Katolikus Szemle 7. (1955, Róma)

1. szám - Csery-Clauser Mihály: Korfordulón

KORFORDULÓN Már-már közhellyé vált napjainkban a meg­állapítás, hogy korfordulóhoz érkezett az emberiség. Sokan lázasan fáradoznak a múlt leltározásán, még többen annak felszámolá­sán, s csak igen kevesen akadnak olyanok, a­kik még nem estek áldozatául valami különös jövőt várás igézetének. Különösnek nevezem ezt a jövőt várást. Különös bizony, mert ahelyett, hogy a jelen valóságainak mérlege­lésével jövőt formáló szándékok sarj­adásának lennénk tanúi, zömmel ilyesmivel merőben el­lentétes elmemozgást figyelhetünk meg. Neve­zetesen kettőt. Mindkettő egymással is szem­benáll. Az egyik túlságosan vérmes remény­kedésében, a másik túloz a sötétenlátásban. Az alábbi sorok a jelen néhány tényének tárgyilagos vizsgálatára törekedve, megkísér­lik a jövő lehetőségeit kutatni. A téma, ami a gondolkodó embereket fog­lalkoztatja, kétségtelen, a korforduló problé­mája. Várjon, tényleg nagy horderejű változá­sok küszöbén állunk? Vannak, akik erre magyarázzák az egyre sűrűsödő elégedetlen­ség megannyi komor jelét. Az emberiség szé­les rétegei tanúsítanak ellenséges magatartást a közelmúlt és a jelen tényeivel szemben. Az ellenséges magatartást egyesek úgy magya­rázzák, hogy a tömegek képtelenek elviselni a fejlődés terhét... Ha pusztán anyagi természetű haladás tényeivel kellene számot vetnünk, akkor azok áldásait tekintve, érthetetlenné válik az elége­detlenség. Hiszen e téren az utolsó száz esz­tendő igazán példátlan eredményeket mutat fel az emberiség történetében. Amikor azon­ban egyrészt, azt tapasztaljuk, hogy a techni­ka vívmányait mint hatalmi eszközt, az egy­mással szembenálló felek használták fel cél­jaik erőszakos keresztülvitelére, másrészt, hogy a technikai haladás áldásainak kiterjesztését természetes ritkaságukon kívül természetelle­nes befolyások is korlátozzák,­­ több megér­téssel fordulunk az elégedetlenség egyes jelei felé. Ebből a megértésből származik az az egyre gyakoribb sürgetés, amely a világ ja­vainak elosztását az erkölcs és a józan ész törvényei szerint szorgalmazza. E szorgalma­zások kiindulópontja az a megdönthetetlenné vált tétel, hogy " mindenkinek joga van em­berhez méltó életre De túl ezeken az aggodalmakon, kétségte­len, hogy más jelenségek is hozzájárulnak az emberiség széles rétegeinek ösztönszerű ide­gességéhez. Ezek éppúgy anyagi és lelki ter­mészetű forrásokból erednek, csupán abban különböznek a fent vázoltaktól, hogy felisme­résükig kevesen jutottak el, s éppen ezért ne­veztük az imént ösztönszerűnek a velük szem­ben megnyilvánuló általános viselkedést. Azon kevesek közül, akik ez új nehézségek felismeréséig eljutottak, még kevesebben kí­sérelték meg, hogy megoldásokat is javasolja­nak. Utóbbiak közé tartozik a párizsi Institut Catholique szemefénye, P. D. Dubarle, akinek " Tudományos humanizmus és keresztény ér­telem " c. értekezésgyű­jteményéből különösen érdekelhet az 1950-ben Madridban tartott Értelmiségi Együttműködés kongresszusához intézett üzenete. P. Dubarle nem könnyű olvasmány, mert páratlan tudásról és elmélyülésről tanúskodó dolgozatainak stílusán is nyomot hagy a szel­lem birkózása azokkal a félelmetes problé­mákkal, amelyek valóban a korfordulót jelzik. A minket körülvevő anyagi világ tényei közül különösen kettőt tett szoros elemzése tárgyává. Az egyik az atomenergia, a másik az ipar önműködő gépi berendezéseinek jelentőségé­re vonatkozik. S mert P. Dubarle mindenkor az ember sorsának alakulásával hozza e té­mákat kapcsolatba, azért méltán igényt tart­hat a szakértők körén túl mindnyájunk érdek­lődésére. Megállapításai ezúttal a minket kö­rülvevő világban mutatkozó számszerű jelen­ségek kapcsolatainak, törvényszerűségeinek körén túl az emberi együttélés feltételeinek változóihoz­­vezetnek. Tehát elsősorban er­kölcstani természetűek. S itt azzal válik világ­nézetivé fejtegetése, hogy keresztényi megol­dást tartalmaz. P. Dubarle több ízben is kitér a XVIII. szá­zadi gondolkozók súlyos tévedésére. Leibniz (1646-1716) és követői, illetőleg utódai ugya­nis abból a gyökerében elhibázott feltevésből indultak ki, hogy az emberi természet alapjá­ban véve jó. Ehhez a feltételezett, de a való­ságban nem létező jósághoz kapcsolva az egyenlőség elvét és az általános európai gaz­dagságot, ami az akkor megindult technikai felfedezések segítségével szinte a végtelen-

Next