Katolikus Szemle 39. (1925)

7. szám - Értekezések, elbeszélések - Trikál József: A daytoni majompör

A DAYTONI MAJOMPÖR. Szomorúság fogott el a daytoni majompörnek tárgyalása alkalmából. Nyilvánvalóvá vált ismét, milyen nagy tájékozat­lanság uralkodik nálunk is ilyen fontos kérdések alkalmával. A magyar újságírás ismét letette a vizsgát arról, hogy képtelen a kérdések lényegét megfogni és egyáltalán fogalma sincs arról, hol van a törvénysértés és miben bántja a majomelmélet a fenn­álló iskola­rendet, nevelési szokásokat és intézményeket. A daytoni per alkalmával úgy kezelték a darwinizmust, mintha annak a nevelő­ iskolákból való eltiltása a tudományos szabadságot korlátozná. Úgy állították be a fejlődés elméletét, mintha annak az iskolákból való kiküszöbölése a gondolatsza­badságot sértené. A mi újságíróink az egész perben nem láttak egyebet mint támadást a darwinizmus ellen, illetőleg támadást a tudomány és a gondolat szabadsága ellen. És azért a perbe is oly gondolatelemeket kevertek bele, amelyek oda egyáltalán nem tartoznak. Felvetették ugyanis a kérdést, milyen tudományos értéke van a Szentírásnak a természettudományos igazságok tárgyalásánál. Illetőleg a természettudományos kérdések elbírá­lásában irányadó-e a Szentírás elbeszélése? Tagadhatatlan, hogy erre az oktalan kilengésre a daytoni per védője is alkalmat adott. Hiszen ő is olyan kérdéseket inté­zett Bryanhoz, amelyek a per igazi lényegét egyáltalán nem érintik és amelyekre ő válaszolni nem is tartozott. Csodálom is, hogy Bryan azokat a tolakodó kérdéseket egyszerűen el nem utasí­totta és nem helyezkedett ridegen az iskolatörvények álláspontjára. A daytoni pör nemcsak Amerika pöre. Ilyen pör nálunk is minden órában kirobbanhat. Nálunk is akadhat elemi iskolai vagy középiskolai tanító, aki a fennálló iskolai törvényekkel, vagy azok szellemével szemben oly kérdéseket dobhat be a tanítás menetébe, amelyek oda nem tartoznak és az ifjúság lelkét megmételyezik. És ha lesz majd olyan tanító vagy hitoktató, aki

Next