Kecskemét, 1874. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)
1874-01-04 / 1. szám
A hadsereg felszerelésére vonatkozó Skene - féle ismeretes szerződést a közös hadügyér felmondta valahára, — sőt már a válalkozni akarókat is felhívta ajánlataik benyújtására. Hanem annak elhatározását: egy vagy több kézbe juttatja-e a vállalkozásból kínálkozó előnyt; juttat-e vagy sem abból — habár csak egy morzsaléknyit is a magyar iparnak : fentartotta bölcs belátása számára. „A közegészségügy rendezéséről“ szóló törvényjavaslat már elkészült és nyomtatásban is megjelent. Esztendőre — vagy kettőre — törvény is lehet belőle. Addig csak megtart bennünket az isteni gondviselés s azon szabályrendeletek utalma, melyeket Linzbauer a régi jóidőkből összegyűjtött s a melyeket újabban az országos közegészségügyi tanács németből magyarra fordított. A törvényhatóságok új beosztását tárgyazó törvényjavaslat egyik fő elve, hogy a kisebb városi törvényhatóságok beolvasztassanak a megyékbe. Városunk helyhatósági önállóságát tehát nem fenyegeti veszélylyel, mert „a kisebbek“ közé nem tartozik. Sőt azon édes reménynyel kecsegtet bennünket, hogy Kecskemét egy Pest-Pilis és Solt t. e. vármegyék s a Kiskunságból kikerekítendő új megyének is lesz székhelye. Nem nézi ezt jó szemmel — Kalocsa. A keleti vasúttársulat által 17 millió írtért zálogba adott 30 millió forintnyi másodkibocsátású elsőbbségi kötvényeket, melyeknek január 1-je napjára kötelezett beváltása pénz- és hitelhiány miatt lehetetlenséggé vált: megmentette a kótyavetyétől Szlávy miniszter, ki a prolongátiót kieszközölte. A hír azt mondja, nem került neki egyébbe — csak egy bécsi útba. De arról nem kezeskedünk, hogy Pipitz K. — az osztr. nemzeti bank igazgatója — e hírrel egyetért. Tán a paritás okáért Budapestet meg osztrák miniszterek tisztelték meg látogatásukkal, névszerint: hg. Aversperg elnök, de Preus és Horst. Eljött Khut közös hadügyér is. S mindezeknek hozzájárulásával a közös kiadások tárgyában dec. 29-kén egy nagy minisztertanács tartatott, melyben ő felsége elnökölt. A főrendiház dec. 29-kén tartott ülésében letárgyalta „az 1874. évi költségvetésről“ szóló törvényjavaslatot. Tartottak nagyszabású beszédek, hogy lássa az egész világ, miszerint a magyar főrendeket is megilletné az a jog, melyet a népszabadság követelményeinek megfelelőleg rendezett repraesentatív monarchiában egyedül a képviselőház gyakorol — hanem azért elfogadták változtatás nélkül — a törvényjavaslatot. Tanügy a bécsi világtárlaton. I gyeruick-pavilon. (Folytatás.) Játékszerek. A játék a munka kezdete, kell hogy a gyermek azt korán megszokja, azonban játékszerei úgy legyenek megválasztva, hogy azok által a gyermek ereje, értelme és értelme fejlesztessék miveltessék s hogy a szabályszerű elfoglaltság által a munkához szoktattassék. A szegény gyermeknek maga a természet nyújt játékszert, homok, anyag, virág és vessző kielégítik vágyait. A nagyobbak örömmel faragcsálnak s ilyenkor ne háborítsák őket a szülök, ne vegyék el tőlök a kedves bicskát, még ha egyszer kétszer megvágják is kisujjokat. A mely gyermek örömmel farag, épít, ront, abból gyakorlati ember lesz! A városi gyermektől a természet megvonja a játékszert, annak a vásár szolgáltatja azt. Ilyen vásárt láthatni a gyermek pavillonban azzal a különbséggel, hogy itt a játékszerek nevelészeti alapon vannak összeválasztva. Testképzők a hinta és a hinta-ló, mely mint említők a tüdő javára szolgál; a különféle kocsi, targonca, labda és karika, melyeknél a gyermek egész testében erősödik. Ezen utóbbiakból kiemelendők azon labdák, melyek két vagy három színre vannak festve. Ezek által a mozgás mellett a gyermeknek még színérzéke is fejlesztetik. (Bécs Müller) A gyermek szemmértékének gyakorlására szolgálnak az ívek, puskák stb., melyek azonban veszélyes voltuknál fogva a nyújtott