Állami Katona József Gimnázium, Kecskemét, 1893

A chemiai gyakorlatokról. A tapasztalásból származnak az ismeretek s igy a tanulás termé­szetes útja a tapasztalatok gyűjtése, melyekből levonjuk a tanulságot. Amire az embert saját észrevevése, okoskodása vezeti, azt játszva tanulja s állandóbban megtartja, mint a könyv holt szövegét és az ilyen önképzés által ítélete gyarapodik az emlékezet megterhelése nélkül, így vagyunk a chemiával is. Ha a tanuló maga végzi a chemiai kísérletet, a tényt jobban megismeri, maradandóbban megtartja, mintha csak könyvből tanulja, mi mellett életrevaló gyakorlottságot és önállóságot szerez magának. Ha a tanuló maga tapasztal, észlel, kutat, keresi az össze­függést, az igazságot, látja a chemia igazságainak megállapításmódját — az életben is szükséges megfigyelés- és igazságszeretethez, tisztasághoz és rendhez szokik, érzékeit miveli, szellemi erőit, különösen izélőtehet­­ségét fejleszti, önbizalmát, önérzetét hathatósan emeli. Szóval, ez a tervszerű foglalkozás hatalmas szellem- és jellemképző erővel bír. A vegytani gyakorlatoknak az értékeket mivelő, a szellemet fej­lesztő s a jellemet nevelő hatása indította Kecskemét városát arra, hogy a helyi reáliskola részére dolgozó­ helyiséget építtessen. Minthogy egyelőre csak négy dolgozónak adhattunk felszerelést, a IV., V. és VI. osztálybelieket felszólítottam a jelentkezésre s ezek közül választottam dolgozókat. Lehe­tőleg törekedtem egyszerű feladatokat összeállítani s hozzá olcsó eszközt adni, mert a kezdőnek nem lehet complicált készülékkel dolgozni, mi a dolog lényegének megértését nehezíti s e mellett drága is. Ha a fiú olcsó edényt tör, nem veszti kedvét s ezért — ahol lehetett — a henger­üveget befőttes üveggel h­elyettesiteni, a retortát, lombikot kémcsővel. Az amúgy is csekély — hetenkint 2 órai — munkaidőből sokat elvont a feladatoknak diktálása s részben ezért közlöm azokat értesítőnkben, hogy jövőre — midőn majd nagyobb számmal vehetünk fel gyakorlókat — a feladatokat készen kapják kézhez. A mondottakhoz képest, a következőkben összeállított feladatoknak czélja, hogy az iskolában szerzett tanulmány alapján a tanuló maga

Next