Katolikus Szemle 9. (1957, Róma)

4. szám - Simonfay Ferenc: Nemzeti kommunizmus?

gok, elsősorban az USA iránt. Mindebből ar­ra a következtetésre s megoldási lehetőségre jut, hogy az Egyesült Államoknak olyan, el­sősorban gazdasági kapcsolatokat kellene kiépítenie a népi demokráciákkal, hogy egy « harmadik erő » alakulhasson ki, mely semle­gesítené az URSS eddigi közvetlen befolyá­sát a kérdéses népek életében és elfogadha­tóbbá tenné számukra jelenlegi kormányza­tukat. A cikkek értelme és sugalmazásuk lé­nyege végeredményben az, hogy a népi de­mokráciákban a kommunizmus gazdasági és szociális szempontból még a fejlődés stá­diumában van, melyből fokozatosan kialakul majd egy magasabb életszínvonal; voltakép­pen a jelenlegi állapotok sem olyan elvisel­hetetlenek, amint egyesek állítják és a rend­szer, bizonyos könnyítésekkel, tulajdonkép­pen megfelel az ottani népek igényeinek. De nemcsak Salisbury és nyugati kollégái, hanem újabban sokkal súlyosabb politikai tényezők is, úgy tűnik, már teljesen elfeled­keztek Berlinről, Poznanról és Budapestről, és a két Sputnik szuggesztív hatására igyek­szenek derűsebb színekben látni az elnyo­mott népek tragédiáját. Szabadságjogokat és a demokrácia elveit mellőzve ismét a koeg­zisztencia szellemében keresik a maguk szempontjából legkellemesebb megoldást és nemcsak a közvéleménnyel, hanem az érde­­keltekkel is azt az életformát akarják elfo­gadtatni,, amely ellen a német, lengyel és magyar munkásság nemrég még vérét áldoz­va küzdött. Félreértés ne essék: minden józan ember egyetért abban, hogy a nyomorban élő rab­nemzetek sorsának bármily kis enyhülése megmentheti őket a jövő számára, ha azon­ban a könnyebb sors­ára a szabad nemzeti lét feláldozása és a nemzet fejlődésképes ha­gyományaitól és szellemétől idegen életfor­ma elfogadása, a megalkuvás egyet jelent a hazaárulással. De nézzük gyakorlatilag a kérdést: Hoz­na-e megoldást a jelenlegi status quo rögzí­tése mellett a népi demokráciák gazdasági megsegítése? Elsősorban is semmi biztosíték sincs arra, hogy a népi demokráciák kormá­nyai nem fogják eladni vagy hadianyagért elcserélni a külföldi segítséget. A magyar forradalom alatt és után is a külföldi segély nagy része nem a kórházaknak és az éhezők­nek, hanem a pártnak és a párt létét bizto­sító szervezeteknek jutott. De ha optimista álláspontra helyezkedünk is ebben a kérdés­ben, még mindig nagyon is kétséges, hogy gazdasági segéllyel ki lehet-e építeni egy « semleges harmadik erőt ». Ez a mai nem­zetközi helyzetben egyáltalán nem valószí­nű. Jó példa erre Tito esete, aki hosszú éve­ken keresztül óriási külföldi segélyekben ré­szesült. A kérdés ismerői szerint a magyar gazdasági helyzet a forradalom előtt jobb volt a jugoszlávénál, jóllehet Magyarország nem kapott nyugati segélyt. Tito tehát a gazdasági segítséget minden bizonnyal nem a szociális jóllét emelésére, hanem a nehéz­ipar és a hadsereg fejlesztésére fordította. Tito nyugati batrájtkozása végeredményben csakis a szovjet tömb érdekeit szolgálta, mert a feltétel nélkül adott nyugati segély egyrészt a Szovjetuniót mentesítette Tito eltartásától, másrészt katonailag felszerelte a Nyugat egyik ellenfelét. Tito példája te­hát Salisbury javaslata ellen szól. A népi demokráciák gazdasági megsegíté­sének egy « harmadik erő », mások nyíltabb megfogalmazása szerint a « nemzeti kommu­nizmus » kialakítása volna a célja. Vannak nyugaton, az emigránsok körében is, akik az oroszoktól való függő viszonyból és az ab­szolút totalitarizmusból a kivezető utat eb­ben az új kommunista rendben látják, amely a kommunista szociális és gazdasági rendet fenntartva, s a szovjet tömb keretén belül, de bizonyos belpolitikai és gazdasági autonó­miával a nemzet sajátos életviszonyaihoz al­kalmazná a kommunizmust. Nem kétséges, hogy az ilyen belső változás, főleg ha a gaz­dasági helyzet javulásával járna, csökkentené a belső elégedetlenséget. Tegyük fel, hogy Moszkva — bár annak­idején Benes, Massaryk, Dimitrov és Rajk ha­sonló kísérleteit nem tűrte el — valamely ok­ból hozzájárulna ahhoz, hogy a népi demok­ráciákban a kommunizmusnak ez az új for­mája alakuljon ki. De mit jelentene gyakor­latilag egy-egy kis nép számára ez a változás? Talán lemondana Moszkva azokról a gazda­sági előnyökről, amiket egyoldalú kereskedel­mi szerződésekkel biztosított? Lemondana a magyar uránról, alumíniumról, olajról, az öt hajógyár folyami és tengeri hajóiról valamint egyéb ipari és mezőgazdasági termékeikről, amelyeknek olcsó szállítása nemcsak a szovjet blokk keretén belül, hanem a Közép- és Tá-

Next