Állami Katona József gimnázium, Kecskemét, 1918

. Egészségi állapot. A tanulók egészégi állapota jónak minősíthető. A városunkban is fellépett spanyoljárvány ugyan Nagy György V. oszt. tanuló személyében áldozatot is követelt, mindazonáltal csak csekély­­számú, könnyebb lefolyású megbetegedésnek vált okozójává. A mulasz­tások túlnyomó része könnyű megbetegedésből származott. Az intézet fegyelmi és tanulmányi állapota. A tanári kar minden egyes tagja a letűnt forradalmi idők káros befolyásait megszüntetendő fokozottabb mértékben igyekezett az ifjúság oktatását a vallás-erkölcsi élet fejlesztésével minél szorosabb kapcsolatba hozni. Megkívántuk m­i a tanulóktól, hogy vallásbeli kötelmeiknek eleget tegyenek. Legfőbb gondunkat képezte a meglazult fegyelem helyreállítása, az ellanyhult munkaszeretet és kötelességérzet fokozása. A hazafias érzés ápolására s különösen a tettekben megnyilvánuló hazaszeretet felébresztésére, fejlesztésére iskolai ünnepélyeket rendeztünk s a jó nevelés érdekében is megtettünk mindent, ami hatáskörünkben állott. Törekedtünk tanulóinkat a természet meg­becsüléséhez és az állatvilág védelméhez szoktatni, rámutattunk az alko­hol, nikotin élvezetének a testre és lélekre egyaránt veszedelmes voltára, gondunk volt a közegészségi tudnivalók megértésére is. Az ifjúság erkölcsi magaviselete általában megfelelő volt, igazgatói megrovást a lefolyt évben egy ízben sem kellett alkalmaznunk. A tanítás a miniszteri utasítás és a főigazgatóság által jóváhagyott módszeres előirányzatok betartásával történt. Az előírt tananyagot minde­nütt elvégeztük, de a hosszas kényszerszünetek miatt nem a megfelelő alapossággal. Az általános tanulmányi előmenetel a rendkívüli viszonyok teremtette nehézségek dacára kielégítőnek mondható. De nem zárkózha­tunk el annak kijelentésétől, hogy a tanulók elbírálásánál — átmenetileg — még mindig a némileg enyhébb mértéket alkalmaztuk. Testnevelés. A tornatanítás — tornacsarnok nem állván rendelke­zésünkre — csakis az enyhébb őszi és tavaszi s a nyári hónapokban folyt, s jobbára játék-, szabad- és katonai rendgyakorlatokból állott. Iskolai ünnepélyek. Ilyeneket rendeztünk : okt. 6-án az aradi vér­tanuk gyásznapján, márczius 15-én a nagy napok emlékére, január hó 23-án a Magyarország megcsonkítását célzó békefeltételek átadása alkal­mával s június hó 29-én az évzáráskor. A mű-kor mindannyiszor ének-, zeneszámok- és szavalatokból állott. Ünnepi beszédeket tartottak : az igaz­gató, Fördős László tanár és Kiss Miklós ill. oszt. tanuló. Részt vettek tanulóink a nemzeti hadsereg ünnepélyes fogadtatásán 1919. nov. 23-án ; a Horthy Miklós kormányzó látogatása alkalmával rendezett díszfelvonu­­láson 1920­ február hó 7-én; a Kecskemét és környéki menekültek által rendezett hazafias ünnepélyen március hó 16-án és a „Területvédő Ligá“­­nak a békefeltételek ellen tiltakozó gyűlésén május hó 13-án. Hivatalos látogatás. Madzsar Gusztáv tanker. kir. főigazgató úr április hó 27—29-én végezte intézetünkben hivatalos látogatását. Szerzett tapasztalatairól az április hó 29-én tartott értekezleten tájékoztatta a tanári kart. Segélyezés, jutalmazás. Az intézet „Segítő Egyesület“-ének jelenlegi vagyona 9629 76 kor., amelynek legnagyobb része hadikölcsönbe van fektetve, miért is az ezidőszerint nem is volt segélyezési célokra fordít­ható; a készpénzből 6 tanulót részesítettünk 137.50 kor. tandíjsegélyben. Az egyesület könyvtárából 141 tanuló kapott 689 tankönyvet, ami a mai viszonyok között igen nagy segítség volt a szegénysorsú tanulók számára. Tandíjmentesség kedvezményében 60 tanulót részesítettünk 575­ korona értékben. Az intézet 9 alapítványa ugyancsak hadikölcsönbe van fektetve s igy azok kamatait sem oszthattuk ki. Tanulóink jutalmazására adományoztak: a helybeli „Fruktus R. T.

Next