Magyar Alföld, 1914. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1914-01-04 / 1. szám

IV. évfolyam.__________________Kecskemét, 1914. január 4.________________________szám. Magyar Alföld A KECSKEMÉTI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT HIVATALOS KÖZLÖNYE. A Magyar Alföld­ előfizetési ára: MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Előfizetések, hirdetések és egyéb köz­egész évre helyben házhoz szállítva SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL: remények a „Magyar Alföld“ címére 1kor, ”déli­"postra küldve 4 kor KECSKEMÉT, BERCSÉNYI-UTCA 16. Bercsényi-utca 16. sz. alá küldendők. IV-ik évfolyam. A mai nappal a negyedik évfolyamába lép a Magyar Alföld, amely jóformán sem­miből lett. Azonban a jobb életre törekvő munkásság és az önzetlenebb érzésű pol­gárság támogatása következ­tében a Magyar Alföld gyö­keret vert, megerősödött és ma a környék egyik legol­vasottabb hetilapja. És nem azért örülünk a Magyar Alföld elterjedésének, mintha busás haszon ütné a markunkat, hanem örülünk azért, hogy mély szántás alá vehettük ezt az alföldi rónaságot, ahol már ritkább a gólyamadár és a béka­tavas pocsolya. Ma már a fűtőbetyároktó valamikor népes pusztákon búzatáblák, szőlők, vetemé­nyes földek zöldelnek bele az ég kékjébe, amelyeket szegény emberek, együgyü naiv parasztok varázsoltak elő.. Nélcol föltűnnek a gyár­kémények is a fekete üstö­kűkkel és a mezőkön lege­lésző barmok száguldó,prüsz­kölő vonatokat bámulnak. A kultúra szinte lopva száll bele az alföldi délibá­bos romantikába, amely fö­lött dróton repül a szó is. De azért az emberek ré­giek, minden új változást idegenül fogadnak és ősi ideálokon rágódik a nyomor. A Magyar Alföld tehát azt tűzte ki célul, hogy beve­zesse az embereket az új változásokba. Küzdünk a nép politikai, gazdasági és szellemi elnyomottsága ellen és fölfeszítjük a legálmosabb szemeket is. Üldözzük a kis­­városias nagyképűsködéseket, amelyek a „tekintély* selyem palástjába burkolva, sok igaz­ságtalanságot és szamárságot követnek el. Oda törekszünk, hogy a magukban elbizako­dott „tekintélyek* észretér­­jenek, hogy mennyire csak kis a fajankók abban az élet­ben, ahol millió és millió ember küzd a létért, hogy megvesse a lábát egy talpa­latnyi helyen. Igyekezünk az emberi öntudat, az igazi lelkivilágosság sugarait szét­szórni, hogy még a legkisebb gunyhóban is fölszítsuk a szebb élethez való ragasz­­kodást-A hangunk sohasem volt bátortalan és sokszor sajtó­­pörök vállalása mellett is megírtuk azt, amit a közér­dek szempontjából meg kel­lett írni. Az sem nagyon bántott ben­nünket, hogy az új mesgyén sokszor tövisek fúródtak a talpunkba, de nem tett ben­nünket elbizakodottá, ha néha az elismerés olajcsöppjei kenegették is a tollunkat. És ahogy eddig küzdött a Magyar Alföld, éppen úgy fog küzdeni ezután is. Föl­­gyújtjuk az ősi ócskaságo­kat, a hamis ideálokról le­tépjük a cifra köntösöket, karaszoljuk a kasztszellemet, azt a szellemi konkolyt, amely bután szétválasztja az embe­reket, ellenben minden törek­vésünk odairányul, hogy az Alföld elnyomott népe meg­­fürödjön a kultúra tiszta for­rásában. Közelebb hozzuk az Al­­földhöz a német, angol, fran­cia, belga és egyéb kulturor­­szágok nagyszerű küzdelmeit, megértetjük a néppel, hogy nemcsak nemzet, hanem em­beriség is van a földön. Testvérünk minden elnyo­mott, ellenségünk minden el­nyomó. A negyedik év küszöbén tehát fogadják szeretettel a Magyar Alföldet mindazok, akik szintén azt akarják, amit mi akarunk. A közös akarás kapcsoljon össze ben­nünket, mint ahogy a vas­pántok összekapcsolják a híd pillérjeit a háborgó hullámok fölött. Fekete nyomor. Hazudott a karácsony. A karácsony elmúlt és még soha feketébb nem volt. Becsap­pott bennünket, mint egy félvi­­ági hölgy, amely csak gazdag urakkal csókolódzik. Zúgtak a harangok, búgtak az orgonák, repült az ének a jól táplált ar­­cokról, de a tömeg ott fuldokol a fekete nyomorúságban. A kecskeméti szakszervezeti bi­zottság e züllött állapotokat látva, indíttatva érezte magát, hogy a munkanélküliek segítése érdeké­ben valamit tegyen. Kedden voltak e tárgyban a szakszervezetek vezetői össze­­híva, ahol egyhangúlag hoztak egy oly határozatot, amelyet