Kecskemét, 1879. július-december (7. évfolyam, 27-52. szám)

1879-10-19 / 42. szám

VII. évfolyam. Előfizetési díj: Helyben házhoz, vidékre postán küldve: Egész évre 5 frt — kr. Félévre 3 frt — kr. Negyedévre 1 frt 50 kr. Egy hónapra — frt 60 kr. Egy szám 15 krért a bazárépületben „Spitzer J. és Fia“ könyv- és papírkeres­­kedésében is kapható.KECSKEMÉT A KECSKEMÉTI FÜGGETLENSÉGI­ PÁRT POLITIKAI ÉS KÖZMIVELŐDÉSI HETILAPJA. MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. 462. szám. Kecskemét, 1879. Október 19. tt­r*asist“* ** “f“ * . A lap szellemi részét illető minden közlemény s hirdetmény II. tized, Korona-utca 355/b. sz. s . Hazay-ház, s a szerkesztőséghez intézendő. Kéziratok vissza nem adatnak. Hirdetményeket Sziládi Lajos úr nyomdája is elfogad.­­ Kiadóhivatal: . ...... ... ..... .„ MI-tized, Templom­ utca 347. sz., Mindenféle pénz a kiadóhivatalba küldendő,­­ a ngazd. gőzmalom“ átellenében. Hirdetési díj: 1 centiméter magas hasáb­szeletért : 1- szer iktatva 20 kr. 2- szer ,, 15 kr. 3- szor ,, 12 kr. Hivatalos hirdetmény min­den beiktatása külön 3 frt. Bélyegdíj 30 kr. A „Nyílttér“ díjazása a szer­kesztő által állapittatik meg. A szüret. Lobogjanak fel az örömtüzek! Itt a szüret! Szedjétek szorgalmas szőlőmunká­­sok nehéz munkáitok édes gyümölcseit! Egész évi fáradozástok után jól esik a pihenés. Megérdemlitek, hogy békes­ségben élvezzétek, a­mit kerestetek! Békesség van. Az adott jó föld meg­hozta terméseit. — Adjatok hálát az Istennek! Számítsátok ki jövedelmeteket; an­nak egy részét fizessétek adóba. — Örömest adhatjátok, mert hiszen az államok a népekért tartatnak fenn. — Azért adatik a kormányférfiak kezébe hatalom, hogy azt a népek jólétére hasz­nálják fel. És azért állitnak a kormányra állam­bölcseket, hogy a­mit egyesek saját jólétükre ki sem találhatnak,­­ keresztül sem vihetnek, azt találja fel és hajtsa végre a hatalommal párosult bölcsesség! Hát mért nem égnek azok az öröm­tüzek ! ? Bölcs államférfiak kezében van a kormányhatalom. Mély belátású állam­bölcs kormányozza az országot. Aki jól tudhatja, hogy mivel tartozik egy kormány a népnek, a­mely élére állí­totta. Jól tudhatja, hogy Magyarország termelő ország, a­melynek terményeire a szomszéd államok népeinek nagy szüksége van. Jól tudhatja, hogy vasúti és vám­kötésekkel mikép lehet megóvni egy termelő ország érdekeit, nehogy azok egy más állam érdekeinek alárendeltes­senek. Aki őrködhetik a fölött, hogy az egymással szoros szövetségben levő államok között meg­legyen az egyen­súly , nehogy egyik, a másik által ki­­zsákmányoltassék. Hogy az egyik ne adhassa méregdrágán iparcikkeit, posz­tóját, vásznát stb., míg a másik kény­telen lenne potomáron vesztegetni el borát és búzáját. Még­sem égnek azok az örömtüzek?! Tán nem elég a jövedelem egy ré­sze adóra!? Tán az egész jövedelem sem elég? Vagy talán nincsen is tiszta jövedelem ? Hogy kel adója az új termésnek? Sehogy sem, még a tavak­ is meg van. úgy látszik , szomszédainknak nincsen szükségük búfel­ej­tőre! Bizon gyönyörűséges állapot!! Két virágzó iparunk volt, melyek Kecskemétet híressé tették a külföld előtt. Az egyik már tönkre ment, a má­sik most megy tönkre! Sertés­hizlalóink közül azok jártak jól, a­kik be nem várták a kukorica­szüretet , *) hanem abban hagyták az előbb virágzó üzletet. Szőlőbirtokosaink közül többen ko­molyan gondolkoznak arról, hogy a fákat, tőkéket kihányassák és a nemes gyümölcs helyett krumplit termessze­nek, így legalább a