Katolikus Szemle 57. (1943)

3. szám - Szemlék - Bírálatok

bírálatok Hittudományi doktori értekezések A a Deus scientiarum Domintim­ pápai körlevél már­is örvendetes hatásokat hozott létre az egyházi tudományos iro­dalomban. Fontos intézkedése a kör­levélnek, hogy elrendelte a doktori érte­kezések kinyomatását. Néhány hozzánk beküldött értekezés rövid ismertetése bizonyságot tesz arról, hogy ez az intéz­kedés hasznára van a magyar teológiai irodalom fejlődésének. Orbán László (Theologia Güntheriana et Concilium Vaticanum. Róma, 1942. 208­­.) A. Günther (1783—1863) élet­művének és bölcseleti-hittudományi rendszerének rövid kifejtése után a vatikáni zsinat állásfoglalását ismerteti a güntheri tanokkal szemben. Munkájá­nak értékét a kiadatlan levéltári anyag 1943 SZEMLÉK mór, feketén rejtelmes, szertartóskodó figurája , Sivó Mária döbbenetes alakí­tása. A férj alapjában száraz, meg­csömörlött természetét kissé frissen, önkénytelen könnyedséggel, nem egyszer szelesen — s ennyiben új feleségéhez alkalmazkodólag —, de a nehéz helyze­tekben bizony külső rutinossággal adta a Somló István helyére szánt, Kolozs­várról feljött Szakáts Miklós ; még élnie kell mozdulatban, szóértékesítésben és hatásbiztosításban, hogy jó megjelenése, tiszta beszéde és találékonysága igazán érvényesülhessen. Remek alakítással szolgált Bihary József a tanuul erősza­kolt, bolondokházától félő félkutya sze­repében, és Boray Lajos, mint hidegeszű vizsgálóbíró, szintén kitett magáért. Egy gondolat azonban mégis kikívánko­zott belőlünk a sok gondosság és a jó üzleti ötlet láttára : miért zárkózik el a Vígszínház még most is oly mereven az eleven magyar irodalom elől, miért ked­vesebb neki egy francia vagy angol­amerikai, átírásra szoruló darab vala­melyik fiatal magyar író magyar levegőt teremtő színművénél. Talán még ma sincs meggyőződve az irodalmi őrség­váltás szükségességéről s inkább marad egy körzet, egy idejétmúlt világszemlé­let színháza, mint a szélesen megújuló magyar nemzeti irodalomé? . . . A tömegmulattatás bő kosarába is­mét belehullott az irodalom vadkörte­fájáról — a Vaszary-testvérek kertjéből — a legújabb fanyar «finom gyümölcs», a közlelkek indítására szánt vígjáték­bohózat, állítólag erős «lelki izommunká­val» termelt mester mu­­­zajgás a háló­szoba körül három, egyre hangosabb fel­vonásban, szerzője ezúttal Vaszary Gá­bor, címe Udvarolni felesleges (vájjon megbírálni nem felesleges-e?). A szere­lem örök téma, a házasság komoly dolog, csak — úgy látszik — az izlés romlik egyre körülötte. Az még nem volna baj, hogy az ötlet fülönfogott — éppen ellen­téte Bókay János «Hazudj nekem»-jének, mert kölcsönös megbecsülést és feltétlen őszinteséget kíván a házastársaktól —, nagyobb hiba az, hogy az egész ordítozá­sig és hancúrozásig fajult kabarézás nél­külözi a kötelező, rejtett írói tanulságot, gátlástalan tréfaötlés, szabados felfogás­sal. Jó, az elmaradt udvarlás — ha már a melák férjnek az az alapelve, hogy csalódása után nem hisz a leányszónak s így nősül — kijár az asszonynak, de miért bizonygatja ezt a szerző olyan «úrilánnyal», aki kis híja, hogy Szilvesz­terkor nem megy fel egy legénylakásra? A széptevés, a házasság előjátéka kijár a feleségnek, de akkor az miért csókolód­­ ­o­ zik a valóságban is régi udvarlójával, bármily mulatságos helyzetek teremnek is ebből? Elszánt mulattató a szerző , minden tréfa jó neki, az első felvonásban a háttérben sorra pofozzák egymást a szereplők, a másodikban Pista bácsi ötletére a megnősült udvarló szűköl a félelemtől, a harmadikban — még min­dig ordít a férj — a benfentes cseléd dobálja az ágyneműt és az utazóládát egyéni csatározással (játssza Vaszary Piri). Az utolsó rész, mint hangos bohó­zat, nem rossz, de — hol az egészből a tanulság, amikor az asszony végülis hazudik, holott komolyan őszinte le­hetne ? Itt volna az ideje, hogy a Vaszary -kertek fáit beojtsák. Mert amely fa jó gyü­­mölcsöt nem terem, az — a kritikusoktól — kivágattatik és irodalmi tűzre vettetik. Dayka Margit apró arcfintorai és félszájú mosolyai, ugrabugrálásai inkább üres mó­kázások voltak, mint szívszerint mulatta­tók : bár az alaphang tisztességes volt, nem dolgozta ki szerepét. Hajmássy Miklós túlmafjára színezte a férj alakját, külsejével játszott, nem értelmi meg­győzéssel. Pethes Ferenc is unalmas kezd lenni hegyes mokányságával és túl­elevenségével : találjon ki már újabb alakot, vagy lessen el az életből. Lehet különben, hogy mindez a gyenge rende­zés eredménye volt. Még Greguss Zoltán játszott leginkább vígjátéki stílusban, de ezzel egyedül is maradt. A darab bölcsel­kedéseiről aztán szó se essék. Nem illik mindent — még a temetőt is — ki­figurázni. Udvarolni felesleges lehet, de nemesedni nem felesleges ! Szív­a Béla

Next