Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1982 (89. évfolyam, 1-50. szám)

1982-11-14 / 43. szám

2218 N LINCOLN AVE CHICAGO ILL 60614 Eatoltfeuö Ülagparok^aőárnapja 89. évfolyam 43. szám 1982. november 14. Volume 89, No. 43 The world's largest Catholic Hungarian weekly Price of one copy: 45 cents November 14,1982 A magyarság legnagyobb katolikus hetilapja Egyes szám ára: 45 cent Catholic Hungarians’ Sunday KIADÓHIVATAL: — EDITORIAL OFFICE: P.0. Box 2464 Youngstown, Ohio 44509 Tel.: (216) 799-2600 és 799-3335 (USPS 291-640) A bukaresti Sport­turism könyvkiadó nemrég jelen­tette meg Ion Lancranjan: Cuvint despre Transilvania (Vallomás Erdélyről) című könyvét. A kötet súlyosan sértő hangon, sok helyütt egyenesen becsmérlően szól az erdélyi magyarságról. Az erdélyi magyarság körében széles körű fölhábo­rodást keltett a nyilvánvalóan pártsugalmazásra írott könyv, s e fölháborodásnak nyíltan hangot is adott. Az alábbi két rövid írás — BEVEZETÉS A FASIZ­MUSBA, valamint TILTAKOZUNK! — az Ellenpontok című, erdélyi földalatti folyóirat harmadik számában je­lent meg. Az RKP népbutításainak egyik jellemző példázata a kri­tikának valamiféle mondvacsi­nált önkritikává csűrés-csava­­rása. Vagyis egyfajta önpusz­tító tömeghisztériának a fel­keltése, amely nemcsak az egyes ember köznapi pillana­tait meghatározó, hanem ép­penséggel az egyes embert ön­magából végérvényesen kifor­gató valami. A tömeghiszté­riák keltése jó ürügy arra, hogy a figyelmet bizonyos akutt kérdésekről eltereljék, majd valamiféle ömlengő ön­­kritikázgatás formájában, az emberek eredendő bűnösségé­nek bizonyságaként, citálják őket a párt megértő, de a ha­tárokat is bölcsen ismerő mér­tékletessége és méltányossága elé. Egy civilizáltabb szellem alig tudja a legvégletesebb undor nélkül szemlélni Pau­­nescu szellemidézéseit, fáklyás felvonulásait, csak és kizáró­lag Göbbelsre emlékeztető handabandázásait. Pedig mind­ez nagyon egyszerű és racio­nális, majdhogy­nem ésszerű rendezői fogás, amely az emlí­tett tömeghisztériát megterem­teni, és megfelelő mederbe te­relve, önmaga javára kihasz­nálni igyekszik. Azt hiszem, sokunkban ek­ként fogalmazódtak meg az ér­zelmi és értelmi következte­tések Ion Lancranjan éppen most megjelent könyvének ol­vasásakor. Mindannyian arra számítottunk, hogy a párt két­ségtelen szándékaként megje­lent, végletesen fasiszta munka csak azt a célt szolgálja, hogy később épp a párt ítélje majd el a könyvet, ezáltal magára öltve az itteni magyarok (ki­sebbségiek) védőjének — a taktikázások szempontjából há­lás — szerepét. Sőt azt a „koc­kázatot” is, hogy saját népé­vel „kerüljön szembe” a „Ro­mániában élő magyarok” pat­­ronálása miatt. Ebben az okos­kodásban persze ott lappang a ki nem mondott következte­tés: a magyarokkal szembeni „népharag” mindig jogos, és hogy a párt azt igyekszik gá­tolni, moderálni, mintegy cin­kosságot vállalva a bűnös ma­gyarsággal, amelyik nemcsak, hogy betolakodott valaha Ro­mánia területére, de még em­beri jogokat is merészel kö­vetelni — mindez csak a Ro­mániára ható külső kénysze­rítő tényezők következménye. Ez az, amire számítottunk, és mégsem ez következett be. Május 14-én ugyanis megje­lent a Contemporanul című bukaresti lapban a könyv első méltatása. S mivel kormány­lapról (illetve