Kecskemét, 1874. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)

1874-01-11 / 2. szám

POLITIKAI ÉS TÁRSADALMI HETILAP. Megjelen Előfizetési árak, n­­ r«i e t黫t­áj­a is« hetenként egyezer, Vasárnap, vidékre postán, vagy helyben házhoz hordva: 1 négyszög-hüvejy tér, petittől fölfelé tetszés szerinti nagyságú ------------ Egész évre..............................5 frt — kr. betűvel szedve, egyszer SU kr., kétszer IS kr., többször lOkr. Szerkesztő lakásai Orvos-utca 6. sz. a. Félévre...................................3 „ — „­­ Bélyegdíj: minden beigtatáskor külön 30 kr. Kiadó-hivatali Plebánia-utca 262. sz. a. Negyedévre..............................1 „ 50 „ -----------­------------- 87 013 ‘ • V . •“ ” 60 ” A nyilt térben Egyes számok 15 litert kaphatok a kiadó-hivatalban.­­ Az előfizetési pénzek a kiadó-hivatalba küldendők, minden 3 hasábos garmond sorért 11» kr. fizetendő. ......... Iimiiw I! BBBaBBgg^BMUM.MIII'III'I II1M.1- Jü.g"l'HMJII, II-,1 »' 1 BB8BMaaBnaBBg5BaaBM—PC3B3MBgBBaBg'.M -■ .»■uhhimui iu , m i iiibi —■— A parlamenti rendszer, mint a kor­mány és pártja tükre. ii. A követett rendszer jó, s hogy abból a ki­tűzött célból elértó, sőt azt veszélylyel fenyegető eredmény származott: egyedül előre nem lát­hatott erkölcsi és anyagi exigentiák okozták, — lényegében ide megy ki a mentség, mit a kormány és pártja, a helyzet igazolására felhozott. Mi a felett sem csodálkozunk. Hisz különben a közvélemény ítélőszéke előtt be kellett volna vallania — nyíltan , leple­zetlenül — vagy azt, hogy elveit ugyan helye­sen választá meg,de eszélytelensége és tehetetlensége által, melylyel életbelépte­tésük körül kontárkodott, elérte azok üdvös ha­tását; vagy azt, hogy a haza vérző sebét, az alkalmazott rendszer — az egyedül üdvö­zítőnek hirdetett elvek ütötték. Egyik is másik is: politikai öngyil­kosság lett volna, épen azon kormány és többség részéről, mely megszokta, s­o­r­s­á­t, a haza sorsával — lételét, a hazatéte­lével azonosnak tekinteni. Mi sem természetesebb tehát, mint az, hogy a hibát magától és elveitől elutasítván — magán és elvein kívül, a polgári köteles­ségérzet hiányában s az isteni gond­viselés mostohas­ágában keresett mentséget. Azonban oly nép előtt, mely fejlődésében a politikai érettség fokozatáig már eljutott, ily mentségnek nem lehet értéke; mert a tények kérlelhetetlen logikája által, sikertelen­nek bizonyult elvek fentartását célozza, s rá­adásul a felelősség terhét, a parlamenti rend­szer rovására, a parlamenten kívül álló polgá­rok vállaira rakni akarja , ha nem ,,nagyban és egészben“ is -- mindenesetre jelentékeny mér­tékben. Pedig a­mily igaz Eötvös báró ama mon­dása: „a nép valamely elvhez csak gyakorlati hasznosságához képest ragaszkodik“, épen oly igaz az is, hogy a törvény parancsolta polgári kötelesség be nem töltése miatt, a főhiba azt terheli, ki a törvény végrehajtását elmulasztja. Tudjuk, hogy a kormány a deficit tetemes részét az óriási adóhátralékból származtatja. De honnét van e hátralék ? — Ha a rész termést — az isten áldásának évről évre történt kima­radása okozta, miért emeltetik milliók ellen, a polgári kötelesség elhanyagolásá­nak vádja? Hisz’ lehetetlenségre kötelességet sem isteni, sem emberi törvény nem tartalmaz. Ha pedig az egyéni önzés zárja el annak útját, hogy megadassák az államnak, mi az államé, miért keres mentséget