Katolikus Magyarok Vasárnapja, 1985 (92. évfolyam, 1-50. szám)

1985-05-05 / 18. szám

1. oldal Mindszenty kardinális egyik papj­ának visszaemlékezéseiből Habár én az ország észak­keleti csücskéből származom, Mindszenty pedig a legnyuga­tibb vármegyéből (tehát „vasi gyerek” volt), életutunk még­is gyakran találkozott, s egyé­nisége nagy hatást gyakorolt reám. Legelső élményem 1946. augusztus 20-án, az ifjúsági na­pon, a Szent István-bazilika előtt tartott beszéde volt. Mer­­re-merre, magyar ifjúság? — tette fel a kérdést. Az evan­gélium szövege, melyet ez al­kalomra választott, ez volt: Jézus lecsillapítja a háborgó tengert. S feszengett Mindszen­ty bátorító szava: „Mit féltek, kicsiny hitűek? ” 1948-ban, a szabadságharc századik évfordulóján Mária­­évet hirdetett a háború által okozott lelki sebek orvoslására. A nép mindenütt tódult beszé­deire, mint egy felcsillanó re­ménysugár felé. A háborús szenvedésektől meggyötörve, egy testétől-lelkétől idegen, rá­erőszakolt eszme gyűlölet- és hazugságáradatában fuldokol­va csodálatos lelki felüdülést jelentett számára a megszo­­­­kott és lelkéhez oly közelálló igazságokat hallani, hozzámér­ve azokat a jelen helyzethez. Mindszenty elsősorban a vallási igazságokat hirdette új fénnyel, új erővel, de lehe­tetlen volt számára azokat úgy hangoztatni, hogy ne tegyen itt-ott utalást a mindennapi élet bajaira vagy a rendszer részéről egyre durvábban al­kalmazott visszaélésekre, jog­fosztásokra, törvénytelensé­gekre. Például Sátoraljaújhe­lyen mintegy 15 000 ember előtt beszélt a templom előtt, a Kossuth téren (és a pártház szomszédságában...) mikrofon nélkül (mert erre nem adtak en­gedélyt), s föltette a kérdést: „Miért haragudnak egyesek ebben az országban az Anya­­szentegyházra? Mert ami jó, arra az Anyaszentegyház so­hasem fogja mondani, hogy rossz, és ami rossz — s itt meg­emelte a hangját —, arra az Anyaszentegyház sohasem fog­ja mondani, hogy jó!" Vagy Zalaegerszegen, az ország másik sarkában így be­szélt: „ Volt már sokféle köszön­tés ebben az országban. Köszön­tek úgy, hogy: Szebb jövőt!, és nem jött szebb jövő. Köszön­tek úgy, hogy: Kitartás!, és nem volt elég kitartás. Most úgy köszönnek, hogy: Szabad­ság!, de van-e igazi szabadság? Egy köszöntés marad, ami min­dig volt, és mindig lesz. Dicsér­tessék az Úr Jézus Krisztus!" S a 40 000 főnyi tömeg egy em­berként felelte: „Mindörökké ámen! Mint a magyar nép szü­löttjének, ehhez volt határo­zottan tehetsége: a nép nyel­vén, világosan, érthetően ki­fejezni magát, a magyar tör­ténelemből és a mindennapi élet eseményeiből vett példák­kal lekötni a hallgatóság fi­gyelmét és érdeklődését. Eh­hez járult lassú, tagolt beszéd­módja, hangsúlyozva az utol­só szótagokat is, melyeket a legtöbb szónok elnyer, így tör­ténhetett, hogy mikrofon nél­kül is megértették még a távol­állók is. Ha egy városba érkezett, iparkodott tájékozódni a város és a templom története felől. Megnézte az anyakönyveket, mennyi volt a keresztelés, az esküvő, a halálozás, nem egy­­keznek-e az anyák. Templom, iskola, temető — ezek voltak beszédeinek visszatérő témái, tehát a vasárnapi szentmise­hallgatás, a hitoktatás, az ősök emlékének megőrzése. Világos, hogy személye vörös posztó lett az ateista mar­xista rezsim számára. Aposto­li útjait iparkodtak minden eszközzel akadályozni: nem adtak elég vonatot, autóbuszt. Különféle ürügyekkel lezár­ták az oda vezető utakat. Nem engedtek mikrofont felállítani. Hangja