Magyar Alföld, 1913. január-június (3. évfolyam, 1-26. szám)

1913-01-05 / 1. szám

MAGYAR ALFÖLD .3. oldal, 1. szám, a‘jószágot otthagyni! Fenyegetőleg, ütésre­­ készen rohant a legény felé, mire az fel-­­ kapott egy ott heverő kapanyelet és odaszólt­­ neki, hogy meg ne üssön a gazdáram, mert visszaütöm ! Mire a gazda, mert erősebb volt, kicsavarta a legény kezéből a kapát és a nyelével végigvert rajta. A legény erre nem nyúlt bicska után, hogy belevágta volna a gazdáram hasába, hanem szépen, tisztességtudóan beállított a járásbiró úrhoz és bepörölte a gazdát testi sértésért. És most mit gondol az olvasó, kapott-e a legény elégtételt? Nem. A járásbíró úr fölmentette a gazdája­­mat azzal az indokolással, hogy a gazda jogos önvédelemből vágta oldalba néhány­szor a legényt. A legény az ítéletet, igazsá­gának tudatában, megfelebbezte, így került az ügy a törvényszékhez, ahol a törvény­­széki bíró úr azt mondta a személyesen megjelent sértettnek, hogy jól tette a gazda, ha megfenyítette, mert miért hagyta ott a jószágot! A gazdát tehát ismét felmentették és az ügyész ur is hallgatólagosan vette tudo­másul a felmentést. A legény jelenlévő anyja nagyokat fo­hászkodva oda szólt a biró urnak: — Megkövetem a nagyságos törvény­­széki urakat, hiszen még a kutya is reámo­rog az emberre, ha ütni akarják, hát a cse­lédnek nem szabad magát védeni? Igaza van nénike, mondjuk mi. Maga különben betöltené a biró ur helyét. Mert maga nem tud szép kerek betűket irni, mint a biró ur, de az igazságérzete sokkal tisztessségesebb. A Magyar Alföldnek majd lesz gondja rá, hogy a hűbéri bíráskodás színvonalára lesülyedt ítéleteket illetékes helyre juttassa el, hadd tudják meg a nagyságos törvény­­széki urak, hogy a huszadik században a szegény ember talán még se kutya, minden lakó érdeke, hogy a másnak fizetendő 160 korona lak­bér helyett magának fizessen 90 koronát saját birtokát képező házáért és kertjéért. Ezért minden céltudatos lakó álljon meg egy­­pillanatra e hirdetésnél és vessen számot azzal, hogy mily óriási különbség van abban, ha én évi 90 koronáért egy szobás, vagy 180 koronáért 2 szobás egészséges és szép saját tulajdonomat képező házamat lakhatom gondozott kertemben gyönyörködve, vagy ha évi 160 koronáért egy szobás, vagy 360— 400 koronáért 2 szobás idegen házat la­kok, hol sem kert, sem udvar nincs részemre s igy csupán a sötét, alacsony szobának nedves és penészes, testet-lelket ölő levegője az enyém. Aki ezt megtudja érteni, s akinek 100 vagy 200 korona megtakarított pénzecskéje van, az saját szerencséjének kovácsa lesz, , ha Bacsa Zsigmond máriavárosi békéikéből vesz házhelyet, melyeknek négyszögöle 8— 10 korona között váltakozik. Egy-egy ház­helyért csupán 200 koronát kell lefizetni, amihez két család is hozzájárulhat s ami több részletben is fizethető. A vételár többi része rajta maradhat második helyen is, ha a vevő építkezésre kölcsönt akar felvenni. Ily módon tehát a jelenlegi tulajdonos nem csupán puszta telket akar adni a vevőnek, de lehetővé teszi, hogy azonnal építhessen is. Eladó az építkezés körül is szívesen el­jár, hogy fenti állítás változatlanul megfelel­jen a valóságnak; tudakozódni lehet Bocsa Zsigmond tulajdonosnál V., Szarvas­ utca 4. új szám. HETI SZEMLE.