Testvériség, 1884 (2. évfolyam, 1-39. szám)

1884-10-19 / 37. szám

Második évfolyam. 1884. Kecskemét, október 19. 37. SZÁM. Előfizetési ár: Egész évre ... 4 frt. Fél évre . . . . 2 „ Negyed évre. . . 1 „ Egyes szám ára 10 kr. IMF“ Előfizethetni bármely posta-hivatalnál (Szerkesztőség: III-dik tized homoki­ utcza 92. szám. A lap szellemi részét illető minden közlemények ide czim­e­­zendők, nemkülönben a hirde­tések, nyilt-téri közlemények és reklamácziók is. Kézíratok nem adatnak rima, közgazdasági és társadalmi érdekeit képviselő hetilap. Megfelel minden vasárnap reggel. (Hirdetések és nyilt-téri közlemények jutányos árakon számíttatnak. Többszöri hirdetésekné lényeges engedmény adatik. Hivatalos hirdetmények­ért 3 forint számittatik. Bélyegdij 30 kr. minden beiktatás után. a kereszténység Kiadóhivatal, III-ik tized homoki­ utcza 100. szám. Minden pénzbeli küldemény ide címezendő. Héjjas József főpénztárnok nevére. Hogy kereskedett a zsidó zsidó bőrrel? Szinte természetes, hogy mikor valaki ezt a czímet elolvassa, ön­ként azon kérdés támadjon lelké­ben, de hát hogy a patvarba tör­­­­ténhetett még az is meg, hogy a zsidó zsidó bőrrel kereskedjék? pedig biz’­ar szóról-szóra, betűről­­betűre megtörtént eképpen. — B. megyében, Sz. faluban, ezelőtt néhány évvel élt vagy talán még most is él, egy Pipis nevű rongy­­szedő­, iszákos zsidó­. A Pipis név­ért ő nem fizetett 50 krajczárt, mint a zsidóból vedlett modern Zrínyiek, Hunyadiak, Rákócziak sat­ sat­ fizetnek, mert ő azt a nevet ingyen, a nép szivességéből, épen úgy nyerte, mint a Nyakig­láb vagy Sarkig-ülep a magáét. Volt ennek a Pipisnek egy hét baglyas, piszkos gyermektől kör­nyezett, tohonya oldalbordája s hozzá még az ő­ bő torka is, tehát el lehet gondolni, hogy Pipisnek az anyagi helyzete nem valami rózsás lehetett, de azért ő­ folyvást ing volt. Volt neki egy kis lovacskája és egy kétkerekű tektikája, ha ő abba felvehette magát s elkezdte hangosan dalolni, hogy: „Szegény Pipié vagyok én, A falukat járom én, Ringyet-rongyot szedek én, Csak úgy éldegélek én, stb. stb.­ Nem volt nála sem vigabb, sem boldogabb ember a­ környé­ken, hanem azért sokszor eldalolta azt is, hogy: „Ha nincs elég eleségem, Haragszik a feleségem, Haragszik, ha rongyot nem kapok, Azért is, ha én meg bekapok, stb.“ De nem csak a felesége hara­gudott azért,­­ hogy ő mindig bekapott, hanem még a lova is. A lova ugyan­is oly okos volt, s gazdája gyarlóságát már annyira kitanulta, hogy mikor látta, hogy Pipis úr, az ő­ ura a korcsmákban renden túl iszik, minden búcsúzás nélkül ott hagyta s ballagott haza felé, mit ha Pipis úr észrevett, vagy ha figyelmeztették reá, hogy a fogatja ott hagyta, természetesen gyalog iramodott utánna, s ha utól érte, s ha felülhetett, s ha vissza akart a korcsmába menni, azt a nálánál okosabb lova meg nem akarta, akkor a szántófölde­ken, vetéseken össze-vissza forog­tak, jöttek, mentek, mindaddig, mig a lova kifogott rajta s erővel haza vitte. ő pedig dalolt. Hanem a sok korhelység és sok dalolás után csakugyan be­következett egyszer Pipis úrra is az az időpont, hogy dalolás helyett komoly gondokba merült, mert már nem volt sem rongy, sem pénz, sem eleség, sirt a sok gyer­mek s a feleség. No de nem azért zsidó a zsidó,­­ hogy ne tudjon magán segíteni, nem ám! tehát Pipis is segített, de hát hogyan? hát csak úgy, hogy lakott vele egy fedél alatt egy igen öreg zsidó, a­kinek még volt egy pár forintja is. — Ez az öreg zsidó épen akkor meghalt, de hogy meghalt ő rajta s nején kívül még