Katolikus Szemle 53. (1939)

12. szám - Szemlék - Kozocsa Sándor: Könyv Pekár Gyuláról

KÖNYV PEKÁR GYULÁRÓL Lázár Béla írói arcképe. (A Petőfi Társaság kiadása.) 167 l. A századvég sokfelé ágazó, impresszionista színekben gazdag irodalmában gyö-is keveződik Pekár Gyula írói elindulása. A hivatottak belső lázával sejtette rendeltetését, de ez kezdetben még nem tudatosult előtte : festő akart lenni, majd barátjának, Justh Zsigmondnak ösztönzésére az írói pályára határozta el magát. A XIX. század eszméinek forrongása, vallási kételyei, misztikus és természettudo­mányi dogmái mind-mind hatottak Pekárra. Szellemi portréját, ezt a kibontakozó ihlet­folyamatot tárja elénk Lázár Béla tanulmányában. Pekár lelki képével szellemi irányvonalát is megrajzolta a kísérletezésektől a művészi kiborulásig. Végigkísér hősének életén, megkeresve cselekedeteinek logikai rugóit, de jellemzően elemzi emberi és írói magatartásának kapcsolatait is. Hőse legfontosabb szellemi tulajdonságának a műélvezést tartja. Pekár mint ember és mint művész egyaránt ennek a folytonos művészi magaslaton lévő lelki egység­nek a szimbóluma. Nagy kultúrérdeklődés fűződik ösztönös finomságokkal benne, s művészi hite és alakító vágya emelik föl. Finoman határolja el Lázár Bourget lelki és vallási témáinak mélységét és Pékárra tett ösztönző hatását. Valóban, Taine-n át Bourget volt az a francia író, aki nemcsak Pékárra, de a századforduló majdnem minden valamirevaló írójára megtette a maga jótékony szellemi és lelki hatását Justh Zsigmondtól kezdve Pekár Gyulán, Ambrus Zoltánon, Malonyay Dezsőn át egészen Török Gyuláig. Minden finomságra kiterjedő esztétikai bele­érzéssel tárja föl azokat a művészi adottságokat és lelki eredőket, amelyek Pekár Gyulából, a Dodó főhadnagy problémátlan írójából a nagyszabású Attila-trilógia mélységes nemzeti és emberi hivatástudatot lehelő alkotójáig vezettek. Pekár Gyulát életében sok támadás érte. Zárkózottnak, gőgösnek érezték kortársai, pedig éppen az ellenkezője volt. Az a férfi volt, aki elveihez és hitvallásá­hoz mindhalálig ragaszkodik. Hogy ő is tévedett, esetleg írótársaival szemben is, ez valószínű, hisz emberi dolog, de igaz magyar lelkiségét, jóhiszemű emberi szívét még ellenségei sem vitathatták el. Volt idő, amikor írótársaival szemben több meg­értést kívántak tőle, amit azonban halandó embertől nem lehet követelni, akinek annyi igaz barátja, de olyan végtelen sok ellensége is volt. Az átértékelési folyamat­nak első hírnöke Lázár Béla munkája, amely egyben izgalmasan érdekes olvasmány is, mert mindenhol az élmény varázsával hat, különösen ott, ahol a századvég francia szalonéletét, művészi világát (Munkácsy­ék), irodalmi problémáit vagy 662 *939 SZEML­ÉK az egyszerűség. Pl. ilyen mondatokkal : «Kilenc hosszú évszázad kevés volt ahhoz, hogy Szent István halotti arcát ellárvásítsa», «Mária Terézia egyéniségénél fogva mélyen vallásos nő volt s szerette volna, ha lelkiségének eme vetületét át tudja sugároztatni birodalma valamennyi országaira és népeire», «Már ez a tény előre­vetette jövőjének irigyelt árnyékát», «Ezután Bécsen múlott, hogy ... a sokat vitatott kérdést Róma is lepontozhassa* — bajos mit kezdeni. Ebben a tekintetben szerzőnknek még mindig fejlődnie kell s előadásában jobban meg kell barátkoznia a szent egyszerűséggel. Legyen meggyőződve, hogy egy egyszerűen és világosan megfogalmazott mondat mindig jobban leköti az olvasó figyelmét, mint egy szokat­lanságával elké­pesztő fordulat vagy éppen frázis. Említenünk kell még, hogy a szerző helyenkint talán túlozza az események fontosságát. Mivel adatait kizárólag a levéltárak aktáiból veszi és rendszerint nincs módjában az élet realitásaihoz mérni őket, hajlandó úgy venni a szavakat, ahogyan hangzanak. Pedig ez nem mindig kifogástalan eljárás. Pl. nem valószínű, hogy az egri káptalan ellenállása Erdődy püspökkel vagy éppen a királlyal szemben való­ban olyan elszánt és kíméletlen lett volna, mint a szerző drámai erejű kifejezéseiből következtethetnek. A barokk­ korszak hiperlojális szelleme eleve valószínűtlenné teszi ezt. Egyébként tárgyi tévedést mindössze egyet vettünk észre a terjedelmes munkában : a szerző az 1733. évvel kapcsolatban ismételten országgyűlésről tesz említést, holott tudvalevő, hogy III. Károly 1728—29 óta nem tartott több ország­gyűlést. Az bizonyára csak elírás, hogy 1781-ben VII. Pius pápát említi. Ezen apró szeplők felemlítése azonban mit sem változtat azon megállapítá­sunk igazságán, hogy a külsőleg is tetszetős kiállítású könyv mintaképe a jó mono­gráfiának : sokszempontú, gazdag és változatos tartalmú s minden irányban ki­meríti a témát. A közel száz oldalra terjedő oklevéltár csak növeli a munka tudo­mányos hitelét. Balanyi György

Next