­ ­Az istenevők. Karácsony van, a harangok zúgnak. Templomos, üreg, jámbor nénikék Tipegve neki­vágnak az útnak. Lépésük zaja civíl: a hóban S ebben a régy téli csöndességben Ez olyan áj­latos, olyan jól van. Belül a templomban orgonaszó Csókolgatja a ráncos arcokat És úgy látszik, hogy ez is nagyon jó. Majd a t rap beszél a kis Jézusról, Aki ma egy jászolban született A boldogságos szűz Máriától. Ez az ő vére, ez az ő teste. Vegyétek az emlékezetéül, Éppen csak úgy, mint akkor este. Csapongva száll az ének lent és fent , a tömjénfelhőbe burkolt öreg. Jó nénikék megették az isteni. LUCIFER: Az asszony. Nincs igazuk a politikával foglalkozó feministáknak. Mert az asszonyok legtöbbje csak néma, dob­os állat még a költő sze­rint is. De ezek az asszonyok feltárt szok­nyával padlót súrolnak, álmodozó szemek­kel vásott úri kölyköket nevelnek, gyárakban robotolnak, varrógépek mellett görnyednek, egyszóval dolgoznak.­­ Milyen más az­ a másik, aki dísze a világnak és csak azért van, hogy kést fa­kasszon. És ezek csinálják a feminista moz­galmat. A zsúrokba már beleuntak és az üres napokat ki kell tölteni valamivel. Tehát a női érvényesülésnek egy újszerű, népszerű és nagyszerű módját választották a hölgyek, akik vezéreik egy fanatizált, egy bonyolult lelkiismeretű asszonytömegnek. Ezt a pszichológiát talán legérzéke­nyebb oldalán találta az az angol újságíró, aki kimutatta, hogy a londoni suffragettek legnagyobb része örömmel fogatja el magát utcai tüntetések alkalmával a rendőrökkel, mert a terebélyes rendőrtengerek brutális fo­gása határozottan izgatóan hatnak az öre­gedő hisztérikák sexuális idegeire. Hogy hová fejlődik majd a faninizmus, azt bajos megjövendölni ! A dolgozó nőknek politikai jogokkal való fölruházása minden proletárnál nyitott fülekre talál, de a hecc-suffragettek hátrál­tatják a férfiak harcát. Egy azonban bizo­nyos,­ ennyi asszonyi tem­paramentumot, női fanatizmust, sőt valljuk be, imponáló bátor­ságot és kvalitásokat más harci sáncba kel­lett volna női vezéreknek terelni. Miért nem harcolnak a nők például a házasság mai formája ellen ? Mert a házas­ság mai formája erőszakos és természetelle­nes és nincs benne evolúció, tisztára a val­­­­lás és a mesterségesen megalkotott társa­­­­dalmi berendezkedés sziklavára, melyet vér­­r­rel és korbáccsal róttak össze. Ebben a vár­­­­ban konklúziókat, álszemérmet és gúzsba­­kötött emberi szabadakaratot őriznek az úgynevezett jó erkölcsök. Pedig ennek a várnak össze kell om­­lania, a falai már­is omladoznak, mert ki­kezdte a kapitalizmus. És egész bizonyos, hogy a felszabadult emberek egy színes májusi reggel a Marsaillaise hangjai mel­lett ezt a sziklafészket is egyenlővé fogják tenni a földdel. És ennek az előcsatározásaiban miért nem vesznek részt a hölgyek, hogy kiáll­nának az élni akarás dobogójára, hogy mi szeretni akarnánk, mint az ős, vadanyánk! Miért nem kiáltják, hogy nekünk vér folyv ereinkben, bennünket felmagasztosít az anya­ság érzése, miért veszitek ezt el tőlünk ? Ne öljétek meg a lelkünket, ne csináljatok belőlünk világgyűlölő aggszüzeket, ne bíz­zátok a mi szemeink lángolását, asszonyi sóhajtásainkat, vágyteli éjszakáinkat hand­lerozó házasságközvetítőkre és potrohos pa­pokra, hanem szabadítsatok fel a rabszol­gaságból és engedjétek, hogy­­egyedül ren­delkezhessünk az életünkkel, adjatok ne­künk törvényeket, hogy megvédhessük anya­ságunkat! Ezt az életösztöntől sugalt