Katolikus Szemle 25. (1973, Róma)

1. szám - Békés Gellért: Biblia: kultúrtörténet és kinyilatkoztatás

ménye és pontosan lépést tart a zsidó nép kulturális fejlő­désével. Az üdvösségnek ebben a sajátos történetében a bűn és a butaság okozta eltorzulások is fellépnek, s a választott nép ugyanúgy elleneszegül az isteni megnyilatkozást értel­mező prófétai szónak, mint maga az emberiség is a világban és az emberi lelkiismeretben megnyilvánuló Istennek. De éppen a nép és a próféták százados küzdelméből ered Isten és ember viszonyának az az egyre tisztultabb felfogása, amely a maga teljes tisztaságában Jézus istenemberi sze­mélyével, szavaival és tanúságtételével — a beata passió is­tenközösséget teremtő misztériumával jelenik meg a világ­ban. * * * Mi következik mindebből? Pontosan az, hogy a Biblia nemcsak kultúrtörténeti emlék, hanem írásbeli tanúbizony­sága ennek a sajátos istenemberi kinyilatkoztatásnak, amely gondviselésszerű történeti események és prófétai értelme­zés egymást kiegészítő évszázados folyamatában — az üd­vösség történetében — vált valóra. S ez a kinyilatkoztatás nem a primitív embernek valamiféle tiszteletre méltó, de idejétmúlt mitikus válasza a lét végső kérdéseire, hanem — a művelődéstörténet megfelelő fejlődési fokán és nyelvén — az istenkereső ember és az emberben megnyilvánuló Isten viszonyának örökérvényű kifejezése. 12

Next