elvei számára, a gond­viselés mostohaságában az, ki a hatalom gyep­lőjét azon joggal és kötelességgel tartja kezében, hogy keresztül vi­gye a törvény lehetséges uralmát. Vagy tán abban rejlik államháztartásunk bukással fenyegetőző állapotának egyik ki­váló oka, hogy az adóképesség kinyomozásá­nak teljesen biztos módja nem létezik s e kö­rülményt — nem törődvén a törvény szentségé­vel — a­ki csak teheti: az állam megrövi­dítésére használja fel? Ily kórtünet, tagadhatatlanul előfordulhat az államok életében, s kétségkívül súlyos kór­állapot jelensége, mert vagy arra mutat, hogy a nemzet életerén „titkos féreg foga rág“, mely a hazát sírbahullással fenyegeti, vagy azt jelzi, hogy a nép az uralkodó politikai rend­szerrel elégedetlen, óhajtja s a közjó kockáztatásával is elősegíteni igyekszik annak bukását. Nekünk van hitünk, a megpróbáltatások majdnem ezredéves láncolatán keresztül ment nemzetünk erejében, életképességében. Azért ha áll, hogy a polgári kötelességek elhanya­golása és kijátszása hazánkban elhara­pózott, azt csakis a kormány és pártja által követett politikai rendszer hátrányos következményének tarthatjuk. Ez esetben az utókor, annak rovására, hazánk történetének lapjaira , erkölcsi kárt is fogna feljegyezni a pénzügyi nyomorúság mellé, melybe kétségkívül nem más, mint a még most is jónak hirdetett rend­szer vitte bele a nemzetet. Eléggé igazolja ezt ama szomorú tény, hogy követése,a nép- és polgári szabad­ság ügyét — mi a közszellemet fejlesztette a nemzet anyagi és erkölcsi erejét fokozta volna — egy lépéssel sem vitte előre, sőt az állami és helyhatósági önkormányzat terén ret­rograd irányba terelte; ellenben az állam­ren­dezés cégje alatt oly intézményeket hozott létre —jobban mondva kölcsönzött át a rendőr államok minta­képeitől, melyek közéletünk fej­lődésében , a szabad állam eszméjétől a centrálisan állam eszméje felé történt áthajlást jeleznek, s melyek által — nem bírván meg azokat a nép ereje — hazánk hasonló len­y a mesebeli­­óriáshoz, melynek feje arany volt — lábai azonban agyagból valanak alkotva.“ Mi nem hihetjük el, hogy ily rendszer folytatása, meg fogná menteni az összeros­­kadástól. ” Tisza Kálmánnál, a balközéppárt Buda­pesten időző országggyűlési tagjai Várady Gábor vezérlete alatt, újév napján együttesen tisztelegtek, mely alkalommal a párt múltját és jövő magatartá­sát is érintő kölcsönös üdvözlő beszédek tartottak.­­ A jobboldali kormányzat több évi vajú­dás után valahára sikerült vívmányaként kell felje­gyeznünk, a már szentesített és kihirdetett 1874. évi budget törvényt, mely rendes időben látott nap­világot. Csak ne gyászolta volna be születése öröm­napját , a vele járó óriási deficit, mely — nagy ha­zánkfia Kossuth Lajos megjegyzése szerint — „több, mint a­mennyivel a 48—49-diki nemzedék, hadsere­get teremtett, ruházott, fegyverzett, táplált, fizetett, a hazát két nagy birodalom támadása ellen védel­mezte , várakat szerelt fel és látott el évekre, az ország minden közigazgatási költségeit fedezte, s nemcsak mindennemű fegyver és hadszerelési gyára­kat hozott létre — de még vasutat is épített.