Kecskemét, 1899. január-június (27 évfolyam, 1-26. szám)
1899-01-01 / 1. szám
XXVII. évfolyam. 1. szám. Kecskemét, 1899. január 1. Előfizetési ikij . helyben házhoz hordva, vidékre postán küldve. Egész évre - - - - 5 frt 1 kr. Félévre - - - - - 2 frt 50 kr. Negyedévre 1 frt 25 kr. Egy széni éra 10 kr. Előfizethetni a lapra a kiadóhivatalban, valamint a helybeli könyvkereskedésekben. Egyes példányok kaphatók a kiadóhivatalban és a helybeli könyvkereskedésekben. Kéziratok vissza nem adatnak. Szerkesztői iroda: II. tized, Plébánia-utcza 8-ik szám. NÉMÉT FÜGGETLENSÉGI ÉS NEGYVENNYOLCZAS PÁRTI POLITIKAI ÉS KÖZMŰVELŐDÉSI KÖZLÖNY. MEGJELEN MINDEN VASÁRNAP. Hirdetmények és „Nyílttéri“ közlemények jutányosan számíttatnak. Hivatalos: u. m. városi és bírósági 3 frt. — egyházi, egyleti, társulati stb. hirdetmények minden egyes beiktatása 2 frt. Bélyegdij minden beiktatás után 30 kr. Előfizetési és hirdetési dijak a kiadóhivatalnál Kecskeméten fizetendők. Kiadóhivatal: II. tized, Plébánia-utcza 8-ik szám. Felhívás előfizetésre. A „Kecskemét“ az 1899. évben életpályájának 27-ik évét fogja megfutni. Bizalommal fordulunk városunk közönségéhez, hogy lapunkat továbbra is támogatni szíveskedjék. Azt hisszük, nincs szükségünk arra, hogy hangzatos ígéreteket tegyünk az általunk követendő irány tekintetében. Bizonyára elegendő, ha múltunkra hivatkozunk és kijelentjük, hogy az eddig követett irányt tartjuk ezentúl is szem előtt. Híven megmaradunk a függetlenségi és 48-as elvek mellett s amidőn szükségét látjuk, nem késünk azoknak szolgálatára lenni. Teljesen elfogulatlanul és minden melléktekintet nélkül tárgyaljuk ezentúl is a helybeli közügyeket, városunk minden irányban való előrehaladásán igyekezvén közremunkálni. Talán nem szerénytelenség utalni arra, hogy évek óta önzetlenül, fáradságot nem kímélve, anyagi érdekeket mellőzve törekszünk városunk t. közönségének nagyrabecsült bizalmát és megelégedését megérdemelni. Ezért merjük remélni, hogy az 1899-ik évben fokozottabb támogatásban fogunk a t. közönség oldaláról részesülni. Az előfizetési feltételek a lap homlokán olvashatók. Hazafias tisztelettel A „Kecskemét“ kiadóhivatala; szerkesztősége Sziládi László Dr. Horváth Ádám kiadótulajdonos, felelős szerkesztő. * Kecske» Merni Levéltár Törvény nélkül. 1899. január 1-je napjával elérkeztünk oda, hogy Ausztriával nincsen közgazdasági kiegyezésünk. No eddig eljutottunk már tavaly is. Néhány napig, ameddig sikerült megalkotni az 1898. évi I. törvényczikkelyt, a tényleges állapot teljesen törvénytelen volt. Akkor hát rövid néhány nap alatt túlestünk ezen a törvényen kívül való helyzeten. Most már tovább vagyunk. 1899. január első napját elérve, nincsen megszavazott állami költségvetésünk, sőt nincs a kormánynak ideiglenes felhatalmazása sem arra, hogy az állami jövedelmeket beszedhesse, a kiadásokat fedezhesse az 1898. évi költségvetés mértéke szerint. E szerint törvénytelen, ha a kormány csak egy krajczárt is bevesz és törvénytelen,ha csak egy krajczárt kiad. Súlyosan van hát megsebezve alkotmányunk. Alkotmány! Álljunk meg ennél a szónál és épen most, amidőn azt nemcsak megsértve, hanem nagymértékben veszélyeztetve látjuk, fontoljuk meg százszor is, hogy micsoda reánk magyarokra nézve az alkotmány ? Minden nemzetre nézve drága kincs az alkotmány, nekünk pedig életföltételünk. Mert nagy nemzetek csak az egyéni és közszabadsági jogok biztosítékát láthatják benne. Teszem föl Francziaországban akár köztársaság van, akár alkotmányos királyság, akár korlátlan császárság, az egyéni és közszabadsági