a kormány egyik központi intézményének a lap­járól­ van szó, ezért kétség sem férhet ahhoz, hogy a ben­ne kifejtettek a kormány egy­értelmű véleményét tükrözik. A cikk minden szempontból méltatólag szól a könyvről, de különösen azt emeli ki, hogy megfelelő válaszként lehet ér­telmezni azt azokra a támadá­sokra, melyek egyes szomszéd­államokban a román állami integritást, az itt élő magyarok polgárjogi problémáit, a ro­mán nép történeti messianiz­musát feszegetni próbálja. A román nép történetéről vitázni csak „történelemhami­sítás” árán lehet, szögezi le a cikk. Lancranjan könyve pe­dig e történelmi tényhalmaz mellett olyan „tudatnak” a le­csapódása, amely a román ál­lamiság alapját képező nemzeti egység ténye, és nem tény­kérdés. A könyv és a cikk furcsa folyamat határállomása: sej­téseinken túl, révükön most már bizonyítékokkal is ren­delkezünk arra vonatkozóan, hogy a román állam milyen irányba próbálja terelni a nemzeti kérdés végleges meg-A Lancranjan-könyv keltet­te fölháborodást — és azt, hogy a megjelenés mögötti erők elszámították magukat — jól szemlélteti az a tény, hogy az erdélyi magyar értelmiség most először vállalta a kollek­tív tiltakozás útját és kocká­zatait.­­ Eddig is előfordult, hogy egyének valamilyen kol­lektív sérelem vagy jogtalan­ság miatt tiltakozást intéztek a felső pártvezetéshez (Király, Sütő, Takács), csoportos, szer­vezett fellépésre azonban mos­­tanig nem volt példa. Ezúttal ez történt. Az írók, akikről az a vélemény járta (és járja), hogy tisztességüket nevetséges áron hagyják megvásárolni, ez esetben hallgattak erkölcsi ér­zésükre, és két tiltakozó do­kumentumot is küldtek Buka­restbe, az RKP központi bi­zottságához, illetve személye­sen Ceausescuhoz intézve, oldásának folyamatát. Egzisz­tenciális szempontból ez na­gyon súlyos jövőt ígér. S már csak azért is fontos tisztába jönnünk ezeknek az ideológiai reflexióknak a társadalmi po­­tencialitásával, hogy ne érjen olyan váratlanul bennünket is a támadás, mint annak idején a német és kelet-európai zsi­dóságot vagy a szovjet paraszt­ságot. E felkészülés és tudatosítás szempontjából nagyon sokra értékelhető­­ez a könyv. Benne tételesen és kifejtve, nem pe­dig kódolva, vagy az elvontság metaforáiba rejtve jelenik meg mindaz a sunyi és jellemzően balkáni szándék, amelyet Ce­­ausescu primitív tolvajnyelvé­ből eleddig csak a vájtfülűek és a gyanakvók hallhattak ki. Ha úgy tetszik, Lancranjan leleplezte Ceausescut, tetten érhetővé tette számunkra a valóságot. Romániában fasisz­tának lenni állampolgársági kötelesség. S a magyargyűlö­let — a terhelt lelkiismeretek íratlan, de örök törvényeként — e kötelesség elmaradhatat­lan velejárója. Bevezetés a fasizmusba Tiltakozunk! A két memorandum egymás­tól független iniciatíva. Elő­ször — május elején — a ko­lozsvári írók egy része írt alá egy tiltakozást. A tizennégy aláíró túlnyomó többsége, a hírek szerint, befutott író, fi­lológus, kritikus, kisebb része egyéb értelmiségi. Az aláírók nevét egyelőre titokban tartják, csak annyi szivárgott ki, hogy a két kez­deményező és szervező, Szőcs Géza, valamint Tabacaru Ma­rius zongoratanár, az egyetlen olyan román értelmiségi, aki a két memorandum aláírói kö­zött szerepel. Néhány nappal a kolozsvári tiltakozás után Marosvásárhe­lyen