Katolikus Szemle 16. (1902)

9. szám - Értekező czikkek, elbeszélések - Trikál József: Az Unam Sanctam Bulla (Első közlemény)

t. Mielőtt a bulla fejtegetésébe bocsátkoznánk, czélszerű lesz annak tartalmát közölni. «Az egy, szent, katholikus s egyszersmind apostoli egyházat kell hitünk szabályai szerint hinnünk és ahhoz ragaszkodnunk. Mi ezt erősen hiszszük és egyszerűen elismerjük. Kívüle nincsen üdv, sem bűnbocsánat. Az Énekek Énekében­ mondja a vőlegény: «Egy az én galambom, az én tökéletesem, anyjának egyetlene, szülőjének választottja®. Ez azon titokteljes testet állítja elénk, melynek feje Krisztus, Krisztusé pedig Isten. Ezen egyházban egy az Úr, egy a hit, egy a keresztség. A víz­özön idejében Noénak egy bárkája volt, mely az egyedüli egyház­nak volt előképe; egy könyökben végződvén egy volt a kormányos és igazgató, t. i. Noé. Minden, mi e bárkán kívül volt, amint azt olvas­suk, elpusztíttatott. Ezt pedig mint egyetlent tiszteljük, mert az Úr a prófétánál mondja: «Mentsd meg, oh Isten! lelkemet a fegyvertől és egyet­lenemet az eb kezétől®.« Ugyanis a lelkéért, azaz önnönmagáért, a főért és egyúttal a testért, imádkozott, amely testet t. i. ő egyetlen egyházának nevezte a vőlegény, a hit, a szentségek és az egyház iránt való szeretet egységénél fogva. Ez az egyház az Úrnak az a varratlan köntöse, melyet nem daraboltak szét, hanem sorsot vetettek reá.­ Ezen egy és egyetlen egyháznak tehát egy a teste, egy a feje, nincs két feje, mint a szörnynek, még pedig Krisztus. Krisztus hely­tartója Péter és az, aki Péternek utódja. Mert az Úr magának Péter­nek mondá: «Legeltesd juhaimat!». Az enyéimet — mondja — még pedig általánosságban, nem pedig külön-külön ezt vagy amazt, amiből világos, hogy az összest reá bizta. Ha tehát a görögök, vagy mások azt mondják, hogy ők nin­csenek Péterre és az ő utódaira bizva, úgy be kell vallaniok, hogy ők nem tartoznak Krisztus juhai közé, mert Krisztus szent Jánosnál mondja: egy akol van és egy pásztor.­ Az evangélium szavai tanítják, hogy ezen egyházban és annak hatalmában két kard van : t. i. a lelki és a világi. Mert midőn az 1 L. o. 6. 8. 2 L. 21. zs. 21. 3 János ev. 19, 23. 4 János 21, 17. 5 János 10, 16. Katholikus Szemle. 1902. IX. 54

Next