Katolikus Szemle 10. (1958, Róma)

1. szám - Tizedik évünk elé

TIZEDIK ÉVÜNK ELÉ Tíz esztendő a hontalan életben nem cse­kély idő. S ha külföldi magyar folyóirat lép ti­zedik évébe, főleg olyan természetű, amely nem a napi politika eseményeivel és emigrá­ciós házi perpatvarokkal foglalkozik, vagy va­lamely politikai csoport programját hirdeti, még kevésbé az. Ma könnyebb a felszínen élni és írni, mert az átlagos olvasó sem akar elmé­lyedni, s a hontalan magyar gyökértelensége, megélhetési gondjai, vagy szellemi távlatának korlátoltsága miatt szintén hamarabb nyúl az igénytelenebb szellemi táplálék után. Azt nem is említem, hogy milyen kevesen vannak, akik az értékes magyar írásért áldozni is hajlandók volnának. Ennek ellenére a Katolikus Szemle megérte tizedik évét, s nyugodtan mondhat­juk, hogy az első két év lendülete után bekö­vetkezett rövid válságot kiheverve, mind tar­talom, mind pedig kiállítás tekintetében méltó képviselője a keresztény magyar gondo­latnak. Hivatásunk pontosan ez: a keresztény ma­gyar gondolat képviselete a hontalan magyar­ság körében. Programunk tíz éve változatlan: keresztény szellemben foglalkozunk korunk vallási, világnézeti, kulturális és társadalmi kérdéseivel, valamint a hazai és külföldi ma­gyar élet problémáival. Ezt a hivatást külö­nösen jelentőssé teszi az a tény, hogy odahaza az elmúlt tíz évben a katolikus sajtónak egyre szűkebben jutott a papír s kitűnő írógárdája ellenére sem képviselhette, — főként világ­nézeti vonalon nem — a keresztény eszméket azzal a nyíltsággal és eréllyel, amely a gondo­lat- és sajtószabadság elvét tiszteletben tartó országokban tulajdona. A történelmi materia­lizmus tétele szerint a kereszténység lejárt gazdasági rendszerek ideológiai felépítménye, a keresztény gondolat tehát idejétmúlt, el­öregedett tudománytalan. A marxista gyakor­lat azonban maga bizonyítja a marxista tétel hamisságát, amikor erőszakkal fojtja el a ka­tolikus sajtót, mert tudja jól, hogyha nem ten­né, kinyilvánulna annak eszméiből sugárzó ereje és hódító dinamikája, s ezzel csattanó­san rácáfolna minden ellenkező állításra. Ám az otthoni helyzeten mi nem tudunk vál­toztani. Amit tehetünk ez: hűségesen helyt­állunk keresztény magyarságunk mellett és továbbra is hirdetjük magyar nyelven a ke­resztény gondolatot. Meggyőződésünk, hogy egy új világ születésének gyötrelmeiben vajúdó korunkban, — mert új világ van születőben, a modern természettudomány és technika ered­ményeinek hatására kibontakozó humanista jelszavú egyetemes kultúra és nemzetközi tár­sadalom új világa — e vajúdó korban tehát a keresztény eszmék tiszta fénye és építő ereje őriz és termékenyít meg minden igaz emberi értéket s biztosítja az emberiségnek a földi bé­két, a személyi szabadságot, az egészséges ha­ladást s mindezek koronájaként Isten örök barátságát. Katolikusok vagyunk, a szó eredeti s nem csak vallási értelmében. Hiszünk Babitssal « a nemzeteken felülálló, egész világnak szóló katolikus igazságban». A nemzetek mellé ma a társadalmi osztályokat és az ideológiákat is ide kell írnunk, mert az igazság ezeknek sem monopóliuma. Valljuk az egyetemes igazságot a részlet-igazságok fanatikusaival szemben; azt az egyetemes igazságot, amely a lét és a világ teljes valóságát, az összes bennünk és kívülünk létező értéket felöleli. Valljuk, hogy a teljes valóság nemcsak a test, hanem a lé­lek is,­ nemcsak az anyag, hanem a szellem is; nemcsak a kultúra, hanem az erkölcs is; nemcsak a tudomány, hanem a vallás is; nem­csak a világ, hanem az örökkévalóság is; nem­csak az ember, hanem minden érték örök fog­lalataként és az ember boldogságának betel­jesedéseként az Isten. Nyitott szemmel akarunk a világban állni s nyitott lélekkel akarunk befogadni minden igazi értéket, de valljuk az értékek változ­tathatatlan rendjét: a test a lélekért, az anyag a szellemért, a kultúra és tudomány végső fokon a vallásért és az erkölcsért van, mert az ember Istenért, Isten szolgálatára al­kotott teremtmény. « Minden a tiétek. — kiált­ja Szent Pál — akár a világ, akár az élet, akár a halál, akár a jelenvalók, akár az el­jövendők: minden a tiétek, de ti Krisztuséi vagytok, Krisztus pedig az Istené». Tévedés volna azonban mindezt úgy ér­telmezni, hogy katolicizmusunk valami szétfo­lyó univerzalizmus, az intellektuális humaniz­musnak jámbor hangszerelésű utópiája. Szó sincs róla. A mi egyetemes igazságba vetett hitünknek világos, pontosan meghatározott, emberi formákba testet öltött kifejezője van. A végső, üdvözítő igazságnak felismerhető mó­don kell megjelennie a világban. Isten ezt az igazságot egyszülött Fiában, Jézus Krisztusban nyilatkoztatta ki, s az ő igazságát csak egy intézmény képviseli és hirdeti tévedhetetlenül a világban: a katolikus Anyaszentegyház. Mindazonáltal le kell szögeznünk, hogy ez a hitünk — még ha kívülállónak úgy tűnnék is

Next