mégis betöltötte a te­reket, szinte megismétlődött Szent Antal csodája, de a nép is úgy figyelt rá, hogy majd’ kiszakadt a lelke. Amikor a kommunista párt hamis úton magához ragadta a hatalmat, megindult a haj­sza ellene. Megszervezték a hírhedt ávót, a politikai rend­őrséget, s ezek ezreket gyötör­tek és kínoztak halálra. Mindszenty kardinális­sal szemben is a szokásos bol­sevista receptet használták: először propagandahadjárat, aztán különféle hamis vádak: idegen állam számára való kém­kedés, összeesküvés, valuta­üzérkedés, hazaárulás. Kapó­ra jött a rendszernek Mind­szenty részvétele az ottawai Mária-kongresszuson, ahol Ottó főherceggel is találkozott (legitimista meggyőződését sohasem titkolta). A kanadai püspököktől — ahogy az ott szokásban volt — nagyobb se­gélyösszegeket is kapott, amit természetsen nem szolgálta­tott be a rendszernek. Íme: „va­­lutasíbolás”! Sztálin, a véres kezű mo­dern Néró császár is feldühö­dött Mindszentyre, aki aka­dályozta az átnevelést, az át­rendezést, az ország bolsevi­­zálását. Példát akart statuálni a „bíborba rejtőzött reakció” számára, s ezért letartóztatá­sát és kivégzését rendelte el. Jól tudta, hogy a Nyugattól nem kell tartania. Lesz ugyan élénk tiltakozás, de komoly közbelépésre Mindszenty nem számíthat. A budapesti bábkormány tüntetéseket szervezett, s a mindenre kapható csőcselék az utcán kiabálta: „Munkát, ke­nyeret, Mindszentynek köte­let!” Az egész ország megder­medt a rémülettől és döbbe­nettől: lehetséges ez a XX. században, hogy egy bíborost, egy egyházfejedelmet hamis vádakkal kivégezzenek, mint egy közönséges gonosztevőt? S hiába jöttek, özönlöttek a világ minden részéről a tilta­kozó táviratok, az újságok a „népakaratra” hivatkozva kö­vetelték az áruló, kém és va­lutaüzér Mindszenty példás megbüntetését. A hívek imád­koztak, fogadalmakat tettek, hogy a bíboros megmenekül­jön a szégyenletes haláltól. S akkor egy államfő, aki saját tapasztalatai alapján tudta, hogyan lehet és kell tárgyalni a bolsevistákkal. Franco ge­nerális távirata is megérke­zett. Egy, akkoriban az esz­tergomi postán dolgozó tiszt­viselő csak az 1956-os szabad­ságharc után merte elmondani ennek a különleges és szokat­lan táviratnak a tartalmát. A távirat így hangzott: „Mind­szenty hercegprímás letartóz­tatásának hírére a következő bolsevista vezetők kivégzését rendeltem el: ...” És itt követ­kezett öt név. (Akkortájt sok spanyol bolsevista vezér ült börtönben papok, apácák és ci­vilek legyilkolása miatt.) A táv­irat így folytatódott: „Ameny­­nyiben Mindszenty kardiná­lis halálbüntetést kap, a kö­vetkezőket fogom kivégeztet­ni: ...” S itt következett tizen­öt újabb név, valószínűleg mind kedves nevek a moszkvai elv­társak szemében. Másnap, harmadnap az új­ságok hangja megváltozott: már nem halálbüntetést, „csak” életfogytiglani börtönbünte­tést követeltek Mindszenty számára. Sztálinnak és elv­társainak, úgy látszik, mégis kedvesebb volt fegyvertársa­ik élete, mint a „bíborba rejtő­zött” főpap kivégzése. Azt is tudta a véres zsar­nok, hogy a börtön sokkal több szenvedést zúdít majd Mind­szentyre, mint a kivégzés né­hány perces gyötrelme. A bí­boros emlékiratainak 236—242. oldalán olvashatók az első ki­hallgatásról szóló emlékek: mi­ként futtatták meztelenül a zárkában, mint verték hár­­man-négyen gumibottal, amíg összeroskadt, aztán fellocsol­ták, és hajnalig folytatták, amíg a kínzók ki nem merül­tek. Mindezt azért, mert nem volt hajlandó aláírni az elé tett hamis vallomást. 