senki, egy teremtés sem tudta. Kemény téli idő lévén, Pipis uraság egyet gondolt, — a szánkáját felkészitette, — paripáját befogta, az öreg zsidót pedig ruhás­tól, mindenestől, háttal a ló felé, maga mellé ültette és egyik kar­jánál fogva a rakonczához kötötte, mintha élne, s mintha ők ketten mennének rongyot szedni. Pipis eképen az ő zsidójával elhajtott egy pár mértföldnyire s ott be­állított az ott lakó zsidónál, azzal a követeléssel, hogy mivel az ő úti­társa az úton hirtelen meghalt, most már nincs egyéb hátra, ha­nem az, hogy ő­ azt ott hagyja s temettessék el saru­sat. Nagyon természetes, hogy egy a zsidó egyháztól s egyházi sze­mélyektől távol lakó zsidónak a temetése temérdek alkalmatlan­ságába, s költségébe szokott ke­rülni, s hogy hát ezt kikerülhes­sék, Pipisnek ígértek 10 frtot, csak­hogy vigye tovább s őket ezen teher alól mentse fel. — De Pipis azt kevesellette az ő zsidajának bőréért, hanem 25 frtot kért s végre megalkudtak 15 frtban. — Pipisnek épen ez kellett. — A 15 frtot zsebre vágta, a mellett magát s lovát jól megvendégelték s haj­tott tovább faluról-falura, mindig oly helyekre, hol a temetést leg­­terhesebbnek s legköltségesebbnek gondolta, — s mindenütt hasonló szerencsével járt, mert mindenütt fizettek neki többet, kevesebbet, csakhogy a temetés kellemetlen­ségeitől megszabaduljanak, — úgy annyira, hogy mivel kemény tél volt, és igy a portékája rothadás­nak nem indulhatott, s mivel a szánkában felöltözve ült, s igy senki még csak sejteni sem tudta, hogy zsidaja meghalt, teljes három hétig kószált vele, s többet 300 forintnál összeharácsolt, mig végre Nyitra tájékán csakugyan elhagyta, hol azután eltemették. Íme istennek választott népe! Van-e vagy valaha volt-e ? az istennek földön, valamely faja az emberiségnek, vagy valaha valahol volt-e olyan vallás feleke- s­zet melyben ilyen történt volna? Volt e vagy van-e valahol isten ege alatt oly faj vagy vallás, mely­nek erkölcsisége ily borzasztó, ily undorító tettben nyilvánulna? Nincs és nem is volt soha, legalább én effélét vagy ehez hasonlót a tör­ténetekből soha sem olvastam, s ilyen csak is a thai­mud erkölcsök produkálhatnak és még is! és még is!! a zsidóság az istennek választott népe! és még­is ők mernek más vallásokat gúnyolni! ők mernek dicsekedni, hatalmas­kodni, — ők merik szemeiket fel­vetni, — ők mernek henczegni, tolakodni, — polgárságot, — hazát, szabadságot követelni, ők merik a fejedelmek, kormányok pártfo­gását sürgetni, ők merik a népek rokonszenvét kivánni, s a mi leg­bámulatosabb sok boldogtalan te­remtés őket támogatja őket, védel­mezi, s tulajdon becsületes erköl­csű fajának s felekezetének mar­­dosásával mellettök kardoskodik!! Mi ugyan mind­ezekre a szelíd Kris­z­tus szavaival elmondhatjuk, hogy :Atyám! bocsáss meg néktek mert nem tudják azok a szeren­csétlen keresztyének, hogy mit cselekesznek, de azért az az igaz­ságos isten nem bocsát ám meg, Pipisnek sem bocsátotta ő meg ezt az embertelen tettét, de nem ám! mert meglakolt ő azért mi­előtt a gyalázatosan szerzett pénzzel haza juthatott volna. Ugyan­is miután annyi pénze lett, a régi kis lovacskáját el­adta és Érsek- Ujvárott valami nagy mustra katona lovat vásárlótt helyette, s a mint vigan hajtott hazafelé, egy helyen az ország­úthoz közel a lovasság tartott gyakorlatot egy hadnagy vezénylete m­ellett s épen ő rajta történt meg az a nevetséges, de reá nézve fájdalmas história, hogy a trombita szóra, az ő mustra paripája is a katonaság közé lek­­tikástól zsidóstól együtt berukkolt, s