Katolikus Szemle 55. (1941)

5. szám - Szemlék - Bírálatok

lélek ábrázolása. Nem pusztán ikono­gráfiai érdeklődésből teszi, hanem azért, hogy a Szentlélek hitét erősítse, imádá­sát fokozza, kegyelmének befogadására előkészítsen. Ezért az egyházi irodalom legszebb szövegeit gyűjti össze — mise­könyvből, más szerköny­vekből, szent­atyákból, misztikusokból. Kiállítása elsőrendű ; olvasása tanulságos és lélek­építő. —r. Szépirodalom Justh Zsigmond: Ádám. (Regény, Athenaeum, 1941. 120 l.) Justh Zsigmondnak, az érdemtelenül kevésre értékelt realista regényírónk­nak írói oeuvre-je a nemrég előkerült kéziratai egy részének kiadása révén két új kötettel gyarapodott, amelyek nemcsak Justh írói munkásságának új szempontokból való megvilágítását te­szik lehetővé, hanem bizonyos mértékig az író átértékeléséhez is vezetnek. Az egyik posthumus Justh-kötet, az Ádám, regény, az író első regénye, amelyet Kozocsa Sándor rendezett filológus gond­dal sajtó alá. Az 1885-ből való alkotás kicsiben és még kissé ziláltan ugyan, de az egész későbbi Justh-féle írásművésze­tet magában tükrözi. Meséje elnagyolt, mint általában minden Justh-regényé és a kiegyezés utáni falusi intelligencia, a születőben levő magyar polgári közép­osztály reális rajzát tárja elé. Maga a történet minden mesterkéltsége mellett is egyszerű : egy református lelkész­család tragédiája és szétzüllése. A lelkész felesége elcsábítja a körükbe került káp­lánt és ezzel nemcsak a férj nyugalmát dúlja fel, hanem a lányáét is, aki szerel­mes a káplánba és akit a csapás a sírba visz. Lélekben a káplán is összeomlik, bár a falu plébánosa megmutatja neki az egyetlen lehetséges kiutat; az asszony pedig, a vihar okozója, továbbáll a falusi vándorszínészekkel. A regény meséje, mint láthatjuk, meglehetősen naiv, de nem szabad el­felednünk, hogy Justh 22 éves volt, amikor írta. De nemcsak naiv ez a tör­ténet, hanem romantikus is, bár ez a sorsromantika mélyen a realizmus tala­jába van ágyazva. A történeten erősen érzik a csináltság, emberábrázolása azon­ban már egyenetlenségei ellenére is fi­gyelemre méltó s a későbbi kiváló lélek­elemzőt sejteti. Justh realitása már ebben a korai regényében sem zolai, hanem bourgeti értelemben vett realitás, hűvös fővel tett vizsgálódások és ered­mények tárgyilagos jellemzése. Hűvösen objektív ez az írás, mint Justh minden regénye, de ugyanakkor kristályosan csillogó, amely ritka jelenség egy ön­magától megrészegedett korban. Justh aprólékos gonddal dolgozik és a magyar faj féltése árad ki a soraiból. A regény legjobb két alakja a református káplán és a katolikus plébános figurája, ez utóbbi nemcsak nemes, hanem élettől teljes is, annyira, hogy a későbbi Justh­regényekben is bátran megállhatná a helyét. Az Ádámnál sokkal nagyobb meglepetést okozott Justh Zsigmond Naplója, amelyről már megemlékeztünk Szemlénkben. Galambos Gruber Ferenc Pekár Gyula: A kékszakállú herceg. Singer és Wolfner, 270­1. Szabó Dezső akkor szerette volna már «pekártalanítani» a magyar irodal­mat, mikor Pekár még javában diva­tozott. Hogy ez mennyire nem sikerült Szabónak, mutatja ez a posthumus novellás kötet. Pekár erényei és hibái az elmúlt korszak irodalmának jórészt közös jegyei. Könnyed, jókaias mese­mondás, a szerelmi téma egyeduralma, ú. n. gáláns történetek, melyekben kevés a mélyebb probléma, de viszont ritkán csap át ízléstelenségbe és erkölcstelen írásmódba. Világnézeti tájékozottsága felületes, (arról beszél pl., hogy a közép­korban a szerelmet tartották az eredeti bűnnek — persze a katolikusok, holott ez inkább Luther tanításának felelne meg). Unalomig váltogatja a Madonna modellje és a művész szerelmének motí­vumát. Egypár kalendárium-ízű történet is belekerült ebbe a gyűjteménybe. Dr. Gertrúd von le Fort: A magdeburgi menyekző. Fordította : Ijjas Antal. Szent István-Társulat, 221­­. A német katolikus szépirodalomnak sok szempontból egyedülálló kiválósága Gertrúd von le Fort: Az Egyház lel­kébe, a keresztény élet keresztes miszti­kájába, a liturgia életformáló értékeibe kevesen hatoltak be oly mélyen a világ­irodalom nagyjai közül, mint ez a huge­notta családból származó konvertita írónő. A­­magdeburgi menyekről Magde­burg 1631-ben történt ostromát tár­gyalja. A várost Gusztáv Adolf meg­bízottja, Falkenberg óbester a Tillyvel való kiegyezés ellen lázítja. A megegye­zést Ahlemann Willigis akarja közvetí­teni, akiben az írónő a németség nagy lelki problémáját, a hitszakadással ketté­tört nemzeti egység utáni vágyat jel­lemzi. Menyasszonya, Plögen Erdmuth benn marad az ostromlott városban, míg őt meggyőződése Tilly táborába viszi. A leány elfogadja sértődöttségében Fal­kenberg széptevését. Tilly meg akarja

Next