“ „A törvényhatóságok rendezéséről“ szóló törvényjavaslat, a petitiók egész halmazát helyezi a képviselőházra nézve kilátásba. Lesznek törvényha­tóságok , melyek annak elvetését s a létező állapot fentartását kívánják; lesznek ismét, melyek csak magukat óhajtják ,,a cirkálom politikájából“ épség­ben kiszabadítani. Nem különben elő fog állani a helyi érdek hatalmas tusája is , melynek közepette , nem egy közönség és város törekszik majd közszük­ségként tüntetni fel azt, mire csak magának volna szüksége. Szemmel tartjuk e törekvése­ket, mert e téren a haza és szabadság ügyének, sőt tekintve a Jász-Kun kerületekben már­is meg­indult petitionális mozgalmat — úgy hisszük — váro­sunknak is lesz megrovandó jogosult érdeke. A földadó-kataszter elkészítése, a katasz­teri bizottság által újabban módosított törvényjavas­lat szerint 6.590.202 forintot venne igénybe. Ez összeg négy év alatt akkor használtatnék fel, hogy az első évben: 2.686,290 frt., a második évben: 1.135,080 frt., a harmadik évben: 2.160,505 frt., a negyedik évben: 1.916,250 frt. adatnék ki. Nem lesz túlságos a költség, ha a munkálat, a föld valódi jövedelmének kipuhatolását eredményezi s a földadó közgazdászatilag helyes megállapítására és igazságos kivetésére biztos alapot szolgáltat. Csak el ne érje a sikert, a kivitel körül lelkiismeretlenkedő önzés és kontárság. A minisztériumok beosztásának újjászer­vezésével a kormány csakugyan komolyan foglalkozik. Hír szerint a miniszterelnök már utasította, a pénz­ügyminisztériumba bekebelezett „bányászati-, állami-, uradalmi- és erdőségi osztályokat“, azon munkála­tok megtételére, melyek szükségesek lesznek a célba vett földmivelési minisztérium­ba leendő beolvasztásuk gyors keresztülvitelére. Kiváncsiak va­gyunk rá, hogy a főben tervezett reform , a ga­­rasos megtakarításnál eredményezhet-e több előnyt a tagok számára. A vallás- és közoktatásügyi minisztérium­ban is megindult a jóakarat az alapítványi uradalmak igazgatásának egyszerűbb és olcsóbb szervezettel leendő ellátására. Hanem ennél többet érne, ha már egyszer tisztába jöhetnénk azzal, mi lényege a dolognak — az alapítványok jogi­ ter­mészetével, s még többet lendítene az ország pénzügyi helyzetén, ha ennek elhanyatlásából, a gyökeres reform kezdeményezésétől viszolyó minisz­teri erélytelenség, bátorságot merítene, siettetni azon állapot megszüntetését, melyben a gazdag egyház, a szegény állam elvitázhatlan tulajdonából merít erőt törvényellenes üzelmek folytatására. A képviselőház január havi napirendjére nézve, hír szerint a kormánynak az a szándéka, hogy a keleti vasút kérdésében beterjesztendő új javaslatán kívül, melynek elkészítésével nagyban foglalkozik — más ügy tárgyalás alá ne vétessék. E hónap tehát túlnyomólag a 21-es bizottság és az osztályok ülésezéseire fordíttatnék. Január végére pedig egy csuda-előterjesztést ígér a kor­mány: a győr-, sopron-, eberfurti Erlanger-féle vasút ügyében , mely kamat­biztosítás nélkül fogna felépíttetni. Ki hitte volna, hogy a pénzügyi nyomorúság napjaiban, országos áldozat nélkül is felénk fordulhat a külföldi tőke, mikor beédesgeté­­sére, a még rendezett pénzügügyel biró ország mil­liókra menő subventióval áldozott?! Simor herceg-primás számára már megküld­ték Rómából a bibornoki söveget, azonban ő fel­sége kezeibe, mert a róm. cath­. egyház gyakorlata szerint, a bibornoki méltóság nevezett jelvényét a fejedelem adja át, ha a kinevezés az ő ajánlatára történik. Új egyház méltóságába leendő beiktatása végett, egy év lefolyása alatt, ő eminentiájának Rómában személyesen is meg kellene jelenni.

Next