Katolikus Szemle 12. (1960, Róma)

3. szám - Heckenast Dezső: Felsőoktatásunk bolsevizálása

HECKENAST DEZSŐ FELSŐOKTATÁSUNK BOLSEVIZÁLÁSA Felsőfokú oktatásunk az uralomváltozáskor A magyar felsőoktatás bolsevizálásának folyamata tulajdon­képpen 1948 őszén kezdődött, amikor az akkor már kimondottan kommunista közoktatásügyi kormányzat eltörölte az egyetemek önkormányzatát. A kommunista felsőoktatás azonban csak 1950-től kezdve válik teljesen bolsevista jellegűvé, amikor a felső fokú oktatásban való részesedés egyre hansúlyozottabban kommunista monopóliummá vált. Tíz év elmúltával már lemérhetjük ennek a változásnak az eredményeit, ha a részletekbe nincs is mó­dunkban beletekinteni, annál is inkább, mert az 1956-os szabad­ságharc hatalmas rést ütött a bolsevisták gátlástalan tervein pontosan ebben a vonatkozásban. Amikor tehát a magyar egyetemi és főiskolai oktatás bolsevizálásáról akarunk beszélni, akkor mindenekelőtt tisztázni kell bizonyos fogalmakat, így elsősorban magának a bolsevizálás szónak a jelentését. Ezt követően legalább is vázlatosan ismertetnünk kell a két háború közti Magyarország közoktatásügyi politikáját, hogy a változást jobban érzékelhessük. Végül pedig sorra kell vennünk minda­zokat az intézkedéseket, amelyek az átmeneti korszakban (1945-1950) születtek s amelyeknek eredményeképp a magyar felsőok­tatás kimondottan kommunista monopóliummá vált. Közoktatásügyi vonatkozásban bolsevizáláson az egypártrendszerű magát kommunistának nevező, orosz államkapitalizmusnak kollektivizált nevelési rendszerét értjük, amely a tanulók ideológiai dresszírozásán alapul, amiért is az ideológiai oktatás fontosságban megelőz minden szaktudományt. A közoktatás minden fokon kizárólagosan állami feladat, még­pedig minden vonatkozásban, aminek eredményeképp a kritikátlan dogmatizmus középkori módon uralkodik a magyar egyetemeken és főiskolákon is, amint azt az alábbiakban részleteiben is kifejtünk, szemé­lyi és szervezeti vonatkozásaival egyetemben. Az első világháború elvesztése és az országnak egyharma­dára való megcsonkítása a magyar felsőoktatásban is mélyreható változásokat idézett elő: e változások következtében sok régi visszásság szűnt meg, sok múltbeli sérelem nyert orvoslást, de a reformok során születtek félmegoldások is, amelyek természe­tesen újabb visszásságokat idéztek elő. A félmegoldások okai

Next