Homok, 1920. november (1. évfolyam, 66-89. szám)

1920-11-26 / 86. szám

Kecskemét, 1920. nov. 26. Nemzetvagyon-eladás. A Tröszt részvénytársaság a minap az Arad —Hegyaljai helyiérdekű vasutat eladta a románoknak. Nem kérdezzük, hogy a Tröszt mennyit nyert rajta. Ellenben ebből az adás­vételből leszű­rünk magunknak egy szomorú tapasz­talatot. Még mindig vannak emberek, akik cserebere tárgyává tudják tenni a magyar nemzetvagy­ont, mintha az nem fogyatkozott volna meg már úgyis eléggé. Hát pótolhat egypár százezer múlandó értékű rongyos román lej egy maradandó nemzeti értéket! Sokszoro­san nyom a latban, hogy a szóban­­forgó elkótyavetyélt nemzeti érték a demarkációs vonalon túl van, tehát jelentős irredenta eszköz lehetett volna. Nemzetmentő és irredenta munkát a haza testéről leszakított területeken csakis úgy végezhetünk, ha ott értékeink van­nak. Nemhogy a meglevőt nem szabad eladni, hanem inkább újat kellene vá­sárolni. Ha a megszállott területekről a magyarok mind elmenekülnek a meg­csonkított anyaország testére s nemzeti értékeinket a demarkációs vonalon talán rorom áron elherdáljuk, akkor igazán ne várjuk az elrabolt területek vissza­foglalását. Summa summárum: az aradi vasút eladása nemcsak oktalan cselekedet, hanem hazafiatlan is, mint minden nemzetvagyon eladás. S aki­nek kisded koponyájában megfogam­­zott e nemzetellenes gondolat, megér­demelne huszonötöt, a kemény kis­gazda kezektől. Nagy ünnepség lesz dec. 5-én Budapesten A „Védő Ligák Szövetsége“ Budapes­ten folyó évi december hó 5-én, vasárnap délelőtt 11 órakor leplezi le a Szabadság­téren a megszállott és elszakításra ítélt or­szágrészek négy szobrát. Nemzeti büszkeséggel, elfojtott harag­gal — mondja a Liga vezetősége — állít­juk a világ szeme elé Észak, Dél, Kelet és Nyugat szobrait, melyek minden egyes ma­gyar lélek adományából létesültek, hogy lássák dacos akaratunkat, mely vissza fogja szerezni újból az ezeréves Magyar hazát. Ezen a napon mindenki ünnepi ruhába öltözik, fellobogózzák a fővárost, díszbe öltöztetik az országot, kürtök harsogása, harangok zúgása és ágyuk dörgése mellett fogják a szobrokat leleplezni. Minden tem­plomban a Himnusszal kezdődő és a Szó­zattal végződő istentisztelet tartatik, fenn­hangon imádkozzák el a minden magyarok Hiszek egy­ét, a Hiszek egy Istenben, Hiszek egy hazában, Hiszek egy isteni örök igazságban, Hiszek Magyarország feltámadásában. A leleplezés pillanatában minden tem­plom minden harangja megszólal és fél óráig hirdeti eskünket, hogy igenis, visszaszerez­zük teljes épségében az ezeréves Magyar­­országot. Ugyanakkor lesz felszentelve a magyar irredenta zászló is, melybe Szent István birodalma minden vármegyéjének elenére van behímezve. Ezt a zászlót zászlóanyák helyett az egyházak veszik védelmükbe. Mivel az előkészítő bizottság úgy ha­tározott, hogy a szobrok minden egyes élő magyar ember adakozásából állíttatnak fel, ezért minden létektől 20 fillér szedetik be. Minden egyes törvényhatóság küldöttséget M O Jil O M l1. oldal S6­. szám Franciaország nem szerel le. Parisból jelentik, hogy a lefegyverzési bizottság kijelentette, hogy Franciaország nem szerelhet le addig, amíg két fő feltétele nem teljesül: 1. Németország teljesítse a versaillesi békeszerződés valamennyi feltételét, melyek a lefegyverzésre vonatkoznak, 2. hogy külön ellenőrzési kutató szerv