munka nem vesz kárba! A szomorú helyzet oka pedig abban van, hogy akik a kormányon ülnek, vagy nem értenek ahoz, amihez mint államférfiaknak érteniük kellene, és más államoknak ügyesebb, ravaszabb kép­viselői által lefizetni engedik magukat, vagy pedig mellékes,­­ talán önző céloknak föláldozzák országunk érde­keit, így is, úgy is érdemeiknek a polcra, melyhez annyira ragaszkodnak. Mért is törődnének ők mi velünk, mikor ők bőven szüretelnek!? Rendjel-üzlet, közjavaknak bérbe­­adása-vevése potom áron, családi vasút építés, mesés kamatbiztositás mellett, magyar nemesség drága jó pénzért stb. stb.: ez mind kitűnő szüret, a kortesve­zérek szürete! Te pedig édes jó magyarom! idd meg magad a mit szüreteltél, ha elfelej­­tésül, mikor az adóvégrehajtó elviszi ágyad utolsó párnáját, és valld meg bűnbánólag, hogy Tisza Kálmánnak és kérszolgáinak kezébe a hatalmat te ma­­gad szolgáltattad. Hadd lobogjanak hát azok az öröm­tüzek!! ORSZÁGGYŰLÉS. **) Csaknem teljes négy hónapi szünet után, e hó 2­kán gyűlt egybe ismét az országgyű­lés és kezdetét vette az őszi ülésszak. Az első gyűlésen a honatyák meglehetősen mér­sékelt számmal jelentek meg s különösen a bomladozó egyesült ellenzék sorai voltak rit­kák. A miniszterek ellenben mind ott vol­tak. Orczy Béla dr. az uj miniszter, ki az elhunyt Wenkheim Béla helyébe lett Ő felsége melletti miniszterré kinevezve, szin­tén bemutatta magát s az ülés alatt élén­ken megéljenezték. Elnök a gyűlést megnyitván, fölolvasta a királyi leiratot, mely a folyó országgyűlés második ülésszakát megnyitottn­ak nyilvánítja. Fölolvastatott ezután a miniszterelnök levele Orczy Béla br. miniszterré kineveztetéséről, majd V­á­r­a­d­y Gábor levele , melyben ki­jelenti, hogy az ismeretes „rendjel per“ kö­vetkeztében leteszi képviselői mandátumát. A ház tudomásul vévén a lemondást, új vá­lasztás rendeltetik el. A szegedi biztos és biztosi tanács tagjai távozási engedélyeinek megadása s az egyes törvényhatóságok részé­ről érkezett feliratok előterjesztése után az elnök javaslatára kimondatik, hogy az alel­­nökök, jegyzők és a háznagy választása, esetleg az osztályok kisorsolása a hétfői, vagyis okt. 6-iki ülésben fog megejtetni. Ezzel az ülés véget ért. Az okt. 6-kán tartott gyűlésen a válasz­tások csakugyan meg is ejtettek, és pedig a következő eredménynyel: az első alelnök választásánál 440 igazolt képviselő közül beadta szavazatát 219, elnök nem szava­zott, távol volt 190 képviselő. A szavazatok ekkér nyilvánultak: Kemény János dr. kapott 147 szavazatot, Lükő Géza 30, Szontagh Pál 14, Bakay Nándor, Ki­rályi Pál, Irányi Dániel egy-egy sza­vazatot. *) Nálunk igy nevezik. Szerk. **) E cím alatt állandó rovatot nyitunk lapunkban, melyet budapesti rendes levelezőnk fog eredeti tudósí­tásokkal ellátni. Fölhívjuk rá olvasóink figyelmét. Szerk. Ennélfogva Kemény János dr. válasz­tatott meg első alelnökül. Második alelnökül 202 beadott szavazat közül 150-nel S­z­o­n­­t­a­g­h Pál választatott meg. A háznagyi tiszt­séget 189 szavazat közül 163-mal Kovách László nyerte el. Jegyzőknek megválasztat­tak : Antal Gyula, Baross Gábor, Beöthy Algernon , Márkus István, M­e­d­­nyánszky Árpád dr., Kubidó Zichy Rezső. Elnök ezután hozzáfogott a ház kilenc osztályának kisorsolásához. Igazolt magyar­­országi képviselő van 410. Az elnök és al­­elnökök az osztályokba nem Boroztatván, az első két osztályra esik 46, a többire 45 képviselő. Horvátországi igazolt képviselő van 34, ebből esik az első két