fogalmaztak hasonló tar­talmú, ám részletesebb és hosszabb memorandumot a magyar írók, állítólag Sütő András kezdeményezésére. Ezt harminchatan írták alá, de a nevek között szerepel néhány a megelőző, kolozsvári aláírók sorából is. Mindkét memorandum rá­mutat a Lancranjan-könyv­­­zon kitételeire, amelyek el­­entétesek a deklarált pártpo­litikával nemzetiségi téren, va­lamint az alkotmánnyal. A csatlakozók száma alkal­masint nagyobb lehetett vol­na, de a szervezők alighanem konspiratív megfontolásokból, időben gyors akciót határoz­tak el, hogy a belügyi dolgo­zók érdeklődését megelőzve fe­jezhessék azt be. A BM részéről egyelőre csak az izgatottság tapasztalható, még senkire sem csaptak le. Valószínűleg a párt szavát várják a kérdésben. 1 kényelmes út Az oslói bizottság a legké­nyelmesebb utat választotta, mikor az ez évi Nobel-békedíj odaítéléséről döntött. A két kitüntetett, a 80 éves svéd „békekutató”, Alva Myr­­dal, és a még nála is kevésbé ismert, korábbi mexikói kül­ügyminiszter, és a genfi le­szerelési tárgyalások egykori elnöke, Alfonso García Robles. Mindketten a béke harco­sai, akik minden lehetséges fórumon hangoztatják a lesze­relés szükségességét. Már ed­dig is több kitüntetésben volt részük, Alva asszonyt pedig egyenesen elhalmozták a kü­lönböző szervezetek, intézmé­nyek különféle kitüntetések­kel. E két idei Nobel-békedí­­jas munkája a békét akarná elősegíteni; szót emelnek az atomfegyverek egyre nagyobb száma ellen, a neutronbomba és más, nyugati gyártmányú, halált osztó fegyvernem ellen. Mindezt teszik anélkül, hogy egy pillanatig is félniük kel­lene attól, hogy elvesztik sze­mélyi szabadságukat. Ezzel a békepolitikával tulajdonképp mindenki elégedett lehet, hi­szen csak a politikai bolondok akarják az atomhalálba taszí­tani a világot. Csakhogy ez mindkét politi­kai oldalra érvényes kellene legyen. Nem elég a nyugati oldalon fölhalmozódó rakéták ellen tiltakozni, s figyelmen kívül hagyni, illetve csak óva­tos hangnemben szót emelni a másik oldal atomrakétái el­len. Ez az egyoldalú tiltakozás a fegyverkezés ellen nem a bé­két védi, hanem éppen veszé­lyezteti azt az egyensúly föl­borulásával. Norvégia egész kis szaka­szon ugyan, de határos a világ leghatalmasabb hadigépezetét magának mondható Szovjet­unióval, érthető, ha a norvég Nobel-békedíjbizottság vigyáz­va a félelmetes szomszéd po­litikai érzékenységére is gon­dolva ítélte oda az idei díjat. Azonkívül a Nyugat semmi­vel sem lett bátrabb, polgárai csak ott mutatnak erőt és bá­torságot, ahol nem kell félniük, hogy meggyőződésükért mun­ka- vagy internálótáborban, illetve idegklinikákon süllyed­nek el. 1935-ben a bizottság még oda merte ítélni a német Carl von Ossietzkynek a díjat, aki írásaiban ítélte el és hívta fel a világ közvéleményét az épü­lő koncentrációs táborokra. A bizottság a díj neki ítélésével demonstrálta a világnak, hogy ellene van a hatalom minden­nemű visszaélésének, tiltako­zás volt ez egy kialakulóban levő embertelen rezsim ellen. S a jelenkorban is képes volt Oslo még egyszer bátorságot mutatni, amikor az orosz el­lenzékit, Szaharovot tüntette ki a békedíjjal. Egyébként ma­radtak a kényelmes úton, ti. nem szabad nagyon fölbosz­­szantani a Szovjetuniót, s a díjat politikailag kiegyensúlyo­zottan kell odaítélni, főleg