jogokon eshetik ugyan sérelem, ámde a legridegebb önkényuralom, annak minden elképzelhető formája sem lehet más, mint franczia nemzeti jellegű. Nálunk magyaroknál azonban az alkotmány nemcsak egyéni és közszabadsági jogainkat biztosítja, hanem egyedül való módja és formája annak, hogy Magyarország Ausztriába be ne olvadjon, hogy a nemzetiségek tömkelegében fajunk, mint államalkotó és fentartó nemzet szerepeljen és hogy kivívja mindazon jogait is, amelyeknek eddig híjával van. Ezt jelenti a magyar alkotmány, amely e szerint létezésünk alapfeltétele, mert az alkotmánytalanság, az absolutizmus már csak külső mázára lehet magyar, de belső tartalma nemzeti tételünk meggyöngítésére, sőt megsemmisítésére tör. Szóval a magyar nemzet csak az alkotmányossággal élhet meg, annak hijával elbukik, elpusztul. Ennek a teljes öntudatában legyen az, aki a mai zavaros helyzetben ítélni és cselekedni akar akként, hogy a fékét vesztett szenvedélyek jobbról-balról egyaránt fellobogó lángjai között az igazságnak, a békességnek, a kibontakozásnak az áldásos ösvényét keresi. Bizony pedig ez a legnehezebb feladat, mert két oldalról perzseli a láng az ilyen járatban levő embert. De majd csak elérkezik a higgadtság ideje, a megfontolás órája és a magábaszállás percze, amidőn igazat adnak azoknak, akiket a szenvedélyesség emésztő lángja nem vakított el s akik ítéletükben úgy, mint cselekedeteikben a tiszta tárgyilagosságot és elfogulatlanságot meg tudták őrizni és volt bátorságuk az igazságot minden irányban kimondani. Hát a törvény nélkül való állapotot formailag csakugyan az ellenzék azon túlnyomó nagy része idézte elő, amely lehetetlenné tette, hogy az Ausztriával való viszony, továbbá a költségvetés ügye 1899. január 1-ig, akárcsak ideiglenesen is, tör. által rendeztessék. Bőven kifejtetten azon okokat, amelyek őket ezen lépésre kényszerítették és bizony el kell ismerni, hogy ezen okok között igen súlyosak vannak, amelyek a leghevesebb és a legkíméletlenebb támadást is nemcsak érthetővé, de jogosulttá is teszik. Ám az én nézetem szerint a legvégső fegyverhez, a kormánynak költségvetési meghatalmazáshoz való juthatásának meggátlásához csak annak van joga nyúlni, aki ezzel azt akarja meggátolni, hogy a kormány törvénytelen cselekedetet követhessen el. Világosabban szólva, csakis a függetlenségi és 48-as pártnak volt joga ahhoz, hogy a legvégső fegyver alkalmazásával kényszerítse a kormányt arra, hogy engedelmeskedjék az 1867. évi XII. t. ez. idevonatkozó és az 1898. évi I. t. ez. 3-ik §-a rendelkezéseinek, tehát létesítse az önálló vámterületet és általában Magyarország közgazdasági önállóságát. Ha szeptember óta, hogy a képviselőház egybegyűlt tanácskozásra, ezen kérdés körül, ilyen irányban folyik a küzdelem, meg vagyok róla győződve, hogy nagy eredményeket érhettünk volna el. Felvilágosíthattuk volna a közvéleményt arról, hogy ha 1899. január 1-ével nem rendezzük be közgazdasági önállóságunkat, úgy a kormány törvénytelenséget, alkotmánysértést követ el, amelyet meg kell akadályozni és torolni. Meggyőzhettük volna a közvéleményt arról is, hogy Magyarország anyagi jóléte a közgazdasági önállóságban keresendő. Ezen az úton haladva, szembeszállhattunk volna mindazon fegyverekkel, amelyeket a hatalom csakis a személyes álláspontok ellen mozgósíthat, de amelyek hiatástalanok az elvi állásponttal szemben. Hogy mennyire igazam van nekem,aki politikai nézeteimet nem burkolom az alá az általános, most divatos köpönyeg alá, hogy „ellenzéki“ vagyok, hanem mindig nyíltan mondom magam a függetlenségi