Katolikus Szemle 40. (1988, Róma)

1. szám - Györffy György: István király – a szent király történeti alakja

GYÖRFFY GYÖRGY ISTVÁN KIRÁLY A szent király történeti alakja Ebben az évben emlékezik meg a magyar nép és a ke­resztény világ Szent István király halálának a 950. évfor­dulójáról. A jubileumi ünnepségek programjával lapunk 11. oldalán foglalkozunk. Itt, az ünnepi év bevezetéseként, közöljük Györffy György történész szíves engedélyével az István király emlékezete című kötetben megjelent beve­zető tanulmányát (Európa könyvkiadó, Bp. 1987). E tanul­mány, az újabb kutatások alapján, történeti valóságában állítja elénk a szent király alakját. Ezer évvel ezelőtt a két császárság határain kívüli kelet-és észak-európai népek életében sorsdöntő változás követ­kezett be. Azok a népek, amelyeknek vezetői erős katonai kísérettel rendelkeztek: dánok, norvégek, svédek, oroszok, csehek, lengyelek és magyarok, közel egyidőben államot szerveztek és felvették a kereszténységet. Ez az Európa ar­culatát megváltoztató fordulat belső fejlődés és külső ha­tások eredménye volt. Csak olyan nép tudott tartós államot létrehozni, amely a gazdasági és társadalmi fejlődés bizo­nyos fokát elérte, és uralkodó rétege belső erőforrásokból tudta stabilizálni uralmát. Az uralom stabilizálására azon­ban a gazdasági előfeltételek nem voltak elegendők; az ural­mat ideológiailag is stabilizálni kellett, s erre a középkori Európában a Volgáig a kereszténység, azon túl az iszlám mutatkozott a legalkalmasabbnak. Közép-Kelet-Európában az Ottók megújított német-ró­mai birodalmának volt katalizátor szerepe e folyamatban. A birodalom terjeszkedésével szemben a határon lakó po­gány népeknek egyetlen lehetőségük maradt a védekezésre: maguk is felvették a kereszténységet, és megkíséreltek egy olyanféle állami berendezkedést létrehozni, amilyen a frank birodalomban és utódállamaiban megvalósult. Kiváltképpen egyezett három szomszédos nép történel­mi útja. A csehek, lengyelek és magyarok nem csupán egy­időben, hanem egészen hasonló módon léptek az államala­pítás és egyházszervezés útjára. Csehországban a Psemiszli-

Next