Katolikus leánygimnázium, Kecskemét, 1924
képességével megsokszorosítsa a tanuló összes gyakorlatainak érdemeit. Az egyes gyermekek megfigyelése odasegített, hogy legkisebb cselekedeteinek fontosságát megértettük, értékes indulatainak ébredését észrevétettük vele és azoknak megőrzésére, fejlesztésére biztattuk. Igyekeztünk bátorságot nevelni a serdülő leányokban, hogy ne éppen kiváló, nagy erőfeszítésekkel járó cselekményre, hanem az apró és folyton ismétlődő, jelentéktelennek látszó kötelességteljesítésekre legyen kedvük, melyekkel kerülni tanulják a restséget és győzelmekhez juttatják őket nemcsak az iskolaév végén, az egész tanulási időszak befejeztével, hanem az életben is. Ha megszokják már most inkább lemondani kényelemről, apró örömökről, mint elmulasztani valamit a kötelességből, akkor kisebb nagyobb gyönyört is fognak élvezni aszerint, hogy a helyes cél és haszon elérése után lelkiismeretük tetsző jóváhagyását megnyerik. Az iskola vezeti a gyermeket a természeti hajlamok felhasználására vagy legyőzésére, ami mindkét esetben önfegyelmezéssel jár, ez pedig szükségképen megerősíti a jó elhatározásokat, erős jellemet fejleszt, mellyel önhatalmúlag rendelkezni tartozik. Nem készen e munkával, hanem készséggel erre távoztak az iskola kötelékéből nyolc év után első érettségizett tanítványaink és ezekkel a kísérletekkel mentek a szülői ház szorosabb körébe az iskolai szünetet élvező gyermekek. Internátus, Internátusba a helyi, családi és egyéni okok vezetik a gyermekeket. Legideálisabb volna, ha a család megadhatná, ami a gyermek fölneveltetéséhez szükséges, de ez a legtöbb esetben nincs így, sőt könnyen mulasztások történnek azzal, hogy a gyermek felügyelet és kellő nevelési hatások nélkül természetében nyers, jellemében hibás irányú, a lelki életben pedig teljesen tudatlan marad. A szerzetes internátusok hivatása különösen, hogy megadják azt, ami e tekintetben a családi életben nem volt elérhető. Három fő mozzanat magaslik ki az internátusi élet belső szervezetéből és elveiből: 1. rendre és munkaközösségre való szoktatás. A növendék köteles a reábízott tárgyakat gondozni, megőrizni, felelős a kezelésére adott dolgokért, meg kell figyelnie a hallgatás, munka, pihenés, játék, üdülés szabályait és ami igen fontos, rendet kell tartania időben a tervszerűen beosztott napirend pontos követésével. A közös foglalkozások, arányos részesedés házi munkákban a testvériességnek, jog-, igazság- és kötelességérzelemnek hathatós fejlesztői, az igényeknek mérséklői. 2. A fegyelmezés komolysága mellett fő nevelési eszköz internátusban a jó kedv ébrentartása. A szorgalmi időn kívül kellő szabadságot biztos