Kecskeméti Közlöny, 1932. október (14. évfolyam, 222-247. szám)
1932-10-01 / 222. szám
2 Keviczky Sándor miniszteri tanácsos, az államépítészeti hivatal vezetőjes Forster államtitkár úr kijelentette, hogy októberben megkezdődik az útépítés. A budapest-lajosmizse-kecskeméti vonalvezetés megmarad. Egyszerre az összes szakaszon megkezdődik a munka. Miklós Elemér, az idegenforgalmi tanács főtitkára: Örülök, hogy Kecskeméten is megalakult az Idegenforgalmi Iroda. A külföldieket feltétlen ide irányítjuk, de szállodáról sürgősen gondoskodni kell. Egyik híres külföldi író most megjelent könyvében rendkívül kedves sorokat szentel Kecskemétnek, amelyet magyarországi útja során meglátogatott. Engem külön szálak fűznek Kecskeméthez ,mert nagyapáim volt a Miklós-telep alapítója. Weiler István főszerkesztő átadta a Kecskeméti Közlöny munkatársának a nemsokára megjelenő nemzetközi prospektus egyik oldalának kefelevonatát, amely Kecskeméttel foglalkozik. Két kép lesz ezen az oldalon, továbbá négy nyelven (német, francia, angol, olasz) az alábbi felirat: «Féleuton Budapest és Szeged között fekszik Kecskemét. A legnagyobb gyümölcstermelő hely egész Európában. Európa legnagyobb gyümölcspiaca. Hotel, garázs. Ne mulassza el felkeresni Európa legszebb gyümölcsöskertjét!» A vendégek háromnegyed 6 órakor utaztak tovább Szegedre. Mindenkin látszott, hogy nagyszerűen érezte magát a híres városban. Nagy melegséggel, városi ajándékborral, Lebovics Sándor konzervgyári igazgató által felajánlott jamekkel megrakva, melegen búcsúztak Fáy Istvánfőispántól, Dömötör Lajos h.polgármestertől. Mindenkinek, aki ott volt, az a biztos érzése, hogy sok előkelő külföldi barátot szereztünk Kecskemétnek, híres gyümölcsének, borának. Joó Gyula dr. lett a jogakadémia új dékánja. Boér Elek dr. lemondása. Prodékán: Rácz Béla dr. A jogakadémia tanári kara tegnap kari ülést tartott. Rácz Béla dr. prodékán bejeltané tette, hogy Boér Elek dr. dékáni méltóságáról lemond. Boér Elek dr.-t ugyanis a múlt évben Newyork'fean autószerencsétlenség érte, aminek következtében bal lábfejét amputálni kellett. BoérEleki két hónapra kénytelen magát szabadságoltatni. A klar őszinte sajnálkozással vette tudomásul Boér dr. lemondását s a folyó tanévre a sorrend szerint következő profeszszort, Joó Gyula dr.-t bízta meg a dékáni teendőik ellátásával október 1-től kezdődő hatálylyal.A Prodékán továbbra is Rácz Béla dr. lelépő dékán maradt. Októberi ájtatosságok a templomokban. Holnap, szombaton megkezdődnek az október havi, kedvelt Rózsafüzér-ájtatosságok a katolikus templomokban. A nagytemplomban minden hétköznap 5 órakor, vasár- és ünnepnap 4 órakor, a ferencrendiek templomában mindig 6 órakor és a Szent Erzsébet templomban szintén 6 órakor lesznek az ájtatosságok. Ismeretlen támadók összeszurkáltak két embert a csalánosi erdő mellett. Súlyos szúrtsérülésekkel jelentkezett a kórházban tegnap délután Szabó György 21 éves napszámos és Tóth János 38 éves kocsis. Állításuk szerint kocsin haladtak az izsáki úton. A csalánosi erdőből elbeszélésük szerint két ember előugrott , és megbicskázta őket. Nem sokkal utóbb érkeztek a helyszínre a helvéciai csendőrök, de hiába keresték a támadókat. KECSKEMÉTI KÖZLÖNY 1932. október 