ott nagy nevetséget s zavart okozván a vezénylő tisztnek nem kis bosszúságára a katonai subor­­dinácziót is megzavarván, a ve­zénylő tiszt által jól elkorbácsol­­tatott, ő maga legalább is tiz annyit kapván mint a paripája. Pipis a katonai gyakorlatból ily keserű tapasztalással kimene­­kedvén hazáig elmélkedhetett rajta, hogy isten a bűnt még az ő vá­lasztott népénél sem hagyja bün­tetlenül. Pipis úr persze, hogy az ő katonai életével és tapasztalataival oda­haza nem igen dicsekedett, mert ő azért dalolva ment haza. No mert hiszen annyi pénze volt, a­mennyit ő még egyszerre soha nem is látott, hanem azért ő­ katona­viselt dolgait megtudta ám a világ és a merre csak ment, jö­n min­denütt nagy nevetés és gúnyo­lódás. De Pipis úgy látszik, hogy csak egyes hirnöke volt, annak a gúnynak és megvetésnek mely nem sok idő múlva az egész választott népet követni fogja. Háborjáni: A luczai rituális gyilkos­ság ügye. Elnök (Strobhlinszkihez): Mi igaz abból, hogy te szerelmi viszonyt foly­tattál Mnich Francziskával ? Vádlott: Kérem, nekem feleségem van s igy csak nem járhattam egy olyan nyomo­rult teremtés után. Elnök (Telesz tanunőhöz): Mondd csak miért nem mondtad első kihall­­gattatásod alkalmával is, hogy Mnich Francziska neked egy ízben azt mondta, hogy Strochlinszkinek szerelmi viszonya van ? Tanú : Szándékosan el­hallgattam azt. Később a lelkiismeretem­­ furdalt s azért kivallottam végre mégis.­­ Az államügyész hamis tanúság miatt Teleszné letartóztatását indítványozza. Dr. Machalski védő ellenzi ezt, miután szerinte még nincs konstatálva, melyik­­ az igaz s melyik a hamis vallomás. Ha­­ korábbi vallomása hamis, ez a törvény-­s­szék azért vádlottat felelősségre nem vonhatja. A törvényszék fentartja magá­nak a jogot a határozatra nézve. Chmiel András tanú volt az, a­ki Mniek Francziska levágott haját meg- s találta, mintegy 100 lépésre a hullától. Gaborszki János tanú a csendőrök-­­ kel egyetemben részt vett a házkutatás-­­ ban. A véres baltát ő találta meg a kapu alatt, egy nagy szekrény mögé rejtve. Woyczik Adalbert tanú együtt volt bezárva Strochlinszkival a stryzowi fog­házban . Strochlinszki ekkor részletes vallomást tett előtte. Azt is mondta, hogy őt a csendőrök egy kissé bántalmazták. Sokáig együtt volt vele becsukva, de Strochlinszki soha­sem volt beteg, az állítólagos­­ütések nyomai sem látszottak meg testén. Tanút a stryzowi vizsgálóbíró felszólította, kisérné figyelemmel Strochlinszkit , ő úgy is­tön. Többször sétájuk alkalmával czélozgatott az ügyre s a Ritter párra. Korzak Antal tanú nagyot hall. Strochlinszki, neki elmondta, hogy a csendőrök őt ütötték. Moskai József tanú elmondta, hogy ő egy napon a stryzowi fogházban beszélt Ritter Mózessel, a­ki azt mondta neki, hogy fél a vizsgálattól, mert ő zsidó, a zsidókra pedig a tanuk és a bírák rendszerint haragszanak. A törvényszék erre visszavonult s rövid tanácskozás után kimondotta, hogy Telesz tanú az államügyész indítványára hamis tanuzás miatt azonnal letartózta­tandó. Tanú elvezetése után a tárgyalás délután 4 óráig felfüggesztetett. Az ülés megnyitása után folytatja a törvényszék a tanuk kihallgatását. Wrobel János tanú vallja, hogy Strochlinszki a rzsezsowi kórházban neki megvallotta segédkezését a szerencsétlen leány meggyikolásánál s egyúttal azt is beszélte, hogy a csendőrök három nap és három éjjel verték, azért bolondult meg és beszélt el mindent. Fertig Májer (zsidó) szintén együtt volt Strochlinszkival a vzsezsowi kór­házban, de már semmire sem emlékszik.

Next