és 48-as párt elvi hívének és mindenkor azok szellemében cselekszem) kitűnik most, midőn az obstruáló ellenzék kijelenti, hogy ha Bánffy Dezső miniszterelnök megy, úgy nem gátolják az ideiglenes költségvetési felhatalmazási törvény és az Ausztriával való közgazdasági kiegyezés ideiglenes meghosszabbításának létrejövetelét. Hát azt még senki sem tudta az én függetlenségi elvekkel teli fejemnek megmagyarázni, hogy csak Bánffy Dezsőnek ne engedjem meg az 1867. évi XII. t. ez. vonatkozó és az 1898. évi I. t. ez. 3-ik §-ának megszegését, de másnak meg igen. No hát én nem engedem meg senkinek sem a törvénytelenséget és bárki legyen is a miniszterelnök, kényszeríteni kívánom minden alkotmányos fegyverrel a törvény megtartására. Ez az igazi függetlenségi és 48-as párti álláspont, amelyet figyelmen kívül hagyni akkor sem szabad, amidőn a személyes tekintetek felülkerekedésére Bánffynak, kormányának és pártjának viselkedése szinte kényszeríteni látszik. Szóval sokkal tisztább volna a helyzet, ha Bánffy a függetlenségi és 48-as párt elvi álláspontja által lenne szorítva s világosan állana a közvélemény előtt, hogy csakis az általuk elkövetni szándékozott törvény- és alkotmánysértés miatt nyúlt az ellenzék a legvégső fegyverhez, a költségvetési felhatalmazás megtagadásához. Ám nézzük az érem másik oldalát is. Bizony reá szolgált a Bánffy-kormány arra, hogy a személyes gyűlölet felébredjen ellene, a képviselő választásoktól elkezdve, egész a mai napig. Ezeknek részletezésébe nem is kell bocsátkoznunk, hogy az adott esetben ítéletet, mondhassunk. Tegyük fel, hogy minden igazság Bánffy részén van — amit ugyan elképzelni is bajos — és az obstruáló ellenzéknek nincs igazsága. Már most ez az ellenzék akként állítja oda a kérdést: ha Bánffy megy, úgy lesz törvényes állapot, nem esik sérelem az alkotmányon; ha Bánffy marad, nem lesz törvényes állapot és csorba esik az alkotmányon. Hát ilyen körülmények között annak, aki tisztában van a magyar alkotmány becsével, nem lehet nehéz választása. Ha visszalépése egyéni áldozat, áldozatul kell hozni az alkotmányosság épségének. Ha a visszalépés megsértése a többség jogainak, kárpótlásul szolgál, hogy az engedékenységgel az alkotmányosság épségét mentették meg. A többség jogain esetleg történt sérelmet megorvosolhatja maga a többség — és elvégre is ez belső ügyünk. Az alkotmányon esett csorbát nem köszörülheti ki az egész nemzet sem, egyező akarattal sem, mert ebbe már rajtunk kívül más is beleszólhat. Ezért Bánffynak az adott helyzetben kötelessége lett volna visszalépni. És mert ezt nem tette, a törvény nélkül való állapot felelősségének legnagyobb súlya reá nehezedik. Ezt pedig nem oszthatja meg a Tisza-féle törvényjavaslat által sem senkivel. És hiába minden védekezés, ennek a felelősségnek terhe alatt össze fog rogyni Bánffy és kormánya. Bánffy mentségeire s főleg a Tisza-lexre most kerülne a sor, de máris hosszúra nyúlt e czikkely. Majd folytatom a jövő számban. Tudom, hogy nem mindenkinek tetszik az én álláspontom, de akinek nem tetszik is, méltányolhatja meggyőződésemet, amelylyel milyden irányban nyíltan kimondom, ami nézetem szerint helyes. Aggodalommal tölt el engem is a törvény nélkül való állapot. De ez a zavarodás még inkább meggyőz engem arról, hogy a hasonló válságokat csakis azzal kerülhetjük el, ha híven lobogtatjuk a függetlenségi és 48-as párt elveinek tiszta zászlaját. És hazánk csak akkor lesz boldog, ha ezen elvek győznek ! Horváth Ádám: Lapunk mai számához fél ív melléklet van csatolva. Th. közgyűlésünk ügyrendjéről. A