1. A kecskeméti gyümölcstermelés 500 éves ünnepével kapcsolják össze jövőre a hatalmas arányúnak tervezett kiállítást. A gyümölcs- és borkiállítás rendezőbizottsága tegnap ülést tartott, amelyen igen tanulságos beszélgetés keretében vitatták meg a gyümölcskiállítás tapasztalatait. Horváth Ödön dr. minden részletre kiterjedő írásbeli jelentésben adta a gyümölcskiállítás kritikáját, tanulságait, vázolta a jövő kiállítás körvonalait, tennivalóit, előkészítésének módját. Egyben felvetette az eszmét, hogy a jövő évi kiállítást a kecskeméti gyümölcstermelés 500 éves ünnepével kell az országos érdeklődés középpontjába állítani. Az előterjesztést egyhangú helyesléssel fogadták. A részletkérdésekhez számos igen értékes felszólalás történt. Tóth Dezső a program bővítésének fontosságát hangsúlyozta. Nemere Gyula szerint külföldi mintára gyümölcsnapi felvonulással kell öszszekötni a kiállítást. Aigner Gusztáv több gyakorlati ötletet adott. Az állomáson az elutazáskor árusító sátrat kell felállítani. Vaja Béla dr. szerint állandósítani kell a kiállítást, ipari és kereskedelmi résszel bővíteni. Tóth László példákkal mutatott rá, hogy a becsületességnek kell uralkodnia a vásárnál. Szőke Gyula elkerülhetetlennek tartja, hogy az egész rendezés szálai egy kézben fussanak össze. Nagyobb rendezői gárda kell , Bodócs Gyula dr. a munkamegosztás hasznos voltát bizonyította. Márialaky Kálmán köszönetet mondott a kecskeméti sajtónak a gyümölcskiállítás érdekében kifejtett nagy propaganda munkájáért. raegg vifiotta rakétán a benzint és életveszélyesen üsszegedő sógora a 66 éves gazda. Az égész fejét elborító szörnyű égés seben miatt reménytelen az állapota. A két szeme is kiégett. Ludányi István 66 éves fülöpkerekegyházi lakost szörnyű égési sebekkel hozták be ma a kórházba. Mint hozzátartozói elmondták, még a kecskeméti vásár után történt az eset. Ludányi hazafelé menet a Bajnáné-féle kocsmában ittasan elaludt, a nála levő 2 és fél deci benzin kiömlött a ruhájára és sógora, Lukács István a benzint «viccből» meggyújtotta. Ludányit borzalmas sérüléseivel előbb otthon ápolták s csak most hozták be. A sérülések elhanyagolása miatt életveszélyes állapotban van. Két szeme is kiégett. Nem 8 személyes, hanem egy 12 személyes Fokker-gép fogja végezni a vasárnapi séta- repüléseket a nagy érdeklődés miatt Ma délelőtt ismét Kecskeméten járt Kálmán László s az utasszállító gép pilótájának, vitéz Fejes Istvánnak is megmutatta a repülőteret. A Fokker, amely a sétarepüléseket végzi, állandó utasszállító gép, legutóbb Velencében járt. Akinek a repülés időpontjára s társaságra való különös kívánsága van, szombat délelőtt 10 óráig jelentse a Kecskeméti Közlönynél a beosztás végett. Ma délelőtt fél 10 óra tájban ismét megjelent egy repülőgép Kecskemét felett A gépet Kálmán László, a Giustizia per l’ungheria pilótája vezette, a hátsó ülésben pedig vitéz Fejes István pilóta ült A Kecskeméti Közlöny munkatársa autón a repülőtérre sietett s ott beszélt akiéta pilótával. — Az utasszállító gép pilótáját hoztam le — mondja Kálmán László ■— hogy ői is tekintse meg a repülőteret, ahol vasárnap a séfarrepülésekket kell végeznie. Jó utunk volt, pompás az idő, csak ilyen legyen vasárnap is. A