olyanoknak, akik éppoly sza­lonképesek a Nyugaton mint a Keleten, így pl. a volt ameri­kai külügyminiszter, Kissinger megosztva kapta a díjat Le Duc Thoval, Észak-Vietnam külügyminiszterével. A vörös Vietnam miniszterében azon­ban volt legalább annyi be­csület, hogy nem fogadta el a békedíjat. Ahhoz ő sokkal jobban ismerte kormánya há­borús terveit... Szadat osztozkodott Begin izraeli kormányfővel; az utób­bi hónapok libanoni háborúja megmutatta, ki is ez a Begin voltaképpen... Aki az idén a legrátermet­tebb lett volna a békedíjra, Lech Walesa, nem kapott sem­mit. Csak a különböző, testet lassan ölő gyógyszereket, a lengyel kormány által számára berendezett aranyketrecben. Ő az, aki nem üres szólamok­kal próbálta a világbékét óvni, hanem harcolt a munkásság legelemibb jogáért, a saját ma­ga által választandó szakszer­vezetekért.­­ Volt bátorsága megszervezni a Szolidaritást, megmutatta, hogy nem hajol meg a tirannus előtt. S tette ezt mindennek ellenére, habár jól tudta, hogy a kommunista (Folytatás a 8. oldalon) NÁNAY ENDRE: A tömeg csalódásai a politikai rendszerekben A világ 4,5 milliárd lakosá­nak 65 százaléka rosszul táp­lált, ezeknek 32 százaléka éhe­zik, de a világ országai össze­sen évi 600 milliárd dollárt költenek fegyverkezésre. A földgömbön élők vagy él­ni próbálgatók mindegyikére koponyánként 3,5 tonna TNT jut (nukleáris energiahatás­ból) a rendelkezésre álló kész­letből. 32 nemzet vagy ország egyenként többet költ fegyver­kezésre mint egészségügyére, és a fiatalok tanítására együt­­tesen, írja a Világ Elsőbbségei (World Priorities) szervezet, a Világ Katonai és Szociális Kiadása, 1982. című kiadvá­nyában. Ez azt is jelenti, hogy a világ fegyverkezésére per­cenként egymillió dollárt hasz­nálnak fel. 25 millió katona szolgál a reguláris hadseregek­ben, három felnőttből egy a tartalékokban. A nemzetközi fegyverkereskedelem évi 35 billió dollárral üzletel, egyik a másiknak kínálja tökélete­sített és különlegesen gyilkos fegyverzetanyagát. A tanul­mány érdekessége — sok min­den között — az is, hogy azok a bankárhatalmasságok finan­szírozták ennek a statisztiká­nak közreadását, akik végre­hajtják a fegyverkezést, helye­sebben: legjobban profitálnak a fegyverkezésből. A második világháborúban 40—50 millió embert öltek meg 3 millió tonna muníció­val, ma viszont csak nukleáris erőben 16 milliárd tonna TNT áll a „boldog” nagyvilág ren­delkezésére tömeggyilkosság céljaira, miközben legalább 1 milliárd földgömblakos éhezik. 24 országban az élelemfelesleg 30—50 százalékos, míg 25 or­szágban 10—30 százalékkal kevesebb van a legszüksége­sebb élelmezési anyagokból, mint amennyi a fogyasztási létminimum. A világ öt leg­gazdagabb országa tartja a termelés 71 százalékát, és az öt legszegényebb országra 2 százalék jut. A kellemetlen pi­kantéria az, hogy a szegény országok új politikai hatalma­sai hatalmuk biztosítása cél­jaira inkább fegyverzetet vá­sárolnak a fegyvert termelő gazdag országoktól, mint éhező népük számára élelmet. A két nagy — az USA és a Szovjet­unió — szomorú sorrendet kö­vetel ebben a bizarr beszámo­lóban: az egész világ (kb. 170 ország) katonai költségvetésé­nek felét teszi ki a két „na­­gyé”, a fegyverkereskedelem 58 százalékát, a nukleáris készlet 96 százalékát a két „nagy” produkálja. Mindez egy világválság ria­dóját tükrözi vissza. Ebben a politikai káoszban ma már nem lehet azt sem biztosan állítani, hogy a két nagy — és ideológiája — két részre osz­totta volna a világot: kommu­nista és nem kommunista szek­torra, vagy legalábbis a 168 ország eszerint különül; egyik része egyik, a másik a másik nagyot követi. A világ ugyanis politikai, ideológiai és főleg gazdasági bizonytalanságban él. A szocialistának nevezett rendek alól az ideológiai sző­nyeget kihúzta a marxi tanok gazdasági sikertelensége, már­pedig a tömeg főleg azért haj­szolta bele önmagát az efféle rendbe, mert attól több ke­nyeret remélt. Viszont a kapi­talista cím alatt működő or­szágokban a gazdag mindig gazdagabb, és a szegény min­dig szegényebb lett, s az ideo­lógiai hiányt nem lehet be­tömni a tömeg nagyobb ke­nyéradagjával, különösen a növekvő állástalanságot nem lehet gyógyítani a kiöregedett kapitalista szérumokkal. Mindez előreveti árnyékát egy világválságnak, amelynek ugyan gazdasági a kifejezője vagy kiindulása, de a fenti statisztikából kiolvasható dur­ván egyenlőtlen elosztása a föld javainak (legalább 130 ország terhére a 170-ből) ideo­lógiailag is formát keres. Úgy néz ki, hogy a higgadtabb po­litikai főnökök a szociálisabb életforma megvalósulhatását ma már korántsem a bolsevista mintában keresik. Sőt, egye­sek­­ még a fekete Afrika elesettjei közül is sokan — kifejezetten elvetik a szovjet „mintát”, mert azokat a gya­korlatba ültetett marxi tano­kat, amelyekkel a Szovjetunió operál, használhatatlannak tartják a tömegek jobb sorsa céljaira. Olyan kritika is ol­vasható ma már a szociálisabb életet követelő politikusok tol­lából, hogy a jelen szovjet po­litika a modern gyarmatosí­tással együtt csak a világ fegyveres meghódítását szol­gálja, de semmi esetre sem a „világ proletárjai egyesül­jetek!” lenini igével a kenyér­­­telen milliárdok kellő és meg­felelő kenyéradagjának a biz­tosítását. Viszont a „minta”­­kapitalizmus sem minta többé, mert a szabad versenynek el­nevezett verseny elfajult. A kis és közepes vállalkozásokat durván elnyeli a pár hatalmas cég. A szabadságnak túl sok aljas furfangja van, s a meg­vetendő kinövésekre maguk a kapitalista törvények „loop­­hole”-jai, a tudatosan beépí­tett hézagok, kibúvók, kivéte­lek tömege ad lehetőséget, és talán a szabadság „kit hogyan lehet” átejteni alapon próbál működni. És a hatalmas és egészségtelen „felső” bérezés Amerikát kiemeli a világ kö­zösségéből. Olyan „csoda” or­szággá varázsolja, amilyen „nem”, s csak ingerli a többi 169 egynéhány országot. (Az egyik híradás szerint itt egy szemétgyűjtő többet keres, mint egy bizonyos állam mi­niszterelnöke.) A két nagy, illetve „a” nagy, amelyik példát kellene adjon a világnak, a kettő, mely min­takép kellene legyen a töb­bi 168-nak, egyre kevésbé minta és példa, sem erkölcsi­leg, sem politikai vagy gazda­sági rendszerében. A minta­keresők jogosan keseregnek. Panaszolják, hogy a gazdasági és politikai bajok közepette hiába keresik a szivárványt az égen. Paptestvéreink figyelmébe! Szeretettel kérjük az Észak-Amerikában és Kanadá­ban élő magyar papokat és szerzetesrendeket, hogy a Vasárnap 1983-as évkönyvének címtára részére címvál­tozásaikat minél előbb szíveskedjenek velünk közölni! Köszönjük!

Next