alakuljon, mely meg is kezdje a működését. Minden állatorvos­­ határon van a keleti marhavész megakadályozása ügyében. Illetékes helyről tudósítanak bennün­ket, hogy nem áll az a tény, mintha a ra­gadós tüdőlob áttörte volna a demarkációs vonalat és a mi állatállományunkat is pusz­títaná. A keleti marhavész csak lengyel területen, még­pedig Vilna kerületében lé­pett fel. Erdélyben nem a keleti marhavész, hanem a ragadós tüdőláb fenyegeti az ál­latállományt. Egyetlen védekezés ez ellen, hogy a gyanús és a fertőző állatokat le­­bunkózzák. A betegség annyira veszélyes, hogy ha nem sikerül elszigetelni, az állat­­állomány 80 százaléka elpusztul. Magyar­­országon 1871 ben és 1882-ben lépett fel katasztrofális jeleggel. A földmivelésügyi minisztérium a betegség behurcolásának megakadályozására az összes állatorvosokat, az ország határára küldte ki. Erdély, Fel­vidék, Bánát és Bácskából nem sza­bad marhákat behozni és az erre vonatkozó engedélyek már hatálytalanítva lettek. 75 éves matrónát elzárásra ítéltek a románok. Nagyváradról jelentik, hogy az ott székelő vadász hadtest bíróságának jegyző­könyvvezetője, Kunson Béláné, mivel egy ott lakó főhadnagy, aki hónapos szobát bérelt nála, a bérösszeggel hónapokon át adós maradt smucignak nevezte a főhadnagyot, a hadbíróság a 75 éves matrónát öt napi elzárásra és 5000 lej fizetésére ítélte, meneszt Budapestre ezen alkalommal, hogy az irredenta szobrokat megkoszorúzzák. Az ünnepély sorrendje a következő: 1. Himnusz. Éneklik az egyetemi ének­karok. 2. Szent­misét, mond P. Zadravecz István tábori püspök. • 3. Zászlószentelés. A zászlót megáld­ják : dr. Csernoch János bibornok, Magyar­­szág hercegprímása, v. b. t. L. a római katholikus egyház nevében; Petri Elek re­formátus püspök a református egyház ne­vében ; Raff­ay Sándor ág. ev. püspök az ág. ev. egyház nevében; Józan Miklós es­peres, az unitárius egyház nevében. 4. Szoborleleplezés. Beszédet mond: Urmánczy Nándor, a V. L. Sz. elnöke. 5. Dr. Sipőcz Jenő Budapest székes­­főváros polgármestere, a székesfőváros kö­zönsége nevében átveszi a szobrokat. 6. Szózat. Éneklik az egyetemi ének­karok. 7. A szobrok megkoszorúzása. 8. Tisztelgő elvonulás: gyár tiszt­mester, akik az orosz kincstár részére is dolgoztak, a szűcsök szintén. A szövődé egy műegyetemi tanár ve­zetése alatt állott, a gépeket a táborbeli iparosok készítették. A tiszti bádogosok, lakatosok, kovácsok szintén igen jó teret találtak maguknak, igaz, hogy jól is dol­goztak. A gombkészitőknek egy időben annyi munkájuk volt, hogy nem győztek s igy azután akadt segítőtársuk az agyaggom­­bosokban,akik­ szintén magyarok voltak, vala­mint a cserép edényesek is. Bognáraink állandóan túl voltak halmozva munkával. Magyar asztalos műhely volt több is, ezek­nek kezdetben nem valami jól ment, de később elhalmozták őket is munkával. A szíjgyártók s kötélgyárosok mind magyarok, az orosz kincstár részére dolgoztak. Igen jó üzletük volt a konyak, likőr, rum gyáro­soknak, egy erdélyi tanár vezetése alatt igen jó nevű drogéria-féle, kis chemiai gyár alakult, amely szintén aranybányának bizo­nyult. A festőipar, ruhafestés szintén az ő találmánya volt, de ezt elfoglaltsága miatt­­ átadta erdélyi tiszteknek, akik később fes­tékanyag hiánya miatt korlátozták az üze­met. Hentesipar volt több is magyar kézen, s a kefegyár egy jogász dr. vezetésével