1948 karácsonyának má­sodnapján tartóztatták le. Elő­re tudta, mi vár rá. Mindenre felkészült. Előzőleg, legutolsó körlevelében, melyet, sajnos, megfélemlített püspöktársai már nem mertek felolvastatni, ezt írta: „Letartóztatásom kü­szöbön áll. Bármilyen nyilatko­zatot teszek, az csak az emberi gyöngeségnek tulajdonítható be." Az 1956-os szabadságharc néhány napra kiszabadította. Nem igaz, hogy a földreform ellen beszélt. „A volt tulajdo­nosokat kártalanítani kell" — ennyit mondott, s ez minden jogállamban így van. Ha hibát követett el, az csupán az volt, hogy nem lármázta föl jobban a Nyugatot. De nem csoda, hogy bizalmatlanná vált a nyu­gati politika iránt. Joggal. Ezután következett az amerikai követség szobafog­sága 15 évig. S ő, az ártatlan, népéért szenvedett, mint Krisz­tus a kereszten. Kiszabadulá­sa után pedig — ugyancsak Mestere példáját követve — habozás nélkül kijelentette, hogy szívből megbocsátott min­denkinek, s nincs benne sem­mi gyűlölet megkínzói iránt. Még megadatott neki, hogy bejárja a világot, keresve szét­szóródott magyarjait, lelkük­be öntve a hit, a remény és az egymás iránti szeretet balzsa­mát. Egy bécsi kórházban fe­jezte földi életét, nem térve eszméletre az altatásból az ope­ráció során. Ura és Istene köny­­nyű halált adott neki, aki föl­di életében többszörösen is át­szenvedte az agóniát. A boldoggá avatáshoz az egyházi törvénykönyv két cso­dát, a szentté avatáshoz még egy harmadik csodát is kíván. Többnyire csodás gyógyulá­sok alapján dönt az Egyház. Mindszenty másféle csodákat művelt már életében, de halá­la után is. Életében az első nagy csoda: túlélte a kínzásokat, és kiszabadult a vörös pokolból. A második csoda: kora és meg­tört egészsége ellenére bejár­ta szinte az egész világot, hogy fölkeresse és megerősítse a hit­ben magyar véreit. A harma­dik csoda korunk ökumenikus törekvéseivel hozható kapcso­latba: létrehozta a magyar ka­tolikusok és protestánsok kö­zött azt az egyetértést, amely­ről négy évszázad vallási vil­longásai után álmodni se mer­tünk. Mindszenty személye minden jó magyart valláskü­lönbség nélkül fölvillanyozott. S ő elment a protestáns ma­gyarok közé, az ő templomuk­ba is, és osztotta áldását ép­pen olyan nagy szívvel, szere­tettel és széles gesztussal, mint katolikus híveinek. Halála után a Mindszenty név választóvíz lett és marad azok között, akik akár nyíl­tan, akár alattomban megal­kudtak a világ szellemével vagy a kommunizmus hamis eszméi­vel, és azok között, akik Mind­szenty hősi példáját követve nem hajlandók egy igát húzni az istentelenséggel, de mer­nek kiállni a keresztény erkölcs elvei mellett akkor is, ha ezért gúny, gáncs vagy egyenesen üldöztetés lesz a jutalmuk. Bol­dogok, akik üldöztetést szen­vednek az igazságért! Övék a mennyek országa. M.K. 1892. március 29. 1975. május 6. KATOLIKUS MAGYAROK VASÁRNAPJA Mindszenty bíboros utolsó körlevele 1975. április 21. Amióta 1971. szeptember 28-án el kellett hagynom ne­kem is hazámat, azóta kisebb­­nagyobb megszakítással já­rom a világot, és keresem az egész földgolyón szétszóró­dott magyarokat Torontótól a Fokföldig, San Franciscótól Új-Zélandig. Most eljutottam Dél-Ame­­rikába is. Miért teszem ezt 83 súlyos esztendővel a vállamon? Azért, mert erre kénysze­rít a világon legárvább népem szolgálata, amit elvállaltam akkor, amikor boldog emlé­kű XII. Pius pápa 1945. szep­tember 16-án, hazánk legújabb