repülőteret négy sarkján négy zászló jelzi. — Látszanak fontről ezek a kis zászlók? — kérdem Kálmán Lászlót. — Hogyne — feleli — kitűnően látszanak, nyugodtan le lehet szállni. A terep pompás, a gép simán ért földet, rugalmasan fut, semmi zökkenő. Vitéz Fejes István a hátsó ülésben ül, ki se szállt, nyomban indulni fognak vissza. Odasietek, üdvözlöm. A propeller, amit le se állítottak, rettentően zug, alig értem szót. — Vasárnap délelőtt fél 10-re itt leszek! — mondja — nem a 8, hanem a 12 személyes Fokker-géppel jövök, egyszerre 12 utast tudok felvinni s kényelmesen rá fogjuk bonyolítani a sétarepülést. — Milyen irányban végzik a sétarepüléseket? — kérdem. — Az a szél irányától függ — mondja — mindig széllel szemben szállunk fel. — Milyen gép a Fokker, amellyel a* sétar repülés lesz? — A legjobb utasszállító gépünk, állandóan üzemben van, Bécsbe és Velencébe szoktam vinni. Legutóbb Velencében voltam vele, kifogástalanul vette az ujjat. Kényelmes gép, nagyon szeretik az utasok, én is nagyon szeretem, tökéletes és abszolút megbízható. Beszélgetésünk közben Kálmán László rövid eszmecserét folytat a repülőnap kintlévő rendezőivel, majd indul vissza a géphez. Üdvözlés után rákapcsol s elgurul Kőrös irányába, mert arra fuj a szél. Vagy 200 méter távolságban megfordul s rohan felénk, széllel szemközt. 50 méterrel előttünk még egy üdvözlő kézmozdulat, a kerekek elhagyják a földet, a gép kissé féloldalt dől a levegőben, fordul, kis kört ír le, beszáll a" város fölé,, ott is egy tiszteletkor s nyílegyenesen vág Budapestnek. Két perc múlva már csak egy kis szúnyognak látszik. Mire e sorokat írom, rég, otthon vannak ... * • A pilótákkal a sétarepülés beosztásáról is megbeszélést tartott a Kecskeméti Közlöny munkatársa. Ezúton hívjuk fel mindazokat, akik a sétarepülésre jelenik,azték s valami kivánságuk van arra nézve, hogy mikor, esetleg kiknek a társaságában óhajtanak repülni, azt holnap, szombat délelőtt 10 óráig jelentsék be a Kecskeméti Közlöny szerkesztőségében (Takarékpénztár palota II. em., telefon: 120), vagy kiadóhivatalában (Arany János utca 8., telefon 114.) . A repülőtér beosztása, a közönség közlekedése és egyéb tudnivalók a vasárnapi repülőnapra. . A repülőtérre három utan lehet kijutni: járművei a Körösi- és a Szolnoki-úton, gyalogosan a Czollner-közön. A téglaalakú repülőtér a Czollner-közhöz esik legközelebb, a Czollnerköz meghosszabbított iránya és aSzolnokiút között terül el, úgy, hogy a téglalap két rögzívebb oldala a Körösi- és a Szolnoki-útra néz, a két hosszabb pedig Kecskemétre és Nagykőrösre. A Czollner közön vonuló közönség a repülőtér és a nézőtér sarkához érkezik s könnyen elhelyezkedhet az ülő- és állóhelyen. A diákjegyes s katonajegyes közönség a repülőtér másik, Nagykőrös felé eső oldalán nyer elhelyezést, ugyanitt lesz hely fenntartva a kerékpárosoknak. A díszpáholy, a posta az innenső oldalon lesz, ugyanitt lesz két karhatalmi központ, két segélyhely, két büffé, a túloldalon egy segélyhely, egy büffé és egytűzoltószerelvény. Külön kocsiparkja lesz a Körösi- és a Szolnoki-úton érkező jákműveknek. Mindhárom útnak külön-külön pénztára van. A közönséget nyomatékosan kéri a rendiség, hogy az utasításokat szigorúan tart, szem előtt.