ala­­­­kult meg és igen jó nevű üzletté nőtte ki magát. Fogpor-, púder-, paszta-gyár, ska- s­­ulyagyár, faszeggyár, lekvárgyár, pénztárca, ridikülgyár stb. vezetésében a vezetőszerep tisztán magyar kezekben volt. Talán jó lesz megemlíteni, hogy a női szabászat terén a magyar tisztek olyan nevet szereztek ma­guknak, amely majdnem a párisiakéval ve­tekedett. A női szabóinknak, akik itthon még azt sem tudták, hogy az mi fán ter­mett, igen sokat köszönhetett a magyar színház is. Erről a színházról különben hihetet­len dolgokat lehetne elmesélni. Ebben a testületben minden ember csupa önzetlen­ség volt s azért is tudtak olyan kiválót pro­dukálni, amellyel bizony nagyon sok vidéki színházunk nem tudná a verseny felvenni. A színháznak ingyen dolgoztak a tiszti sza­bók, cipészek, asztalosok, festők, szobrászok, diszítők, szóval az anyagi és erkölcsi siker összes előmozdítói. Bizony, azt nem ritkán hallhattuk orosz magasrangu tisztektől s uraktól, hogy ritkaság ilyen kiállítású s igy megjátsz­ott darabokat látni. Báró Rose hu­szárezredes a Leányvásár 16 előadásából négyen részt vett s azt mondta, hogy min­den tekintetben állja a versenyt a péter­­vári színházéval. A svéd, dán, stb., missziók szintén a magyar színháznak adták az első­séget a többi felett, úgyszintén az orosz publikum is. Nehogy azt gondoljuk, hogy csak Ope­rette terén volt a magyar társulat jó, mert a dráma és népszínművekben is sikert ért­ el. Színre kerültek: a Tatárjárás, Leány­vásár, Gül baba, Elvált asszony, Víg öz­vegy, Limonádé ezredes, Testőr, Baccarat, Az ördög, Kuruc jelenetek stb. A zene- és énekkarok igazán jók voltak. Volt egy 45 orosz fogságom emlékei. Nemcsak én hiszem és állítom, hogy az azsinszki tábor volt az egyike azoknak, ahol a kultúra legmagasabb fokon állott, hanem a vöröskeresztes kiküldöttek is, kik szívesen jöttek hozzánk, mert ott a jól fej­lesztett iparokon kívül igen kellemes szóra­kozást is találtak a három színházban, ká­véházakban, koncerteken s elsőrangú ét­termekben. 1918 őszén a nyomor igen magas fokra hágott, a fizetés az éhenhaláshoz is kevés volt, hiszen abból legfeljebb 12—14 napig lehetett megélni; a dánsegélyek kimaradtak hónapokig s végül el is maradtak. Azt az urat,­­aki állítólag a mi pénzeinkkel igen jól spekulált, a vörösök letartóztatták. Min­denki adogatta el értékesebb holmiját. Pár hónap múlva, éppen tél közepén, ott állt az éhes társaság még rongyosabban, még pénztelenebből. A nyomor, a kényszer rá­vitte az embereket a munkára. Elkezdtek egyesek dolgozni, a kereskedőkön kívül a­­ tiszti sütödében dolgoztak először, persze­­ még ingyen, a másodikak a játékgyárosok voltak, kiknek a dolog jól sikerült. Ezeket­­ ugyan még egyesek elítélték, de rajtuk buz­­dult fel az egész tiszti lager, látva, hogy milyen könnyű itt pénzt keresni, egymás­után alakultak a vállalatok. Gombamódra szaporodtak a magyar­­ tiszti sütödék s mind jól meg­élt, próbál­koztak osztrákok is, de bizony nekik be­­kellett zárni a boltot, úgyszintén a néme­­­­teknek is. Az éttermek tulajdonosai kizá­­­­rólag magyarok voltak, a kávéházaké szin­tén, kivéve az egyedüli török kávéházat,­­ amelyik később szintén magyar kezekbe került. A cukrászdák kizárólagosan magyar tisztek kezében voltak. A cipészet és szabó­ipar terén is szép dolgot produkált a ma­gyar tisztek csoportja, volt körülbelül 25 ma­

Next