Katolikus Szemle 2. (1950, Róma)

1. szám - Nagy halottaink - S. F.: Trikál József. Lelkiismeretvizsgálat egy magyar pap-filozófus halálára

42 NAGY HALOTTAINK TRIKÁL JÓZSEF (1873-1950) Lelkiismeretvizsgálat egy magyar pap-filozófus halálára. Február közepén Trikál József dr., a Pázmány Péter Egyetem hittudományi karának volt tanára, csendesen, ahogy élt, eltávozott az élők sorából. El­mélyedő, visszavonult, komoly papi élet után 77 esz­tendős korában fejeződött be földi pályája: igazi érett gyümölcsként hullott le a fáról. A halál hirtelen tört reá, de nem okozhatott nála meglepetést, sőt valószínűleg egész lénye örömmel üdvözölte ezt a döntő változást. Alig képzelhető ugyanis nagyobb el­lentét, mint az, amely Trikál Józsefet az otthoni lár­más világtól elválasztotta. Ő a szerénység mintaképe volt: borzadással tölthette el lelkét az az uralom, amely napról-napra harsogóbb és napról-napra üre­sebb hangokat keres önmaga dicsőítésére. A mély­benéző öreg tudós valóságos testi fájdalmakat érez­hetett, amikor a durvaság és szervezett erőszak fo­kozódó rikácsolással az emberi boldogság fölülmúl­hatatlan korszakaként kelleti magát. Legtisztább ér­zéseibe marhatott bele az a tény, hogy hazájában a munkát éltető belső érzületet már semmibe sem ve­szik, hanem helyette nyers számítások és körmönfont százalékösszehasonlítások szerint teremtenek a vak pártlelkesedés növelésére újabb és újabb nagyságo­kat : elkezdik a durva politikát kiszolgáló úgyneve­zett « valóságot » ábrázoló bérencművésznél s foly­tatják le egészen az ország első fejősgulyásáig. Ha valaki látta és érezte, mennyi korlátoltság és művelet­lenség rejtőzik ebben az új rendben, hát elsősorban Trikál József volt az, hiszen egész életén keresztül fáradsággal, türelemmel, lelkületének állandó fino­mításával igyekezett a szellem birodalmába behatolni. Életét áldozta erre a munkára s valóban sem­mivel sem lehetne őt oly pontosan jellemezni, mint hogy személyének teljes háttérbeszorításával, az egyé­ni érdemek, munkák, erőfeszítések szándékolt rej­tegetésével, a fecsegő és szeszélyes közélet tartózkodó kerülésével szolgálta élethivatását, a keresztény böl­cselet művelését. Hallgatóin és szűk baráti körén kívül kevesen érintkeztek vele, külső szerepléséről szinte soha sem lehetett hallani. Trikál neve ismeret­len férfiút jelölt még olyan társaságokban is, ahol egyébként papok sűrűn megfordultak. Megismeré­séhez egyetlen út vezetett: könyveit kellett előven­nünk. E könyvek eleinte lassúbb ütemben jelentek meg, később a húszas-harmincas években az élete delét túllépő tudós mind sűrűbben bocsátotta közre elmélkedéseinek gyümölcseit. Szándékosan irjuk­­ elmélkedéseinek gyümölcseit, mert Trikál könyvei elmélkedésekből születtek meg. Nem volt módszeres kutató, aki beletemetkezett volna egyetlen kérdésbe s ennek vonatkozásait boncolgatta volna szívtelen alapossággal évtizedeken át. Nem lán­golt benne az a vitatkozó szenvedély sem, amely éles szemmel megpillantja ellenfeleit s az elfogadhatatlan nézetek ellen szenvedélyes harcot folytat. Rendsze­rezőnek sem nevezhetjük őt: nem gyűjtögette össze lassú munkával a kutatás eredményeit s nem jött az egységes földolgozás ügyességével segítségünkre. Tri­kál írásai elmélkedő lelkialkatot árulnak el. Ha ol­vasásukba fogunk, nyomban érezzük, hogy szerzőjük csak akkor nyúlt a tollhoz, amikor a tárgyalt kérdésre nézve benső rágódások után eljutott a világos fölis­merésig. Ezért mindig a magasból tekint le, fölénnyel és biztonsággal mondja ki véleményét, szellemi mun­kája semmi különösebb izgalmat nem árul el. Leg­gyakoribb, szinte állandó írói magatartása a bölcs ítélkezés. Megállapít, gondosan felfedi a bonyolultabb összefüggéseket, majd velős s áttetsző mondatokban fejti ki, hogy mit kell tartanunk a felvetett kérdésről. Kétely, ingadozás, keresés, bizonytalankodás, vagy olyan homály, amely a részletekben való eltévelyedés következtében jött volna létre, az ő munkáiban soha­sem található. Legföljebb az okoz néha zavart, hogy az egymás mellé sorakozó határozott szentenciák kö­zött mi nem látjuk mindig oly élesen az összefüg­géseket, mint ahogy azokat az író megpillantotta. Ne feledjük: Trikál pályájának első hosszabb állomása a hittanárság volt. Könnyen föl­tehetjük, hogy itt iz­mosodott meg szellemének eme tulajdonsága. Az if­júságnak az igazságot kellett nyújtania világos tömör és határozott fogalmazásban. Elméje mélyén azonban nála is izguló, rendkí­vüli, igazi filozofikus érdeklődés dolgozott. Az élet­től visszavonult pap különösen vonzódott az újabb filozófia leginkább vitatott kérdéseihez. Az élet a maga titokzatos működésével, a célratörekvés és az ösztön hatalma, a gondolkodás sajátos munkája, az élet elemi tevékenységeinek és szellemi mivoltunk­nak egymásbafonódása, viszonyunk a külső világhoz feszült figyelést tartottak ébren benne. Amikor a szá­zad elején néhány nevesebb gondolkodó, elsősorban a francia Bergson, kiábrándulva a számok, a logikai törvények és a tiszta tudomány jégvilágba zárt nagy­képűségéből, mohó és üde szenvedélyességgel kereste az élő valóság minél tökéletesebb megismerését, Tri­kál benső ujjongással fordult az új kezdeményező felé. Nyomban észrevette, hogy az eszmékbe és rideg törvényekbe temetkező gőggel együtt a hitetlenség is összeomlóban van. Számított reá, hogy a gondolati összefüggésekbe nem szorítható élő és tudatos való­ság kutatása előbb vagy utóbb fel fogja szabadítani azokat a lelki irányulásokat is, amelyek végül az Is­tenhez vezetnek. A nagyobb nyilvánosságnak szánt első művében, az Egység Felé­ben, amely a világhá­ború előtt az Élet könyvei között jelent meg, már ezt a gondolatot tárgyalja. Igyekszik megállapítani azokat a szálakat, amelyek a kibontakozó új irányt a hagyományos keresztény gondolkodáshoz fűzik. Kifejezi egyszersmind reményét is, hogy ez a talál­kozás a kereszténységgel be fog következni. Trikál jóslata akkor merésznek tetszhetett. Ma már tudjuk.

Next