Monoset. Full time. Call 352-2506. C & L TOOL INC, 7 Park St., Georgetown, Mass. MOLD MAKERS — TOOL MAKERS Experienced Plistic Industry. Work with minimum supervision, competi­tive wages, 45 Hrs. Jester Industries, Westfield, Mass. (413) 568-1515. Eve­nings (413) 568-1066. _____ NEEDED MOLDMAKER — TOOLMAKER Must be able to set-up work and from blue prints. Responsibilities will in­clude repair construction of plastic molds, assembly fixtures and small air powered machines. EDM experi­ence helpful.Must be able to work overtime if necessary. We offer an excellent starting salary,, company benefits and pleasant work* ing condiitons. Apply, call or write: (201) 224-4700 INDUSTRIAL DEVICES INC. 7 Hudson Avenue, Edgewater, N. J. (off 982 River Road) An Equal Opportunity Employer t Wanted Experienced SHIPFITTERS PIPEFITTERS WELDERS (all Positions) NICHOLSON TERMINAL AND DOCK COMPANY P. 0. Box 66 River Rouge, Mich. 48218 (313) 842-4300 A PRIVATE SOCIAL SERVICE Agency is seeking couples who would like to work with adolescent boys in a group home. This is a live in position located in Allen­town. Interested couples should call (215) 435-9651 and ask for Ed Phillips or Bob lobst.______________________________ ^ MAINTENANCE MECHANIC — must be experienced. Prefer corrugated packing experience. Must have some knowledge of electrical welding and all around machine' maintenance and repair. Excellent pay and fringe benefits. Call (313) 426-4671,. or write Post Office, Box 306, Dexter/ Mich. Equal opportunity employer. EXPERIENCED Mold Makers, boring­­mill operators. Deckel operator, for 2nd shift only. Pantograph Operator, first shift, top wages. Full benefits. Yale Mold & Engraving, 24501 Hall­­wood Ct., Farmington Hills, Michigan, (313) 477-0300. Groger TRAVEL BUREAU 152 The Old Arcade Cleveland, O. 44114 Tel.: 621-6036 Minden utazási problémáját elintézzük. Magyarul beszélünk. Vidékiek írhatnak magyarul is IKKA, TUZEX COMTURIST vámmentes csomagok és dollár átutalások. Humor Nemrég hallottam egy ör­vendetes sporthírt: a keletné­met magasugró bajnok nyu­gatnémet magasugré bajnok lett.★ Texasi former a feleségéhez, miután olajat találtak a föld­jükön: — Most már igazán vegyél magadnak egy pár tisztességes ruhát. Az asszony válaszolja: — Eddig tisztességes ruhá­kat hordtam, ezután majd úgy öltözöm, mint a többi nő.

Next