tanácskozás csak úgy lehet eredményes, ha a megfelelő ügyrend szabályozásával történik. Az ügyrend intézkedéseinek helytelensége és fogyatékossága, avagy a jó és alkalmas ügyrendi szabályok figyelembe nem vétele sokszor árt a legjobb ügynek is. Most, amidőn városunk oly nagyszabású alkotások létesítésére határozta el magát, különösen fontos a helyes ügyrend és annak szigorú megtartása. Szükség van erre annál is inkább, mert e nélkül könnyen túllépjük azon határt, amelyet önmagunk elé vontunk a czélból, hogy nagyarányú pénzügyi műveleteink tervszerű rendbentartása lehetséges legyen. Ezen okokból látjuk hasznosnak , részben néhány észrevételt tenni az alábbiakban. Kecskemét b. város törvényhatósági bizottságának ügyrendje a 4. §-ban akként intézkedik, hogy a közgyűlés rendszerint a polgármester havi jelentésével veszi kezdetét; ezt követik az önálló indítványok és ezek bevégezte után az interpellációk, melyeknek mikor és miként tárgyalása iránt a törvényes 24 óra figyelemben tartásával a közgyűlés határoz; a kitűzött tárgyak bevégeztéig újabb interpellációval senki fel nem léphet. Ebből kitetszik, hogy az ügyrend intézkedésének nem felel meg az a mostani gyakorlat, hogy a polgármesteri jelentést és az interpellációkat egy füst alatt intézik el. A polgármesteri jelentés kapcsán csakis szigorúan véve a jelentéshez tartozó, arra vonatkozó felszólalás történhetnék az ügyrend értelmében. És csak amidőn ki van mondva a tudomásulvétel, csupán akkor lehet áttérni az önálló indítványok tárgyalására, majd pedig az interpellációkra. Ezen utóbbira nézve célszerű lenne némi módosítást tenni az ügyrendben, úgy az interpellálók, valamint a meginterpellálandók és általában a közügy érdekében. Jónak látnánk egy interpellácziós könyv készíttetését és alkalmazásba vételét. Ebbe minden interpelláló köteles lenne bejegyezni interpellácziója tárgyát és czélszerűnek mutatkozik meghatározni, hogy a bejegyzés a közgyűlés megnyitását megelőző 1s óráig eszközöljék, tehát V29 óráig. E félóra elengendő volna esetleg az interpellálónak a közgyűlésen kívül való felvilágosítására, főleg magántermészetű ügyekben s igy elmaradna az interpellácziós időt nyerne a közgyűlés, amelyen csakis közérdekű interpellácziók megtétele kívánatos, amelyekről szükséges tudni a tb. bizottságnak és a közönségnek. Másrészről a meginterpellálandónak ideje maradna még a legtöbb esetben arra, hogy a tárgyról kellő tájékozást szerezhessen, a szükséges adatokat összeszedhesse és ily módon teljesen kielégítő választ adhasson. Természetes, hogy sürgős esetekben, vagy mikor a bejegyzés valamely figyelemreméltó ok miatt nem volt eszközölhető, a közgyűlés engedelmével előleges bejegyzés nélkül is előterjeszthető volna az interpelláció. Sőt megmaradhatna azon intézkedése a 4-ik §-nak, hogy a kitűzött tárgyak elintézése után is lehet interpellálni, csakhogy ennek a bejelentését is czélszerű lenne határidőhöz kötni. Ezen az úton is el lehetne — sőt interpellációs könyv és bejegyzési határidő nélkül is múlhatlanul el kell — kerülni azt a tárgyalási zavart, amely mai napság a polgármesteri jelentés felolvasása után elő szokott fordulni. Ugyanis némelyek a polgármesteri jelentéshez szólnak, mások nyomban interpellácziókat terjesztenek elő, mert attól tartanak — éspedig a mai gyakorlat szerint joggal — hogy a jelentés tudomásul vétele után az elnöklő főispán nem engedi meg az interpelláció előterjesztését, így azután egyszerre több ügy forog a szőnyegen, ami nem válik a tanácskozás előnyére. Azt is meg kell még jegyezni, hogy míg a polgár