Kecskemét és Vidéke, 1936. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1936-07-06 / 27. szám

Tizenhetedik évfolyam 27. szám. Ara 8 fillér. Kecskemét, 1936. julius 6. ÜL ám mai p\w jm­ Ml MjIwM JeLé JHt ________________ és VIDÉKE POLITIKAI, TÁRSADALMI ÉS SPORT LAP. — MEGJELENIK HÉTFŐN REGGEL V­agonok dübörögnek ki a kecskeméti pályaudvar­ról. Muníciót szállítanak. A legszebb muníciót, barackot, mellyel a hírös vá­ros sikeresen ostromolja a külföldet, germánok fellegvárait, Albion ködös metropolisát, a föld alá süllyesztett lon­doni vásárcsarnokokat. 10 vagon, 20 vagon, 30 vagon, 80 vagon. Szünetlenül tolatnak a kecs­keméti pályaudvaron, csoportosítják a vagonokat, csurognak a G6. kocsikból a jégtömbök, melyek hűsítő levegőt ad­nak a baracknak. Barackillatban fürdik nemcsak a kecskeméti szőlőhegy, hanem a pálya­udvar is. És ezen illat élvezése közben el kell felejtenünk, hogy a kecskeméti pályaudvaron kajszi és rózsabarack helyett vidékről hozott őszibarackot áru­sítanak, hogy a városban nem lehet kapni prima barackot, hogy mikor a hajnali piacon barackkrachtól izzad a termelő, akkor a fogyasztó közönség délelőtt 40—50 fillérért tudja megvenni asztalára a másodrendű barackot. Most boldognak kell lennünk, hogy vagonok gördülnek a pályaudvarról, hogy ezek az illatozó vagonok végig­suhannak az ébredő országon és hirde­tik a kecskeméti gyümölcs diadalát, a kecskeméti szőlőműves verejtékének ugyahogy megfizetését, elismerését. Mert hiszünk abban, hogy ez így nem megy tovább! Hogy Kecskeméten ez évben lesz utolszor krach, fillérekért adja el gyümölcsét a termelő. Hiszünk benne, mert épül már a Közhűtőház, mert látjuk azt a harcot, melyet a pol­gármester az exportérdekekkel viv a kecskeméti barackért. Hiszünk abban, hogy jövőre telje­sülni fog a termelőközönség minden jogos kívánsága: védelmet kap a szi­­polyozó kofa és kereskedő ellen. Ugyan­akkor védelmet kap a gyümölcsünk is. Védelmet kérünk a baracknak! Kül­földön legyen az is „Kecskeméti ba­rack“, nem pedig egy gyorsan kimúl­ható cég exportcikke. Ne focim legyen a cég, hanem csak zárójelbe tett alcím. A focim: „Kecskeméti barack“ legyen. Ma a barackillat élteti városunkat. Ma mindenkit érdekel a barack sorsa, mert ez a hamvas piros, sárga leves gyümölcs a feltámadást hozta meg a halódó városunknak. Életet, boldogságot hozott. Kérdezzük, milyen áldás lett volna, ha tisztességes áron vásárolnák a ke­reskedők. Ha minden tétel el­kelt volna. Milyen fenséges ritmussá szélesedett volna ki a vagonok, az illatos vonatok tompa dübörgése ?! . .. Még lehet!... Az egész város közönsége várja, hogy Hirös Héten felavassák az Országzászlót — A vitézi asszonyok fájdalmasan vették tudomásul munkájuk eredménytelenségét Az egész városban mély hatást váltott ki cikkünk, melyben megállapí­tottuk, hogy az Országzászló beígért felavatása a Hírös Héten — elmarad s teljesen bizonytalan, hogy ebben az év­ben, vagy egyáltalán állni fog-e Kecs­keméten Országzászló. Az általános hangulatnak engedve utánajártunk, lehetséges lenne-e még e héten az Országzászlót felállítani. — Igen, még