Kecskemét, 1878. július-december (6. évfolyam, 27-52. szám)

1878-10-20 / 42. szám

VI. évfolyam. Kecskemét, 1878. Október 20. 42. szám.­­ . Megjelen minden V­asárnap. Szerkesztői hivatal: I. tized Haltér, Héjjas­­féle ház emeletén. Előfizetési pénze­ket Salamon Imre — a párt pénztárnoka — fogad el, II. tiz. Rózsa­­utca , 586. sz. Kéziratok vissza nem adatnak. Elő­zetési díj: Egész évre . 5 frt. — kr. Félévre . . 3 „ — „ Negyedévre. 1 „ 50 „ Egy hónapra — . 60 , Egyes szám­ára : 15 kr. a kecskeméti függetlenségi­ párt politikai hetilapja.­­0 Hirdetés díjak: Magán­hirdetéseknél: 1 centiméter magas ha­sáb-szeletért : 1- szer iktatva . . 20 kr. 2- szer „ . . 15 „ 3- szor „ . . 12 „ Hivatalos hirdetések: Minden beiktatásért kü­lön 3 frt. Hélyegdlíj : minden iktatásnál külön 30 kr. Szemrehányó szavak. Legkiválóbb regényírónk Jókai Mór, ezelőtt több esztendővel, a budapesti lö­völdében, választóihoz intézett egyik leg­kitűnőbb beszédével óriási hatást idézett elő. Elragadta hallgatóit úgy, hogy nincs az a hevesvérű szittyafaj , a­melyik túl tudna tenni, a király­ utcai hideg üzlet­ember ez alkalommali lelkesedésén. És ennek a nagy­ hatású és valóban nagy szabású beszédnek, ez volt alap­­igéje: „Becsületes embernek lenni nagy haszon.“ Persze, választhatta ezt Jókai akkor beszéde vezérigéjéü­l, hiszen akkor még a politikai­ becsület is érintetlenül állt. Most sok megváltozott, de amit Jó­kai mondott, annak igazsága ma is ér­vényes és érvényes lesz mindig: „Be­csületes embernek lenni nagy haszon.“ Valóban, a becsületes eljárás min­den téren, de különösen az üzlet meze­jén , mindig megtermi áldásos gyümöl­cseit s ellenkezőleg a lelkiismeret­lenség, szabadon bocsátott csalás­­vágy mindig s bizonyosan megboszulja magát. A mai politikai élet különösen ked­vező tapasztalatokat nyújt e tétel bizo­nyítása tekintetében, de mi nem arra vo­natkozunk. Borosgazdáinkhoz szólunk. A lelkiismeretlen eljárás büntetését illetőleg, világos intést vehettek borter­melőink az idén s bárcsak a szomorú ta­pasztalás visszavezetné őket a jó útra! A kecskeméti bor igen alkalmasnak bizonyult be a drágább hegyi borral való elegyítésre s ezen okból egy időben, a mikor még tisztán és becsületesen ke­zeltetett a bor, jelentékeny mennyiség vizetett ki városunkból. A bortulajdonos hamar vagy később, a­mint szüksége hozta magával, biztosan számíthatott árucikkére. Volt vevő és volt a bornak tisztességes ára. A mi bortermelőink azonban, a bo­rért bejött szép összeg által a birvágy ördöge felébresztetvén bennök, hozzá fogtak a legegyszerűbb s elöttök igen természetesnek látszó szaporításhoz, a vizezéshez. Természetesen azt hit­ték , hogy a számítás tiszta. 100 akó­­ért 5 frtjával csak 500, mig 110 akóért 550 frt jár. De bizony ez nem tiszta számítás vala s haszonnak sem bi­zonyult be idő múltával. A lelkiismeret­lenség meg­psszulta magát. Az adott jó példát még a bevásárlók is követvén, oly rosszá tétetett a bor, hogy a fogyasztó és kimérő közönség kölcsönös elitélésében részesült. így érthető, hogy most, a­midőn a legnagyobb szükség volna a szüretelés utáni eladásra, mert több termett, mint a­mennyit a rendes mennyiségű edény befogadhatna — vevő nem