Katolikus Szemle 33. (1981, Róma)

4. szám - KISEBBSÉGI SORS - Ölvedi János: Csehszlovákia: A magyar iskolák elsorvasztása

, a magyar tanítási nyelvű iskolák tanulói az országos átlagnál ki­sebb érdeklődést tanúsítanak a továbbtanulás iránt. A múlt tanév­ben csupán 1.086 érettségizett jelentkezett felsőoktatási intézmény­be; ez a szlovákiai átlaghoz viszonyítva csak 5,35 százalék. A jelent­kezők közül mindössze 617 fiatalt (4,88 százalékot) vettek fel vala­melyik egyetemre vagy más főiskolára. » (20) •k -k -k És minek a tankönyvek, amelyekből a magyar diákok tanul­nak? — kérdezheti az olvasó. Nos, a kérdésre roppantul nehéz választ adni. E sorok írója évek óta mindent elkövetett, hogy a magyar iskolák számára kiadott tankönyvek közül akárcsak né­hányat megszerezzen. Levelezett hivatalos fórumokkal, írt a Szlo­vák Pedagógiai könyvkiadónak, könyvkereskedésekhez fordult. Sem­mi eredmény. Válasz is alig. Az is röviden, udvariasan elutasító. Ki­derült, hogy könyv­kereskedési forgalomban nem lehet hozzájutni magyarnyelvű iskolakönyvhöz. A könyveket az iskolák osztják ki a diákoknak, és az iskolaév végén vissza kell azokat szolgáltatni. Végülis ismerősök és barátok juttattak el e sorok írójához néhány magyarnyelvű iskolakönyvet. Miben volt a magyarnyelvű iskolákban használt tankönyvek szelleme? Erre vonatkozólag érdemes idézni Lőrincz Gyula szavait, aki a Szlovák Kommunista Párt Központi Bizottságának ülésén, 1959 májusában felszólalt. Ezeket mondotta: « Nemrég átlapoztam a csehszlovákiai magyar iskolák V. osztálya számára kiadott tör­ténelemkönyvet. A könyv 1953-ban jelent meg. Egyik része foglal­kozik az 1848-as szabadságharccal. Ez a tankönyv majdnem teljesen elhallgatja a magyarok szerepét az 1848-as forradalomban. Ha meg­említi is, azt majdnem negatív formában teszi, mintha a magyarok bűnt követtek volna el, hogy fellázadtak az osztrák uralom ellen. Ifjúságunk ebből a könyvből egyáltalán nem vesz tudomást arról, milyen szerepe volt Petőfi Sándornak, vagy Kossuth Lajosnak eb­ben a forradalomban... Miért nem tanulhatnának a mi gyermekeink Petőfiről és Kossuthról, miért nem kaphatnák meg a történelmi hűségnek megfelelően az 1848-as szabadságharc képét? » A szóvátett történelemkönyv 1953-ban jelent meg. Mennyiben változott meg a magyar iskolák számára kiadott történelemkönyvek szelleme az elmúlt húsz esztendő alatt? Az általános középiskolák 2. és 3. osztálya, a gimnáziumok 3. és 4. osztálya és a szakközépiskolák 2. osztálya számára kiadott történelemkönyvben lapozgatok. Könyvnek aligha nevezhető, inkább három részből álló, sokszorosított, vaskos jegyzetfüzetnek. A sok­szorosított tankönyv Pozsonyban jelent meg, 1972-ben. Írták: Peter Ratkos, Jozef Butvin és Miroslav Kropilák. Címe szerint Csehszlo­vákia történelme, de felöleli a magyar történelmet is. Illetőleg: fog­lalkoznia kellene vele. (20) Új Szó, 1979 március 15.

Next