Katolikus Szemle 9. (1957, Róma)

1. szám - Hegyi Márton: Túl a kommunizmuson

melés, hanem az értékesítés vonalán érvénye­­süljön, így a mi ifjú forradalmárunk. Ugyanezek a követelmények jelentek meg többféle válto­zatban a diákság forradalom előtt alakított új szervezetének a MEFESZ-nek, továbbá a Magyar Írók Szövetségének és a különböző megyei és munkástanácsoknak októberi prog­ramjában. Az idegen hatalom és az államka­pitalizmus kizsákmányoló gazdasági politi­kájával szemben erélyesen követelik a szo­cillis igazságosság érvényesülését a társada­lom minden rétegében. A forradalmi nemzedék azonban nem elég­szik meg a bajok felszíni kezelésével. A szo­ciális igazságosság valójában nem érvényesül­het, ha nem biztosítja az emberi szabadság­jogok teljes elismerése. Követelik tehát a né­pi demokrácia jogtipró pártdiktatúrájának és rendőrterrorjának megszűnését. A magyar nép jogállamban akar élni, ahol érvényben vannak a politikai szabadságjogok: az élő és a nyomtatott szó szabadsága, a szabad gyüle­kezés joga s mindennek gyümölcseként az általános, egyenlő, titkos választójog. A politikai szabadság gyökere azonban a lelkiismereti szabadság: ennek teljes elisme­rése minden jogállam alapelve. Aki nem vét a természetes erkölcsi elvekre (és nem a párt­ideológiára) épülő, törvényes közrend ellen, szabadon követhesse fölfogását és szabadon társulhasson hasonló gondolkodásúakkal. Vé­get kell vetni a marxista kasztrendszernek, amely az anyagi és művelődési javakat a kommunista párt kiváltságosainak tartja fenn. A művelődés joga pártállástól függetlenül minden emberé. A materialista istentagadás­nak — amely különben már a modern tu­dományos gondolkodás előtt is hitelét vesz­tette — semmiféle előjoga sem lehet a nép szellemi életében. Biztosítani kell a vallásnak és az egyház tevékenységének teljes szabad­ságát. Ahol a szabadságjogokat megnyirbálják, ott az ember személyi méltóságán esik csorba, de egyúttal lehetetlenné válik a társadalom védekezése a zsarnokság bármiféle megnyil­vánulása ellen, akár valamely politikai párt vagy társadalmi osztály, akár valamely érdek­csoport vagy ideológia akarná ráerőltetni uralmát az emberre. Az ember személyi szabadságának hang­súlyozását természetesen nem szabad valami felelőtlen individualista liberalizmus szelle­mében értelmezni. Az ember közösségi lény, s ha személyi mivoltából fakadnak is sajátos jogok, ezek nem lehetnek soha a közösség­szolgálat egyaránt alapvető emberi kötelessé­gének rovására. A forradalmi nemzedék a szabadság-eszme és a kö­zösségi gondolat vonalán is tovább megy s azt akarja, hogy ezek az elvek ne csak az emberek egymásközti viszonyában, hanem a népek életében is érvényesüljenek. Amint egészséges társadalomban nem tűrhető, hogy akár a nagytőke, akár a párt vagy az állam zsarnokoskodjék az egyéni emberen, éppúgy tűrhetetlen, hogy valamely gazda­gabb, technikailag fejlettebb vagy erősebb hadsereggel bíró állam rendelkezzék gyengébb államok felett. A népeknek is természetes jo­guk van a szabadsághoz! Ezért akarta a ma­gyar nép lerázni magáról a csatlós állam meg­alázó rabláncait s követelte egy szívvel-lélek­kel semlegességének kimondását. De mi sem áll messzebb ettől a nemzeti szabadságért lelkesedő hazafiságtól, mint a soviniszta nacionalizmus. Ám a marxista nem­zetköziség szürke embertömegében sem akarja elveszteni magyarságát, s éppen ezért vallja a szabad népek szolidáris összefogásá­nak elvét. Minden nép rendezze be különle­ges adottságai szerint politikai és gazdasági életét, de a béke és a haladás általános em­beri ügyének szolgálatában tudja alárendelni magát a közös érdeknek s ossza meg a többi néppel gazdasági és kulturális javait. A ma­gyar forradalmárok ebben a szellemben lel­kes hívei az egységes Európának. Ha és E három ragyogó eszme: az emberi szabad­ság, a szociális igazságosság és a népek szoli­daritásának eszméje a kommunizmuson túlju­tott magyar forradalmárok nagyszerű láto­mása az emberiség jövőjéről. A bolsevisták uralmára jutásának idei negyvenedik évfor­dulójára, amelyet a koegzisztencia szemfény­vesztő ünnepévé akartak varázsolni a Kreml­ben, szabadsághőseink nem adhattak szebb ajándékott az emberiségnek, mint e három eszme fölragyogtatását a megtévesztő propa­ganda és kegyetlen terror sötét világában. Vérbe fojtva is dicsőséges tanúság ez arról, h­ogy a kommunizmus napja leáldozóban van. HEGYI MÁRTON

Next