jelentkezik. Van termelő, a­ki, a házához szük­ségeltető mennyiségen túl nem fog szü­retelni , mert napszámosokkal r megsze­­detni nem érdemes. Az ilyen eset egyéb­iránt még csak istenes, ha nincs reá szorulva a tulajdonos, de kétségbe ejtő eset arra nézve, a­kinek nemcsak jő, hanem egyúttal egyedüli jövedelmeül a borhaszon szokott szolgálni s mig eddig 150 akótól, 4—5 frtért adván a must­nak akóját, 6 — 700 forintot vett be, a melyből elölhetett, ma termett 300 akó bora s nem tud rajta túl adni forint­jával sem. íme a rész lelkiismeretlen eljárás átka. Ez meg van. Ezen ez idő szerint segíteni nem lehet. De annál bizonyo­sabban lehet jövőre. Az igaz, hogy a rohamosan elveszített tért nehezen s ren­desen csak lassan , lépésről lépésre lehet meghódítani, de lehet és kell. Valóban, ha szöllőbirtokosaink meg­semmisülni nem akarnak , az eddigi rész­kezelésről, vizezésről le kell roonda­­niok. A kecskeméti elég jó bor hitelét vissza kell állítani. Ha más nem beszél, ezt sugalja, ezt sürgeti a szomorú tapasztalat. Jobb ma, mint holnap megtanulni. Becsületesnek lenni nagy ha­szon. N. D. Politikai hirek. — Somogyraegye határozata kezdi a meg­indult hólabdacs szerepét játszani. Már több törvényhatóság fogadta el, Budapest főváros törvényhatósága pedig már azt mondta ki Busbach Péter indítványa folytán, hogy „nemcsak Tiszának és Szendének, hanem az összes kormánynak fe­lelősségre vonása iránt Somogy­­megye kör­iratához hozzájárul­ván, a képviselő­házhoz kérelmet intéz. Tisza érezni is látszik Somogymegye határozatának reá nézve végzetessé válható fontosságát s ezt megtorlandó, királyi biz­tost küldött a megye nyakára Jankovics László főispánban, a kinek jogköre minden oly esetre kiterjed, a melyben a megye ne­talán a kocsikat megtagadóhoz hasonló ha­tározatot hozhatna. — Földváry Mihály megdorgáltatása hely­ben hagyatván s igy ügye véget érvén , al­­ispáni székét elfoglalta. — A háborúzó hadsereg le fog szállít­tatni s a törzskarok mind a Száva innenső partjára téretnek át. Békeállományba helyez­tetnek Bamberg, Szapáry és Bienerth csa­patai. — A visszatérő négy hadosztály a kö­vetkező csapatokból áll: A 6. hadosz­tály: a 27. vadászzászlóaljból s az 52. és 79. gyalogezredekből; a 14. hadosztály: az 58. gyalogezredből és az 1. pioner zászló­aljból (Pozsony), a 48. gyalogezredből és a 12. vadászzászlóaljból (Sopron). A 31. had­osztály: a 66. és 67. gyalogezred (Lőcse), a 34. gyalogezred (Kassa). A 20. hadosztály egyik dandára Slavoniába helyeztetik át, és békelábra lesz leszállítva, a másik dandár a boszna-völgyi összekötő utakat fogja megszállva tartani. A hadosztály áll a 38. 39. és 61. gyalogezred­ből és a 31. vadászzászlóaljból. Mindenesetre örvendetes lenne a hír, ha másfelől nem vált volna ténynyé a Novi-Ba­­zár ellen indítandó háború ügye — mely­­tavaszra Albániára egész Salonikiig van ter­vezve. Hogy azután néhány hó múlva a rész­leges demobilisatiónak ismét csak mobilisa­­tió lesz vége, előre is látható. — Szerbiában a Szevcsa-minisztérium le­mondása elfogadtatott. Az uj kabinetben, elnök és külügyminiszter: Risztics, igazság­ügyi: Matics, közmunka: Alimpics, hadügy: Miskovics, közoktatás: Vassiljevics, pénz­ügyminiszter : Jovanovics. — Beust gróf párisi követté fog kine­veztetni s Károlyi gróf fogja helyét elfog­lalni Londonban. — Széll Kálmán nem fog visszalépni a politikai élettől, mint azt a lapok rebesge­­ték , mert a volt képviselőházi háznagynak irt, hogy számára helyet tartson fenn. — A delegatio elé terjesztendő vörös könyvet most állítják össze. Tartalma a legutóbbi tárgyalásokra vonatkozó diploma­­fiai okiratokból, nevezetesen az Ausztria- Magyarország és Törökország közt folytatott conventióra vonatkozó tárgyalásokból fog állani.­­ A függetlenségi kör 17-kén tartott ülésében elhatároztatott Irányi Dániel indít­ványára, a közjogi ellenzéki árnyalatok egye­sülése. Ez ülésben képviselőnk Kada Elek vitte a körjegyzői tollat. Politikai szédelgések. A szédelgés nevezete alatt — bár hol történjék, s bár­kitől jöjjön is az, hogy bizonyos erkölcstelen s mások megrontá­sával járó cselekvényt szoktunk érteni, az már bizonyos. Míg a szédelgést egyes ka­landos eszű ravasz egyének, vagy apróbb társulatok követik el, habár egyeseket meg­­károsithatnak is — addig az a társadalom életét s fennmaradását még nem veszélyez­tetheti, de mikor a szédelgés mind a val­lási, mind a politikai tért elfoglalja, az erkölcsöket megmérgezi, a kormányzati közegeket itt is, amott is megmételyezi, mikor a népek sorsa egyesek ábrándjainak, egyéni szeszélyeinek vettetik áldozatul, akkor a szédelgés a népeknek nemcsak szabadságát és jólétét, de fennmaradását is kockáztatja, s épen itt az oka annak, hogy a népek, a most európaszerte divatozó szédelgő, kalandos, őrjöngő politikai eljá­rások ellen, élet­fenntartási ösztönüknél fogva, kormányaikkal folytonosan küzde­nek. — A szédelgés eredete messze vissza­vezet bennünket az ó­korba, s ha p. o. ebben s ettől fogva a vallásos élet te­rét tekintjük, látni fogjuk, hogy a szédel­gők mint terjesztették a tudatlan nép kö­zött a sötétséget, a vak hitet, mint nyom­ták el a názáreti bölcs által gyújtott vilá­gosságot, mint gyártották a tévtanokat, mint bonyolították a népeket az üres, szá­raz, lelketlen szertartások tömkelegébe — mint burkolództak a vallás örve alatt a szentség és hatalom nimbuszába, s mint vitték időről-időre, fokról-fokra felebb­­felebb eme nemzeteket ölő szédelgést, mind­addig, mígnem a világi uralkodókon is tel­jes hatalmat vettek. A vallás teréni szédelgést így röviden kimutatni azért láttuk szükségesnek, mert annál semmi sincs igazabb, hogy bármely nemze­tél a milyenek a vallási tanok és és elvek, olyanok annak politikai elvei és tanai is, azaz, ha vallása bigót, lélek és észnélküli, ha az a hívőkre nézve zsarnok, parancsoló, észt és meggyőződést nyűgöző, ott a politikai élet is zsarnokság, önkény alatt szenved és ezt az élet ezer meg ezer féle alakban igazolja. A keresztyén vallás kalauzolása, vagy vezérelvei mellett két hosszú ezreden ke­resztül , miért nem tudott Európa a mai napig, egy a népek jólétének és megelége­désének megfelelő kormányformát felta­lálni ? Miért szédelegnek az európai kor­mányok még ma is, jobban mint valaha? Miért sülyedtek el az erkölcsök, bomlot­tak meg a jellemek ? Miért fásult meg a hazafiság a népek legnagyobb részénél? Azért, mert a szédelgés, a határtalan