Katolikus Szemle 26. (1974, Róma)

1. szám - ESZMÉK ÉS MŰVEK - Dénes Tibor: „Röviden élni, ha már élni kell”

dozó-bomló idegzete vergődik. Annak az embernek stílusa ez, kinek va­lószínűleg öröklött s benne fokozódó neuraszténiája elsősorban abban nyilvánul, hogy semminek soha végére nem járhat. Mert félúton meg kell állnia. Innen, hogy nincs Mű, illetőleg van, de az miniatűr re­mekek gyűjteménye. Innen, hogy lángesze, szédületes tudása elle­nére nem « csinált karriert ». S innen az is szerintem, hogy ez az ember, ha megsebzik, legyen bármily jelentéktelen a seb, a félúton ahol megállt, elrejti magát, sérelmét. Ennek az embernek archeti­pusai: René, Werther, meg a többi preromantikus hős. Zimándi úgy gondolja, hogy az amit Bajza Józsefről állított Péterfy tulajdonkép­pen őt magát jellemzi. Lássuk csak: « Nem volt szenvedélyes ember, a másik nemmel hidegen állott szemközt. Kedélyét a barátság érzése tartósan eltölti. A szerelem csak platonikus áradozás, mely pillanatig tart s leginkább mint vágy, emlékezés, novellakezdet jelentkezik, stb. ». Nos, nem vonom kétségbe, hogy Péterfy talán-talán önmagát is a Bajza-jellemzésbe vélte foglalni. Ez esetben tévedett, helyesebben nem jól látta önmagát. Mert stílusa a nagyon is — és befelé — szenve­délyes emberé. Azé, ki nem papol az érzelemről, de érzi-szenvedi és újra-újra kissé belehal. Aki reggelenként azzal a misztikus reménnyel lépi át ajtaja küszöbét, hogy ezen a napon végre-végre megtalálja élete álmodott-keresett­ fantáziáktól szépült társát. Ki legyen e társ? Asszony? Vagy — mit csűrj­ük-csavarjuk a szót? — Elek Artúr óta Némethig úgyszólván minden Péterfy-kutatóban felmerült a kétely. Zimándi ezen a ponton is nyomoz: kedvenc növendékeit csupán ke­resztnevükön vezette be tanári könyvecskéjébe Péterfy s ehhez hason­ló naivitásokon kívül azonban semmi valóban « terhelő » adatra nem lel. Sűrűn ismétlődő külföldi -magányos- csatangolásait etekintet­ben nem érinti. Nem is teheti. A törik-szabad Itáliába vágyakozás nem szűnő tudásszomjával is indokolható. Viszont Zimándi figyelmen kívül hagyja azt a félmondatot, melyet a Haraszti Gyulához intézett levelek egyikében olvashatunk: « ...magános embernek csak nagyvá­rosban lehet lakni » (1897 február). Ha akarjuk, árulkodó mondat. Az élettársat szenvedéllyel keresésről árulkodik. Zárjuk Zimándi vég­következtetésével e meddő és felesleges vitát: hősünk talán mégsem fogható ferde vonzalmak gyanújába. Talán mégsem... (De mi köze ennek a műhöz!­) Magam részéről hajlanék a konjektúra felé, amely szerint Péterfy vallotta tán Ozanam-mal: «Azon a napon, melyen karját egy asszony karjába fűzi, méltósága nagy részéről lemond a férfi». (Lettres, I). Mitogén lett volna az írók írója? Naplók, önvallo­mások hiányában, e vonatkozásban is a gondos stíluselemzésre len­nénk utalva. A második kérdés, ami — mondom — az érem másik oldala csupán: az öngyilkosság oka — okai? Zimándi egyik motívumát, a kielégítetlen ambíciót, mindenesetre a leghatározottaban el kell vetnünk. Péterfy egyáltalában nem érezhette magát « mellőzöttnek», írhatott, publi­kálták; ha többet ír, még sűrűbben publikálják. Taníthatott, nemcsak a reáliskolában, de az egyetemen is mint magántanár, meg az Eötvös Kollégiumban. Szerepelhetett (volna), tagja volt a Kisfaludy Társaság­nak. Szerintem, épp ellenkezőleg abban leledzett a hiba, hogy Péterfy­nek nem voltak tényleges ambíciói, hiszen életkedve sem volt igazán. Miért hagyott fel egy szemeszter után egyetemi leckéivel? Miért nem

Next