lehet! — kaptuk az illetékes szakembertől a választ. — Úgy tudom, hogy a város kul­­tur-, vagy az építészeti ügyosztályán egy igen szép, mondhatnók grandiózus Országzászló-terv fekszik, melyet az eszme felvetője készíttetett el. A kivite­lezés 3—4 napot igényel! Az Országzászló tervrajza tehát már megvan. Megvan hozzá a szüksé­ges pénz is, sőt , a nyersanyag és munkadíj sem kerül pénzbe, mert az iparosok, illetve a cementgyár azt több mint két évvel ezelőtt már díjmentesen felajánlotta. Megmozdult tehát már a Tőke is, hogy álljon Kecskeméten az Ország­zászló ! Mozduljon meg tehát a Szív is, a Hazafiasérzés és a második Hirös Hét az Országzászló felavatása jegyében pe­regjen le, akkor lesz teljes az ünnepünk, akkor lesz a hirös hetünk! A város lakosságának minden ré­tege kifejezést adott szerkesztőségünk­nek arról, hogy mennyire sajnálják az Országzászló felavatásának érthetetlen, meg nem okolt elmaradását, felállításá­nak huzavonását. Mondják, hogy sok helyen már tíz-tizenkét házból álló köz­ségek is állítanak fel Országzászlót s épen Kecskemét, a legmagyarabb város késlekedik az Országzászló felállításával. Igen nyomott a hangulat a Vitézi Asszonyok Társaságában, ahol a télen olyan lelkesen, hévvel dolgoztak az Országzászlóért. Három vitézi asszonyt kérdeztünk meg, mindhárom egyönte­tűen mondotta: — Fájdalmasan vettük tudomásul, hogy munkánk eredménytelen s hogy az ígéret ígéret maradt. .. Az egyik cserkésztiszt felkereste szerkesztőségünket és elmondotta, hogy cserkészeivel a kecskeméti pusztákról egy-egy kis zsák homokot hordat be az Országzászló alapjára és ugyancsak oda­adja azokat a köveket, melyeket cser­készei az ország legmagasabb hegyeiről hoztak el emlékül. Ilyen lelkesedés, ilyen mély érzés várja, hogy felállítsák a kecskeméti Or­szágzászlót. Külön gyorsvonat vitte a barackot Svájcba 103 vagon gyümölcsöt szállítottak el vasárnap Kecskemétről Éjjel-nappal robognak ki a gyümölcsös vagonok a pályaudvarról Napról-napra nagyobb lesz a kivitel Mit kereshet a Máv­ a kecskeméti gyümölcskivitelen, amikor vasárnap kb­. 160 ezer pengő fuvardíjat vett be Heresi, lázas munka folyik a kecskeméti gyümölcs külföldre szállítása körül. A legmoz­galmasabb, a legnehezebb feladatuk a vasu­tasoknak van, akik zavartalanul, menetrend­szerű pontossággal bonyolítják le ezen avult, parányi állomásunkon az exportforgalmat. Itt elsősorban teljes elismeréssel kell nyilatkoznunk Bakay Gábor állomásfőnökről, aki minden nap késő éjfélutánig bent dolgozik a hivatalában és Szász Károly raktárnokról, aki az egész szezon alatt egyik fő irányítója a gyümölcs bevagonírozásának. Vasárnap rekord kivitel volt 24 óra leforgása alatt 103 vagon gyümölcs hagyta el a pályaudvart. (Szombaton 66 vagon Németországba meggy 2, barack 12 vagonnal, Ausztriába barack 2, Csehszlovákiába 3, Svájcba 18, Lengyelországba 3 vagon. Ubor­kából Ausztriába 2, Németországba 15, Cseh­szlovákiába 2 vagon. Összsúly 5818 mázsa.) Ezt a kivitelt vasárnap túlszárnyalta. Éjfélig ­ Látta már a legújabb fürdőruha divatot? Nézze meg Héjjá­s-harisnyaház kirakatait.

Next