osztályra 4—4, az utolsó kettőre 3 — 3. Az osztályok kisor­­soltatván, az ülés napirendje kimeríttetett. Az okt. 7-iki ülés napirendjét a 12 állandó bizottság megválasztása ké­pezte. Ezúttal azonban csak a szavazatok adattak be, az eredmény pedig a következő, t. i. okt. 8-iki ülésben hirdettetett ki. Az egyes bizottságokba megválasztottak azok, a­kiket az egyes pártok kijelöltek. Tulajdonképeni érdemleges ülésnek csak az okt. 8-ikit nevezhetjük. Tisza Kálmán miniszterelnök ugyanis ekkor terjesztette elő a második ülésszak munka­pro­gram­j­­­á­t. Az első, a­mit hallottunk, az, hogy a magyar budgethez talán még e hó folytán szerencsénk lesz Szapáry dr. nagy pénzügyi expozéjával egye­temben , melyet a télen nem sikerült a ház­nak belőle kiszorítani. A közös budget azon­ban nem kész, pedig kár volna ismét 30 milliós tételeket úgy utólag toldozgatni be a magyar budgetbe; az ilyen machináció nagyon megnehezíti az államgazdálkodás fö­lött való teljes áttekintést és az exponáló pénzügyminiszter argumentációját. Azután fölsorolta a miniszterelnök egy­másután a szakminisztériumoknál készülő törvényjavaslatokat, szám szerint huszon­ötöt, melyek még a folyó ülésszakban fog­nak tárgyaltatni. A szám mindenesetre im­pozáns , ha nem a javaslatok , azok még mind a legnagyobb pongyolában vannak a szak­hivatalok rejtekében s idő kell hozzá, mig a ház előtt be lehet őket mutatni; szóval: nem készek. Csak a miniszterelnök van azon helyzetben, hogy az állampolgárságról, a kirá­lyi udvartartásról és a bosnyák közigazga­tásról haladéktalanul javaslatot terjeszthes­sen elő, míg ezek fölött veszekesznek, majd elkészül a többi is. A munkaprogramm előterjesztése után Pauler, Szapáry s Péchy miniszerek nyújtottak be néhány törv­­javaslatot a ki­sebbek közül, Kemény Gábor miniszter pedig egy 21-es bizottságot kért a gazda­sági javaslatok megvizsgálására. Majd is­mét a ministerelnök vette át a szót és nyilatkozott a rosz­termés okozta ínség enyhítése tárgyában. A hallott nyilatkozat­ból azonban csak azt az impremizt nyertük, hogy a kormány nem veszi komolyan számba az egyes vidékek ínségét, gyökeres orvos­lásról nem szándékozik gondoskodni, csak afféle háziorvossághoz folyamodik, a­mely nem árt ugyan , de nem is használ sokat. Mocsáry Lajos és Verhovay Gyula ki is fejezték indokolt aggodalmaikat a kor­mány fél rendszabályai iránt. Az ülés végén néhány érdekes interpel­láció adatott be , melyek közül legfontosabb az Irányi Dániel által a győri Hechtl- Boemelburg-féle skandalátus ügyben be­nyújtott. Az okt. 10-kén tartott ülésben Kazy János , a gazd.­bizottság előadója, bemu­tatta a ház okt. havi kölségvetését, melyet az 253.990 írtban megállapítva el is foga­dott. Majd megválasztá a honosítási, köz­­gazdasági és a bosznia-hercegovinai köz­­igazgatási bizottságokat. A tulajdonképeni napirenden azonban a zárszámadási bizott­ság jelentése volt az 1877-dik évi zárszá­madások megvizsgálása tárgyában , melyre nézve a ház minden vita nélkül megadta a törvényszerű fölmentést. Ellenben a napi­rend második tárgya: a zárszámadási bizott­ság jelentése a Magyarország és Horvát Szlavonország között eszközölt, 1875. évi leszámolás eredményéről s az 1873. és 1874. évekre vonatkozó leszámolásokban történt tévedésekről,­­ élénk vitára szolgáltatott alkalmat, melyet tulajdonképen Szapáry pénzügyminiszter azon indítványa provokált, hogy mielőtt a ház a javaslat tárgyalásába bocsátkoznék, utasítsa a jelentést a magyar­­horvát