Katolikus Szemle 21. (1907)
4. szám - Könyvismertetések és birálatok - Mihályfi Ákos: 1. Katholikus hitoktatástan. Papnövendékek, tanító- és tanítónő-jelöltek, hitoktatók, hittanárok, lelkészek, tanítók és nevelők használatára. Irta Sipos Antal Felix 2. A katholikus hitelemzés története Magyarországon. Irta Érdujhelyi Menyhért
KÖNYVISMERTETÉSEK ÉS BÍRÁLATOK. 1. Katholikus hitoktatástan. Papnövendékek, tanító- és tanítónő-jelöltek, hitoktatók, hittanárok, lelkészek, tanítók és nevelők használatára. Irta Sípos Antal Félix. Esztergom, 1906. Nyolcadrét. 416 l. Ára 4 korona. 2. A katholikus hitelemzés története Magyarországon. Irta Erdujhelyi Menyhért. Zenta, 1906. Nagy nyolcadrét. 334 l. Ára 7 korona. A katholikus hitoktatás történetében kevés oly nevezetes esztendőt találunk, mint az 1906-iki, amely e téren korszakot alkotó újításoknak, mozgalmaknak, irányoknak képezi kiinduló pontját úgy az irodalomban, mint a gyakorlati életben. Ebben az esztendőben jelent meg az átdolgozott Esztergomi káté, amely rövid egy-két hét alatt két kiadást ért s mely hivatva van kátétanításunkat új, egészségesebb, gyakorlatiasabb irányba terelni. Ugyancsak ebben az évben alakult meg a magyar hittanárok országos egyesülete, fáradhatatlan Dudekunk elnökletével, amely működésének első életjele gyanánt Keresztény nevelés címmel új folyóiratot indított meg (szerkeszti Aubermann Miklós), s ez az új folyóirat első két gondosan szerkesztett, magvas tartalmú füzetével bebizonyította, hogy túltengésben levő időszaki irodalmunkban is van életjoga, sőt pótolni fogja az egykor jó auspiciumok mellett megindult, de csakhamar elsekélyesedett és az elzüllött szerkesztő érhetetlensége folytán tönkrement «Katholikus Pedagógiát®. A múlt évben jelent meg két nagyobb, a hitoktatás irodalmába vágó munka is, amelyekhez hasonlót katechétikai irodalmunk már rég nem mutatott föl. Jelen sorainkban ezt a két művet óhajtjuk ismertetni. Az egyik a hitoktatás elméletével, a másik történetével foglalkozik: az első tankönyvnek készült, a második önálló tudományos kutatásnak az eredménye. Ezt a különbséget a bírálatnál is szem előtt kell tartanunk. Sipos Antal Félix: «Katholikus hitoktatástan»-a elsősorban papnövendékek és tanítójelöltek számára tankönyv, majd a hitoktatók, tanítók és nevelők vezérkönyve akar lenni, következésképen a hitoktatás egész anyagát egybefoglalja. A munka három részre oszlik: az első a hitoktatás történetét, a második az elméleti hitoktatást, a harmadik a gyakorlati