Katolikus Szemle 34. (1982, Róma)

1. szám - András Mária: „Miért éppen téged, Ferenc testvér?”

A történeti háttér Szent Ferenc egyéniségének és jelentőségének jobb megértéséhez röviden foglalkoznunk kell a korral, amely­be született, a 12. század végén. Ez a század az Egyház és a pápaság életében ádáz küzdelmek kora volt. A nagy szerzetesrendek egyre jobban eltávolodtak eredeti hiva­tásuktól, és gazdag kolostoraikba visszahúzódva öncélú tudományos szemlélődésben éltek. A világi papság romlása, főleg a magasrangú egyházi személyek gazdagsága, pompá­ja, hatalmi túlkapásai, egyházi javak, a kiváltságok meg­vásárolható volta — szimónia — egyre több botrány oka lett a hívek lelkében. Gazdag táptalajt nyújtott ez a hely­zet az eretnek szektás mozgalmaknak, amelyek különösen Dél-Franciaországban és Észak-Itáliában rohamosan ter­jedtek, egyházellenes magatartásuk rövidesen veszedelmes méreteket öltött. Különösen két válfajuk volt népszerű és elterjedt: az albigenseknek, illetve a kataroknak nevezett szekta. Taní­tásuk alapja a manicheizmus kettőssége volt, vagyis a jó és a rossz ellentéte a világban. Az elsőt a lélekkel, a máso­dikat a testtel azonosították. Elvetették az Ótestamentu­mot, a világ teremtését a gonosz művének tekintették, mi­vel az anyagot lényegében rossznak ítélték. Szerintük a lélek üdvösségét csak a testtől való elszakadásban talál­hatja meg, ezért sokszor az éhhalált választották, hogy ezt a célt elérjék. Elítélték a házassági aktust mint a faj fenn­tartásának eszközét. Az Újtestamentumot elfogadták ugyan, de az egyházi tradícióval ellentétes magyarázattal. Követői­ket a tökéletesek és az egyszerű hivek csoportjába osztották, s az elsők teljes hatalmat gyakoroltak az utóbbiak felett. Az Egyházzal totális harcban állottak, híveiknek még az egyházhitekkel való érintkezést is szigorúan tiltották, ha­csak nem térítési szándékkal történt. Hatalmuk egyes vidé­ken, így például a Provence-ban igen erős volt, mert a ne­messég majdnem teljes egészében csatlakozott hozzájuk. Az Egyház és a császárság harca különösen Itáliában a városi hatalmak, pontosabban a korai polgárság megerő­södésének kedvezett. A gyengülő, távoli császári hatalom helyét elfoglalta a közösség által választott helyi elöljárók tényleges hatalma. Az egyre erősödő kereskedelem és kéz­műipar a városok gazdagodását segítette, megerősödésüket a feudális nemességgel szemben. A földbirtokok is egyre inkább a városok kezére jutottak, meghagyva a környező nemességnek bizonyos előjogait, így például a városi rezi­denciát. Ez a városi életben szerepet biztosított nekik, de egyidejűleg veszély idején fegyveres szolgálatra is kötelez­ 2

Next