regnikoláris bizottsághoz , vélemény­­adás végett. Résztvettek a vitában: Szon­­t­a­g­h Pál (gömöri), aki igen helyes tapin­tattal kiemelte, hogy a miniszer indítványá­nak elfogadása veszedelmes pr­ecedenst al­kotna a jövőre nézve. Irányi Dániel méltó megrovását fejezi ki a fölött, hogy efféle tévedések egyáltalán elő is fordulhatnak. Szilágyi Dezső elvileg ellenzi az in­dítványt s azt egyenesen törvényellenesnek qualifikálja. Az indítványból csakugyan nem követ­keznék más, mint hogy a horvát országgyű­lésnek jogot adnánk arra, hogy a mi zár­számadásainkra befoljon, miáltal egyenesen a magyar országgyűlés érdek-spherája sér­tetnék meg. A miniszer másodszori felszóla­lása után azonban az engedelmes többség mégis elfogadta az indítványt s a főrendek házával közöltetni határozta. Az ülés végén Tisza Kálmán miniszer­elnök indítványára kimondta a ház , hogy okt. 23-ig érdemleges ülést nem tart. F. hó 15-kén rövid ülést tartott a ház, melyben Tisza Kálmán min. elnök beterjesz­tő: 1. a királyi udvartartás 10 évi költségei­ről, 2. Uj-Szeged községének Szeged sz. kir. várossal való egyesítéséről és 3. Bosznia és Hercegovina közigazgatásáról szóló törvény­­javaslatokat. Ez utóbbinak szövege a kö­vetkező : Törvényjavaslat Bosznia és Hercegovinának az 1878. évi július hó 13-kán kelt berlini szerződés által az osztrák-magyar monarchiára átruházott közigazgatása tekintetében szükséges intézkedésekről. 1. §. A minisztérium a monarchia közös ügyeire nézve fennálló törvények (1867 : XII. t. cikk és Ausztriát illetőleg 1867. dec. 21 -ki R. G. Bl. 146. sz. a. törvény) értelmében fel­­hatalmaztatik, hogy Bosznia és Hercegovina ideiglenes közigazgatásába alkotmányos fele­lősség mellett befolyjon. 2. §. A minisztérium részt vesz mindazon tanácskozásokban, melyek ezen ideiglenes közigazgatás irányának és elveinek megálla­pítása, valamint vasutak építése céljából a közös minisztériumban tartatnak. 3 §. Ezen tartományok közigazgatása úgy rendezendő be, hogy annak költségei azon tartományok saját jövedelmeiből fedez­tessenek. Ha, és a­mennyiben ez azonnal teljes mértékben elérhető nem lenne, a rendes közigazgatás érdekében fedezendő össze­gekre vonatkozó előterjesztések a közös­ügyekre nézve fennálló törvények értelmében a monarchia két felének kormányaival egyet­­érőleg állapítandók meg. A­mennyiben azonban Bosznia és Her­cegovina igazgatása oly állandó beruházá­sokra venné igénybe a monarchia pénzügyi hozzájárulását, melyek nem a rendes köz­­igazgatás keretébe esnek , — u. m. vasu­­takra, középítkezések, vagy hasonló rend­kívüli kiadásokra — az ily járulékok csak a monarchia mindkét államában öszhangzóan hozott törvények alapján engedélyezhetők. 4. §. Ugyanezen uton állapítandók meg azon irányelvek, melyek szerint Boszniában és Hercegovinában a következő ügyek sza­­bályozandók és kezdendők, u. m. 1. a vámintézmények; 2. azon közvetett adók, melyek a monar­chia két felében közös egyetértéssel megál­lapított hasonértelmű törvények szerint ke­zeltetnek ; 3. a pénzrendszer; 5. §. Minden változtatásához azon vi­szonynak, melyben ezen tartományok jelen­leg a monarchiához állanak, a monarchia két állama törvényhozásainak egyetértő jóváhagyása szükséges. 6. §. Jelen törvény azon feltétel alatt, hogy az annak megfelelő határozmányok a birodalmi tanácsban képviselt királyságokban és országokban is törvényerőre emelkednek s ezen törvénynyel egyidejűleg kihirdettet­­nek, a kihirdetés napjától kezdve lép életbe.

Next