ura­lomvágy, telhetetlenség, cím és rangkór­ság, az önérdek, erkölcstelenség, a vallási térről átment a politikai térre, s a két szé­delgés halad karöltve a népek mondhatlan kárával. A politikai szédelgés kiváló példáját látjuk a berlini kongressuson. Ha bonckés alá vesszük a berlini, úgynevezett euró­­p­a­i congressus — cím­et és Andrássy ber­lini „mandátumát“ — volt-e az úgyneve­zett berlini congressusnak akár a jus gen­tium, akár a jus naturae, akár az államta­nok elvei szerént, az európai címet fel­venni? — Felelet: nem volt. — Nem volt pedig azért, mert Európa 300 millió lako­sából ott egyetlen nép sem volt képvi­selve, — a 25 vagy 30 uralkodó közül is volt csak öt-hat matador, a többire rá sem konyitottak, s ez mi volna egyéb, mint jus fortioris, ököljog, a legdurvább abso­­lutismus, hatalmaskodás a gyengébbek fe­lett, mintha azért, hogy valamely nép nem 40—50 millióból áll, joggal sem bírna olyan dolgokba bele­szólani, melyek őt legérzékenyebbül sújthatják. Ha pedig va­laki azt vetné ellen, hogy hiszen minden uralkodó, illetőleg annak külügyére kép­viseli a népeket, erre bátran mondhatjuk, a szemünk láttára bennünket keservesen érintett tapasztalatok folytán, hogy az nem igaz, mert az uralkodók, illetőleg diploma­táik nem a népeket, hanem csak önnön személyeiket s érdekeiket képviseltetik ott, még­pedig legtöbbnyire népeik vilá­gos akarata és jóléte ellenére. De men­jünk tovább, ha igaz volna is az, hogy az uralkodók képviselik népeiket, hát miért nem képviselte a többi uralkodó is? dero­gált velük egy széket ülni ? — ha igen — ha sem az uralkodók, sem a népek ott kép­viselve nem voltak, akkor ne tessék az európai congressus címet hasz­nálni, mert az a berlini összejövetelt semmi jog szerint meg nem illetheti. — Az csak néhány uralkodó privát összejövetele, kö­vetkezéskép ott Európa nevében bírás­kodni , a népek tudta, akarata beleegye­zése nélkül határvonalakat húzni — egyik­től erővel elvenni, a másiknak erővel oda­adni , valakire mandátumokat ruházni, a népeket — még pedig Európa formája alatt háborúba, vérbe, nyomorba keverni sem isteni, sem emberi törvények szerint joga nincs — s hogy nincs s hogy a berlini összejövetel maga is elismerte, hogy csak benevolizál, megtetszik avagy csak onnét is, hogy ha pl. valamelyik a végzés által érdeklett fél, a reá bízottakat teljesíteni nem akarja vagy nem fogja, pl. ha An­drássy Boszniába be nem megyen, bizony az a congressus végrehajtó, vagy kénysze­rítő hatalommal nem fog felléphetni — annál kevésbbé lépne fel Európa, melynek firmája alatt akartak jogtalan eljárásaik­nak súlyt kölcsönözni. — És igy látni való, hogy Andrássynak is a congressus manda­­tumávali kirukkolása nagyon nevetséges szemfényvesztés s épen olyan gyermekes eljárás, mintha az egyik fiú pajkosságból azt mondja a másiknak: „te Pista! taszíts meg engemet jól, én meg majd elütöm a Miskát — de ha az orrát betöri, nem én leszek ám az oka, hanem te!“ — Andrássy is épen úgy okoskodott — „te congressus küldj engem Boszniát elfoglalni, de ha nem jól talál kiütni a dolog, nem én le­szek ám a hibás, hanem te, minek kül­döttei.“ Ilyen rettentő bölcsességgel intézik azok a csudálatos nagy észszel született s .

Next