Katolikus Szemle 13. (1961, Róma)

1. szám - ESZMÉK ÉS MŰVEK - Várady Imre: Tollas Tibor munkássága és versei

őszinteség és az életérzés heve. Min­den sora mögött a valóság, a ki­fejezett gondolat vagy érzelem gyö­keréig átélt voltának aranyfedezetét érezzük s vallomásai elsősorban ezzel az emberi hitelességükkel kap­nak meg. Hatásuk további oka, hogy a bennük kitáruló lelkivilágban nem nehéz otthonossá válni. A költő leg­dúsabb ihletforrásaiból egy-egy erecs­ke mindnyájunkban csörgedez és lelki rokonaivá tesz bennünket. Erős szociális érzése a mienk is, oszto­zunk fájdalmában a nélkülözők lát­tán, vele együtt szeretjük és féltjük a föld népét. Ha szülői ház viszont­látásáért sóvárog, a régi otthon vá­sott küszöbét énekli meg, áhítattal idézi föl atyja emlékét vagy az édes­anya ölelésének « fészekmelegébe » kívánkozik, a mi lelkünk szikkadt medrén is a gyermeki gyöngédség és hála hullámai futnak át. Ifjúi lírájának ezek az alapmotívumai átszövődnek börtön­verseibe is: az édes emlékek vigasza s a múltból magával hozott bőséges erkölcsi erőtartalék védik meg a szenny, bűz, kurtavas, korbács, éhség poklában vergődő rab lelkét az eltorzulástól. Bűntelenségének tudata nem lázadó­vá teszi, hanem fokozza ellenállását a rázúduló kínokkal szemben, sors­társai iránti részvéte is zsongítja saját fájdalmát, egyészséges élet­ösztöne támaszt talál az összeomlás ellen a külső világ, a szabadság legjelentéktelenebb üzenetében is, ami cellájába vagy a fogházudvarra téved, s vannak kegyelmi pillanatai, amikor mártiriumát az eszme győ­zelméért követelt áldozatként viseli s ádáz fegyőreinek is megbocsát. Mindez úgy hat ránk, mint a ma­gunkénak is tudott vagy képzelt érzelmek felerősített visszhangja, s mert nem lehet kétségünk a versek igazmondása felől, örömest telünk el belőlük a keresztény alázat, sze­retet és jóság megváltó hatalmának bizonyosságával. Hasonlóképpen vagyunk ennek a költészetnek tartalmát meghatározó két további motívumcsoporttal is. Nincsen olyan idegenbeszakadt ma­gyar, aki a hontalanság problémáit a költővel lényegileg azonos módon át ne élte volna vagy — e verseket olvasva — rá ne döbbenne, hogy «szigetként áll» az idegen tenger­ben s «lakása van csak, de nincsen otthona ». A lassú elidegenedés haj­dani világunktól, a közöny pókhá­lója, mely észrevétlen tompítja érzé­kenységünket az otthoniak szenvedé­sei iránt, gyermekeink féltése a gyökértelenségtől, egytől-egyig közös élményei a legtöbb menekültnek. S akiben odahaza nem is vált még tu­datossá, hogy a magyarság sorsá­ban milyen szerepe van a Kelet és Nyugat irányában egyszerre vonzó és taszító erőknek, nem eszmélt-e a bujdosás folyamán erre a tragi­kus kérdésre, mely Tollast állan­dóan foglalkoztatja, s nem hajlik-e maga is arra, hogy vele együtt ke­serű büszkeséggel azt vallja: « ma­gyarnak úgy marad az ember, ha nem tartozik sehová ». Bármily közel is áll azonban hoz­zánk egy vers tartalma s bármennyi­re meghittünkké teszi is a mögötte megismert embert, bűvös hatalmába csak ennek a tartalomnak költői megjelenése által kerít bennünket. A költő jelenlétét (numen adest) pedig akkor érezzük, ha a vers ma­gunk fölé, egy új valóság világába emel, ahol minden ismerős és mégis más, mint amilyennek eddig láttuk, s ami percnyi és egyedi is benne, valami állandó és általános érvényű­nek sejtelmét kelti. Ilyen vers még a szó legnagyobb művészeinek is csak ritkán sikerül, de néha egy is elegendő, hogy fenntartsa alkotója nevét. Tollas Tibort bizonyára túl­zás lenne a forma kiváltságos meste­rei közé számítani, de csak az ő erkölcsi és szellemi lényét visszau­tasító elfogultság vonhatja kétség­be, hogy született költő, akinek tolla alól — már eddig is — a magyar 74

Next