előnyt elvesztik. Az építészeti játékszerek fából és agyagból. Házak , templomok , ablakok mind szétbonthatók és ismét összerakhatók. Ezen csoportban rendezett szerek a gyermek figyelmét ébren tartják , de csak akkor, ha ugyanazon építészi darabokkal különféle épületeket lehet kihozni. Minél többet annál jobb, mert a gyermek egyet csak egyszer épít örömmel, másodszor — nem lát rajta újat — nem örömmel teszi. A negyedik csoportba tartoznak a házi és ipareszközök. A házi eszközök és szobabútorok a leánygyermekeknek szánják, melyek mellett az anyák segítségükre legyenek leánykáiknak. Minél jobban sikerül a leánygyermeknek a háztartási játék, annál biztosabban számíthatni arra, hogy a leánykából jó házi nő válik. (Kietaibl Ferenc, babák, szobabútorok, konyha eszközök stb. gazdag kiállítása.) A játékszereknél figyelemre méltók a chinai és japáni szerek, ilyenek a visszaröpülő papírmadár és a súlyozott toll. Szellem fejlesztők. Érzék fejlesztés. Ide tartoznak mindazon játékszerek melyek a gyermek lázérzésére alak, idom, szín és színvegyület által befolyással vannak, melyek a hallás, szaglás, tapintás érzékenységét kitűnően erősítik. Hogy a gyermeknél az érzékeket már a bölcsőnél kell fejleszteni és ápolni azt minden nevelő tudja. Ezen elvből indulva a kiállító bizottság erre vonatkozó eszközök összehalmozásában kiválólag intézkedett. Delhez Konstantin kiállítása mind az öt érzésre van befolyással. Színtáblácskái megkülönböztetésére a szikeknek: vörös, sárga és kék, narancs, zöld és lilától, melyeket a gyermek megnevez, kirak s végre kiválasztja vagy összerakja azokat, melyeket a háznál látott, vagy melyek a kertben látható virágon és madáron láthatók. Az alak megítélésére szolgálnak a mértani idomok. A hallérzék fejlesztők: a hang magasságának és mélységének megkülönböztetésére vannak a különféle nagyságú és hangú érc-korongok. A korongok az asztalra dobatván a gyermek megítéli melyik korong adta a magas és melyik a mély hangot. Ez a zene előgyakorlata. Szaglásra szolgálók: Itt vannak a kicsi üvegük megtöltve különféle szagú és ízű folyadékkal, melynek megízlése által a gyermek szaglása és ízlése fejlesztetik. Tapintás: A súlyt Delhez apró különféle súlyú fadarabokon érzékelteti. Delheznek ezen érzés fejlesztő eszközei minden gyermekbarát és nevelő előtt elismerést szereztek. Ide tartozik Hartinger és fia, Brücke tanár után kiállított színes korongtáblája, melyen a színek közepe felé sötétülnek, kifelé halványulnak a feketétől a fehérig. Sokszor mondják, sőt nagyobb részt úgy is van, hogy a zene iránti hajlamot egyes családokban, örökségképen veszi át egyik tag a másiktól. A kitűnő Bach zeneművész dinasztiája századokon át adta a zenemestereket. A zenét is a bölcsőben tanulja a gyermek, hallására nagy befolyással van a jó zene Mozart három éves korában kikereste az accordokat, 6 éves korában concertet adott és azon korban, midőn nálunk a gyermek a zenét kezdi tanulni, zenedarabokat szerkesztett. Ez onnan magyarázható ki, hogy Mozart már a bölcsőben kezdé a jó zenét tanulni. A tapasztalat s a tudomány megegyezőkig figyelmeztetik a szülőket, nevelőket, hogy a gyermek hallérzékét épen úgy, mint látérzékét a lehetőleg legkorábban és legjobban fejleszteni el ne mulasszák. A gyermek első zenetanítója a bölcsődal. E mellett csendesül, elalszik, de tanul még álmában is. Ezt követi az apa, anya vagy a testvérek játéka. És így tovább. A kiállításon az ide vágó eszközök: a száj és kéziharmónium, melynek kedves hangjait a gyermek örömmel hallgatja, míg ellenben kerülendők mindazon hangszerek, melyek a gyermek hallérzékére tompítólag hatnak. Ilyen a trombita, dob, harang, recsegő, hegedű s más zajos szerek. Legjobb Schmitt János harmoniuma, melyen minden hang betűvel is meg van jelezve. Továbbá Müller üvegtáblácskákból készült zongorája s a gyermek hegedűk, melyeken