csatakiál­tást látjuk mi, mely már ott ül a feministák ajkain, ott van a fehér fogak között akkor is, mikor táncról és időjárásról pörög a szó a tea mellett. De hát ma még csak a házasságköz­­vetítő, a pap és az anyakönyvvezető karjain át lehet a nőt a családi szentélybe be­emelni. Egyébként pedig dühöng a prostitúció. Kada beteg. Az egész város meg­döbbenéssel vette hírül, hogy Kada Elek Kecskemét város kiváló képességű és nagy koncepciójú polgármestere a szombati köz­gyűlés előtt rosszul lett és súlyosan meg­betegedett. A szervezett munkásság megha­tóban és mély sajnálkozással tekint a pol­gármester betegágya felé, mert veszélyez­tetve látja azokat a terveket, amiknek meg­valósulásánál még Kada nagyhírű talentu­mára szükség van. Bízunk azonban az or­vosi tudomány előrehaladt fejlettségében és abban, hogy a polgármester felgyógyul és tovább fog munkálkodni a város közönsége érdekében. Nagykőrös artézi kutat építtet. Ha lassan is, de mégis csak utat tör a hala­dás világossága az alföldi sötétségben. A jó ivóvíz közegészségügyi jelentőségét a leg­több alföldi város már fölismerte, csak a városok képviselőtestületeinek szűkmarkú­sága szorítja össze a jó szándékot. Sőt még el is fakasztja, mint a vak koldus a mar­kába adott tojást. Úgy értesülünk, hogy Nagykőrösön Póka polgármester már meg is hirdette a pályázatot egy mélyforrású kút elkészítésére, amelynek 450—500 méter mélynek kell lenni. Nagyon okos dolog, pedig Nagykőrösön az ivóvizek minősége sokkal jobb, mint Kecskeméten. De azért nekünk még mindig nem sürgős a vízveze­ték elkészítése. Hogyan temetik el a szegény em­bert ? Még a múlt hónap 19-én volt Ma­gyar Mihály temetése, aki a kir. adóhiva­talnál állott alkalmazásban mint szolga. A budai úti katholikus temető hullaházában ravatalozták föl és délután 3 órára volt ki­tűzve az elhunyt szolga temetése. A teme­tésen részt óhajtottak venni az adóhivatal tisztviselői is, akik 3 óra előtt meg is jelen­tek a hullaháznál. De már akkor a sírnál voltak a gyászolók és Csernák Gábor kán­­t­tor az utolsó akkordokat fújta. Az elkésett tisztviselők érdeklődni kezdtek a gyors tem­pójú temetés oka felől és azt a fölvilágosí­­tást nyerték, hogy a kántor úr, mivel nem kapta meg még a 10 koronát, tehát nem sokat ceremóniázott, hanem idő előtt egy­kettőre elbucsúztatta a halottat. Sőt még a gyászoló közönség előtt is figyelmeztette a családot, hogy a 10 koronát behozzák ám neki. Hát így temetik el a szegény embert. A kutya ugat, a pénz beszél, ugy­e kántor uram ? Ez is diagnózis. A héten beszélték el a Magyar Alföldnél, hogy egy pénztári beteg kihivatta magához a kerületi munkás­­biztosító pénztár egyik orvosát. A beteg kint a város szélén lakik s az orvos ta­án a fá­radtságtól nem a legjobb hangulatban nyi­tott be a kis betegszagu lakásba. — No, mi a baja? kérdezte az orvos a kicsit kövéres, de sáppadt arcú beteget. A beteg panaszkodott, hogy itt is fáj, ott is fáj. Az orvos néhány másodpercnyi vizsgálat után így szólt a beteghez: — Majd nem lenne maga beteg, ha a szerbek itt ágyaznának a ház mögött! Hát, kérem, ez is diagnózis. Csakhogy , hasgörcsöt lehet tőle kapni még az egész­séges embernek is. A Népszava érdekében. A kecs­keméti vas- és fémmunkások," valamint a cipészmunkások egyhangúlag elhatározták, hogy mindnyájan előfizetői lesznek a Nép­szavának.

Next