Katolikus Szemle 41. (1989, Róma)

2–3. szám - Farkas Beáta: Piacgazdaság – ábránd és valóság

piac összekapcsolására törekedett-e avagy csak a direkt, tervutasításos irányítást akarta indirekt, pénzügyi szabá­lyozókkal történő irányítással felváltani. Annyi azonban bizonyos, hogy a hivatalosan elfogadott reformkoncepció mind erőteljes politikai kompromisszum, mind elméleti tisztázatlanságok nyomait viselte magán. A reform érintetlenül hagyta a gazdaságirányítás intézmény­rendszerét, és egy későbbi fázisban kívánta átalakítani azt. Nem volt világos az ágazati irányítás szerepköre. A reform elvei között nem szerepelt a tőkepiac kiépítése. A vállalati önállóság mértékére, a fejlesztési források allokációjára vonatkozó elképzelések nem voltak egyértelműek. A tény­legesen megvalósuló intézkedésekbe ún. fékeket építettek, amiknek az volt a szerepük, hogy az átállással járó megráz­kódtatásokat csökkentsék, és amiket idővel ki kellett volna iktatni (pl. a vállalatoknak nyújtott állami támogatásokat, az esetleges munkanélküliség ellen ható átlagbérszabályo­zást, stb.-t). A reform minden korlátozottsága ellenére kedvező vál­tozásokat hozott. A gazdasági növekedés korábbi ütemét úgy sikerült fenntartani, hogy az infrastruktúrára is jutott pénz, az áruválaszték bővült, a külső egyensúlyi helyzet sem adott okot nyugtalanságra, a fogyasztói piac sokkal kiegyensú­lyozottabb lett. Növekedett a vállalkozószellem, elsősorban a kis- és középvállalatoknál, elismerést nyert a gazdaságos­ság szempontja. A pénz aktívabb szabályozó szerephez jutott, az ágazati ellenőrzés helyett a pénzügyi kapott na­gyobb hangsúlyt. 1968-70 között tovább folytak a reformmunkálatok, a « második lépcső » előkészítése. Kiterjedt volna pl. a mo­nopolszervezetek szétbontására, a tőke- és munkaerőáramlás szabadságának növelésére, stb. A fejlődés megtörik A « prágai tavasz » elfojtása kedvezőtlenné tette a re­form külpolitikai és külgazdasági környezetét keleti szom­szédaink körében. A KGST-országokban gyanakvással figyel­ték a magyarországi fejleményeket. 1973-ban már a Nép­szabadság hasábjain is szó esett erről. Az országon belül is átrendeződtek a politikai erőviszo­nyok. Elsősorban az állami és pártapparátus középirányí­tóinak befolyását veszélyeztette a reform. A nagyvállalatok tevékenységének piaci kontrollja megingathatta volna ad­digi magabiztos, kényelmes pozíciójukat. Ez részben a nagyvállalati vezetők rosszallását, részben a politikai ve-

Next