minden poklokon keresztül végre kell hajtani. Azt határozta el az összveze­­tőségi ülés, hogy szakmai tag­értekezletekkel, röpiratokkal és népgyűléssel fogja a kecskeméti munkásságot fölsorakoztatni, mi­szerint megmutassák a nagy nyo­morukat a városnak. Követelni fogják, éppen úgy, mint a múlt évben, hogy a vá­ros sürgősen adja ki azokat a közmunkákat, amelyek ha nem többet is, de egy darab kenye­ret jelentenének a munkanélkü­lieknek. Követelni fogják, hogy a vá­ros, éppen úgy, mint a kultur­­államok modern városai, pénz­segéllyel is lássa el a munka­­nélkülieket, még­pedig a szak­­szervezetek bevonásával. Ne­künk nem alamizsna, hanem jog­szerű segély kell. Ha a város a mezőgazdasági munkásokat le tudja kötni a munkáslakásokkal, akkor az ipari munkásság érdekében is tegyen meg annyit, hogy ne kellessen a várost itt hagyniok. Sőt a mun­kanélküli földmunkásoknak és napszámosoknak is adjon segít­séget a város, mert ezt a társa­dalmi rendet csak addig hívják valaminek, amíg valahogy elkín­­lódunk benne. De ha elfogy majd az utolsó falat kenyér is, ha már a csa­ládapa még szalmát sem tud enni adni az asszonyának, a gyermekeinek, azután már az állati ösztön következik, amit mi nevezhetünk dicső forradalomnak is. Mi, akik­ újságot írunk, to­vább látunk az orrunknál és mindig a betű­ volt az, amely bejelentette előre a forradalma­kat. Nem csinálta, csak bejelen­tette, megérezte, kiszagolta. Most is csaknem így vagyunk. Mindenki tompult, a levegőt va­lami fekete keserűség fekszi meg, még csak kapzsi üzleti vállal­kozásokra sem kaphatók a tő­kések, mintha megjavulnának, hogy nem fognak már többet embert, asszonyt és gyereket kizsákmányolni. Hisszük, hogy Kecskemét vá­ros közgyűlése meg fogja érteni a nyomorgó munkások jajszavát, amely csak addig lesz jajszó, amíg a munkásságnak a türelme el nem fogy. Helyes belátással, a bajok mér­egelésével le lehet szerelni a keserűség érzésétől forradalma­sított agyakat, mert hiszen a szociáldemokrata munkásság m­­­ t homok. Vergődő emberek.­­ Most újév után, ha az ember a lapokat nézegeti, szinte bele­kábul azokba a nagy számokba, amelyeket a pénzintézetek tálal­nak föl az olvasók elé. Ilyenkor, újév táján egymással versenyez­nek a zárszámadások, hogy hány százezer korona a tiszta nyere­ség és hogy mennyi osztalékot kapnak a tisztelt részvényesek. Mert ez igen fontos. Ez alapozza meg az intézet részvényeinek forgalmi értékét, de még a vissz­­leszámítolásnál is az intézet hi­telképességére ez a döntő faktum. Most már, ha összehasonlítjuk egy intézetnek a múlt évi mér­legét az ideivel, amit igen szíve­sen tesznek közzé az intézetek, mit tapasztalunk? Azt, hogy az egyes intézetek forgalma jóval megnagyobbodott, amivel a tisz­ta nyereség is jóval nagyobb. Te­hát édes hazánkban nincs semmi baj, mert a pénzintézetek nyere­sége jóval nagyobb, mint az­­ előző évben volt. Ez eddig rendben van. De most próbáljunk meg egy másik mérleget és a kettőt összevetve, fogjuk megtalálni azt a kulcsot, amely kinyitja előttünk a rejtélyt, hogy tulajdonképpen hát kiket is érintett a rettenetes gazdasági válság ? Nézzük csak először az árve­rések számát, amely megmutatja, hogy hányan mentek tönkre. És talán még a jövő évben sem lesz különb a helyzet. Most, amikor a két témát fel­vetjük, azt kérdezhetnék az ol­vasók, hogy a nyereségnek és az árverésnek mi köze van egy­máshoz ? Sok, nagyon sok. De hogy megértsük az egymáshoz való viszonyukat, a dolog meg­­világosítása érdekében egyet mást elmondunk. Először tudott dolog, hogy mi földművelő állam vagyunk és a „faji ösztönünk“ csaknem a föld­művelés, még azoknál is, akik anélkül is megélhetnének. Fog­­alkozik nálunk földműveléssel az iparos, a kereskedő és még a hivatalnok is. Sok kisiparos és kiskereskedő azon van, hogy az üzleténél megtakarított filléreivel földet vegyen és rendesen adós­ságra, melynélfogva ugyanannyi összegért, ha készpénzben fizetne, kétszer-háromszor nagyobb ér­tékű földet vehetne. A népnek már szinte a köztudatába ment át, hogy: ad a bank, csak az kább a békés fejlődésen keresz­tül akarná a jobb élethez verni magát, mint a forradalmon át. Mozduljunk meg tehát elvtár­sak, hátha lehet a várossal oko­san beszélni.

Next