történelmének talán legnehe­zebb esztendejében, kineve­zett esztergomi érseknek, és ezzel Magyarország hercegprí­másának is. Mi a célja ezeknek a láto­gatásoknak? Az, menekült ma­gyar testvéreim, hogy a szám­kivetés immáron 30. eszten­dejében hitet és reményt önt­sek a telkekbe, ha már csügge­­tegek. Hitet, hogy nem volt hiábavaló eddigi küzdelme­tek, ha hívek maradtatok a számkivetésben is apáitok és őseitek szent örökségéhez, amit Szent István király hagyott reánk végrendeletében. És ez a végrendelet így szól: hűség az Úristenhez, Krisztushoz, a Nagyasszonyhoz, Egyházatok­hoz és magyar hazátokhoz. Sze­rettem volna mindnyájatokat felkeresni, de a szétszóródott­­ságban lehetetlen mindenkit elérnem. Ezért írom ezt a kör­levelet, hogy írott szavam el­érje a kisebb magyar csopor­tokat, sőt, az összes magyar családokat is. Arra kérlek, ar­ra figyelmeztetlek bennete­ket írásban, amire kérem élő­szóval azokat, akikhez szemé­lyesen el tudok jutni. Ha le is szakított nemzetünk életfá­járól, és messze világrészek­be sodort ez a legnagyobb tör­ténelmi vihar, ne váljunk örök­re elhalt rügyes­, elszáradt le­veleivé ennek az ennyira meg­tépázott magyar életfának. De mit tehetünk mi — kér­dezitek — ebben a nagy ide­genben? Az első, amit meg kell ten­netek, az, hogy öntudatosod­jatok! Hogy ráeszméljetek, rádöbbenjetek arra, hogy Szent István, Szent László, Szent Er­zsébet, Hunyadi János, Rá­kóczi, Zrínyi és Széchenyi Ist­ván népe vagytok! Ezért ne haljon el nyelveteken a ma­gyar szó! Ne felejtsétek el szü­leitek nyelvét! Ha egyedül vagy, imádkozz legalább este magyarul. Ha olyan szeren­csés vagy, hogy magaddal vit­ted az otthoni imakönyvet, vedd elő, és forgasd legalább ünnepnapokon. írj magyar le­velet haza vagy barátaidhoz. Olvass magyar lapot, újságot és könyvet. Magyar házastár­sak beszéljenek egymással ma­gyarul! És ti, magyar szülők, ne vonjátok el gyermekeitektől az édes magyar anyanyelvet! Nemhiába kaptátok szüleite­ken át a jó Istentől. Kincs az, amit át kell adnotok gyerme­keiteknek is! Meg kell tanul­ni az új haza nyelvét is, tudom, de nagyon szépen megfér együtt őseitek nyelvével. Ahány nyelv, annyi ember, de az első helyen az anyanyelv­nek kell állnia! Magyar édesanyák, imád­kozzatok gyermekeitekkel ma­gyarul! Bármilyen fáradtak is vagytok este, csevegjetek ve­lük magyarul, meséljetek és énekeljetek velük magyarul. Édesapák, gondoskodjatok arról, hogy a gyermek meg­tanulja a magyar betűt is, ta­nítsátok meg magyarul olvas­ni. Olvassatok nekik magyar történelemből, a magyar föld­ről. Alkalmas könyveket most már nagyobb magyar közpon­tokból is lehet szerezni. Találjunk egymásra a szét­szórtságban, és fogjunk ösz­­sze, mert nemcsak „ősei”, de testvérei is vagyunk egymás­nak. Ne csak anyagilag segít­sük egymást, de lelkileg, szel­lemileg is, megmaradni ma­gyarnak. Az, aki magyarsá­gában erős és képzett, segít­se azt, aki már ingadozik. Hoz­za vissza a magyar közösségbe! Ahol már van 10—15 ma­gyar család, fogjon össze, és teremtse , meg a hétvégi ma­gyar iskolát, ha csak 4 vagy 5 magyar gyermekről van is szó, meg kell tenni! Ha kevesen vagytok ah­hoz, hogy önálló magyar isten­tiszteletet és szentbeszédet követelhetnétek, szervezzé­tek meg legalább a nagyobb egyházi és nemzeti ünnepeket úgy, hogy kérjetek magyar pa­pot, vagy menjetek szervezet­ten a nagyobb magyar közös­ségekbe magyar misére. A na­gyobb magyar központokat kértem és mindig kérem az- 1985. május 5.

Next