Kecskemét és Vidéke, 1933. január-december (14. évfolyam, 1-52. szám)

1933-01-08 / 1. szám

-K. rf­ c Tizennegyedik évfolyam 1. szám. Ára 6 fillér. Kecskemét, 1933. január 8. F.így szám ára 0 T. — nc^iucat . Telefonnám: 135. — Telefonszám: 135. POLITIKAI LAP Felelős szerkesztő: KATONA GÉZA Szerkesztőség és kiadóhivatal Kecskeméten, Arany János utca 6. szám (r. kath. bérház átjáró udvar) Hirdetéseket felvesz a kiadóhivata­ lWMiMMníTiiffiijnwriffl^^ Bűvészkedés a költségvetés körül. Tyler népszövetségi biztos jelen­tésében drasztikus intézkedéseket kö­vetel a költségvetési kiadások leszál­lítására. Az ellenzéki kórus viharosan helyesel ehhez és a népszövetségi­ pénz­ügyi szakértő nimbusába kapaszkodva, erélyesen követeli a kormánytól, hogy átmenet nélkül, egyszerre 150—200 millió pengővel csökkentse a költség­­vetés kiadási oldalát. Mintha ez olyan egyszerű, könnyű dolog volna és csakis a kormány akaratán, vagy nem aka­rásán múlna! Csakhogy az a baj, hogy az ellenzéki vezérek óvatosan eltitkol­ják, miképpen képzelik is tulajdon­képpen ezt a radikális leszállítást. Mit és mennyit akarnak csökkenteni a ki­adások közül? A kormány világosan körvonalazta a maga álláspontját eb­ben a kérdésben. Semmiesetre sem kapható az államháztartás kiadásainak olyan redukciójára, amely a gazdasági élet megcsappant teljesítőképességét, a munkaalkalmakat, a fogyasztást, a forgalmat még az eddiginél is vesze­delmesebben megbénítaná, a szociális nyomort növelné, a gazdasági vérke­ringést még lomhábbá tenné és vég­eredményben az állami bevételek ala­kulására is hátrányosan hatna. Ezzel szemben már most az el­lenzék kötelessége, hogy egyenként megjelölje, mely kiadásokat óhajt tö­rölni, vagy lényegesen csökkenteni és ezen az úton 150—200 milliós meg­takarítást elérni. Pedig enélkül az ilyen radikális csökkentés hirdetése nem egyéb porhintésnél és szemfény­vesztésnél. Tessék nyíltan kiállani a közvélemény elé és egyenként megje­lölni azokat a kiadási tételeket, amelyeknek törléséből egy ilyen nagy, a jelenlegi költségvetésnek csaknem negyedrészét kitevő csökkentés elér­hető volna. Ugye­bár­ elsősorban a személy­zeti kiadások nagyarányú leszállítása kellene ahhoz, hogy ekkora kiadási csökkentés egyáltalán szóba is kerül­hessen. Hiszen a személyzeti kiadások a közigazgatási költségvetés 53 szá­zalékára rúgnak. Ilyen irányú személy­zeti kiadásbeli megtakarítás csakis az állami alkalmazottak létszámának hir­telen nagymérvű csökkentésével és ezenfelül megmaradt tisztviselők fize­tésének újabb súlyos leszállításával volna keresztülvihető. Ezt akarja az ellenzék? Mert ha ezt nem akarja, úgy ki van zárva az általa követelt kiadási redukció. Tessék tehát nyíltan odaállni az ország elé és hirdetni a tisztviselők elbocsátását és újabb fize­tés­ redukcióját, valamint a nyugdíjak további leszállítását. És tessék vállalni az ezzel feltétlenül járó népszerűt­lenséget. De bármily mértékben történné­nek is tisztviselőelbocsátások, végzetes­­ listázások és a tisztviselői járandó­ságokat bármennyire is leszorítanák a létminimum színvonala alá, ebből még mindig nem állana elő a kiadásoknak ez a követelt 150—200 milliós csök­kentése. Ehhez még a dologi kiadá­soknak is további lényeges leszállítása volna szükséges. De mit jelentene ez ? Először is igen sok intézménynek a beszüntetését, vagy legalább leépítését és ezzel kapcsolatosan kereseti és munkaalkalmak feladását. Ilyen nagy­arányú dologi kiadásbeli csökkentés jelentené az iskolák egy részének be­zárását a tanszemélyzet szélnek eresz­­tésével a klinikák és kórházak meg­szüntetését, vagy az ápoltak számának lényeges leszállítását, a kultúrintézmé­nyek leépítését, a vasutak lerongyoló­­dását, nagyszerű állami intézmények lezüllesztését, a beruházási tevékeny­ség abszolút megállítását, az utak le­romlását. Egyszóval Magyarországnak kultur- és jogállamból balkáni színvo­nalra lesülyesztését. Akarja-e ezt a tisztelt ellenzéki vezérkar, igen-e, vagy nem? Itt nyíltan szint kell vallani. Itt nem lehet tovább kertelni. Vagy vál­lalja az ország elbalkanizálódását, vagy abbahagyja a drasztikus redukció követelését! De odaállni az ország elé és nagy garral hirdetni a költségvetés kiadási oldalán egy ilyen radikális csökkentés lehetőségét, viszont elhall­gatni, hogy egy ilyen redukció mit jelentene a gyakorlatban, milyen bor­zalmas következményekkel járna szo­ciális, gazdasági és kulturális hatásai­ban : ezt a kétszínű játékot büntetlenül tovább űzni nem lehet. A költségvetés en block leszállításának hirdetésével népszerűséget hajhászni, de a valóság feltárásával egybekötött népszerűséget nem vállalni, ezt a magyar nép jó­zansága és politikai érzéke nem veszi be. Nyílt kártyákkal becsületes játékot kérünk. Elég volt ebből a széltoló bűvészkedésből, amelynek épeszű em­ber nem ül fel többé. A az adóvégrehajtások, zálogo­lások és árverések pergőtüzé­­ ben jobban védje magát az adófizető t Él túlbuzgó adóközegek szabálytalan eljárásai ellen csak úgy lehet védekezni, ha az adóalany tisztában van a tör­vénnyel és a jogait védő rendeletekkel. Íá­ik képezhetik a zálogolás tárgyait? Hová kell fordulni a panaszokkal? A mai súlyos"gazdasági viszonyok között, amikor soha senki sem tudhatja, mikor kopogtat ajtaján az adóbehajtó közeg, minden polgárnak érdeke, hogy ismerje az adóbehajtási eljárások va­lamennyi fázisát. Kötelességnek tekint­jük tehát, hogy felvilágosítsuk olva­sóinkat a legfontosabb tudnivalókról, amiknek birtokában kiki el tudja bí­rálni, hol lépte túl az adóközeg azt a határt, ami esetleg anyagi megkároso­­dására vezethet, ha nem védekezik a számára törvényben biztosított eszkö­zökkel ellene. Itt adjuk a legfontosabb tudniva­lókat . A községek és városok által ve­zetett adóvégrehajtásokat mindenkor intésnek kell megelőzni, tehát zálogo­­lás csak megintés után történhetik. A megintés rendszerint 8 napi fizetésre szólítja fel a hátralékost és a zálogo­lás csak e határidőnek eredménytelen eltelte után következik be. A végre­hajtó közegek törvényellenességei és szabálytalan eljárásai ellen elsőfokon az adóhivatalhoz lehet panaszt benyúj­tani 15 napos határidőre. Másodikon a vármegyei közigazgatási bizottság adóügyi bizottsága és harmadfokon a közigazgatási bíróság dönt ily pana­szok tárgyában. A zálogolás tárgya az adózónak bárhol található ingósága és vagyona. Ingatlant csak abban az esetben fog­lalhat a hatóság, ha a hátralékosnak egyéb lefoglalható vagyona fel nem található. Kisiparosoknál sohasem fog­lalhatók le az iparuk folytatásához szükséges szerszámok és eszközök.

Next