az ujjak és közhelye meg van jelölve, szintén említést érdemelnek. Az első szemléleti gyakorlat eszközei. A legjobb szemléleti eszközök: a természeti tárgyak vagy azok hű mintái. Képes könyvek nagy számmal vannak kiállítva. Reiner és Müller (Csehország) kiállítottak különféle állatokat, gazdászati és házi eszközöket, házakat, városokat, templomokat, hidakat stb. részint fából kifaragva, részint papírgyurmából kipréselve. Trencsánszky M. (Bécs) a természetből vannak véve. Sok kivágva, összerakhatók és elbonthatók , úgy, hogy a gyermek képes ezekből összeállítani: kertet, tájékot, vadászatot, pásztoréletet stb. Gyakorlatiak Winternier Károly tanító játékbetűi , kivágott térképei, és a történet tanításához 50 uralkodó arcképe. Az első fogalkodtatási eszközök. erödetnek élve a gyermeket foglalkoztatni, de e mellett nem kifárasztani. Az első foglalkozásra legalkalmasabbak a fadarabok, gyűrűk és hajlított huzas darabkák, melyeket a gyermekek — minta után — raknak össze. Papírhajtás és több más. E téren három kiállító érdemel kiváló figyelmet. Selber tanító (Aussig) kiállított egy népiskolát összekötve gyermekkerttel — teljesen berendezve. Bretsch Hugó (Berlin) példányokat, térképeket stb. Fröbel után. Fischer (Bécs) papírhajtási mintákat szintén Fröbel elve után A gyermeknek előtanítása a szülői háznál. A gyermeknek értelmét a képek, minták, játékszerek igen korán felébresztik, úgy, hogy az önmagától kivan írni, olvasni, számolni, rajzolni még mielőtt éveinek száma őt az iskolába szólítaná. A pavillonban erre vonatkozó eszközök nagy számmal vannak kiállítva. A dunaiaknál az olvasást, írást a gyermek már 4 éves korában kezdi meg. A kiállított dinai könyvekből kitűnik a jegyeknek azon száma, melyet a 4 éves gyermeknek ismerni kell. Minden évnek megvan a maga tanulni valója. Itt 6 éves korig terjed a kiszabott lecke. A japániak a 48 jegy megismerésére szintén korán rávezetik gyermekeiket. Az írásnál példányt használnak , melyet a gyermeknek 20-szor kell lemásolni. Tehát szoktatás, egy ugyanazon vonalon 20-szor menni. Könyveik, tábláik telvék rajzokkal. Leggazdagabb gyermek-könyvekben Németország. Az abc könyvek, sidelek úgy vannak szerkesztve, hogy a gyermeknek az irás, olvasás, számolás tanulása könnyűvé s mindenek felett mulatságossá tétettessék. A könyvek képeinek szemléltetése által vitetik a gyermek az olvasásra. A németek mellett az angolok és a franciák foglalnak méltó helyet. (Folytatjuk.) Hazánk s a külföld. — A dunapataji választó kerületben Vidács helyére Szederkényi Nándort, a szélsőbal jelöltjét választották meg képviselőnek. — A király meghagyta, hogy a fekete-sárga lobogót csak ünnepélyes alkalmakkor vonják fel a budai k. palotára, és a szt.-gellérthegyi várasra. Igen szép, de, miután mi azt tartjuk, hogy a fekete-sárga zászlónak a m. kir. palotán semmi helye sincs, azért csak azon rendeletnek tudnánk feltétlenül örülni, a melyik a fekete-sárga zászlót végkép száműzi a m. kir. épületekről. — A kistelekre indított majsai postát kirabolták Kömpöc pusztán. A kocsis szövetkezett két cimborával s a leveleket felbontogatták, a mint ez megtörtént, a lovat elcsapták , mely a kisteleki postához visszament, s igy hírvivő lett. A rögtön útnak indított pandúrok a postakocsist elfogták, ki azután megmutatta, hogy a pénzt hová ásták el. Eddig 700 frt. került meg. — Orvos-sebészi klinika fog felállíttatni az üllői úton, s hir szerint 400,000 ftba kerülend. — Madocsán egy B. János nevű ember a múlt évi dec. 28-kán éjjel, előbb apját és anyját, azután magát meggyilkolta. — A pozsoni régi főtemplom stylszerű helyreállítására a király, a vallás alapból 10,000 ftnyi segélyt engedélyezett. — Kismaroson (Csanád megye) egy özv. asszony, kinek férje a cholera áldozata lett, s öt árvát hagyott hátra, pár nap előtt szerencsésen 3 ép fiú gyermeket szült.